SBM 408??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja martti-66, 10.11.2012.

  1. tabs

    tabs Gearhead

    ^ Juu, eaglet siellä vielä on... Kop,kop koputtaa puuta.
    Akseli on kyllä hierottu punttiin Sporttiauton toimesta, ja rajotin on 6600rpm tällä hetkellä. Josko tämä ei menis poikki.

    Veivejä en osaa oikeen pelätä, ei niitten pitäis olla ainakaan huonommat kun 40 vuotta vanhat orginaalit.

    Kuten sanottu, ajelu moottori, ei vielä ole edes vartilla käyty.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    6600 on kova rundi 4" iskuselle pikkulohkolle, en oo ite tehnyt yhtään joka tuottais vielä niin korkealla. Vaatii sitten jo jotain muuta kantta. Kallis parannus jos vaihdat rullaan, tarvitset siis uudet jouset, retainerit, lukot, pronssisen käyttörattaan ja nokkanapin ainakin, nokan ja nostajien lisäksi. Compilta varmaan löytyy niitä rundialueita joille nokat on tarkoitettu ja jos samantyyppistä hakee kuin vanha niin ei sen perusteella varmaan paljo mee vinoon. Ite voisin ottaa vähän tiukemmankin, mut kun kansissa suht matala jousien asennuskorkeus ni nostoa tarvinee hieman tarkkailla.
     
  3. tabs

    tabs Gearhead

    6600 on vähän niin kuin hätävarana, normaalisti kierrätetään 5800-6000 max.
    Kallistahan se on, mutta nyt vaihdettu jo kaksi kertaa nykyiseen nokkaan nostajia ja syksyllä taas talliin ajellessa alkoi naputtelemaan. Miksi compin hydy nostajat antautuu, en tiedä? Öljyt puhtaat, suodattimessa ei mitään yms...
    Tähän kyllästyneenä mekaaninen rulla tuntuu houkuttelevalta, saa sitten singeroidä joka nokalta. Tulee ainakin veronpalautuksille hyvää käyttöä?

    Compin xr280r nokka on 2500-6500, strong midrange, radical idle= kuullostaa hyvälle ja sysää varmaan ajo-omituisuuksin nähden riiittävästi.
    Kaipa tolla sitten mennään...
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noi suositukset, siis kierrosalueet, on sitte normimotoreille. Ihan eri juttu tollanen 273:ssa kuin 400:ssa. Kummalta tuntuu toi nostajien kuolema, nehän on purettavissa ja jotain sielt pitäis löytyä. Mekaaninen laahurihan olis sitte yks vaihtoehto jos ei nokan lobet mene sileiks. Ite vaihdoin joskus siitä syystä rolleriin ja on niissäkin omat metkunsa. Lähinnä se että vaatii vähänkin tiukempiramppinen enempi jousipainetta ja sitä kautta sitten enemmän tönäreiltä (jotka tosiaan menee kans uusiks) ja vipoilta. Eikä ne rullatkaan ole ikuisia jos on kovat paineet.
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Asiasta toiseen, mulla taitaa olla jossain vielä tallessa täysi sarja ehjiä pikkulohkon rullanostajia. Mekaaniset tietysti. Jos jollain olis tarvetta...
     
  6. tabs

    tabs Gearhead

    ^^
    Tiedossa on, kuutiotilavuus rauhottaa nokkaa. Lähinnä tuijottelin noita .050 asteita jotka on saman kaltaisia nykyiseen verrattuna int 239->242, ext 246->248.
    Käytännössä erona ainoastaan nopeammat rampit ja enempi nostoa .484->.570/.576 joka rupee varmaankin olemaan maksimi edelin kansille.

    Jousissa ei näyttänyt olevan hirvittävää eroa Nykyiset on 120lbs open, ja 310lbs@.580
    Compin suosittelemat 914-16 ilmoitetaan vähän erilaiilla, jouset näyttäis olevan 165lbs@1.8"height ja 385@1.2"height

    Tönäreitä juurikin tuossa ihmettelin. Nykyiset on proformin 66417c 7.330" pituus ja kuppi yläpäällä.
    Comp suosittaa rullalle 7970 tikkuja, mut ne on pallo/pallo ja pituus 7.750"
    Eli ilmeisesti on pakko ensin kasata hilut ja tarkistaa tönärille oikea mitta.

