Sinkki,Zincci öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja challenger-70, 18.6.2017.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    delvakilla jo montakymmentätonnii, ja taas jo pari, eikä vieläkään lauennut, varmaan yliveto
    ----------
    joko joku on vaivautunut selvittämään mitä tuhoa joku keskiverto mineraaliperäööli tekee pehmytmetalli-liukulakruille muutaman prossan pitoisuuksilla?
     
  2. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    vaikuttaa, että moni öljynostaja on jumissa omissa tottumuksissaan ja uskomuksissaan. viskositeetti on luonnollisestikin vain pieni osa öljyn ominaisuuksia enkä tässä aio keskittyä nyt muuhun kuin antamaan "mixaajille" likiarvomatemaattisen tavan ölppien blandailuun. ne käyttäkööt, jotka haluu, muiden ei oo pakko.

    esim. sulla on hyllyllä 0w-30, 5w-20, 5w-50, 10w-30, 15w-40 ja 20w-50

    asiakas vaatii 10w-50 öljyä, miten toimit? kauhee kiire!!!

    vastaus:
    blandaat
    (5w+5w+20w)/3 = 10w
    (45+45+30)/3 = 40
    ts. 2 yksikköä 5w-50 + yksikkö 20w-50

    ensimmäinen luku ei vain kerro sitä “winter-juttua” vaan se kertoo oikeammin minkälainen “öljyjae” tietyissä rajoissa on kyseessä.tämän “jakeen” ominaisuuksia voidaan luonnollisesti muokata moninaisilla lisäaineilla. esitän tässä, että vähentämällä “jakeen” silmäluvun suuremmasta luvusta saat indeksiluvun, joka on viskositeettimuokkajien määrän likiarvo.

    ei oo vaikeeta...

    ps. sit kotitehtävä. miten lasket, kun blandailet yksiasteisia ja moniasteisia?
     
    Muokattu: 26.6.2017
    DX tykkää tästä.
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on semmoinen kutka et nämä 5w50 ei kovassa menossa pysy pitkään hyvänä vaan esim kaveri joka ajaa kilpaa kyykyllä käyttää just sen takia yks asteöljyjä mut se vaatii rauhallisen lämmityksen. Sama itsellä crossissa yks aste öljy. Taas kelkassa iskareissa viskositeetti indeksi oltava iso ja silti kokemus osoittaa mikä on hyvä öljy ja mikä ei. Iskareissa se näkyy nopeiten.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    10w-30 delvaccia itekkin käyttänyt melkeinpä joka vehkeessä ja kaikissa toiminut
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No antaa mennä ny sit....
    Mä oon käyttäny moottorissa tuoreita banaaneita, joissa kuori on vielä hiukan vihertävää. Sisus on liukasta ja voitelee hyvin ja kuoret on tarpeeks sitkeitä nostajan ja nokan välissä estämässä kulumista...
     
    G20, LPV, dart -66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Laitoin BigTits & StrapOnin moottoriin tepoilin diiseliöljyt viime kesänä ja olen roksottanut ruohoa sillä nyt ainakin 6 kertaa,kyseessä lienee nk.maamoottori?! Mahtaakohan räjähtää kohta;ei kai noihin kuulu mitään öljyjä vaihtaa.

    Tuo iänikuinen virsi us-valmisteisista moottoreista vs. nykyaikainen (mitä se nyt ikinä tarkoittaakaan) hieno moottoritekniikka tiukkoine välyksineen herättää kyllä ihmetystä.
    Nettisaiteilta löytyy vaikka mitä pemarinviilausforumia,joissa noita nykykoneita rakennellaan ja ihmetellään. Kyllä ne välykset näyttäisivät olevan aika pitkälle samoilla linjoilla vaikkapa tuon Pontiacin koneen kanssa.
    Aika moni vaan tuntuu jymähtäneen "60-luvun ohjekirjaan" öljyjen suhteen ja unohtaneen että ne rasvat on viidessäkymmenessä vuodessa vähän kehittyneetkin.
     
    LPV tykkää tästä.
  7. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Ei taas liity enää otsikkoon mitenkään, mutta moni tarjoaa vanhaan kasiin aina mineraali 20W-50 öljyä.
    Mielenkiinnosta kaivoin Ford Specification 101-B vuoden 1968 bensakoneille. Vaikka rasvat on kehittynyt, eikös SAE viskositeetti standardi oo kuitenkin sama tänään kuin se oli 50 vuotta sitten..?

