SBM 408??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja martti-66, 10.11.2012.

  1. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Paljonko on vaikutusta akselin kestävyyteen jos akselissa ei ole viisteitä vs. akselissa on viisteet, onko kukaan valmistaja sitä todellisuudessa mitannut? Ihmettelin vaan sitä että jos huonomaineisissa eaglen valuakseleissa ei ole viisteitä noissa kauloissa?
     
  2. 69

    69 Gearhead

    Mulla on 3 eri akselia ja kaikissa on eroa.
    Vakio 3.31 valuakseli ei pyöristyksiä kauloissa
    Eagle 4.00 valuakseli pienet pyöristykset kauloissa
    Molnar 4.00 takoakseli isommat pyöristykset

    Kasasin nyt kuitenkin tuon 0.05mm välyksillä, tuo on kuitenkin vakio moottorin ylärajoilla ja kadulla kuitenkin ajetaan. Akseli pyörii tosi kevyesti.
     
  3. mopster

    mopster Gearhead

    Varmaan ne tavalliset laakerit sitten sopii sen pienen pyöristyksen kanssa. Jos olisin kasaamassa tommosta niin varmistaisin asian sovittamalla puolikasta veiviä akselille, laakeri ei saa ulottua pyöristykseen asti kun veivin kylki on akselissa kiinni.

    Ja ne pyöristykset kyllä lisää akselin kestävyyttä, mutta ei tuo varmasti ole ainoa syy noiden heikkouteen. Paremminhan orkkisakselitkin kestää vaikkei ole pyöristyksiä ollenkaan.
     
  4. 69

    69 Gearhead

    Aikas huokosta valua oli toi poikkennu kiinan eagle, olettas orkkisakseleiden olevan materiaaleiltaan parempia.
     
  5. 69

    69 Gearhead

    Onkos näillä mitääm eroo vai onko ihan sama pumppu http://www.uspartsperformance.fi/o-pump ... 2-90-hivol kun melling M72HV. Melling mulla viimeks oli ja siinä ja tässä olisko sitä vieläkin voinut käyttää, mutta käyttöakselin reiässä on kuin katkennu jyrsin terä, ei kuitenkaan osu käyttöakseliin.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Todennäkösesti on ihan sama pumppu. Siinä todennäökisesti jopa lukee peltilätkässä M72HV.
     
  7. 69

    69 Gearhead

    Jep sama pumppu.

    Sitten taas ihmettelyä. Crane cams gold aluminium rocker arms. Eli keinuvipuakseli cranen ohjeen mukaan vasenpuoli (driver side) lovi eteen ja oikea puoli lovi taakse, molemmat lovet alaspäin. Näin kun laittaa niin öljyreijät menee päin vittua toisella puolella ylös ja toinen alas kohti imusarjaa. Ja näin ohjeen mukaan ne mulla on viimeks ollut..
    Nyt en välittänyt näistä akselin päässä olevista merkeistä, lovista hevonhelvettiä vaan laitoin niin että öljyreijät on alaspäin ja hiukan venttiilejä, pakosarjaa kohti.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Teit juuri oikein.
     
  9. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Mopster, kirjoittelit aikaisemmin, viime vuoden puolella, että käytitte 410 koneen Santalan dynossa, muistatko yhtään minkälaisia ennakkoja käytitte ja millä jakajalla? Kokeilitteko TÄYSIN erilaisia initial ja kokonaisennakkoja. Esim. 10+25 tai 18+15 noin niinkuin esimerkkinä. Ja mikä pelas parhaiten?
    Tai onko C-bargella muistikuvia noista teidän seudun dynotetuista koneista? Tai kellä vaan?
     
  10. mopster

    mopster Gearhead

    Jakaja oli msd ja ennakkoa kokeiltiin 38:aan asteeseen saakka. Tehoa tuli kokoajan lisää mut 36 ja 38 välillä oli enään 2 hepan ero joten meinattiin että kannattaa jättää se siheen 36:een.

    Perusennakot ei noissa dynovedoissa vaikuta koska veto alotetaan sen verran ylhäältä että täydet ennakot on jo käytössä. Sopiva perusennakko kumminkin menee aika pitkälti nokan asteiden mukaan, mitä isompi nokka sitä enemmän perusennakkoa. Mä tykkään käyttää jo 240@.050" nokalla vähintään 20 asteen perusennakkoa, ja siitä ylöspäin ruvetaankin tarviimaan jo start retardia jotta koneen saa nätisti käyntiin. 270@.050" ja siitä ylöspäin ei tarvii enään perus ennakkoa ollenkaan eli ennakon voi laittaa kiinteeks.
     
