SBM 408??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja martti-66, 10.11.2012.

  1. 69

    69 Gearhead

    Eilen tein mittauksia muksujen muovailuvahalla. Alakerrassa kampiakseli/lohko/mäntä välykset noin 3mm, eli pitäis riittää.
    Sitten vanhalla felpron 1008 millin kansipahvilla mäntä-kansi välys tosta patti kohdasta 1-1.1 milliä, mikä olis varmaan hyvä, mutta nyt vasta tuli mieleeni, tein koekasauksen ilman männänrenkaita, eli keikkuuko mäntä niin et toi tulos ei oliskaan luotettava
    Mäntä-sylinteri välys koneistajan mukaan 9 satkua.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Keikkuu, ja rajusti. Sun pitää mitata se männäntapin kohdalta ja vähentää siihen quench padin korkeus. Toi "pakottaminen" yläkuolokohdan yli voi kyl muutenkin tehdä lukemille temppujaan. Oikee tapa olis laittaa mäntä yläkuolokohtaan ja sit mitata tapin kohdalta paljonko jää vajaaks tasosta ja sit huomioida mahdolliset patit.
     
  3. 69

    69 Gearhead

    Eli uusinta mittaus hetken päästä. Löysää kamaa toi vaha, että helposti meni ympäri. Luulin et olis hyväkin mittaustapa.
     
  4. 69

    69 Gearhead

    Täytyy illalla mitata tolla oikeella tavalla, kun saan kunnon mittakellon lainaan. Kokeilimpa niinkin et kun mäntä on ykk, laitoin tiivistepaperia sylinterin väliin niin et mäntä on pattipuoli ylimmässä mahdollisessa asennossaan ja muovailuvahat välii ja kansi kiinni, tulos 0.8-0.9mm.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Siin yläkuolokohdan liki on melkonen momentti et se menee kyl varsin helposti yli siit yläkuolokohdasta vaik olis vähän vastustakin. Ite joskus mittasin noit sillee et pulttasin kansitasoon suoran tangon ja sit si liuskamittaa väliin ja pyöröytys yli yläkuolokohdan kunnes alko tökkii. Siit sai näppärästi mitat joilla pääs lohkoo höyläämällä nolladekkiin. Seuraavaks sit hommattiinkin paksumpia pahveja...
     
  6. 69

    69 Gearhead

    Kaikki pytyt mitattu ja tulokset 0.85-0.95mm. Toi kympin heitto tulee kansista.
    Uskaltaako millin pahvia käyttää? Vai hommaako 0.050" eli 1.27mm tiivisteet.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl mä ottaisin riskin.
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Mä en laittais 0,85mm välyksellä, toi alkaa olla jo niin tarkalla ettei anna enään pienintäkään virhettä anteeks. Ennemmin koittasin sovittaa kaikki lähemmäs sitä 0,95 milliä. Jos ei fiksumpia välineitä löydy niin toi onnistuu vaikka niin et laittaa pöydälle vesihiomapaperin öljyn kanssa ja hinkkaa sitä vasten, kymppi pitäis lähtee noin pienestä patista suht helpolla. En oo kyllä mäntiin kokeillu, mut oon tolla konstilla "koneistanu" suoraks kaasarin läppärunkoja, speisereitä, termarikoppia ym. hyvällä menestyksellä :lol:
    Vielä kun laitat männän toisen laidan ja paperin väliin jonkun soiron mikä on sen padin korkunen niin pysyy mäntä oikeessa asennossa.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mul on ollu pienimmillään käytössä .032", eli 0.8 mm. Joskus jotku viisaat Hernesaaresta kerto et sit toi on hyvä kun männän quench alue pysyy täysin puhtaana. Olivat ite hakenut optimia aina höyläämällä pari satkuu kerralla ja päätynyt vielä selkeesti tota pienempään lukemaan Fordissaan. Mut ei mun mielestä maksa vaivaa tolla ruveta pelaamaan, millin rako on ihan jees ja turvallinen. Aina parempi olla "safe than sorry".
     
  10. 69

    69 Gearhead

    Ajattelin kyllä hioo, niin että kaikki olis ton 0.95, kun 2 mäntää oli 0.85 ja 2 siltä väliltä. Ja kun toi patti ei kovin iso ole niin, ja jos paino vähän kevenee, ni tasaisko noi sit hiomalla mäntien sisältä. Nythän noi oli gramman sisään saman painoiset. Sit muistaa merkata männät.
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Jos tosta padista hioo kympin pois niin mäntä kevenee alle puol grammaa.
     
  12. 69

    69 Gearhead

    Tosiaan eihän tolla ollut painoon mitään merkitystä. Nyt 0.95 ja molempien puolien takimmaiset pytyt jo lähempänä milliä.
    Sit kai seuraava toimenpide olis kiikuttaa kamat Keravalle puntitukseen.
     
  13. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Hyvää tätä vuotta vaan kaikille!
    Toimiskohan edelin Super Victor 1-taso imari tämmöses 408?
    Saisin kaverilta vaan "halvalla" sellasen,että kannattaako
    ostaa vai kattoo jotain muuta? :eek:
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos saat halvalla ni kannattaa kokeilla ja myydä pois sit jos ei sovi. Sen pitäis olla hyvä imusarja mut ku motit on paketteja ni sopiiks se sun pakettiin?
     
  15. mopster

    mopster Gearhead

    Super victorin edut tulee esiin vasta vähän rajummalla viritysasteella. Sanotaan nyt karkeesti et ei ainakaan alle 500 heppasessa koneessa oo mitään hyötyä verrattuna normaali victoriin. Tai alle 450 heppasessa hävitään jo väännössä paljon jollekkin air gapille.
     
  16. 69

    69 Gearhead

    Vihdoin sain rojut koneistamolta, sisäiseen punttiin meni ja työpainoo 1799g. Lisäks akselia kiilloteltiin kevyesti, kun koe kasauksessa laakereisssa pieniä jälkiä. Huomenna pääsee aloittaa kasausta!
    Mites pitäiskö nokka-akselin takapäässä, lohkossa oleva peltilevy laittaa aina uusi, vai meniskö vanha vielä liiman kanssa.
    Ja kansipahveista, kun on edelin alukannet, käykö fel-pron tiivistesarjan mukana tulevat nyt 1,4 mm likistyykö milliin? Vai pitiks laittaa ne fel-pron 1008sit.
     
  17. Valsumies

    Valsumies 3rd gear

    Kannattanee laittaa uutta jos hiemankaan epävarmaa tiiveydestä. Mulla oli kone kasattu tommosella tiivistesarjalla ja oli puristunut 1,2 mm:iin.
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Joo ei ne pahvit paljoa puristu, muistelen ite mitanneeni että 1,3mm olis tommonen pahvi käytettynä. Kannattaa laittaa ne 1008sit mielummin. Jos proppu on muodossaan ja menee napakan tuntusesti paikalleen niin voi sen uusiks käyttää, liima väliin varmuudeks.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Pikkulohkohan on vähän tarkempi ton kansipaffin suhteen ku ei oo kun neljä pulttii per pytty vakiona. Sellanen voortti siis.
     
  20. 69

    69 Gearhead

    1008 pahvit tilaukseen. Olihan hankalat noi spiro lockit, ennen ku ymmärsin niitä avata. Lopulta helppokin laittaa, pois ottaminen voi ollakkin vaikeeta.
     

Kerro tästä muillekin!