Sinkki,Zincci öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja challenger-70, 18.6.2017.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niin riippuu kai missä sitä käyttää. Tietysti jos ohje on se niin sitä sitten. Mulla ei ole 60 luvun ooppelia, eikä toivottavasti koskaan tulekaan. Vanhemmissa kasikoneissa on mulla ollut kesällä 15w-40 tai yksiaste SAE30, samoin diesel-kaseissa itse asiassa. Että semmosia viskositeetteja, kiitos, tai 10w-40. En tiiä miten holoja niiden koneiden pitäs olla että tarttis kesälläkään 20w-50, mutta rempan paikka se olis.
    Talvella sitten 10w-30 vanhemmissa kasikoneissa, oli sit diesel tai ei.
    Eli 20w-50 mulla ei ole mitään käyttöä mutta 15w-40 ja 10w-30 voisin heti tilata ison tynnörin kumpaakin, kuulostaa hyvältä.
     
    Muokattu: 19.6.2017
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Öljykeskusteluissa on aika erikoista se että usein juuri 20W-50 viskositeetia pidetään liian jäykkänä jopa kesäkäyttöön, mutta 5w-50 tavaraa käytetään surutta talvellakin.

    Myös niinkin tanakka kuin 10w-60 tuntuu olevan monille ihan hyväksyttävä viskositeetti.

    Kuvitellaanko niin että kun vain se ensimmäinen luku on pieni niin kyseessä on ohuempi öljy?

    Kun vertaillaan viskositeettejä vaikka 100 asteen käyttölämpötilassa, niin ei ne erot 10-15/40 ja 5-20/50 öljyillä mitenkään suuria ole.
    5-10/30 ovat sitten jo selvästi ohuempia
    Kylmässä päässä erot on selviä, mutta eipä niillä kesäkäytössä ole niin väliä.
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Itse en käytä 5W-50 öljyä kuin kesäkulkineessa joka liikkuu +5-+30 astetta alueen sisällä.
    Talvella käytän autoissa 0w-20 tai 5w-30... lähtee hyvin käyntiin -20 asteen pakkasella.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Käytät siis suunnilleen samanlaisilla kylmäkäynnistysominaisuuksilla olevaa öljyä sekä kesällä että talvella?
    Ei sen kuuman pään viskositeetti kovin paljon vaikuta pakkaskäynnistyvyyteen...
     
  5. grantorino

    grantorino Gearhead

    20w-50 öljy sopii juuri vanhanaikaisiin moottoreihin jotka on suunniteltu isoilla välyksillä toimiviksi, kuten V8:t ja kuutoset kaasarikoneilla.
    Uudemmat vähäpäästöiset koneet ovat tarkkuudella tehtyjä moottoreita joihin suositellaankin 5w-30 laatuja mutta ei tätä jäykempää.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    15w-40 ja 20w-50 viskositeetin ero on 10 asteen kylmästartissa noin 2 kertainen (600 vs 1200 cts), ja noin 1.5 kertanen 40 asteen lämpötilassa (100 vs 150 cst), ja 1.25 kertanen satkun lämpötilassa (15 vs 20 cst).

    Kuumalla koneella erot ei ole siis mitenkään järisyttävän suuria, joten mitä etua on sitten sae50 kuuman pään viskositeetista? Kylmästartissa, siis 10 asteessa, puhumattakaan juhannuksen nollakelistä, on 20w-50 kuitenkin törkeen paksua verrattuna 15w-40. Mitä etua on kylmän pään paksuudesta? Kaiken kaikkiaan mikä on siis etu 20w-50 vastaan 15w-40?

    Edit, tuossa on nuo kippurat. 15w-40 ja 20w-50 suurin ero on jälkimmäisen törkeä paksuus kylmänä. Kuumana ero on mitätön. Saavutettiinko tällä jotain?

    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.6.2017
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Hyvä käppyrä. Kuvaa hyvin viskositeettien käyttäytymistä.
    Aika monen käsitys öljyn juoksevuudesta tulee tilanteessa, kun kaataa sitä purkista ulos.
    Harva kuiteenkaan kaataa sitä 100 asteisena koneeseen...
    20W-50 on viileässä huoneilmassa aika tönkköä ja siitä käsitys, että pysyy paremmin koneessa.
    5W-50 tulee purkista liruna ja muodostetaan käsitys, että puskee koneesta ulos.
    Viimeistään tuosta käyrästöstä näkee, että käyttölämpötilassa yhtä liruja.
    Tietysti varmaan öljykohtaisia eroja voi olla, valmistajan itse vastaa onko viskositeetti sama öljyssä kuin mitä purkin kyljessä lukee.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ihan sama mikä se toinen luku on kunhan vaan saa öljynpaineet.

