SBC400-lohkossa halkeama kansitasossa - onko peli menetetty?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tapio, 14.12.2006.

  1. tapio

    tapio Gearhead

    No niin, jotta elämä ei olisi liian helppoa, löysin koneistamosta tulleesta lohkosta chevyn 400-pikkulohkosta kansitasosta pienen halkeaman. Halkeama lähtee pienestä höyryreiästä ja menee kansitasoa pitkin sylinteriin, sen pituus korkeussuunnassa on n. 5 mm.

    Kävin aamulla koneistamossa tiedustelemassa, onko mitään tehtävissä, onnistuuko putkitus tms. Ei kuulemma onnistu. Harmittaa, sillä koneistuksiin (ylikokoporaukseen ja hoonaukseen jne.) on uponnut jokunen satalappunen rahaa.

    Tiedän, että näitä lohkoja on hitsattu, putkitettu, tehty monenlaisia muita paikkauksia, joten en siksi olisi vielä heittämässä kirvestä kaivoon. Tiedustelen siis, onko teillä kokemuksia 400:n putkittamisesta?

    Asiallisista vastauksista etukäteen kiittäen.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oo 400:n fiksaamisesta havaintoo, mutta yhestä toisesta motista on. Siinä kulki halkeema kahden pytyn välistä, tai oikeestaan kaikkien pyttyjen välit oli halki vesitilaan asti. No, järkeiltiin sitte, että putkitetaan se lohko paksuseinämäisillä putkilla ni hyvä tulee. Niin sitte tehtiin kanssa. Muuten hyvä, mutta puolen minuuutin käytön jälkeen kone hirtti kiinni, ja pysy kanssa, kunnes jäähty. Taas sama homma, ja sitä sitten pari kuukautta jatkukin, lpuks laite jo suostu pysymään käynnissä vaikka kävikin vähän raskaasti. No, jotainhan sille oli tehtävä, joten motti auki. Korjaustekniikka oli muuten jees, mutta kun veti kannen kiinni, ni noi halki olleet välikannakset pääs painuu pikkasen alaspäin, mikä taas veti pytyt soikeiks ja männänrenkaat päittäin jumiin. Noh, viksu präjää aina; ei kun pora käteen ja reikä jokaisen pytyn väliin, siihen hieno kierre ja pultti joka nojaa sekä sälkannaksiin, että putkiin, lukitteella kii, pultit poikki , tason ajo ja hoonaus. Kasaan ja kiinni. Nyt käy kyllä, mut ei toimi, vuotaa edelleen sieltä sun täältä paineita vesitilaan ja ohivuodot on uudelle motille aika reippaat. Et tämmöttiiki voi käydä, ja joskus käykin.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä putkituksen pitäisi onnistua mutta tossa tulee ongelmaksi kansipahvi. Liekkirengas ei välttämättä osu just siihen putken kohdalle jolloin halkeama vuotaa!! Putkestakin pitää tehdä aika ohut kun tossa lohkossa ei ole varaa paksuun ja sen takia kansipaffi pitänee tehdä/teettää just tohon pannuun.
    Tein joskus yli 10v sitten kireähkön 400kikkaran joka laukesi aika pian siihen että pytyssä oli ollut halkeama jo ennen porausta ja koneistamossakaan sitä ei sitten kai ollu huomattu.
     
  4. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    400 sbc:n kohdalla putkituksen vaikeudeksi tekee se että siinä siamilaiset sylinterit.eli ovat kiinni toisissaan.tulee liian helpolla lisähalkeamia kun ruvetaan prässillä painamaan.
    puhumattakaan että saattavat ruveta "elämään".
    tämä vain epäily,ei fakta :D
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

    Yks on tietysti se että heität vaan sen optimistisesti kasaan, kovaa ajoa ja toivot että kestää. Voi tulla kyllä lisävahinkoakin sit. Mutta voi kestääkin.

    Toinen on se että hyväksyt parin saturaisen tappion ja haet Worldin Motown 400-lohkon ja jatkat sillä. Eikös niitä ollu hyllyssä jollakin tavarantoimittajalla?
     
  6. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Paljonkohan tuollainen kustantaa?
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Suunnitelin kanssa tossa viime kesänä putkitusta n.5 senttisen reiän takia mutta lopullisesti hylkäsin ajatuksen kun mittasin viereisen sylinterin: n.0,10mm soikea. Päättelin että reikä viereisessä mukissa oli päästänyt "jännitykset" ja repinyt sen viereisen mukin tollaseksi. Näin siis vain itse päättelin. Epäilytti sillon lähteä tekemään putkituksia kun olis varmaan täytyny se soikeakin putkittaa, ja ehkä sitä seuraava... Mutta olis se voinu onnistuakin? Kansipahvista sen verran että jos sen putkittaa niin voisko siinä käyttää sellaista Milodonin(muistaakseni) Re useable- tiivistettä? Siis sellaista kuparista vai onko siinäkin liekkirengas jotenkin erikseen?
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tiiraile tuolta: http://usparts.locomail.com/category.php?cat=1&group=4

    Vaikka kyllä tohonkin joutuu kaikkea tekeen ennenku on bolt on.
     
