Sbc350+edelbrock 1405 rikkaalla/käyntivika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja oceanic7, 5.12.2019.

  1. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kyseinen kombinaatio. 70-luvun moottori jossa jokin mieto aftermarket nokka, vakio sytkä ja imari. Koneessa tyhjäkäynnillä sitkeä misfire parissa pytyssä ja aika rikkaalla tuntuu olevan kun mustaa tuppaa heti kun vähän kaasuttelee. Ajossa toimii hyvin pirtsakasti. Idle mixture säädetty niin laihalle kuin käynnin huonontumatta voi vain säätää. Tulpat uudet lämpöarvolla 17 (champion). Uimurit juuri säädetty, olivat vähän miten sattuu, käynnistys ja toiminta paranivat tästä. Perusennakko ilman vakuumia on 11.
    Niin edelbrockissa kun on se kiihdytyspumppu ja sitä käyttävä yhdystanko niin tässä se tanko on väännetty silleen mutkalle että se mäntä on tyhjäkäynnilläkin inan painuneena. Pitäisikö sen olla niin että mäntä alkaa painumaan vasta kun kaasuvipu kääntyy?
    Voiko se jo vaikuttaa jotenkin tyhjäkäyntiseokseen?
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kaasari tulvii?

    Kiihdytyspumpun tanko kuullostaa normaalilta, ei vaikuta.
     
  3. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Lämpöisenä lähtee välillä vähän vaikeasti käyntiin ja jos auto on pitkään nokka alaspäin (esim. takapää tunkattuna) niin melkoisen pitkän vieterin saa vetää että lähtee käyntiin ja mielettömän bensapilven saattelemana. Voisko tosiaan kaasari vuotaa imusarjaan kohokammioista?
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Aika helppo kattoo, et onko bensapinta liian ylhäällä. Jos lämpimän moottorin kaasarin kurkuissa näkyy sumua, (mosa sammutettuna) ni vissiin koho/kohot liian ylhäällä.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuo taitaa olla ton Edelin tyyppivika. Lentää kohta kuikkaan koko kaasari.
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Liian korkea polttoaineen paine ?
    Messinkikohissa myös joskus sauma huono, vuotaa bensaa kohon sisälle, noita on tullu tinattua.
     
  7. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    600 Eemeli ja varmaan kaikki samalla runkorakenteella olevat on herkkiä bensan kiehumiselle....kammioissa on melko vähän bensaa ja ne on kiinni rungossa jolloin lämpö siirtyy nopeasti. Soppa höyrystyy, ja imusarjassa on kohta niin paksua tavaraa että ei inahdakaan ennenkuin kaasut vaihtuu. Kokeile laittaa puolen tuuman( tai isompi) spacer kaasarin alle, 61Tbirdissä auttoi merkittävästi.

    Jos alkaa rikastaa heti kun kaasuun koskee niin kaasarin luistien alla on liian kovat jouset, tuohon saa aika sopivasti säätösarjan jossa on 5 settiä suuttimia, jousia ja neuloja. Kyllä tuollaisen toimimaan saa mutta vaatii hieman perehtymistä, omat kokemukset on sellaiset että hyvin toimivana meni pienemmällä soppamäärällä kuin Hollikan 1850 / 600 cfm vac

    https://www.uspartsperformance.fi/edelbrock-1479-suutinsarja

    Säätöohjetta löytyy täältä
    https://www.edelbrock.com/pub/media/wysiwyg/documents/carb-owners-manual.pdf

    Jos ja kun nokka ei ole vakio niin todennäköisesti joutuu hakemaan erilaisilla neula/jousi-kombinaatioilla parasta toimintaa ( omiin tarkoituksiin), manuaalissa on oikein "kartta" miten säätöä saa tehtyä 4% portailla
     
    Muokattu: 6.12.2019
    Camino'79 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Spaceri tuossa jo onkin, alumiininen puolen tuuman. Etsin äsken imuvuotoja bräkleenillä mutta en löytänyt.
    Kohot säädin manuaalin ohjeen mukaan semmoisella reilu 11mm poranterällä.
    Mukavasti ajossa kyllä toimii mut tyhjäkäynti vaan katkoo. Laitan siitä joskus videota.
    Täytyy varmaan tota sytkäpuolta ja ennakkoa vähän katsella. Jakaja on orggis HEI.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos ne tyhjäkäynnin seosruuvit on pohjassa, niin se on varmaan liian laihalla ja palamattomia tulee putkesta eikä oikein toimi.
    Tuossa loppukesällä kun entistä vaniani leimasin, niin pajalla säädettiin, tai itse piti kääntää ruuveja, ja pohjassa kävi kyllä tyhjäkäyntiä mutta esim. HC arvo ~3500... ruuveja auki muistaakseni ~2,5 kierrosta, niin arvot meni päästörajoihin. Eihän se silti ihan säädöissä kokonaisvaltaisesti vielä ollut.

    Minullakin oli kipinävikaa mutta se taas johtui siitä, että jakajaksi oli jätetty nakutusanturillinen hei, joka tarvitsee tietsikkaa ja antureita. Onneksi täältä saaduilla ohjeilla sen sai helposti modattua toimimaan täysin mekaanisesti.