    Mekaanista laahuria paljonkin mietitty, mutta just toi ongelmallisuus lobejen kanssa mietityttää. Tietty jos tilaa spetsiaalin nitrattuna, mutta mutta...
    Rullassa taasen mietityttää mahdollinen nostajien vaatima lisätila nostaja laaksossa, eli paljonko pitäis vigutella tilaa...

    Nostajia on purettu vaihdon yhteydessä mutta mitään selkeää vikaa ei silmillä nähtävästi ollut? Vika ei ole edes aina samassa sylinterissä, eli vaihdellut ensin 3:sesta ja viimeks 5:sessa Nyt taas naputtelu edelleen kuskin puolella, ei vielä jaksanut ihmetellä tarkemmin missä nostajassa.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä tollanen streetrolleri piräis olla pitkä-ikäinen. Ensimmäisenä tossa kombossa panisin vaihtoon ne vipat.
     
  8. F-body

    F-body Gearhead

    Proformin vipat eivät ainakaan mulla tykänneet mekaaniseta 296/0,557 Moparin nokasta. Alalenkki poikki tönäri sekä nostaja pomppas ylös ja öljynpaineet nollaan. Onneksi olivat ainoat vauriot sillä kertaa. Hydyllä sietävät kyllä sikapoljentaa.
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Kyllä noi eaglen valuakselit ja halppisveivit tuntuis olevan orkkiskamoja heikompia, enkä suosittele niitä minkäänlaiseen virityskäyttöön.

    Jos laitetaan johonkin koneeseen stroukkiakseli ilman muita muutoksia niin kone kyllä rauhottuu, mutta se ei johdu nokasta vaan kansista, kannet on nyt kuutiotilavuuteen suhteessa pienemmät. Jos kansia taas kasvatetaan stroukkaamisen yhteydessä vastaava määrä kun kuutioita niin koneen käytös ei muutu.

    Noi edelin kannet on suunnilleen samassa suhteessa vakiokansia isommat kun mitä stroukkikone on vakioiskusta isompi, eli lopputulos on vakiomoottoria vastaava käytös. Tota sitten yleensä koitetaan "korjata" ylisuurilla nokilla, mutta sillä ei oikeestaan saavuteta muuta kun rajummat käyntiäänet.
     
  10. 69

    69 Gearhead

    Tämä käynnistyi tänään, kunhan kelit kuivuis niin koeajolle.
    [​IMG]
     
  11. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Hyvältä näyttää mosa ja noin muutenki.
     
  12. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Tarvin 360 LA vakion kampiakselin. Onko stroukki ukoilla jäänyt nurkkiin pölyttymään? Jos on, laita yvtä. On oltava hyvässä kunnossa.
     
  13. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Nostetaas tää, ku savutki on saatu koneesta. Mimosii tulppii ootte käyttäny näis mosis ruttu on 11,5 ja ainakin autolite 65 tuntuu toimivan toistaiseks.
     
  14. 69

    69 Gearhead

    Mulla on miedompi puristeisessa edelikantisessa champion rc12yc ja hyvin toimineet.
     
  15. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Sekalainen setti oli tulpii aluks. Champion 14 ja 12 näistä 14 pimeni ainakin.
     
  16. mopster

    mopster Gearhead

    Käytiin tänään Santalalla penkittämässä yks sbm 427 blower motti, ei oo mun rakentama kone mutta kannet ja imusarjan oon portannut ja vähän suunnittelussa jeesannut.

    Speksit:
    Siiamilainen resto lohko, 4.125” poraus, 4” isku, 9,2:1 puristukset, custom street roller nokka, Edelbrock rpm kannet, BDS large bore 6/71 ahdin, 2x850dp, E85.

    Dynolapun vedossa oli vesimetanoli ruutta mukana, ilman sitä tuli 15 heppaa vähemmän, ilmanputsari ja vaimentimet oli kiinni.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Tähän kai uskaltaa sanoa, et kylä lähtee.
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

  19. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

  20. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ettekö koittaneet rikkaammalla seoksella? Paljon oli syttyennakko?
     

Kerro tästä muillekin!