Sniper efi, ja tulpat mustana...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cnn, 2.7.2020.

  1. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Eli tuossa viime kesänä tuli asennettu Holleyn sniperi, hyvin on pelannut eikä isompia murheita ole ollut. Nyt vaan alko vähän röpöttämällä käymään. Ja tulppien tarkastuksen jälkeen saatto todeta että vahvasti karstassa ovat. Syytä en sitten tiedä, ja siksipä täältä ajattelinkin kysyä et oisko kellään mitään ideaa? Soppaahan tuo vaikuttaa saavan liikaa kun kerran tulpat mustaksi menee, mutta johtuuko tuo sitten laitteen itse säätämästä tavote AFR lukemasta, joka on tyhjäkäynnillä 13,5 ja Cruisessa 14. Mistähän tuotakin nyt alkas selvitteleen, onko afr lukemat pielessä, vai mennäänkö sitten vaan vääränlaisilla tulpilla. Nekin on kyllä ihan koneen mallikohtaisesti hommattu. Meinaa vähän lyödä nyt tyhjää, joten jos jollain on ideaa niin kaikki vinkit on tervetulleita
     
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kylmät tulpat on yks mahis ja toinen on syystä tai toisesta heikko kipinä.
    Pysyykö AFR vai heitteleekö se?
    Mitkä tulpat siellä on ja millä kärkivälillä?
    Missä kunnossa on johdot ja Puola?
    Onko jakaja kunnossa?
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ihan ensinäkin aivan liian rikkaalla sulla tuo kaikinpuolin, cruise kannattaa säätää 15 tai vähän ylikin ja tyhjäkäynti 14.5+ kans, tommosilla afr varmaa pimenee tulpat ja karstottuu ajan kanssa.

    Ite säädin impalan 15.2 cruise, 14.7 idle ja toimii, turha niitä on liian rikkaalle säätää.
     
  4. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Säätöihin en ole ite koskenut vielä ollenkaan, ne on niissä säädöissä mihin sniperi ittensä sääti ensimmäisen kerran. Mutta vaikuttaa lukemat siltä että melko rikkaalla se on. Ja tulpistakin sen jo tietenki näkee. Tulpat on rockautosta auton spekseillä tilattu, ja voi olla että sais olla pykälän lämpimämmät. Jakaja on parivuotta vanha, tosin halpis version HEI jakaja. Itekki tuossa aloin miettimään ja enemmän kallistumaan siihen suuntaan josko se vika olis enemmänkin tuolla sytkäpuolella kuin ruiskussa. Kun käyntikin kuulostaa siltä että ois yks pytty pois pelistä. Joka piuhalta kipinä tulee, mutta josko se vaan yksinkertasesti ois liian heikko...
     
  5. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Niin ja unohtu mainita kun kysyttiin, Afr ei pahemmin heittele pysyy kohtuudella samoissa lukemissa kuormituksen mukaan. Tulppien koodia ja kärkiväliä en tähän hätään muista
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ihanteellinen idle joku 14.5 lämpöisenä, kun moottori on kylmä 13.5 sopiva.
    Cruise 14.2-14.7. Itse todennu että jos mittarissa lukee 15.xx moottori käy karkeesti liian laiha... ei vastaa kaasuu ollenkaan.

    Täyskaasulla/täyskuormalla 11.9 afr sopiva ei riko mitään. Jos menee 10.xx alkaa olemaan liian rikas.
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei kukaan Kaasaria noin laihalle säädä, eikä oikein säädetyissä kaasariautoisskaan tulpat mustu ja karstoitu.
     
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mitenkäs tätä Sniperiä muuten ohjataan.
    Jos on toiminut aiemmin niin mitäkö on muuttunut?
    Omassa yhessä toisessa projektissa kuin c10 pitäisi sopeuttaa kaasuläpän toimintoa.
    Saas nähdä miten onnistuu.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    12.5 riittää hyvin vaparina WOT. Jos kaikki kunnossa ja muutenkin toimiva kokoonpano ni ei se 15 yleensä oo liian laiha vielä matka-ajossa, tossakin huomas ihan selvästi ku 15.4-15.5 oli jo liian laihalla ku sääti reaaliajas ajossa tota.
    Moottoreita on toki erilaisia sit, toi on kummiskin 11.8 puristuksilla ja 260XFI nokalla, varmaan oma vaikutuksensa noillakin, rallimmalla vehkeellä ei varmaan menis ihan niin laihalla.

    Tossa on läppärungossa kaikki anturit itessään, TPS asennon se resettaa joka kerta ku laittaa virrat päälle eikä tarvii tossa tehä erikseen.
     
  10. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Jep, juurikin näin. Kaikki anturit on läppärungossa, ja jos säätöihin kaipaa muutoksia niin ne pystyy tekeen auton sisään tulevan kosketusnäytön kautta. Mikään ei tietoja sinänsä muuta, vaikka akku olis pois paikaltaan. Niin kaikki tiedot säilyy laitteen muistissa.
     
  11. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Muuttuja vois olla karstoittunut lambda joka rikastaisi entisestään kuin myös palamaton näkyy laihana ainakin kapea kaista lambdassa
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Noh joo, kyse oli itsellä ahdetusta, joilla esitin arvot. Minulla on vielä E85:lla, mutta bensan AFR arvoilla. Tarkennetaan, että jos cruisella seilaa siellä 14.xx välissä niin ok, mutta siis jos joku 15.4 tms luki mittarissa ja painoi kaasua tuntu, että moottori tappeli vastaan kun yritti kiihdyttää. Pakoäänetkin muuttu erilaiseksi. Tyyliin 2 sec aikana ei tapahtunnu mitään kun painoi kaasua (paitsi äänet muuttui).