    Vapaa käännös Fahrenheit taulukosta:

    Alle -23C - 0 C = SAE 5W-30
    -23C - +13C = SAE 10W-30
    -17C - +13C = SAE 10W-40
    0C - yli +13C = SAE 20W-40

    Eli ainakaan Fordeissa ei kuuma viskositeetti oo 50 ... ja kylmä viskositeettia ei harrastekäytössä tarvii paljoa tuijottaa. Vaikka Suomen Suvi kylmä onkin, harvoin se pakkaselle painuu..
     
    Muokattu: 21.6.2017
    rane58 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Älä muuta viserrä, sillon ku alotin tän Jenkkien ropaamisen, 30v sitten, vanhemmat harrastajat vannotti:"Muista sitten vain jenkkiöljyjä koneeseen". Niin kauan jakso noudattaa ku Espoossa oli vielä US-Parts että sai öljysä samasta kaupungista. Sen jälkeen on vaan katottu suht sopiva viskositeetti tonkan kyljestä, yleensä 15W40 vanhempiin ja uudempiin ihan synteettistä 5W40 ja niillä menty jo vuosia.

    Yhtään nokkaa tms EI ole mennyt pyöreäksi vaikka välillä on joutunut lyömään lapun lattiaankin. Ja viimeset kymmen vuotta on menty yksinomaan Lukoilin, TB, öljyillä kaikissa talouden kamppeissa. Yksikään ei ole, edes Jenkit, hylkineet "Ryssän öljyä"... EN omista punaista jäsenkirjaa vaan siitä yksinkertaisesta syystä TBn öljyt että halpoja ja laadukkaita. Ja mitään lisäsinkkejä EI ole sotkettu mihinkään öljyyn, johonkin on kyllä heitetty joko Resurs tai RVS "korjaamaan" kulumia.

    Mutta hauskahan näitä öljy-topikkeja on aina lueskella... Sitkeästi pysyy hengissä ikivanhat Essonbaari legendat mikä öljy Jenkkikoneeseen ja tuo sinkin autuaaksi tekevä vaikutus on lähes hysteeristä ynnä synteettisen pysymättömyys koneessa...

    Ja tuo TBn uusi Classic Mineral 20W50 on ainakin speksien mukaan vallan kelpoa vanhoihin maamoottoreihin; sisältäähän se tiivisteitä elvyttävän ainesosankin joten ei ihan heti valu kadulle laululintoistakaan. Ja toisaalta kestänee myös kiihkeämmin kiihdytettävissäkin paksuutensa vuoksi, ei mene heti liruksi.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  9. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Pistin tuota Teboilin Classikkia tohon Camaron raatoon,yhtä hyvät öljyn paineet kuin tupla/ tripla hintaisella Valvolinen VR1 öölillä.Seuraavaksi tungen sitä pyörään,aika näyttää milloin liikkuvat laitteet muuttuu liikkumattomiksi.
     
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Hupaisaa juttua. Vaikka jenkkiautoja harrastetaan ja tilataan kalliita osia Usa:sta asti niin sitten öljyssä säästetään muutamia euroja kun se on liian kallista, amerikkalainen öljy.
     
    valtope tykkää tästä.
  11. Mitä öljyn viskositeettiin tulee, niin on aika selviä taulukoita, mikä öljy sopii mihinkin ulkoilman lämpötilaan. Esim.

    [​IMG]
    eli kyllä semmoisella 20W-50:llä voi kesällä ajella ilman huolenhäivää.
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Härräkässä tepoilin 10w-60. Ei juuri ylimääräsiä kilinöitä kuulu, eikä öljyääkään juuri pure...

    Niin ja 100c öljynlämmöt ei ole harvinaisia tässä laitteessa, edes suomen kesässä.
     
    Muokattu: 21.6.2017
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ja semmonen tajunnan räjäyttävä juttukin on vielä noiden "uusien" öljyjen viskositeeteissa, että esim polyolesteri pohjaiset öljyt ovat yksiaste öljyinäkin luontaisesti moniasteöljyjä. :D

    Eikä ole sinkkiä seassa ja silti ei häviä nokasta rampit.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    sillonku laitoin oldsiin xe268 nenun, niin olin kans pikkasen epäilevä sen kestävyyden suhteen jos koneeseen ei tunge kaikkia ihmelitkuja, ihan turhaan,
    joku 40tkm tolla menty ja viime talvena kun käytin koneen nakutusmäntävaurion takia auki, niin nostajissa näkynyt edes käytön jälkeä, tarkkaan kun tsiikas valoa vasten niin sai selville, että on ne kaikki pyörineet, viittinyt nokkaa sitten sen enempää tutkiakaan, takas nippuun vaan ja menoks, tavallinen mineraalipohjanen 15W40 koneessa niinku tähänkin asti ja vaihto noin viiden tonnin välein.

    kampura oli timmi vaikka veivilakrut oli menny selkeesti punametallille, mutta on toi kone sen edestä saanut kenkääkin.
     
