Sixpack vs. 4v

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lincci, 21.7.2007.

  1. lincci

    lincci Gearhead

    Onko kokemuksia ,varsinkin sixpack kokoonpanosta? Kysymyksessä olisi Fordin FE moottori. Onko tosi juttu että sixpacki olisi taloudellisempi paketti ajaa rauhallisessa ajossa kuin esim 600cfm carter+edelbrockin performer? Millä kierroksilla tulee mukaan 2 muuta kaasaria?
     
  2. Otto

    Otto Gearhead

    Mulla on 3x2 nyt neljättä vuotta, enkä mä ainakaan saanut kulutusta nousemaan. Pari tollasta oon tehnyt, omassa oon kokeillut erilaisia säätöjä, se on mielenkiintoista. Esmes toi laitimmaisten mukaan tuleminen jota kyselit, mulla on 2800 rpm kun laidoilta hyökätään mukaan, kokeilin myös 2300, mutta se tuntu liian pieneltä. Nää tosin on tosi luistavalla Dynaslow-laatikolla olevia arvoja, niin että vitut näistä. Hanki tuolta www.eelco-usa.com vivusto jota voit säätää nopeesti tarpeen mukaan, ei o vaikeeta.
    Jos tarttet jeesiä, kysele, autan mielelläni mutta en just nyt, vaan menen nukkumaban, kippis niille jotka jaksaa valvoa.
    Houhou!
     
  3. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Periaatteessa kyllä ja varmaan käytännössäkin sixpack voi olla taloudellisempi. Kuitenkin, kun erehdyksessä kaasupoljinta tallaat alemmas ja avaat sivukaasarit, niin kulutus nousee sen verta, että säästöt hupenee äkkiä. Eihän kukaan säästösyistä laita sixpackia ?
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja eikös noissa ole aika oleellista se että onko ne +2 kaasutinta alipaineella ohjattuja vai mekaanisesti aukeavia?

    Jos on alipaineella ohjattuja (ja toimivalla sellaisella) niin periaatteessa ainakin hyvä systeemi.

    Toinen oleellinen asia on se, että paljonko ko. moottori tarvitsee ilmaa.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Normaali ajossa sixpäkissä on käytössä kaksi kurkkua, ja nelikurkkuisessa on käytössä kaksi kurkkua.
    Miksi näissä olisi eroa kulutuksessa.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Periaatteellista pohdintaa: kaasuttimen kaksi pientä kurkkua takaa tarkemman polttoaineseoksen säädön kevyellä kaasulla ajettaessa. Kun aukeaa neljä kurkkua lisää (yht 6) niin virtausta riittää.

    Käytännössä kuitenkin sellainen nelikurkkuinen jossa on pienet ensiöt ja suuret toisiot (spred bore) ajaa lähes saman asian, mutta on "luotettavampi" vähempien liikkuvien osien ansiosta.

    Toisaalta six pack:n etu on se, että siinä polttoaineseos jakaantuu paremmin kaikille sylinterielle (päätykaasuttimet lähellä ulompia sylintereitä).

    Ja tämä tosiaankin oli vaan periaatteelista pohdintaa.
     
  7. Otto

    Otto Gearhead

    Totta töriset PauliP, hyvin mietitty kyllä!
    Juu, kyllä spreadbore ajaa -todellakin- "lähes" saman asian.
    Nuo heittomerkit sanan "lähes" ympärille tulee siitä, että nelikurkkuinen ei tosi-toimiin herätessään murahda yhtä kiukkuisesti kuin tri-poweri!! :D
    Jess!!
     
  8. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Six pack näyttää vaan niin perkeleen paljon paremmalta
     
  9. lincci

    lincci Gearhead

    Just tota vartenhan se olis hieno saada pellin alle,Jokeri ja Otto.
    Tarvittaessa lähtis eikä meinais ja kuitenkin vielä näyttäiskin hienolta :pinup:
    Tietty nyt tarvii aluksi puntaroida se käytännöllisyys koska sillä autolla tosiaan ajettaisikiin.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Oikein mitoitettu Q-jetti "lähes murahtaa vastaavasti" ja jatkaa vetoa samantien (ensiopiirien kiihdytystypumppu, Off Iddle, ensikurkkujen Power -rikastus, ensiökurkkujen venturit, toisiokurkkujen ilmaläpät, toisiokurkkujen säätyvät suuttimet, toisiokurkkujen "kiihdytyspumput").
    Siinä on se pienten ensiökurkkujen ja toisiopuolen alipainelukituksen etu.