  11. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Ok, heräs mielenkiinto sytkävehkeitä ja varsinkin ennakoita kohtaan kun tänään laitoin ehjän msd 6a boxin ilmeisen vialliseen 6al boxin tilalle ja vaihdoin uuden pick upin pro billet jakajaan kun oli hirveitä käynti/starttiongelmia, säädin sytkän ja ehjällä boxilla perusennakko 22 ja hienosti käyntiin ja kone muuttu todella paljon herkemmäksi. Kokonaisennakot jäi kattomatta kun nostin kierroksia tonne reiluun 3000rpm niin lensi pakkasproppun vesipumpun vierestä vex. Meinasin itekkin käydä dynossa ton 390:n kanssa ja nyt se tuntuis ajankohtaselta. Tosin suunnitellut vientiä Virtalan dynoon.
     
  12. F-body

    F-body Gearhead

    Millä nokalla ja kansilla sun 390 on? Itellä on pikkusen kehitystyö kesken oma 408 kanssa. Nopeapaa pitäis aina päästä, kun vanha alkaa syksyisin tuntumaan liian hitaalta.
     
  13. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    No nyt on moparin alukannet 5153849, samat kun edelbrockit, mut moparin logolla:), jotka siistitty ja jonkun verraran portattu, nokka on kompromissi ja se on compin mekaaninen magnum, 248@.050" molemmin puolin ja 0.525 nostoa, tosin nokkakortissa ilmoitettu lobe liftiksi 0.356" ja silloin se olisi 0.534"mut en oo mitannu sitä. Hiukan tekisi mieli tehdä kokonaan uusi kone, mut jää nähtäväksi. Nyt täytyy kone nostaa pois ja vaihtaa ainakin öljypohja tai remontoida tuota vanhaa kun ottaa k-palkkiin kiinni. Samallahan sitä vois tehdä kokonaan uuden ja myydä vanha pois.
     
  14. 69

    69 Gearhead

    Laitetaas kuvia välillä
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. F-body

    F-body Gearhead

    Kyllä tuolla jo saa pahennusta aikaiseksi. Pikkusen on kireempi kuin meikäläisen mylly. Noilla kamoilla taitaa maukkain vetoalue olla 3500-reiluun kuuteen? Mulla loppuu veto Lunatin voodoo hydyllä ja portatuilla rautakansilla 6300 rpm kuin seinään.
     
  16. F-body

    F-body Gearhead

    Siisti mylly 69. Meinaatko oottaa kevättä vai palikat kokoon ja lakua piirtämään? Kannet jäi kaivamatta? Kuvasta olin vaan niin kattovinani.
     
  17. mopster

    mopster Gearhead

    Huipputeho tolla tonin paketilla tulee 5500-5600. Ja sit semmonen juttu että konehan vetää kyllä pitkän matkaa ton huipputehon ylikin, ja varttimailillakin vaihdot pitäis tehdä n. 500 kierrosta huipputehon yläpuolella, mut siinä vaiheessa kun veto loppuu kuin seinään niin on menty jo tosi reippaasti huipputehon yli. Tommonen kombo missä kanavakoko rajottaa huipputehon vetää varmaan noin 1000 kierrosta huipputehon yli ennen kun se veto loppuu. Sit jos joku muu kun kanavakoko rajottaa tehoa niin kone vetää ryytymättä vielä pitemmälle.
     
  18. F-body

    F-body Gearhead

    Onhan tästä ollut Mopsterin kanssa juttua. Kansi kauppaan tarttis mennä jos vartin ajasta meinais suurempaa parannusta saada. Rautakansillakin ollaan tosin menty nopeampaa kuin tuo meikäläisen 12,6/173. Tosin täysin katukunnossa on tuo mun Vallu.
     
  19. 69

    69 Gearhead

    Jokusen päivän kun vielä odottaa niin saattaa tämäkin ruopasta.
    Tämähän on 416 cid, jossa suurin teho tulee jossain 5000rpm paikkeilla. Nokan .050 asteita 240 ja 246. nostoa 0.507 ja 0.51. Kannet jäi kaivamatta, (karstat poistin ja silottelin purseita).Lama perhana vaikuttaa tähänkin. Jääpähän potentiaalia tulevaisuuteen. Lisäks jos kannet olis teettänyt olis pakettia saanut muutenkin päivittää, veivit i->h-beam, ehkä männät kb hyperistä laadukkaampiin, Ja oikea kaasutinkin 650 avs tilalle. Sen verta vääntöö kuitenkin että repii schumackerin kumit rikki, pitää tehdä se lisäkiiinnike.
     
  20. F-body

    F-body Gearhead

    Mulla ainakin rauhoitti mieltä kun tein tuon torguetrapin. Vaikka mulla ei oo manuaalilaatikkoa niin vaihdot on automaatissa täydellä vedolla melko rajut. Omalla olin vielä cruisailemassa niin oli hemmetin liukasta vaikka asvaltti oli kuivaa. Ei paljon parantunut antaa myllylle happea, kun etu- ja takapää meinasivat vaihtaa paikkaa.
     

Kerro tästä muillekin!