Se helevetin ooppeli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Bandicoot, 11.2.2007.

  1. mxu

    mxu 3rd gear

    Kannattanee ajella vaan noilla vanhoilla ooppeleilla jos ooppelilla välttämättä ajella haluaa :poff:
     
  2. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Joo ei tule mulle enää yhtään uudempaa opelia. ostin tossa vuos kaks sitten ensimmäisen "järkevän" käyttöauton. opel omega 2.5td 00´. maksoin itteki kipeeks ja velkaa tuli ihan riittävästi. kerkesin ajelemaan just vajaa 10tkm ja alko kone pätkiä sillon tällön ja tästä viikko eteenpäin alko käymään vajaana ja hinurilla ekalle pajalla jossa todettiin että diisel korjaamolle kiitos hei.
    Hinurilla ihan oikeelle diisel pajalle, siellä ilmotettiin suoraan et syöttöpumppu sökö. 1400e uus pumppu ja työt päälle. Kas opeli ei vieläkään käy kunnolla ja yks imuvena fuskaa. Kansi irti ja 6 pytyssä käynny jotain joka ei sinne kuulu (ei tietoa että mitä, korjaamo ei myönnä mitään). Ei muuta kun uuden koneen metästys ja sellanen löyty 1800e hintaan ja siihen taas asennus työt päälle ja pien lisälasku myös siitä vanhan koneen purusta.. Teetätin pari leima juttua siihen samalla ja kas koko remppa 6000e. Pankin täti kusi hunajaa pari viikkoa ja mun lompakko itkee verta edelleen..

    Vanhempia opeleita on ollu useampia ja ne on kestäny ihan ok. Yks kestävämpiä käyttö kippoja oli 86´ ascona 1.6 automaatti.. Sille rakkineelle ei tehty mitään ja se vaan kulki ja kulki.. öljyä taisin lisätä kerran pari ja muuten ei mitää huoltoa ja ajo oli aikas "rankkaa".
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Toi Omegan 2.5td rivi-6-diesel onkin BMW:n kone... :D
     
  4. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    juu niin on ja kehuttii et on oikee hyvä kone.. sit kysyin diisel huollosta ja ja on melkee enemmän sääntö ku poikkeus et 250tkm ja syöttöpumppu..
     
  5. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    Opel osti valmiin moottorin sellaiselta joka sen osaa tehdä! Ajatelkaapa jos siinä ompus olis ollu opelin oma diesel kone tuttu rekordista,asconasta,bedfordista... :poff: niin ei sillä omenalla olis päässy
    eres 50 000km samoja paskoja ku GM 5.7 6.2 :poff: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Nyt löytyi bmw-entusiasti
     
  7. wili

    wili 3rd gear

    Niin osti mutta ei BMW ole tuo. Lainakone niilläkin... Hyväksi kyllä todettu, vaikka ei nykydisujen tasolle kulutuksen & tehon suhteessa pääsekään.
     
  8. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear


    heetkinen..?

    tiedän eräitäkin 6.2 dieseleitä joilla on ajettu enemmän kuin 50tkm.
    on varmasti olemassa 5.7 dieseleitäkin joilla tuo merkkipaalu on saavutettu..


    kerrotko mikä on tietolähteesi?
    olisin kiinnostunut kuulemaan tai lukemaan enemmänkin aiheesta.
     
  9. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    ooppelin moottori

    On se näköjään Chevrolet Cruze (2010):kin varustettu Ecotec-moottorilla :eek: Ooppeli peitetehtävissä 8)
     
  10. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Re: ooppelin moottori

    Noi korean servoletit on kaikki opelin tekniikalla.. esim äiteellä on chevrolet kalos joka on opel corsa eri muovikuorilla..
     
  11. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Niin no.. nyt pihalla nököttää tuo alla oleva chevy jonka mittarissa on rapiat 540tkm.. ja hyvin soi
     
  12. ata

    ata Gearhead

    Re: ooppelin moottori

    Kyllä nuo Ecotecit on paaaljon useammassakin GM-autossa kuin vain Cruzessa...
    Tässä vaikka yksi tällainen sivusto: http://www.ecotecpower.com/
    Tuo kyseinen Ecotec-versio on aivan sama kone mitä täällä on 2.2-litraisissa Astroissa, Vectroissa ja Speedstereissä ym. Ja laittoivathan ne Boydin pajalla American Hotrodissa siihen Bonneville raceriinkin tuollaisen samanlaisen Ecotec-nelosen keulalle.

