Shell v-power???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 944676, 10.7.2006.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tuolla on hyvin sepustettu ja perusteltu sama urbaanilegenda: http://www.carbibles.com/tyre_bible.html


    katsoo kohdasta" Fat or thin? The question of contact patches and grip" -eteenpäin...

    ..."The area of the contact patch does not affect the actual grip of the tyre. The things that do affect grip are the coefficient of friction and the load on the tyre - tyre load sensitivity. Get out your geek-wear because this is going to get even more nauseatingly complicated now."...
     
  2. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Ei se nyt ihan näin yksiselitteistä ole. Renkaan leveyden, profiilin ja auton painon mukaan löytyy se optimi renkaan leveys.
    Noin 1700 kiloisessa autossa esimerkiksi on huomattavasti parempi pito kiihdyttäessä 265/60-15 renkaalla, kuin 295/50-15.
    Se renkaan "footprint" pitäisi olla kiihdyttäessä pitkä ja kapea, mutkassa leveä ja lyhyt.
    Siksi kiihdytysrenkaan pitäisi olla ensisijaisesti mahdollisimman korkea ja sitten etsiä siihen optimileveys.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead


    Vaan katsopa tuo edellinen linkki. Siinä vastaus tähänkin.

    Liioitellaan taasen reilusti, niin tulee helpommin selville pointti.... Eli, tuodaan 155 leveä slicksi, jonka päällä on parisataa kiloa painoa ja painetta vähän reilu baari, asfaltille.
    Viereen tuodaan samasta materiaalista tehty kumivene, jossa on sama paino päällä ja sama määrä painetta. Kumman pohja-ala pureutuu paremmin niihin epätasaisuuksiin?
    Väitän että sen renkaan.
    Kumiveneen paine asfalttia kohtaan on niin pieni, ettei se käytännössä "leijuu" niiden rösöjen päällä. Rengas taas painuu jokaiseen pieneenkin koloseen syvälle ja myötäilee alustan muotoa huomattavasti tarkemmin. Jos molempia yrittää hinata, niin aika samoihin pitäisi mennä.

    Tai pyydä kaveriasi hinaamaan sinua asfaltilla (vaikka mopolla) kumpparit jalassa ensteks niin, että seisot yhdellä jalalla tasapainoillen ja sitten kahdella. Ei muuten tule huomaamaan vetäjä eroa, vaikka pinta-ala kumipohjalla ja kuivalla asfaltilla kasvaakin tuplaksi kesken kaiken... Homma muuttuu ainoastaan siinä vaiheessa ihan toiseksi, kun vedetään liima pohjaan!

    Mutta olkoon, ei jaksa enää vanhoista jutuista vääntää.
     
  4. kole

    kole 3rd gear

    shell

    Ja sotketaan tähän hiukan offfftopikkiin vielä se että miksi laittaa 200hp autoon 315 levee kummi kun ei se jaksa niitä muutenkaan pyörittää. Sekotetaanko täällä vähän pito ja auton kiihtyvyys, ei ne ole sama asia.
    Ajetaan tasan niin kapeilla (lue keveillä) rengas/vanne kompinaatioilla kun vaan saadaan optimi pito, ja sillä saadaan se auton pakeneminen aikaan.
    Turha mun on laittaa turbopuikkiin 245 leveitä suurempia katurenkaita, liikaa painoa jotakautta kiihtyvyys heikkenee.
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mun mielestä täällä on sekoitettu vaan huono vitsi keulivasta Capricesta ja leveistä renkaista. Kai täällä nyt useimmat tietää, että lujaa ajamiseen ei riitä pelkät leveet renkaat ja tietää senkin, että Capricen keulimiseen tarvitaan vähän muutakin kuin leveet renkaat ja oikeet bensat.

    Mutta jatkakaa te vaan... Samalla voidaan miettiä sitäkin, että jos kerran millään ei koulufysiikan mukaan ole merkitystä mihinkään, miksi ei silti kannata vetää Fiat 600:lla lukkojarrutusta tukkirekan edessä 80km/h vauhdista. Pitäishän sen Sisun pysähtyä ihan samalla matkalla kuin Fiatinkin? Vai onko kaikki kiinni vain rekan kuljettajan reaktioajasta?
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    kyl fipatil voi tehä lukkojarrutuksen rekan edessä kun se ei kuitenkaan pysähdy saatika hidastu :rotfl: :rotfl:
     
  7. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Kyl meilläpäin koulussa fyssanope väitti rengaskitkan olevan erikoistapaus, joka ei noudata normaali kitkalakeja. Esim. renkaan sutiessa kumiaines leikkautuu materiaalin sisällä jolloin kyseessä ei ole "PUHDAS" kitkamittaus.
     

Kerro tästä muillekin!