Sbc Vortec remppaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tabs, 9.2.2014.

  1. tabs

    tabs Gearhead

    Vähän mielipiteitä olisin vailla. Avattiin tänään kaverin uusi "projekti" moottori, ihan tarkistus mielessä ja karu todellisuus yllätti.
    Potilas on -98 350 Vortec L31 joka oli tarkoitus istuttaa -56:n panelin keulalle. Pannu on tuotu aikanaan jenkkiän romikselta puolikkaan vanin keulalla ja sittemmin seissyt irrallaan muutaman vuoden.

    Tarkoitus oli heivata TBI pois ja normi jakaja kaasarin kaveriksi.
    Positiivista koneessa oli nelipulttinen alakerta, rolleri lohko sekä asialliset kannet. Kannet oli hyvän näköiset ja venat+seetit OK, menee tahnan kanssa läppäyksellä. n.64cc palotilat, mittaamme vielä ne. Lohkon vesitilat oli todella siistit.

    Muuten kone kuitenkin osottautui täydeksi pommiksi ja kokee nyt uudelleen syntymän.
    Oli törkyä ja silikonin/tiivisteiden palasia nostajalaakso sekä öljypohja täynnä.
    Pariin pyttyyn oli päässyt sade?-vettä. Seinämässä sormella tuntuvat syöpymät.
    Laakerit naarmuilla sekä männän renkaat totaalisen jumissa. Hyvin näki männistä kun oli "vähän" puhaltanut ohi :(

    Budjetti vaan tuottaa päänvaivaa, pitäis saada mahdollisimman paljon-mahdollisimman vähällä rahalla... :odroll:

    Koneistaja tarkistaa lohkon ja akselin ens viikolla, riittääkö 0.30" poraus ja meniskö akseli kiillotuksella. Akselissa silmin nähtäviä jälkiä muttei tunnu kynnellä.

    Osa valintoja ja reseptiä koittanut tässä pähkäillä, kertokaahan mielipiteenne näistä:
    Männät KB120-030 Flat topit +7cc koloilla http://www.summitracing.com/int/parts/uem-kb120-030/overview/
    Noihin ihan perus moly renkaat.
    Dekki tasot jätetään rauhaan, jolloin oletuksena männät jäis kuoppaan n.025"
    Hyllystä löytyis valmiina .020" paksuset pelti tiivarit.

    Tällä kombolla laskeskelin 10.03:1 suhteen, joka olis ihan bueno.
    Kaivammeko turhaan verta nenästä näin, vai höylätäänkö lohkosta dekit nollaan ja normi paksut tiivarit(budjetti?). Tällöin saatas 10.16:1.

    Cleviten perus laakerit jokapaikkaan, normi öljypumppu yms. vakio tavaraa muuten. Suht laadukasta, mutta mitä nyt halvimmalla saa.

    Jakopää pitää ilmeisesti olla omansa L31/rullanokalle???
    http://www.summitracing.com/int/parts/clo-9-1157/overview/make/chevrolet

    Nokka vaihtoehtoja on tässä budjetissa tasan kaksi. Laitetaan joko toi aneeminen vakio nokka takas tai hyllyssä lämmikkenä olisi ränttä-tänttä Cranen PowerMax hydy rulla 292/300(230/238) .539/.558 112LS
    Meniskö toi nokka paikallaan olleilla vakio nostajilla?
    Mitkäs jouset tolle? (pesien koneistus?) Beehive jouset? Mitä muuta huomioitavaa?
    Vai onko ihan mahdoton ajatus?
    Lootana Th-700 vakio turbiinilla, perä välityksestä ei vielä tietoa, joku S10:n akseli on tulossa auton mukana.

    Imusarjaksi kiinalainen 2-taso, siihen päälle 600 vai 750 Edel? Noita olis jo hyllyssä. Jakaja normi alipaine hei, rattaksi tulossa "melonized steel" joka sopii rolleriin. Shorty sarjat 2,5" kollektoreilla.