    Näitä koneita on käytetty ympäri maaliman Euroopan, Australian, Aasian ja Etelä- ja Pohjois-Amerikan lukuisissa GM-malleissa.
    http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_II_engine
    http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_1_engine

    Tässä suppea lista automalleista joissa on käytetty noita GM Ecotec-moottoreita:
    * Opel Calibra 94-97
    * Opel Vectra 94-
    * Opel Astra 94-
    * Opel Omega 94-
    * Opel Astra
    * Opel Zafira
    * Opel Speedster
    * 2003–present Saab 9-3
    * 2003–2008 Opel Vectra
    * 2006–present Cadillac BLS
    * 2007–2009 Opel GT
    * 2007–2009 Pontiac Solstice GXP
    * 2007–2009 Saturn Sky Red Line
    * 2008-2010 Chevrolet HHR SS
    * 2008-2010 Chevrolet Cobalt SS
    * 2010 Fisker Karma
    * 2009 Elfin T5
    * 2011 Buick Regal GS Concept
    * Opel Vectra
    * Opel Signum
    2002–2005 Chevrolet Cavalier
    2004 Chevrolet Classic (Malibu)
    2005–2006 Chevrolet Cobalt
    2007–2008 Chevrolet Cobalt
    2006 Chevrolet HHR
    2007–2008 Chevrolet HHR
    2002–2004 Oldsmobile Alero
    2002–2005 Pontiac Grand Am
    2002–2005 Pontiac Sunfire
    2005–2008 Pontiac G5/Pursuit
    2003–2005 Saturn L-Series (high output)
    2003–2007 Saturn Ion
    2002–2007 Saturn VUE
    2001–2005 Vauxhall VX220/Opel Speedster
    Opel/Vauxhall/Holden Astra
    Opel/Vauxhall/Holden Vectra
    Opel/Vauxhall/Holden Zafira/Subaru Traviq
    * Fiat Croma
    * Alfa Romeo 159
    2004–2007 Saturn Ion Red Line
    2005–2007 Chevrolet Cobalt SS Supercharged Coupe
    2008 Chevrolet Cobalt Sport
    2006–2008 Chevrolet HHR
    2006–2008 Pontiac G5/Pursuit
    2006–2009 Pontiac G6
    2006–2009 Pontiac Solstice
    2006–2009 Saturn Sky
    2006–2007 Saturn Ion
    2008–2009 Saturn Aura
    2008–present Chevrolet Malibu
    2008–2009 Saturn Vue
    * 2006 GM Taiwan Buick LaCrosse
    * 2006 Shanghai GM Buick LaCrosse
    2010 GMC Terrain
    2010 Chevrolet Equinox
    2010 Buick LaCrosse
    2011 Buick Regal
    2011 Chevrolet Cruze
    * Chevrolet Optra
    * Chevrolet Evanda
    * Suzuki Reno
    * Suzuki Forenza
    * 1.8 L - Chevrolet Lacetti, Chevrolet Nubira, Chevrolet Rezzo
    * C24SE, *2.4 L SOHC - Isuzu Rodeo
    * 2.4 L DOHC - Chevrolet Captiva, Opel Antara

    Tuossa on joitain pariin kertaan jos on ollut vähän eri versio käytössä samassa automallissa, ja tuossa listassa on vain osa malleista siis... pienimmät koneet puuttuvat tuosta listasta.

    Minulla ei noita Ecotecejä ole omissa autoissa tosin, vaikka GM FamilyII-kone löytyykin parista autosta, ovat vain ennen Ecotec-markkinointinimen käyttöönottoa. Ecotec kun ei ole varsinaisesti mikään moottorityyppi vaan markkinointitermi jota on käytetty useista eri moottoreista ympäri maailmaa, eli se ei ole edes varsinaisesti mikään Opelin nimitys, vaan koko GM:n käyttämä termi. Osa Ecotec-moottoreista on Opelin Saksassa suunnittelemia ja osa ei ole. Esimerkiksi Opeleissakin käytetyt 2.2-litraiset (L61 / Z22SE) sekä mm. Opel GT:ssä (Saturn Sky/Pontiac Solstice) käytetyt LNF Ecotec-moottorit ovat GM:n amerikkalaista suunnittelua ja tuotantoa.
     
  13. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    lisää tietoa.

