Stratuksen tuulilasi halkesi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja sectoid, 4.4.2011.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

    Aamulla meni tuulilasi halki. Halkeama ei osu ainakaan omaan näkökenttääni. Lasi on halki vasemmasta alakulmasta oikeaan alakulmaan ja nousee keskellä johonkin alimman kolmanneksen kohdalle.

    Tarvii kysyä vielä korjaajan mielipidettä, mutta onkohan toivoakaan mennä katsastamaan autoa tuulilasi halki?

    Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. https://picasaweb.google.com/antijeesus/Stratus#5591746983221837778

    Onko joku joutunut vaihtamaan Stratuksen tuulilasia? Paljonko maksaa noin suunnilleen? :(
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jos liimalasi halki reunasta reunaan > hylky
    Trafi on muuttanut tulkintaa kun eivät luota katsurien harkintaan. Ennen ei haitannut jos halkeama ei ollut näkökentässä. Nykyään halkeama ei saa olla pyyhkijöiden alueella.
     
  3. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Kysy ihan Autokeskuksen tai jälleenmyyjiltä mulle tullut niiltä Jeepin XJ,n tarjouslehtisiä ja 150 euroa oli viimeisessä tuulilasi ja + asennus ei paha kun pikkupaja otti jo 200 jo 2vuotta sitten.

    Samassa läpyskässä peltivanteet ja renkaat allle 500:- eli uudet vanteet ja jotkun 215/70-15 renkaat enpä tarkempaa muista ei tuntunut sekään setti järkyttävältä.

    Eli soittokierros vireille.

    Trafilla oikea kanta turhan monta risalasista päästetään läpi ja se on sitten ihan korkeimassa kädessä mitä ja kenen lasia on laitettu vaihtoon tähän asti.(mieltä voi olla monta) mutta tärkeimpiä aukkoja näkemisen kannalta.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jep, nyt on yksiselitteisen selkeä. Pitää nostaa pyyhkijöitä kymmenen senttiä :rotfl:
     
  5. sectoid

    sectoid Gearhead

    Autokeskuksesta tuli mainos, jonka mukaan tuulilasi vaihdettuna sijaisautoineen maksaisi alkaen 394€

    En tiedä onko tuo hyväkin tarjous? Pienellä fontilla luki, että mahdollisesti uusittavat listat lisähintaan. Mitä lienee sitten maksavat...

    Mainostavat myös korotonta osamaksua, joten sen puolesta tarvii harkita asiaa.
     
  6. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Meirän firmasta saat stratuksen tuulilasin asennettuna 260€, asennusaika n. 3 tuntia ja on ajoon valmis. Stratuksen vanhat listat voi käyttää uudelleen, ei tarvi uusia. Kaikkiin autoihin löytyy tuulilasejalaseja, myös jenkkeihin. Harrastajille aina pyritään katsomaan hinta harrastaja ystävälliseksi.
     
  7. sectoid

    sectoid Gearhead

    Tarvii harkita vierailua Hämeenlinnaan.

    Onko vakuutusyhtiöiden myymistä lasivakuutuksista mitään hyötyä? Omavastuu niissäkin taitaa aina olla.
     
  8. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Toi Jalluvaarin firman tarjous on varmasti edullinen - kaverin firmassa Hesassa normaalihinta pyörii 350-390 euron paikkeilla eli 260e on järkevä ellei peräti lahjoitushinta asennettuna. Noin lyhyen asennusajan jälkeen älä paukauta ovea (tai takaluukkua) kiinni - ainakaan ovien ikkunat ylhäällä, ettei tule äkillistä ylipainetta. Samaten puhallin enintään 2:lla aluksi, jottei puske sitä kautta ylipainetta kabiiniin. Ja jos on vielä yöpakkasia, niin sisätilan lämmitin muutamaksi tunniksi autoon. Seuraavana päivänä homma on bueno...

    Muistaakseni kaverini vielä sanoi, että Stratus ei ole niitä helpoimpia asennettavia ja lasikin on aika iso...

    Katsastuksessa hylyt vähän vaihtelee, mutta pahimmillaan hylky tulee jopa 7 cm pitkästä halkeamasta ja tuo kuvaamasi halkeama on kyllä hylyn paikka nykyisin. Ns. katsatuskonttoreiden vertailutesti aiheutti sen, että jos on lasissa tulkinnanvaraa, niin hylky tulee - varmuuden vuoksi ja hylkyprosentin täyttämiseksi... :eek:

    Oletko katsonut, että löytyykö halkeamasta selvää nastan tai kiven jälkeä mistään, vai pamahtiko vaan kylmälle lasille tulevan kuuman ilman takia. Itse en käytä koskaan talvella suoraa puhallusta lasille, vaan sitä seuraavaa asentoa, jossa sekoitetaan ilmaa sinne tänne...lasi aukee tietty huuruista hiukan hitaammin, mutta ei tarvitse lasejakaan vaihdella... :)

    Ps. Nysse uudenkarhea Stratuksen akku (2004) heitti henkensä minullakin...Pakkaset se kesti, mutta lämpimien tullessa nyykähti. Täytynee lampsia akkuostoksille, kun uusi vara-akku tallissa oli 2 cm liian korkea...tomaattia on hankala hinata käyntiin... :D ...ja akkukaapelit tuli annettua pojalle Espooseen Corollan takaluukkuun - onneksi on sentään laturi, jonka avulla tärähtää tulille...

