sikkikoneen teko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja -TH-, 15.1.2005.

  1. -TH-

    -TH- Gearhead

    vuntsin jos tekisi sikkikoneen ihan ite... sellasen vanhanmallisen vaan.

    onko läsnäolijoista joku tehnyt jo em. laitteen? lähinnä kiinostaa toimivat laitteet ja jotkut oleelliset mitat.
    foto ois kiva valokuva.
    olen kyttäillyt lowbucktoolssin ja protoolssin versioita, taijan käyvä ensviikolla pajalla vakoilemassa. lähinnä rattaiden halkaisija on se tärkein, periaatteessa muun saa pääteltyä..

    kiitoksia.
     
  2. JouniK

    JouniK Gearhead

  3. timuli

    timuli Gearhead

    minkäslaiseen käyttöön meinaat tota sikkikonetta :eek:
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Moi,
    Mulla on valmis sikkikone mutta tulen jossain vaiheessa tekemään isomman jossa on enemmän syvyyttä.

    Tässä muutama vinkki:
    - Rullat kannattaa kiinnittää niin että akselin päihin ei tule mitään muttereita tai muita jatkeita jolloin rullilla voi "nojata" reunaa vasten ajettaessa muotoja.
    - Rattaiden halkaisija riippuu siitä minkä kokoiset sikkirullat sulla on / tulee olemaan. Akseleiden tulee olla saman suuntaiset kun pelti on välissä ja rullat ovat "pohjassa".
    (Akseliväli = rullien halkaisijoiden keskiarvo + pellin paksuus)
    - Älä unohda moottoria ja kulmavaihdetta (välitys vaikka 1:50 ja rullien nopeus 13,6 kier/min)

    t. Jani
     
  5. -TH-

    -TH- Gearhead

    niin, lähinnä ajoin takaa sitän että mistä olette rattaat napanneet, ei viitsisi teettää rattaita jos ei ole ihan pakko.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten ootte ratkaissut rullien välisen korkeuden säädön. Vai onko ollenkaan? Pyöriikö mitenkään yhdellä vetävällä rullalla ,toinen pyörisi vain mukana?
     
  7. -TH-

    -TH- Gearhead

    itsekin mietin että, kun ylärissan akseli hieman kippaa,niin laittasko toiseen päähän häränsilmän vai viistäisikö vaan akselin holkin jotta akselilla on tilaa kääntyä?

    akselin liikehän ei ole loppujen lopuksi kovinkaan suuri.

    ainiin, onko tiedossa puljua josta voisi ostaa nytkyyn teriä edullisesti?
     
  8. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Esimerkiksi raskaankaluston starttien bendix:ssä sopivia "rattaita"
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead


    Voihan sen niinkin tehdä mutta tulee aika surkean näköinen sikki.
    Sikin muovaaminen perustuu suurelta osin nopeuseroihin eli kupera pinta hiertää pellin koveraan uraan. Nopeudet ovat eri kuperan pinnan päällä ja koveran pinnan pohjalla koska niillä on eri halkaisijat.

    Meinaatko tosiaan että laitteeseen johon kuuluu olla vain 1 rataspari, olisi suunniteltu 1 rataspari liikaa?

    Suosittelen että jätät myös veivin ja moottorin pois niin ei mene pellit piloille!
    :lol:
    - Jani -
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead

    paljonko esim. janilla on koneessa max. pokkauksen syvyys? entäs akselin paksuus? kavelin arkistoistani 20mm akselia ja hypistelin ratasparia jonka akseliväliksi tulisi 40mm..... kuulostaako kikkareet heiverösiltä?
    no, pitänee etsiä toiset rattaat ja vaikka 25mm akselia, jos nuo ei ole hjyvä.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin,
    - Akselit 20 mm rullien kohdalta (Akseli muualta on ollut 34mm)
    - Kitasyvyys on vaivaiset 25 cm (riippuu tietenkin rullista ja mihin mittaa!)
    - Akseliväli on 50 mm
    Tämä on siis vanhatehdasvalmisteinen laite!