    Eka luku siinä on tärkeä jos autolla täytyy talvella päästä johonkin, joku 20w öljy on mun muistaakseni -15 vai 20 asteessa jo pumppauskelvotonta.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Podätkö aina autosi öljyt + 100 asteisena, myös kun auto on käyttämättä?
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    monessa öljyssä on vaan se jutska että purkissa oleva visko ei kestä kuin 1000km tai sopivassa lämmön jälkeen sitäkään,monessa autossa kun on elämän aikana ostellut,etenkin kesä käytössä kun pysähtyy vaikka risteykseen tyhjäkäynnille on öljy valo hiilunut mutta ns paremman öljyn vaihdon jälkeen ei ole ilmiötä ollut edes normi 10 tkm vaihtovälillä,tämä on vaan omaa yli 35 v ajalta.myös paljon koneita rempanneena huomaa kuka on huolehtinut öljyistä,motti on sisältä mukavan puhdas kun toisilla on kuin lemminkäisen asfalttikone
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kummassa koneessa on suuremmat välykset, kylmässä vai lämpimässä?
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Lämpimässä, laakerien välysten suhteen. Mäntien kanssa toistiepäin.
    Oikeestaan artsi tietäis tästä varmaan parhaiten.
    Materiaalitkin vaikuttaa yhtälöön.
     
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    Toi taulukko on kineettinen viskositeetti, tiheys muuttuu lineaarisemmin Saeen mukaan, samoin kuin dynaaminen viskositeetti. Joku varmaan osaa sanoa mitä merkitystä näillä on.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Materiaalit vaikuttaa, alulohkossa ja -veiveissä silmät suurenee lämmetessään ja vaikuttaa jonkin verran kasvattavasti välyksiin.

    Tavallisissa rautakoneissa ei taida sanottavaa muutosta tapahtua.
    Jossakin laakeriartikkelissa oli maininta kun mittasivat eri lämpötilassa välyksiä, ja yllättäen aika pieni lämpötilan lisäys tiukensi hieman välystä.
    Sitten todettiin että ne mittalaitteetkin oli lämmenneet saman verran...!
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eli jos mennään ihan rautakoneella, -kansilla, teräsventtiileillä ja Männänrenkailla ja Messinkiohjureilla, voisi sanoa että välykset joissa öljyä kuluu ( Renkaat ja ohjurit), pysyvät joko samana tai pienenevät.

    Tällöin paksumpi öljy pysyy paremmin koneessa, kun yleensähän kone savuttaa (polttaa öljyä) enemmän kylmänä. Mittaerot "väljän" ja "sopivan" välissä ovat niin pieniä, että pienelläkin viskositetti ja tiheyserolla on merkitystä. Vanhat maamoottorit ovat väkisinkin isompivälyksisiä, kun valmistustoleranssit on pitänyt ottaa huomioon välyksissä.
     
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Sattuu tossa pihan autossa möllöttämään oikein maamoottorien äiti, 307 oldsmobile ja kaasarilla ja takuulla koneisteltu tuotantolinjan loppuunajetuilla koneilla (1989). Käyttöohjekirjassa lukee GM 10W30 öljyä. Kamalaa, eikö 20W50???

    Mutuna veikkaan että renkaat selviää paremmin öljynkaapimisesta kun öljy on ohuempaa.
     
  17. Keränen

    Keränen Gearhead

    Aina nämä samat keskustelut öljyistä...toiset ajaa 10w-30 ja toiset 20w-50 ja toiset pistää jopa sinkkipaloja aamukahviinsa ettei vaan koneet kilahda.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla on 403ssa 5w-50 peak lifet ja lucas oilin sinkkilisäaine.

    Ja aina vaan toimii. Ajanut jo varmaan tuhat kilsaa koneella.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koneen päällä lukee 5w-30 synteettiset.
     
  20. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    :D
     
    DX tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!