    Ah tätä autoilun ihanuutta... :rotfl:
     
  9. sectoid

    sectoid Gearhead

    Kiven tai nastan aiheuttamasta säröstä se lähti leviämään. Kävi niin nopeasti etten ehtinyt säröä korjauttaa. Lämpötilanvaihtelu varmaan laukaisi hajoamisen. Huonojen pyyhkijänsulkien pärinä lasissa varmaan nopeutti hajoamista. Uudet oli jo hankittu, mutta en laittanut vielä niitä paikoilleen.

    Kaikki pitää näköjään oppia kantapään kautta.

    Mitenkä vastaan tulevat rekat yms, jotka aiheuttavat yleensä melkoisen paineen tuulilasille? Paine tulee ulkopuolelta, mutta kuitenkin. Entä jos tulee kaatosade?

    Akku hyytyi minulla pakkasten aikana. Uusi maksoi hiukan reilun satasen. Nyt on alkanut tuntumaan että koko auton saa rakentaa uudelleen.
     
  10. Macho

    Macho Gearhead

    Oli hyvä että kysyit, nyt tiedän itsekin olla viemättä autoani katsastukseen. Hylkyhän siitä tulisi.
     
  11. turboman1

    turboman1 3rd gear

    "Nyt on alkanut tuntumaan että koko auton saa rakentaa uudelleen."

    Vain ne osat, jotka menee rikki... :D

    Eilen katkesi vielä siististi pakoputki takapöntön edestä - tosin oli jo illalla hitsattu uuteen uskoon...tai ainakin toimivaksi :eek: ...näyttäisi tuo pöntöltä eteenpäin lähtevä putkenpätkä kärsivän lyhyestä ajosta ja vaimentimessakin oli 1/2 litraa vettä... :eek:

    Täytyy ostaa siihenkin askartelusarja ja tehdä pätkä kunnon tavarasta, kun pönttö on hyvä.

    Ei silti, tuulilasit, akut ja pakoputkethan on kulutustavaraa ja uusimalla mennään taas pitkät pätkät...
     
  12. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Asennuksen jälkeen kestää normaalin käytön tunnin kuluttua, airbagin pamauksen kahdentunnin kuluttua. Riippuu siitä mitä liimoja kukin asentaja käyttää. Tarvittaessa löytyy nopampiakin liimoja, mutta ne on sit hiukka hintavampia.
     
  13. virta

    virta Gearhead

    Toisaalta lasi kannattaisi vaihtaa vasta katsastusmiehen käskystä,tuolla välillähän voi tulla lasiin jo uusi kivenmurkula :lol:
    Toisaalta kuka voisi vastustaa edullista tarjousta jollainen on kyllä esitetty :D
    Itse oon siinä luulossa että alkava ja päättyvä alareunan särö ei haittaisi katsastusta.
     
  14. sectoid

    sectoid Gearhead

    Minun tuurillani se kivi lentää lasiin kotimatkalla. Tarvii varmaan se lasivakuutus ottaa.

    Autossa riittää muutenkin päänvaivaa vielä ennen kuin uskaltaa katsastukseen ajaa. Öljyvuodot, jarrupolkimen vajoaminen...
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    No siellä katsastuksessahan ne sulle sitten kertoo, että mitä siihen on tehtävä. Vai onko liian helppoo ajaa sinne ja ottaa lista? :lol:
     
  16. sectoid

    sectoid Gearhead

    On se liian helppoa. Tosimiehet tekee kaiken aina vaikeimman kautta.
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    :poff: Näin on.
     
  18. sectoid

    sectoid Gearhead

    Auto meni katsastuksesta läpi. Olin aivan varma että tuosta lasista tulisi sanomista. Ei sanonut mitään. Ainoa josta mainitsi oli pieni ero jarruissa. Yksi taistelu on voitettu, sota jatkuu edelleen.
     
  19. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Onnittelut! Katsastushenkilö oli varmaan voittanut lotossa ja ajatteli ilahduttaa muitakin... :)

    Katsastuksen riemut on vasta edessäpäin, mutta onneksi ei ainakaan lasissa ole mitään sanottavaa - etulevyt kyllä pitäisi sorvauttaa varmuuden välttämiseksi tai sitten tilailla saksanmaalta Ebaystä uudet. Näytti näet olevan myynnissä kulutusosaa siellä olevissa firmoissa sopuhintaan, jos Suomesta ei löydy. Rahtikin on kohtuulliset 25e...
     
  20. sectoid

    sectoid Gearhead

    Saksan tarjontaa pitäisi itsekkin tutkia kun jotain osia tarvii varmaan taas tulevaisuudessa hankkia.

    Pakoputken takapönttö olisi ainakin ollut paljon halvempi. Rahtikuluista ei hajuakaan. Ei toi saksankieli oikein suju.
     

Kerro tästä muillekin!