    Ajatuksia? Mietteitä? Muita huomioita?
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Jos meinatte käyttää tota cranen nokkaa niin siihen nokka valmistajan suosittelemat jouset :soosoo: :soosoo:
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kuten 383 tuossa sanoi niin nokkavalmistajan suosituksia kannattaa katsoa, mutta kun mainitsit itse noista beehive-jousista niin toki voit laittaa sellaisetkin vaikkei niitä crane ehdottaisikaan. Beehive on mainio nykyaikainen tuote joilla ei tarvitse niin paljoa jousipainetakaan saman nokan kanssa kuin perinteisillä jousilla.

    Onhan nuo sun nokkavaihtoehdot aika kaukana toisistaan joten valinta on aivan sun omista mieltymyksistä kiinni. Jos haluut hyvän tyhjäkäynnin ja alakierrosalueen josta se vakio turbiinikin tykkäisi niin sillon vakionokka, mutta jos pitää olla vähän sitä "ränttä-tänttää" ja yläkierrosteho on tärkeempi kuin alavääntö niin sit crane. Vakiot nostajat toimii molemmissa tapauksissa mutta niitä ei ole varsinaisesti tarkoitettu kovin rajujen korkealle kiertävien nokkien kaveriksi.

    Jos ne dekkitasot on hyvät niin silloin on tietysti helpointa laittaa ne ohuet kansipahvit. Ei ole käytännön merkitystä onko sulla 10.0 vai 10.1 puristukset.

    Tärkeä huomio meinas unohtua: retaineri/ohjuri välys ei riitä yli .500" nostoilla, täytyy koneistaa ohjurin päitä!
     
  4. Qjet

    Qjet 1st gear

    Varmista, että tuo aikomasi imusarja käy kansillesi.
     
  5. tabs

    tabs Gearhead

    ^Imusarja homma on tiedossa, tuo summitin "performer" vortecille tulossa.
    http://www.summitracing.com/int/parts/sum-226018/overview/

    ^^artsiracingille kiitoksia tiedoista, törmäsin aiemmin tänään tohon retsku/guide välykseen. Itse asiassa amerikan miehet eivät suosita yli .470 nostosia, ilman ohjurin lyhennystä. Samallahan noi menis tosin kun koneistais pohjat tupla jousille.
    Täytyy vielä kysellä kaverilta mitä se meinaa, on sen auto ja sen motti. Itse lähinnä auttavana kätenä.
    Jos olis oma kyseessä, niin en miettis hetkeekään tota vakio nokkaa vaan nauttisin ton Cranen ränttä-täntästä.
    Täytyy katsella jos löytys budjettia vähän lisää, sais tilattua jonku vähän enempi kompromissi nokan esim. ton 218/224 compin http://www.summitracing.com/int/parts/cca-08-422-8/overview/make/chevrolet

    Mites noiden peltitiivareiden kanssa? Ilmeisesti tarkka kansi- ja lohkotasojen suoruuden kanssa? Kuparispraytä väliin vai ei?

    Huomenna menee lohko ja akseli koneistajalle, josko sais tuomion...
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kansi- ja lohkotasot on oltava suorat ja lisäksi peltitiivisteiden kanssa pitäis koneistusjäljenkin olla aika sileä, mutta sitä voi kyllä korjata kuparispraylla.
    Ainakin FelPron tiivisteissä on jo itsessään ohut pinnoite jotka ei välttämättä tarvi muuta jos tasot on viimesen päälle. Ei se haittaa vaikka varmuuden vuoksi suhauttaa vielä spraytakin.

    Muistaakseni juuri täällä Od:n myyntipalstalla oli vähän aikaa sitten kohtuuhintaan hyd.rolleri joka vois hyvin sopia teidän projektiin.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun ruuttaa liimaa noihin peltipaffeihin niin pitää olla varovainen kun se liima irtoo siitä pinnasta todella helposti ja jää sormiin. Niissä on jonkilainen liukas lakka päällä.
     
