Self aligning vs non-self... rockers?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusssi, 18.8.2016.

Tags:
  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Tuota... mitä tarkoittaa nuo termit, kun puhutaan ketkuttimista? Mitä tarvii muuten ottaa huomioon vipoja hankkiessa, kun kumpiakin on tarjolla? :confused:
     
  2. sirkus

    sirkus Gearhead

    Jos käyttää non self alig vipuja tarttee asentaa guide platet tönäreille. Self alig vipu siis ohjaa ittensä suoraan venttiilin päähän.

    [​IMG]

    Ne taas muuttaa geometriaa (nostaa studeja) ja vaatii todennäkösesti uudet pitemmät tönärit (ainakin sbc).

    Eli laittasin self alig jos mahdollista. Muuta huomioitavaa on esim vipusuhde, eli haluaako mennä vakiolla vai kasvattaavo suhdetta, jollon tulee teitty ottaa huomioon se et venat mahtuu edelleen aukeemaan ja toi venttiilikoneiston geometria ei mee ihan poskelleen, jollon osat kuluu nopeesti pilalle.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos Chevyn vippoja tarkoitat, niin Self alignment malleissa on ohjurinystyt venttiilin kosketuspinnan ulkoreunoissa. Tämä estää keivuvipua kääntymästä vinoon.

    Perinteisissä vakiomalleissa Kosketuspinta on tasainen ja työntötangon reikä sylinterikannessa on sen kokoinen että keinuvipu ei pääse kääntymään kun työntötanko pitää sen suorassa.
     
  4. jpe

    jpe 3rd gear

    Ja self align keinuja ei ymmärtääkseni saa laittaa quide platejen kanssa.
     
  5. jusssi

    jusssi Gearhead

    Tää selvä. Selhviet siellä on ja tilalle ajattelin 1.6 ratio roller tippejä.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No ei muuta geometriaa eikä tarvii pitempiä tönköjä.
     
  7. sirkus

    sirkus Gearhead

    Kyllähän ne nostaa keinuja ton guide platen paksuuden ylemmäs. Ei varmaan tee isoa muutosta varsinkaan jos käyttää vakio vipusuhteen keinuja ja jos studissa riittää säätövaraa niin ei varmaan tarvii tönäreitäkään vaihtaa. Mut jos haluu et kaikki pysyy 100% samana niin platen verran pitemmät tönärit ja laatat venan päihin
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Eipäs nosta ;)

    Mietippä nyt mikä siihen keinuvivun asentoon vaikuttaa.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Sillon kun ite noitten kanssa värkkäsin niin ameriikan pojat ainakin neuvoi virityskäyttöön mieluummin NON-self align keinut....kuulemma parempi että plate ohjaa tankoa alempaa ettei homma jää kokonaan keinujen vastuulle.
     
  10. jusssi

    jusssi Gearhead

    Mutta mikä on se iso etuus ohjainlevyjen ja non-aligning ketkujen käytössä, kun tuntuu suurin osa kaupan olevista vipoista olevan moisia.? Itseasiassa aika vaikea löytää omiin spekseihin sopivia selfiksiä.
     
  11. jusssi

    jusssi Gearhead

    Kato, joku luki mun ajatuksia... :D
     
  12. sirkus

    sirkus Gearhead

    Oot oikees:( ei tos oo mitään ongelmaa jos vaan studissa riittää varaa säätää. Sen kaa lt1.sessä oli jollain ongelmaa ku keinut pohjas studiin.

    Ja tietty perus sbc tarttee vaihtaa kierteellä kanteen tulevat studit guide plate.jen kaa.
     

Kerro tästä muillekin!