  15. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Sinkkiöljyä tiukkoihin laahurinokkaisiin koneisiin ja väljiin sitten voi kaataa mitä vain.
    20w/50 kesäkäyttöön ja koviin pakkasiin 10w jotain.
    Rullanokkiin sitä mitä valmistaja suosittelee.

    Minun kaksi senttiä.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ööö... siis että mitä isompi w lukema niin sitä enemmän blandiksen kuumapään viskositeettiarvo tulee alas laskukaavassa?
    Ei jatkoon.

    Yksiaste ja moniasteöljyjä sekoittasin perusolettamuksella että esim sae30 = 30w-30. Siihen vaikka 0w-30 öljyä 2:1 suhteella antaa
    (0+0+30)/3=10w
    (30+30+30)/3=30
     
    Muokattu: 22.6.2017
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Noissa viimeisissä Oldseissa oli vuodesta 1987 asti hydrauli-RULLA-nokat. Meillä oli 1990 -2014 ajossa tuollainen Chevy STW:ssä. Ei ne tarvinneet mitään ihmeellistä öljyä kun ei ole laahurinokaa. Ainut mitä öljyn olisi pitänyt kestää paremmin noissa oli bensa... Kun Rokkiorkesterin ryyppy hirtti kiinni, oli "öljyä" pahimmillaan melkein 9 litraa. Ei ole kumma että piti tehdä 300K kohdalla porautus yms. remppa. Kaiken lisäksi nuo vimpat Oldsit oli melko tiiviitäkin, rupesi vuotamaan öljyä vasta kun huohotti väljyyttään yli 200K ajettuna.
    Tosiaan tuolla 10W-30lla mentiin.
    305 SBCssä, avatarin FBn ex. kone olen ajanut joko raskaankaluston sinkki eli ZDDP -pitoisilla öljyillä, tai "classic"-öljyillä. Nyt siellä on sisällä "Mininkuva"-öljyt.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kaikissa laitteissa ajettu yli 30 vuotta Mobil 1 5W-50 öljyillä ilman mitään ongelmia, mutta viime aikaisten öljyväärennös hässäköiden paljastuttua oli pakko lähteä kokeilemaan jotain muuta, ainakin kunnes tilanne normalisoituu...

    Pikkareissa tällä hetkellä Valvoline Racing VR1 10W-60 ja käyttiksessä Valvoline SynPower 5W-40...kokeillaan nyt noita ja seuraillaan tilannetta.
    Tuo 5W-40:n kuuma pää hieman arveluttaa...turbomoottorissa olisi hyvä olla mieluummin 50, mutta niinhän nuo väittävät sen olevan oikea öljy siihen, tiedä sitten ?
    Valvoline:lla olisi kyllä myös 5W-50 VR1 Racing, muttei oikein uskalla laittaa tuon lisäsinkin takia vähäpäästöiseen autoon.
     
  19. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Omaan suht. härskillä mekaanisella laahurinokalla varustettuun isolohko Oldsiin rykäsin eilen Red Linen 10W40 öljyt sisään. Pitäis käsittääkseni sisältää n. 1200ppm ZDDPtä, mutta ihan mielenrauhan vuoksi laitoin viel 1/3 pullon Lucasin Zinc Plussaa sekaan.

    Vähän hintavaksihan toi tuli, kun öljytilavuus melkein 10 litraa ja tollanen ~4l tonkka Red Linea maksaa sen 79€ :eek:
     
    rane58 ja jariha tykkäävät tästä.
  20. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ite en pysty havaitsemaan eroa kalliin ja halvan öljyn välillä, joten ostan aina halvinta öljyä. Mitä paremman mielikuvan öljyn valmista pystyy luomaan öljystä, sitä kalliimmalla sitä voi myydä. Onko jokin öljy sitten parempaa kuin muut öljyt, sillä ei myynnin kannalta ole mitään väliä.
     

Kerro tästä muillekin!