    Sinulla ei taida siitä johtua.
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mites bensan paine / pitääkö kohojen neulaventtiilit? jos venttiilit tihuttaa huonon tiivisteen tai liian suuren bensan paineen vuoksi, mene benssa pääpiiriin niin pajon että tyhjäkäyntiruuvit säätää huonosti. Samoin voi käydä jos tyhjäkäyntiruuvi on liian auki, jolloin pääpiiri on jo vähän auki.

    Mulla oli kans kummallinen oire kun näytti ja tuntui "itsestään" menevän rikkaalle, vaikka oli ollut ok ja säädetty rullillakin. Laihentamalla tilanne normalisoitui, kunnes sama alkoi toistua jo laihennetuillakin seoksilla. Samalla joutui avamaan tyhjäkäyntiruuvia, kun oli vaikeeta toi tyhjäkäynti.

    Syyksi paljastui kulahtanut sytytyspuola ja ehtoopuolella olevat sytytysjohdot. Puolan ja johtojen uusimisen jälkeen sai palauttaa alkuperäiset säädöt.
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Siinä on tavallinen mekaaninen pumppu ja joku wixin isohko tarvikesuodatin joten en usko et bensapaine mikään valtaisa on. Neulaventtiilit koitin puhaltamalla kun kaasarin kansi oli pöydällä et ne sulkeutuu.
    Seosruuvit on vajaa pari kierrosta auki, olisko 1 kierros ja kolme varttia eli aika perus. Auto on niin vanha et päästöjä ei mitata joten sen puoleen ei huolta mut käy vaan kupoliin kun ei käy kunnolla.
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on tossa käyttöautossa hugon sähköpumppu josta ei tule kuin 0,15 bar niin sillä edeli toimii hienosti joka tilanteessa ympäri vuoden, 0,4 bar se tais olla maksimi mikä lukee edelin kirjassa.
     
  13. jus57

    jus57 Gearhead

    Nähtävästi sulla ei ole bensanpainemittaria?
    Nuo kyllä saa vuotamaan ihan mekaanisellakin pumpulla.ovat aika herkkiä vuotamaan liiasta paineesta.Regulaattori käyttöön....
    Nimimerkki.Kokemusta omaaava...
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ennakot aika pienellään äkkiseltään mun makuun, mutta jos ne jätetään omaan arvoonsa niin omat kokemukset edelistä on että tyhjäkäynti pitää olla aika rikkaalla että ei tuu stumppaamista jne. Laajakaistalambda ei yhtään ainakaan huononna säätöjen saamista kohdalleen.

    Mutta äkkiseltään ainaskin koittaisin että paraneeko yhtään mikäli lähdet puoli kerrallaan ja vaikka 1/4kierros kerrallaan avaamaan tyhjäkäyntiruuveja? Eli säädät tyhjäkäynnin pienelleen kuitenkin niin että käy vielä "puhtaasti" ja sitten avaat ruuveja niin kauan kuin tyhjäkäynti nousee. Jokaisen säädön jälkeen kannattaa säätää tyhjäkäynti uudestaan pienelleen niin sen uuden nousun huomaa helpommin. Kun tulee raja vastaan ettei säätö enää nosta tyhjäkäyntiä ni sit vartti kiinnipäin on karkeasti hyvä.

    Mutta tosiaan edelin kanssa saa olla tyhjäkäynti aika rikkaallaan ja se hankala starttaaminenkin loppui kun vaihdoin yli 700a antavan efb akun itelle, aiemmin puolilämpimänä oli aina vaikeuksia starttaamisen kanssa ja itsekin epäilin että johtuisi ennakoista mutta akunvaihdon/pirteän starttaamisen myötä loppui kaikki ongelmat.
     
  15. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Samaa mieltä kuin Camino’79 eli lisää ennakoa tyhjäkäynnille. Alipainemittaria kannattaa myös hyödyntää tyhjäkäyntiseosten haussa. Ohjeita ja videoita löytyy YouTubesta ja muualta netistä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Toi orggis perus-HEi voi olla sellannen, että se antaa mekaanista 24 lisää, jolloin perusennakoksi jää tuo 12. Tästähän toki pääsee eroon kikkailemalla, mutta varsinainen ongelma lienee muualla kuin ennakoissa.
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Alipaine ennakko kannattaa ottaa fullvacuum portista niin saa tyhjäkäynnille ennakkoa enemmän vaikka perus olis 12 astetta
     
    Impala76, Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Alipaine on manifold vacuum eli alempi natsa (oikeenpuoleinen). Koneessa ei onneks ole mitään egr:ää yms. saastehärveleitä asioita mutkistamassa.
    Bensapainemittaria ei ole paikallaan mutta laitanpa joku päivä niin näkee mitä tuo pumppu lykkää.
    Jenkit sanoo et hyvin kestää 15-18 perusennakkoa.
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Rikasta nyt vaan sitä tyhjäkäyntiseosta ja testaa. Infoat sit ja suunnitellaan jatkoa ;)
     
  20. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Teen näin . Heti huomenna.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!