  9. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    no mitäs siihen sitten joutuu tekemään?
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Riippuu vähän lohkosta, mutta yleensä noi tulee raakaporauksella kaikki. Vähemmänkin koneistettuna saa, noi "alkaen" hinnat on vaan sellasia, että tarkkaan kantsii asiat selvittää.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    oi voi...se on tämä "harrastuksen sietämätön keveys" välillä tallaista.
    Puolittain tuo on huonoa tuuria, puolittain koneistajan moka jos lohkon tarkastus on ollut vähän vajaavainen. Siis jos ja jos.

    Ihan villi idea: Kansitasossa oleva halkeama umpeen nikkelipuikolla ja tason hionta. Tällä voisi yrittää estää halkeaman eläminen yläpäästään.
    Sen jälkeen lohko ympäri pukkiin ja hieman, mutta vain hieman betonia tuolle alueelle ??? Kuitenkin tässä on riskinsä sillä tuolla mosalla on selvästi paha karma kun Mr Murphy on ollut koneistamassa sitä. Taatusti alakerta leipoo kiinni sopivana hetkenä 400m kohdalla, 2,33m ennen kuin jalka nousee kaasulta ja sitten sattuu sieluun vielä enemmän kuin nyt.

    Parempi vaihtoehto kuitenkin on että markkinoit tuon rouvallesi design viinipullo telineenä jonka OD:n sillä silmällä -sällit ovat suunniteleet vain ja ainoastaan tähän sisustukseen sopivaksi ja roudaat sen olohuoneen nurkkaan. Siitä orkkis 400:sta akselista saa jalkalampun viereen edellisen viereeen.
    Männät (kun ovat vielä uudet) kiertoon ja otat seuraavan 400:sen rasvoista tallin nurkasta, viet samalle koneistajalle ja pyydät tarjouksen häneltä josta ei voi kieltäytyä :) Please double check everything!

    Rapakon takana on ollut Dartin ja Motownin lohkoja tarjouksessa siten että continental truck freight sisältyy hintaan.
     
  12. rrauta

    rrauta 3rd gear

    jos kyseessä viritetty kone kovaan käyttöön, uusi lohko.

    jos taas cruisailukone niin nippuun vaan, kukaan ei tiedä kauanko kestää, mutta laitat lämpömittarin niin sitä seuraamalla ei pitäisi mitään täystuhoa tulla.
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Brittimoottori?
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    jepjep! Vaihtunee ameriikan tuotteeseen ens vuonna.
     
  15. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Brittimosa oli/on sentään sen saaren "laadukkaammasta" päästä (ellet sitten ole sekaantunut useamminkin brittilaatuun...) Susta tulee varmaan pussihousujen kerhon kunniajäsen näillä "entisöinneillä" :D
     
  16. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Vielä tohon otsikkoon liittyen niin itsellä on omakohtainen kokemus asiasta. Teetin Minin lohkoon ylikokoisen porauksen (+ 3 mm) + plaanaukset ja vasta kannen plaanauksessa koneistamo hoksasi että sylinterin kannas oli yläpäästä halki. Sitten kun sitä tutki tarkemmin niin sylinterin seinämää oli hitsattu (!) aikaisemmassa elämässä, olisko lie saanut siipeen jossain kisatouhussa. Kaveri jolta ostin aihion ajoi jokkista ja koneet tuppasivat paukkua. Tämäkin raato oli ollut sepityksen jälkeen ajossa enkä edes osannut odottaa moista. Oli miten oli, lohko oli käyttökelvoton ja vaikka koneistamo tuli oma-aloitteisesti vähän vastaan (hatunnosto) niin siltä kyrsi maksaa koneistukset. No, seuraava lohko oli virheetön ja sama operaatio onnistui hyvin.
     
  17. max

    max Double Gearhead

    motti kasaan ja isoin alumiinisyyläri sen eteen mitä löytyy.
     
  18. tapio

    tapio Gearhead

    Kiitoksia kommenteista.

    Vedän hiukan henkeä ja mietin, mitä teen. Vaihtoehtoja on kolme:

    - kone nippuun sellaisenaan ja ajellaan, kunnes se antaa periksi
    - vien lohkon putkitettavaksi ja sitten mitataan, vaikuttiko putkitus viereisiin mukeihin -> tarvittaessa hoonaus
    - myyn lohkon, männät ja männänrenkaat pakettina ns. omakustannushintaan
     
  19. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Osta uus lohko tai käytetty koneistettu tilalle ja kasaa kone sillä. Itse en ottais riskiä, että motti hajoo kun siihen on käytetty aikaa, vaivaa ja rahaa. Rahat tiskiin ja kerralla kuntoon niin ei harmita sitten jälkeen päin!
     
  20. tapio

    tapio Gearhead

    Onneksi tallin nurkassa on stanukoossa oleva 2-pulttinen lohko. Tästä on hyvä aloittaa uudestaan!
     

Kerro tästä muillekin!