Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. max

    max Double Gearhead

    Tämä Napier Sabre lentokonemotti,24 sylinteriä,48 kynttilää, on luistimoottori.Max 3000 hp(tämä siis Clostermannin mukaan)
    Tarkoittaa sitä,että ei ole lainkaan venttiileitä,vaan niiden virkaa toimittaa luistit.
    Ilmeisesti motti ei saanut jäätyä,sillä silloin koko homma oli yhtä siirappia,ja sitä ei saanut enää käyntiin,ennen kuin tuli suojakelit.Tästä syystä mekaanikot joutuivat talvella päräyttelemään niitä käyntiin muutaman tunnin välein.
    Käynnistys ns,Koffmannin menetelmällä,eli se "räjäytettiin"käyntiin,ja oli onnistuttava laakista.

    Jos Funtsii tuonaikaista(40-luku) englantilaista auto tekniikkaa ja niiden moottoreita,niin ero on kyllä raju,kun vertaa kuinka huimia rakennelmia ovat olleet vaikkapa just lentokonemotit.
    No,tappamiseen ja sen kehittämiseen on aina löytynyt rahaa.
     
    raaseriruiseri tykkää tästä.
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Helikoptereita tai sellaisilta etäisesti näyttäviä vermeitä. Oikeasti tuo koelentäjän homma on ollut WWII aikaan sellaista ettei ole ollut mitään takeita miten hommassa käy.
    Vajaan 16 minuutin Youtube filmi.

     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tämä on täysin offtopic mutta upea, lyhyt filminpätkä. Kuningastiikereitä iso liuta 1944.

     
    rane58 ja kimmok2014 tykkäävät tästä.
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.4.2017
    Nailhead tykkää tästä.
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Hassua että yöhävittäjät ovat vaaleampisävyisiä kuin päivähävittäjät.
    Mutta eiköhän sakut tuonkin asian melko perusteellisesti oli testannut, millainen näkyy huonoiten brittipommittajan taka-ampumoon.
    %5Burl=http://aijaa.com/xV65z0][​IMG][/URL]
     
    raaseriruiseri ja Nailhead tykkäävät tästä.
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Neljä varpushaukkaa pilvien yläpuolella. Click ja kuva suurenee!

    [​IMG]
     
  7. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Yöllähän on harvoin jos ollenkaan täysin pimeää, joten tumman hahmon huomaa esimerkiksi vaaleita pilviä vasten huomattavasti helpommin kuin vaalean.
     
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  9. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Kotimaisia koneita löytyy http://www.sa-kuva.fi ja hakusanaksi vaikkapa Immola. Löytyy kuvia mm. kun 02.07.1944 ryssät pääsivät tuhoamaan useita osasto Kuhlmeyn koneita.
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Muokattu: 21.4.2017
    raaseriruiseri tykkää tästä.
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    http://worldwar2database.com/gallery/wwii0099

    Lyhyt englannin kielinen stoori maailman ainoasta Do 335 koneesta.
    Amerikkalaiset veivät sen sotasaaliina Amerikkaan jossa sitä muutama vuosi inspektoitiin ja ihmeteltiin. Sitten se kyhjötti jossain pölyisessä varastossa vajaat 30 vuotta.
    Vuonna 1974 Dornier ehdotti amerikkalaisille että se voitaisiin restauroida Dornierin toimesta. Kone köijättiin Saksaan ja palautettiin entiseen loistoon. Restaurointi tiimissä oli tuon artikkelin mukaan muutama kaveri jotka olivat olleet remmissä jo 1944. Nykyään kone on museossa jossain Washington DC lähistöllä.

    Lainaus artikkelista: "Dornier's civlian test pilot Hans Padell flew off 102 to Cherbourg, leaving his North American P-51 Mustang escorts 45 minutes behind."

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    raaseriruiseri ja rane58 tykkäävät tästä.
  12. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Kaksipaikkaisen version lempinimi "anteater" on ulkonäkösyistä harvinaisen paikkansapitävä.
     
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Me 110s in North Africa. Lienee jälkikäteen "colored" kuva. Kuvana mielestäni jopa taiteellinen.
    Click ja kuva suurenee vähäsen!

    [​IMG]
     
    raaseriruiseri, rane58 ja Nailhead tykkäävät tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Kahvipöytäkeskustelua. Adolf Galland discusses fighter tactics, 1941

    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.4.2017
    raaseriruiseri ja rane58 tykkäävät tästä.
  15. max

    max Double Gearhead

    Adolf Galland ei jäänyt osattomaksi myöskään naismaailmassa ilmavoittojen lisäksi.
    Aikamoinen äijä!!
    Piti Göringiä idioottina,ja ei varmaan sodan lopulla Aatuakaan kovin fiksuna pitänyt.
    Oli Göringin kanssa koko sodan huonoissa väleissä.
     
    Muokattu: 25.4.2017
    rane58 tykkää tästä.
  16. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead



    Englantilaiset hävittäjälentäjät tarinoi.
     
  17. Larry

    Larry Double Gearhead

    Gallandin Mersussa oli yleellinen varustelutaso kun löytyi savukkeensytytinkin. Liekö ollut Avantgarde-mallia.
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Joo,mut Hitler ei pitänyt siitä,että Galland esiintyi sen aikaisessa mediassa sikarin kanssa koska puhtoinen Saksan nuoriso olisi saanut huonoja vaikutteita.
    Gallandin vapaamielinen elämän asenne ei muutoinkaan miellyttänyt tiukimpia natseja.
     
  19. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Vaikka Me 110 on täällä vähemmän tunnettu, pohjoisessa niitä oli, muutama vuosi taaksepäin löytyi yhden pystysyöksyssä tantereeseen tulleen putoamispaikka. Kaveri löysi paikalta linkkuveitsen metalliosat, liekö lentohenkilökunnan vaiko joku käynyt makkaranpaistossa jälkeenpäin.
     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Caproni Campini CC.2. Italialainen suihkuvehjes.

    [​IMG]
     
    raaseriruiseri tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!