    Ajattelin tehdä rungon RHS putkesta eli hitsata 2 saman pituista putkea päällekkäin / allekkain.
    Alempaan niistä ajattelin tehdä laakeripesän molempiin päihin ja akselin sorvata / sorvauttaa!.
    Ylemmästä putkesta aion leikata alapinnan kokonaan pois ja tehdä sisään neliskulmaiset laakeripesät joista toinen on ruuvattu sivuista kiinni niin että pultit toimivat saranana ja toinen liikkuu vapaasti putken sisällä pystysyuunnassa jousipalautuksella.
    Sitten vaan rattaat takapäähän sekä alempaan kiinteään akseliin moottori kulmavaihteella sekä alempaan putkeen joku ohjain ja siipimutteri jolla se kiristyy putkeen.

    Näin helppoa se on virtuaalisesti!!! :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Ehkä täältä saa apuja:
    http://lazze.us/beadroller.php


    - Jani-
     
  12. B 49

    B 49 Gearhead

  13. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

  14. B 49

    B 49 Gearhead

    Kohtuu hintaista tavaraa muutakin näköjään löytyy.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minkä kokoisia rullia olette käyttäneet. Onko ylä ja alarullalla sama halkaisia?Kiitos!
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Rullien koko riippuu akselivälistä eli kun pelti on välissä ja rullat yhdessä niin akselit ovat saman suuntaisia.
    Jos teet ihan perus sikkiä rullilla jotka ovat ikäänkuin peilikuvia niin pellin pitäisi teoriassa kai sijaita tasan akseleiden puolessa välissä. Ainakin olen näin käsittänyt ja yleensä rullat ovat toimineet. Saa korjata jos joku tietää enemmän? :oops: Pitää myös muistaa että rulla "sutii" ja "painesorvaa" peltiä enemmän siitä kohtaa missä halkaisija on suurin/pienin.

    Toisin sanoen:
    Kun mittaat ala- ja ylärullan halkaisijat paksuimmasta kohtaa pitäisi niiden olla samat. Samoin pitäisi olla myös kun vertaat ohuimpia kohtia keskenään..
    Oikean rullille tarkoitetun akselivälin saat kun lasket: Ala- ja ylärullan halkaisijat yhteen (samalta kohtaa), lisäät siihen levyvahvuuden ja jaat sen kahdella.

    t. Jani
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oisko kellään kuvia toimivista sikkirullista. Etenkin itsekehitellyt mallit kiinnostais.
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Onkohan tullut kirjotettua paskaa??? :oops: :oops: :oops:

    Viime viikonloppuna kun mittailtiin ja ihmeteltiin noita rullia niin rupesi näyttämään siltä että pellin pinnnan tulisi kulkea akseleiden välissä keskellä ja sikki "poikkeaisi" siitä linjasta sitten poispäin jolloin peltiä liikuttavien pintojen halkaisiat ja kehänopeus olisivat samat mutta sikkiä tekevät pinnat sutisivat ja jarruttaisivat..

    Kyllähän rullilla kuin rullilla saa sikkiä aikaan mutta olisi hyvä tietää että mihin suunnittelussa pitäisi pyrkiä ettei tarvitsisi tehdä niin paljon kokeiluja ja pelti vääntyisi väärään suuntaan sikatessa.

    Tietääkö kukaan mitään kirjallisuutta? Esim "How to design beadroller wheels"

    - Jani -
     
  19. hugo

    hugo 1st gear

    Mistä saisi ostettua sikkikoneen rullia, pareittain taikka sitten kokonaisia sarjoja ? :odroll:
     
  20. lehmikangas

    lehmikangas 1st gear

    Version missä alapyörä vain pyörii mukana on ainakin joku toteuttanut:
    http://www.youtube.com/watch?v=kkRIf7k402c

    Onhan tuo sinänsä kätevä että saa todella paljon enemmän tilaa moneen suuntaan. Näyttää tuo ainakin pikaisesti katsottuna toimivankin.

    Yleisesti, näyttäis että suurin osa koneista on ilman minkäänlaista quick-release vipua. Eli pitää ruuvailla rullat kauemmas toisistaan että saa pellin väliin. Itsekin suunnitellut että joku kone pitäis ostaa/tehdä.
     

Kerro tästä muillekin!