Sovite rengas

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja leepu, 24.5.2007.

  1. leepu

    leepu 1st gear

    Tarvis sovite renkulat vanteen ja pyörän navan väliin MISTÄ?
     
  2. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Vannekaupasta ja jos ei löydy niin marssit jonkun sorvarin luo niin tekee alumiinista.
     
  3. leepu

    leepu 1st gear

    Mulle sanottin vannekaupassa(vanteen jälleenmyyjä) , että ei
    tarvi sovite renkaita. 5 pulttia sovittaa
    vanteen?????.
     
  4. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    :soosoo: EI NOIN! :soosoo:

    Kannattaa aina käyttää sovitteita, alumiinista vaan sorvaamaan jos ei
    valmiita löydy.
    Jos löytyy sellaiset mitkä sopii vanteeseen mutta on liian pieni
    keskireikä niin osta ne, niin ei tarvitse suurentaa kuin se keskireikä.
    Muovisia on aika mahdoton kiinnittää sorviin
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Osin toi on tottakin, kolme tai kaksikin kartiomutteria keskittää vanteen, jos vanteessa ja mutterissa on oikeanmalliset keskityskartiot. Kaikissa vanteissa eikä kaikissa muttereissakaan kumminkaan ei ole kartioita. Toki reikäänsä jämptit holkkimutteritkin voi keskittää esim. aluvanteen, mutta ei välttämättä kunnolla. Keskittämisen kannalta ei siis ainakaan haittaa, jos akselinpään ja vanteen välissä ei ole pelkkää ilmaa, vaan sopiva soviterinkula.

    Toinen kymysys on kuorman kantaminen. Yleensä alkuperäinen peltivanne on kiinni pulteilla ja lisäksi vanteen keskireikä nojaa pyörännapaan, joka kantaa myös osan kuormasta, mutta tyypillisessä tarvikevanteessa on niin iso keskireikä, että vanne on kokonaan pulttien varassa. Kyllähän ne yleensä pysyy, mutta äkikseltään voi kyllä päätellä, että pultteihin kohdistuisi isompi rasitus, jos akselinpään ja vanteen välissä kantaa vaan ilma.
     
  6. menu*

    menu* Gearhead

    Sopiva keskiösovite on varmasti se paras vaihtoehto, mutta jos vanne tosiaan on pelkillä kartiomuttereilla kiinnitettäväksi tarkoitettu, kannattaneeko tuosta normaalikäytössä niin kauheesti huolestua.

    On tietysti hyvä että pyörät on autossa kunnolla kiinni, mutta ilman keskiösovitteita kieppuu tosiaan suurin osa perinteisistä erikoisvanteista.
     
  7. Slant6

    Slant6 3rd gear

    Väärässä on. Varsinkin saksalaiset uudet autot, esim. BMW on erittäin tarkka sovitteista, eli jos tarvikevanteesta puuttuu se millin paksuinen sovite, varmasti ravistaa. Pulteilla saa vanteen keskitettyä, jos on järjetön mäihä, jaksaa kiristellä varovasti pultteja ja on todella korkeaprofiiliset renkaat. Kuoppaan ajaessa saattaa sen jälkeen tärrätä, toisen kuopan jälkeen ei. Soviterengas on siis MUST jos haluaa että kaikki on vimosen päälle kunnossa. Jenkkilässä ei tunnuta sovitteita käytettävän, koska esim. American Racingin vanteisiin niitä ei mistään löydy. Myöskin kaikki isot blingbling kromikikkareet toimitetaan ensin kiinasta amerikkaan ja sieltä tänne ilman sovitteita.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minulle taas sanottiin, että peltivanteet keskittyy pulteilla, muut tarvii soviterenkaan tai tiukan keskireiän. Mutta pitäneekö tämäkään paikkaansa? Pulttien määrä tuskin olennaisesti vaikuttaa asiaan.
     
  9. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Jos ei orggisvanne tai replica, aina tarvii sovitteen. Ihan turha kokeilla ilman ja koittaa keskittää pulteilla,oli niitä miten monta tahansa. Sen voi saada tasapainoon, mutta tuuripelillä. Mieleen tulee yksi auto rallikisoissa, jolla hypyn jälkeen kaikki pyörät katosivat eri teilleen leikkausvoiman vuoksi. Keskiösovitus pitää olla.
     
  10. Jukserfixer

    Jukserfixer 1st gear

    Ostin knock-off pinnavanteet vaimon :pinup: '79 Cougariin.
    Ensin keskitin pelkillä pulteilla, mutta eihän se ollu hyvä. Välillä täristi niin perusteellisesti ja yli 80km/h vauhtia ei oikeestaan voinut ajaa.

    Kävin tänään sit sorvarilla teettämässä keskittimet ja avot. :rotfl:

    Suosittelen lämpimästi!
     

Kerro tästä muillekin!