    Mainittakoon, että itsellä on välillä näyttänny täys kaasulla/täysillä paineille 10,9 seostakin, mutta niin harvinaisia noi täyskaasuvedot että ei oo haitannu ja etaonilla tulpat ei pääse juurikaan karstoittumaan/kastumaan. Kuulemma pitää olla 9,xx että etanolia on liikaa. Mutta sen huomaa että jos saa liikaa niin ei se vastaa kaasuun silloinkaaan.

    Mulla on noin 8.8-9.5 välillä puristus (en ole ihan varma, 276 asteinen nokka /11mm nostolla imu/pako, ahtoja tällä hetkellä surkean tialin takia jotain 1.5 bar)


    Mutta joo kannattaa keskustelunaloittajan myös kokeilla +1 pykälää lämpimämpiä sytystulppia, pienen laihentamisen lisäksi. Jos autoa käyttää paljon tyhjäkäynnillä niin ne vakio tulpatkin saa nokeentumaan, tarkoitettua että ilma virtaa siis 2000rpm ois siellä....
     
    xarper tykkää tästä.
  13. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Finnsquirtilla jotkut ajelee e85:lla jopa tasakaasulla 17-18afr eli toi viina on oleellinen tieto noissa
     
  14. puna niska

    puna niska Gearhead

    Paljon heitellään afr lukemia.
    Tärkeämpi olisi etsiä se seos millä se oma kikkare toimii parhaiten ei jotain tiettyä lukemaa.
    Variaatioita on niin paljon ei ne käy nättiä tyhjää tai ruisaa samoilla arvoilla.
     
    xarper tykkää tästä.
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kahdesta dynosta missä olen ollut säädättämässä on tullut, että vanhemmissa työntötanko/kaksi venttiilisovelluksissa vaaditaan rikkaampaa seosta, ei suositella korkeampia kuin 14.xx seoksia vaikka ois cruise, aiheuttaa pidemmässä juoksussa mahdollista vikaantumista.

    Eriasia sitten uudemmat hienot neliventtiilit moottori, muuttuvilla venttilinohjauksilla ja muilla hienouksilla. Niissä tehdas on jo osassa cruiselle säätänny 15-16 afr lukemille. Mazdalla tais olla joku laihaseos moottori missä käytettiin afr arvoa 17. Mutta ei oo mitään tekemistä näiden vanhojen moottoreiden kanssa.
     
  16. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ei ookkaan meinasin vaan tota polttoainetta edellinen cih toimi matkassa max 15afr ja täyskaasussa ei saanut mennä alle 13afr muuten hgävis voimaa vaikka ylipainetta 1bar e85 käytössä. Noi mitkä ajelee 17-18afr on moniventtiili sekventiaaliruiskulla
    Edit. Tyhjäkäynti 14afr oli toimiva ja tohon vaikuttaa ennakko
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmm? Useammastakin paikasta bongannu, että max power ois ahdetussa jollain seoksella 12.3-12.6, AFR 13 kuulostaa aika "laihalle täyskaasulla", mutta myönnetään sytyksillä pystyy vaikuttamaan aika paljon, itsellä 1-asteen ennakon nosto täyskuormalla toi 25 heppaa...., liekö normaalia? tais olla joku 19-astetta 5500rpm-6000rpm/täyskuorma

    Itsellähän on tällänen, joihin nää kokemukset pääasissa perustuu. Mittaukset tehty laajakaista Bosch lambdoilla KMS MP25/Innovate.
    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPV-wGwVtSPDDZFrvNT
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos se on toiminut ja ykskaks mennyt rikkaalle, niin lambdan suuntaan katse. Vikaantunut lambda alkaa antaa ohjauslaitteelle tietoa, että seos on laiha ja se boksi korjaa tietysti seosta rikkaalle.
    Lambdan elinikä pitäisi olla ~160tkm mutta itseltäkin joskus meni kaksi lambdaa yhden kesän aikana, jotain tarviketta ne oli. Kolmas taisi olla delco. GM ja TBI oli silloin kyseessä.
     
  19. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eipähän noista tiedä onko sylinteritäytös samakaikilla pytyillä kun ei ollut kaikissa lambdoja tai ees egt mittauksia. Eipähän noilla mitään ois tehnyt kun ei ateculla voi 6cyl ohjata sekventiaalisesti
     
  20. Cnn

    Cnn 3rd gear

    Tässä tapauksessa afr arvot pysyy ruiskun asettamissa tavoite lukemissa, ja koko paketilla on ajettu vasta noin 3kk. Joten en oikein usko että lambdassa ois vikaa. Mutta eihän se mahotonta ole. Saman suuntasta karstottumis ongelmaa oli jo kaasarin kans aiemmin. Silloin vai ajattelin et ei vaan saa säädettyä kaasria kohdilleen, mutta nyt alkaa vaikuttaan et pitäiskö se katse kääntää nyt vaan suosiolla sytkäpuolelle. Ottaa pykälän kuumemmat tulpat, ja alkaa harkitseen uuden jakajan hankikntaa
     

Kerro tästä muillekin!