    Jos olisi Puikin 455:seen sellainen imusarja tarjolla johon kävisi kaksi Q-jettiä, niin se olisi aika räyhä peli.

    Siis minun mielestä jos voima, näkö ja kohtuukulutus olisi tavoitteena. :wink:
     
  11. martiar

    martiar 1st gear

    Six packillä on vielä yksi hyvä ominaisuus joka unohdetaan yleensä ....
    Eli muuttuva imukanavan pituus ... ja tällä saadaan koneen toiminta aluetta levennettyä ....
    Eli pienellä keskimmäisellä kaasarilla pitempi mukanavat ja näin vääntöominaisuudet paremmat kunnes uloimmat aukeaa niin lyhemmät imukanavat ja laulua saadaan huomattavasti enemmän ylempää ....

    Taloudellisuus on lähinnä monista säädöistä kiinni ja sitä ei voi sanoa kumpi on kyseiseen kombinaatioon parempi ennekuin olet kokeillut ....

    AM-Racing
     
  12. Otto

    Otto Gearhead

    Mitä kaasuttimia Lincci meinaat käyttää?
     
  13. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tuolta löytyis:
    http://www.taperformance.com/offenhau.htm 8)
     
  14. Otto

    Otto Gearhead

    Ja tuolta.
    http://www.exeterautosupply.com/

    Siellä on myös koko Offyn luettelo luettavissa pdf-muotoisena.
    Voi bongata että mitkä kaikki niistä löytyy tallista! :lol:


    Löytyypä 455:sen 2x4 tuoltakin. (Kun PauliP moisesta haaveilit.)
     
  15. lincci

    lincci Gearhead

    Mitä kaasuttimia Lincci meinaat käyttää?
    kysyi Otto

    Kyllä ne varmaan tulis olemaan ihan ne orkkikset Fordin Holleyt.
    Eikai siihen muitakaan saa?
    Standarti kaksikurkkusen pulttijaolla ne varmaan kyllä on mutta siitä huolimatta ei taida esim carteria olla järkee laittaa.
    Ja saahan noihin Hollikoihin edelleen korjaus sarjoja ja taitaa saada jopa orkkis vivustojakin.
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    No -kele, löytyyhän niitä Puikkiinkin, luulin että on vaan niitä square boreja.
     
  17. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Jossain ameriikan hottentottilehdessä dynottivat eri kaasareita, niin nelikurkkuinen osoittautui tehokkaimmaksi.
    Pääasiassa testitulokset menivät niin, että mitä enemmän kaasareita, niin sitä vähemmän huipputehoja.
    En tiedä johtuiko sitten vain testintekijöiden kädettömyydestä säätötoimenpiteissä.
     
  18. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Joskus Fordin tehdasukot käyttivät ratakisoissa pikkulohkolla 4x Webereitä. Isolohkolla taas oli poikkeuksetta 2x 4-kurkk. Ainakin GT 40:ssä.
    Ainakin säätämisen helppous. Mitä vähemmän liikkuvia osia....Toisaalta jo silloin joku totesi että Weber/pytty on niin lähellä ruiskua kun vain olla voi. Mahtaa imusarjan muotoilu olla se kriittisin paikka.
     
  19. lincci

    lincci Gearhead

    Tuo taitaa olla ainainen kädenvääntö,montako kaasaria on tehokkain.
    Mutta ainakin ennenwanhaan "kaikissa" kilpureissa oli paljon kaasareita,niin jenkeissä kuin englantilaisissakin.
    Nykypäivän tietokoneilla suunitelluilla :( kaasareilla/imusarjoilla voidaan tietty saada yhdelläkin kaasarilla jopa enemmän tehoa kuin aikoinaan 2-3-4 kaasarilla.
    Ja yksi asia on kuitenkin monien mielestä VARMA ,mitä enemmän kaasareita sen hienomman näköistä. 8)
    Kyllä muuten ainakin BarryGrant tekee uusia kaasareita Fordin FE sixpackiin,juuri löysin tiedon BG:n sivuilta.
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Olen ymmärtänyt että nuo (etenkin) ympyräratakilpureiden kaasuttimet ja imusrajat oli mitoitettu toimimaan parhaiten tietyillä kierrosalueilla.

    Katukäytössä voima halutaan laajalla kerrosalueella ja kaasuttimille tulee huomattavasti enemmän vaatimuksia. Liikaa ilmaa (ilmaa ja polttoainetta) liian aikaisin ei ole ollenkaan hyvä juttu. Eli alipaineohjausta toisioille.
     

Kerro tästä muillekin!