sierran kone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Galaxie500, 11.12.2003.

  1. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Muistaako kukaan onko sierran 1,6l ohc koneessa venyvät kannen pultit? ja miten ko koneessa säädetään venttiilin välykset? onko pala säätö vai mikä? Niin ja jos jostain löytyy kiristysmomentteja ja räjäytyskuvia niin tietoa niistäkin. niin joo vm on 86. kiitoksia etukäteen.
     
  2. xtremer

    xtremer 1st gear

    muistaakeni vain kentissä on venyvät pultit !
    Mutta en mene vannomaan
     
  3. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Juu saman muistikuvan sain päähäni, mutta kun en viitsis avata kantta ihan muistikuvan perusteella... Ku viikonloppuna pitäis aukoa niin osien saanti silloin vähän hankalaa...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä Noissa "uusissa" ohc koneissa todellakin on venyvät pultit!
     
  5. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Eiköhän ne kaikki kannenpultit veny jonkin verran kiristettäessä momenttiin?
     
  6. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Venat säädetään siten että kikkaillaan "muttereiden" kanssa Eli kun kukonpojan alla on sellainen yhditelmä jossa on muistaakseni 19mm kanta ja 15mm kanta, niin alemmasta mutteristä annan liikkumavaraa ja ylemmästä (15mm)sitten säätelet välystä. Muistaakseni meni näin, äh emmä osaa selittää. Katos tota kuvaa jos se helpottais ymmärtämää mun selityksii.
    kuva venasta
    http://www.suomencaprit.com/venat.JPG


    Tuolla räjäytyskuva
    http://www.taunus.dk/teknik/tau_eng.htm

    Tuolla momentteja
    http://sun.ylojarvi.fi/taunus/tech/momentti.htm
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    89 mallin 1,6 OHC koneessa oli venyvät, kertakäyttöiset kannenpultit, torx kannalla.
    Kiristys oli niin, että ensin momenttiavaimella muutama kymmenen Nm ( tarkkaa arvoa en muista ) ja sitten 90 astetta.
     
  8. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Eli siis jos auto vanhempi kuin 89 ja tavalliset pultinkannat niin ei pitäis olla venyvät? Ymmärsinkö oikein?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ton ikäsessä ei oo venyvät pultit. Joo ja venät säädetään muttereiden ja nostinpukkien yhteispelillä. Venttiili välykset on muistaakseni 0,25 ja 0,30.
     
  10. Pietu

    Pietu Gearhead

    Vuosimalleista en tiedä minkälaiset pultit on, mutta jos pultit ovat torx-kannalla niin ne ovat venyvät ja zrx-kannalla (eli semmonen tähtikanta) venymättömät.
     
  11. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Mikähän sekasikiö toi oma sit on ku kansi on kiinni ihan tavallisen näköisillä pulteilla, tai siis kanta on ainakin ihan normaali kulmikas...
     
  12. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Imu 20 ja pako 25
     
  13. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Joku on varmaan vaihtanut ne pultit. Oon meinaan itsekin sitä harrastanut, kun aina se 12-kolo tähtiavain räpellys noihin venymättömiin on hukassa. oon käyttäny kuusiokolokantasta 12.9 eli mustaa pulttia tilalla, en tiiä sitten onko sopiva tuohon paikkaan mutta on se kansi pysynyt niilläkin paikallaan. tosin tällä hetkellä ompi ihka oikeat tähtikantaiset.
     
  14. tanari

    tanari 1st gear

    kannattaa uusia kannenpultit jokatapauksessa, venyvät ne usein on. Maksaa muistaakseni 10-15e motonetissä se kansipulttisarja.
     
  15. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Onkos se motonetin pulttisarja millaisella kannalla? Tai siis minkä kokoiset ne pultit yleensäkkään on, josko hakis tavallisesta pulttikaupasta vaan kovat pultit niin kyllä se niillä kai pysyy...
     
  16. Micky

    Micky Gearhead

    Adarliittiä kannen väliin ja kierreliimaa pultteisiin,ja eikun kiinni.....ei kait...en oo ite ainakaa yhtää pulttisarjaa ostanu ford tuotteisii ja hyvi o pitäny monessaki häksättimes eikä o pultit menny poikki...
     
  17. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Luulis motonetin kantojen olee torxii. Torxi tai kuusiokolo on ainoot vaihtoehdot. Uppokantasii kuiteskii tarvii ol, sama kait se mink muotosii ne o koha sopiva avain on.
     
  18. WSE

    WSE 1st gear

    XZN kantaiset on venyviä, pitää aina uusia. Normaali avain kantaisia (vanhemmissa koneissa) en ole uusinut koskaan eikä ole ongelmia ollut noissa. Voihan ne toki uudempaankin koneeseen laittaa... venyviä pultteja on alettu käyttämään tasaisemman kiristyksen varmistamiseksi kaikissa uudemissa koneissa, valurauta kansilla tosin ei paljoa merkitystä. OHC koneessa ei ole koskaan ollut kannen tiiveys ongelmia. 1,6 on kylläkin vähän turha kone sierrassa, 2 litrainen tehokkaampi ja silti taloudellisemmpi.
     
  19. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Tähti-tyyppisiä pultteja voi käyttää moneen kertaan. Samoin myös kuusiopultteja.
    Torx-tyypisiä vain kerran.

    Näin kertoo Autodata 2001
     
  20. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Joo kandee hannkkii sit samantien 2litrane ja siihe 1.6 kansi ni saat rutut kohillee.
     

Kerro tästä muillekin!