    Lisäinfo ei oo koskaan pahasta :) Ei oo tullu perehdyttyä noihin GM:n nelipyöräisiin tai niiden moottoreihin hirveesti...on noi A-koppaiset lähempänä sydäntä :)
    Ooppelilla vaan ajetaan, dartissa otetaan rennommin...
     
  14. hyde

    hyde Gearhead

    Re: ooppelin moottori

    Paitsi juuri tuon Kalos:nin 1.2 8v kone joka on aika pitkälti suurennettu Suzukin 1.0 koneesta.Täten esim jakohihnan vaihtoväli on 90000 km.
    Asia tuli ajankohtaiseksi kun eräs maan suurin autotarvike firma tarjosi nettisivuillaan öljynsuodattimeksi Opel:in suodatinta joka ei sitten sopinutkaan.
    Oikea suodatin löytyi sitten pienen tutkimisen jälkeen juuri Suzuki/Daihatsu osastolta.
     
  15. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Re: ooppelin moottori

    äiteen auto on vissiiki 1.4l 16v isolohko. mut GM tuntuu aika kovin kierrättävän noita koneita pitkin merkkejä..
     
  16. sani

    sani 1st gear

    On jokunen oopeli omistannut.Kaksi ensinmäistä tapoin.Olin silloin lehdenjakaja eikä autot kestännyt sellaista rääky.
    Jos ajaa luja ja muista lisätä öljy eikä tanka TBeessä voi toimi mutta hiljainen ajo ja tyhjäkäynillä alka kiehua tai moottorin vikapalo sytty.Mulla on ollut 5 kpl joten kokemusta on.Kaikilla sama vika.Lisäksi on jatkuvasti"pikkuvikoja".
    Ainoa hyvää puoli on että vävy osa korjata niitä ja hänellä on paljon varaosia. :lol:
     
  17. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Mulla oli jokunen vuosi sitten '83 AssGona, joka oli ainakin sen vajaan vuoden mitä sillä ajelin, hyvä peli. Maksoikin kokonaiset 350€, ja oli oikeasti maalipintaa lukuunottamatta (himmennyt ja mattaantunut) priimassa alkuperäiskunnossa. Kiinnostus mun kohdalla loppui enimmäkseen siihen, et olis pitäny vetää jarruputket alusta loppuun uusiks, et olis saanu leiman. Sit mä jouduin ite murtautumaan siihen ku avaimet jäi sisään eikä vara-avaimia tietenkään ollut. :odroll: Ja kun yritin runnoa kookkaan ruuvimeisselin kuskin oven lukkoon ja vääntää sen väkisin auki, niin lopputuloksenahan oli se että kun vedin ruuvarin ulos niin se koko perkeleen lukkomötikkä nökötti nätisti siinä meisselin päässä. :rotfl: No, sain mä sen jälkeen sen siitä reiästä sorkittua auki.

    Sen jälkeen yks urpo murtautu siihen hajottamalla takaovesta sen pikkuikkunan, vaikka olis päässy helpommalla ku olis siitä kuskin oven lukkopesän reiästä sorkkinu sen auki. Niin kuin mä. Eikä se onneton saanu ku virtalukon muovit siitä alapuolelta paskaks. Ei edes saanu revittyä piuhoja et olis voinu yrittää sitä käyntiin. No, se oli yllättäen manne joka sinne oli yrittäny... :odroll: Saatiin tietää jälkeen päin.

    Sit ku se siinä hetken makas parkkiksella, niin seuraavaksihan sen vei vantaan kaupunki varikolleen. En lunastanu enää takas.

    Jos ei ois kiinnostus lopahtanu ja ois noi sen jälkeiset vastoinkäymiset jääny tapahtumatta, niin siihen olis voinu suhata uuden maalipinnan ja kokeilla "fossiili kilpiin" kolmen vuoden päästä. :eek:
     
  18. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    opel

    Siskon B-Vectran(vm.-91) ovet jäi kerran viikonlopun ajaksi auki. Unohtui aina välillä lukita...hupsista... Parkkipaikka missä se seisoi on termiittien suosimaa leikkikentää. Maanantaina kun piti lähteä sillä ooppelinruppanalla liikenteeseen, niin ovet oli auki, hansikaslokero pengottu. Mitään ei ollu hävinny... Ei todellakaan merkkejä käynnistysyrityksistä, eikä muusta ilkivallasta..
    Sisko totes vaan et: " Ois nyt sit vieny koko romun kun kerran sisälle meni " :rotfl:
    Ooppeli käyntiin ja kaupoille :)
     

Kerro tästä muillekin!