  8. hlappis

    hlappis Gearhead

    Camarossani on tällä hetkellä stanukoon 350cid vortecin yläkerralla ja muutenkin aika lailla samat hilkeet kuin tuossa sun mutta pikkasen vähempi ruttua ja vain laahurinokka.
    vakiot vortec 062 kannet ja kanavia vain putsattu ja jousiksi vaihdoin Compin 262xe laahurille sopivat singlejouset joista nappasin ne sisäiset dampperit pois,retskut ja lukot uusin kanssa tottakai.
    loppukesästä vaihdoin xe262 tilalle xe274 laahurinokan ja eipä tavoittanu retsku ohjurinpäähän.

    meinasitko rullakeinut hommata?
    pitää olla vissiin selfalign mallit jos ei guideja laita?
    kansiin kannattaa varmaan vaihtaa pressfit studit kierremalleihin?

    ihan kohtuu hyvin potkii laiskalla laahureillakin ni tuolla sun setillä voipi olla jo ihan mukavan raikas motti.

    siitä muutama Vortec motti video,nokkana xe262.
    https://www.youtube.com/watch?v=fQv4lbYhrfc

    https://www.youtube.com/watch?v=ttjb-ThJcXM
     
  9. tabs

    tabs Gearhead

    ^Mukavan olosesti työntää Camaro, rullavippoja ei näillä näkymin tule. Peltisillä pitäs pärjätä ja vortecit vaatii tosiaan noi keskittävän vipat.

    Päivä paistoi risukasaan ja koneistajan tuomio oli varsin positiivinen. Kaikki pytyt mittansa puolesta toleranssissa ja 95% mahiksella selviää reilulla hoonauksella.

    Tämä oli sinänsä positiivista, budjettia jäi vähän käytetyn nokan hommaamiseksi, kiitokset vain etukäteen JP-350.
    Nokaksi tulossa nyt Howardsin hydy rulla 266/270 (212/217@.050") .485/.495 jossa levee 114lsa. Luulis pelaavan nätisti alhaalta asti.

    Jousiksi valikoitui Alex's Partisin setti, jossa spesiaali retainerit sallivat jopa .550" noston ilman ohjurien työstöä. Ton kitin jousipaineet riittää hyvin tolle kepille(110/320lbs).
    http://www.alexsparts.com/valve-spring-kit-sb-chevy-vortec-hi-perf-hyd-flat-tappet/

    Nyt kun vakio männät jää koneeseen, niin rutuista joutuu hiukan tinkimään. Todellinen ruttu jäänee n.9,3-9,4 kun männissä on n.12-13cc montut. Täytyy kattoa jos koneistaja innostuis vähän höyläilemään tasoista?

    Jos 300hv/500nm tällä kombolla tavoitetaan, niin olemme varsin tyytyväisiä ns.budjetti/suorituskyky suhteeseen. :odroll:
     
  10. studio57

    studio57 Gearhead

    nokka ja puristukset passelit ahtamiseen ;)
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Meillähän on tabs vähän vastaava Vortec-projekti menossa Manalan Taksin keulalle,mut vakionokalla kun halutaan säilyttää se rullanokka ja uusi sellainenhan maksaa nostajien kanssa saman mitä muut laittamiset tulee maksamaan :(
    Mut puristuksessa päästään jonnekin 9,8-10,1:1 tasolle ja jos nakuttaa niin pistetään autollekin viinaa tankkiin ja kun kyseessä on lauluauto ja E85:sta saa nyt myös Alavetelistä et jos sattuu et innostutaan levyttäänkin kesken illan niin sen puolesta ei muodostu ongelmaa :D
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

  13. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Eikös ne vanhat rullanostajat voi käyttää uudenkin nokan kanssa, ei tarvi nostajia uusia vaikka nokan vaihtaa
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä mulla on ihan orkkis hydynosturit muutettuna semikoviksi ja hyvin vörkkii uudella mekaanisella rullakärsällä.
     
  15. tabs

    tabs Gearhead

    Alkuperäiset rullat menossa pestynä paikalleen, noihan ei samalla lailla "kulu" pariksi nokan kanssa.
    Kustannukset jäi käytännössä laahuri nokan vaihdon hintaiseksi.
    Rullakeppi käytettynä puoleenhintaan uudesta ja jouset+retskut+lukot reilu satanen rahteineen, alveineen, yms. kuluineen.

    Ja mitä ahtamiseen tulis, niin kovasti oon yrittäny painostaa kaveria :)
    Mun mielestä Vortec juurikin kaipais Vortech:ia kaveriks...
    Mutta auton omistajalla siintää jo LSx tulevaisuuden suunnitelmissa 8)
     

Kerro tästä muillekin!