Stratus nytkähtelee kun ilmastointi päällä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stratusdriver, 22.7.2008.

  1. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Tere, potilaana vm 99 stratus 2 litran koneella. Onkelmana siis kevyt nytkähtely kun moottorissa kiekat yli 2500, tekee myös pakko kolmosella. Nytkähtely alkaa samantien kun laittaa ilmastoinnin päälle. Mistä ruvetaan etsimään vikaa? Kompura lopuillaan kö?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Eiköhän lie aivan normaali-ilmiö, kompura otta moottorilta tehoa aika reippaasti ja kytkeytyessään aiheuttaa tuntuvn nykäisyn, ei ole vielä kohdalle sattunut yhtään autoa, joka ei tuota tekisi.

    Tietty, jos aineet on vähissä, niin kompura pyärhtää vain lyhyen hetken ja nytkähtely on näkyvämpää ja tiheämpää, myöskään ilmastoinnissa ei silloin ole tehoa.

    Jos nytkiminen on niin voimakasta että remmit kiljuu ja tuntuu ettei moottori jaksa pyörittää kompuraa, niin silloin on jo epäiltävä sen kompuran kuntoa.
     
  3. Jantteri

    Jantteri 1st gear

    Kompuraa voi pyöritellä käsin siitä magneettikytkimestä.Pitäisi pyöriä melko kevyesti, jos tuntuu kovin jäykältä niin lienee öljyn puutetta ja/tai muuten vaan joku paikka jumittaa. Tietää yleensä kompuran uusimista.
     
  4. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Edellisessä autossa (rellu megane 1.4 16v koneella) nykimistä ei tuntunut. Ihmetyttää vaan miten ihmeessä esim tyhjäkäynti on ok? Luulisi että koko auto heilahtelisi kompuran ottaessa kiinni jos se sama tuntuu reippaan satasen vauhdissa?
     
  5. mercman

    mercman Gearhead

    No merkki liikkeessä sanottiin: Kysyin miksi nykii ? No ,siitä tietää että ilmastointi toimii....
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mondeossakin huomaa kiihdytyksessä onko ilmastointi päällä.
     
  7. Belair58

    Belair58 1st gear

    Sama juttu jos ilmastointi yli täytetty kokemusta tästäkin on herkempien autojen kohdalla :) ja asiakkaiden :rotfl:
     
  8. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    No juu, kyllähän tämä kermaperseilyltä vaikuttaa mutta ku "uus" auto alla niin sitä kiinnittää huomiota kaikenlaiseen :rotfl:

    Pitänee käyttää pirssiä ilmastointihuollossa kunhan saapi niin paljon aikaiseksi. Kumma kyllä :pinup: ei ole maininnut nytkähtelystä mitään eli eihän se voi silloin paha olla :eek:

    Kiihdytyksessä kyllä tuntee kun A/C on päällä, vähätkin hevoset on jossain vuokralla :poff: sama homma kiihdytyksen suhteen oli isännän toogassakin, jossa "sentään" oli veekuukka koneena :D
     
  9. virta

    virta Gearhead

    Riippuu autosta tuntuuko kompuran kytkeytyminen,,yleensä 2.0 moottorissa se tuntuu nytkähtämisenä,yli 3.0 V-moottorissa ei välttämättä enää huomaa...

    Jos nytkäys on voimakas,,kyllä kompurakin voi olla menossa.
     
  10. wili

    wili 3rd gear

    Vaikka ei pitäisi. Tässäkin taivaspaikan lunastajassa kompuran pitäisi hypätä päältä pois täyskaasukiihdytyksessä. Itsekin painan ensin ilmastoinnin pois päältä ja sitten kolmosen pesään... :odroll:
     
  11. puzzihouzu

    puzzihouzu 1st gear

    kompuran kytkeytyminen

    Joissakin nykyaikaisissa moottoreissa polttoaineen suihkutus kompensoi kompuran kytktytymisen lisäämällä polttoaineen syöttöä juuri samalla hetkellä kun kompura kytkeytyy päälle automaattisesti tai kuskin laittaessa ilmastoinnin päälle.

    Vastaavasti täyskaasu kiihdytyksessä kompura menee hetkellisesti pois päältä.

    Uusimmissa? / kehittyneimmissä malleissa kompurahan pyörii aina ja kytktytyy päälle kompuran iskutilavuutta lisäämällä joten tällaista ei edes huomaa.
     
  12. kane

    kane 1st gear

    Tuntuu tuo nytkähtely myös 6.5td koneessakin :-?
     
  13. Karva

    Karva Gearhead

    Sitten sulla on kone rikki, mitä pienempä kone sitä enemmän se ilmastointi tai kompressorin käynnitys vaikuttaa, samalla tai vastaavasti teho ja vääntö vaikuttaa
     
  14. Aako

    Aako 1st gear

    Kyllä tuntuu 6.5td koneessa suht selvästikin ja Ei, moottorissa ei ole vikaa!
     
  15. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Kompura pyöri ihan peukku etusormi-otteella eli erittäin kevyesti. Ilmastointihuollossa tuo pitänee käyttää. Epäilen että siellä voipi olla liikaakin ainetta. Tiedossa on muukin merkki missä liikatäyttö aiheuttaa nykimistä.

    Toisaalta.. katselin tyhjäkäynnillä kompuran kytkeytymistä ja koneen ollessa kylmä magneettikytkin irroitti sen verran että pyöriminen stoppasi noin 4-5 sekunnin ajaksi. Lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä irroitusta ei havainnut eli kompura kävi kokoajan. Toisaalta se taas viittaisi siihen että kylmäaineesta on uupelo??
     
  16. kane

    kane 1st gear

    No ei se nytkähdä sentään mutta tuntee semmosen nyppäyksen... varsinkin vedossa vaikka ylämäessä...
    Ainetta on jotain 1.8kg sisällä mitä manuaali sanoo (tuplailmastointi).
     
  17. Aako

    Aako 1st gear

    Jos kylmäaineesta on uupelo, niin pyörii vain lyhyitä, sekunnin ,muutaman pätkiä, eikä tule kylmää nimeksikään.
     
  18. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Ok, luulin että kun aineet on vähissä niin kompura käy kokoajan yrittäen tehdä kylmää.
     
  19. Aako

    Aako 1st gear

    Varsinkin kuumalla kelillä joutokäynnillä tuntuu, ettei se katkase koskaan silloin, kun kaikki on kunnossa, vähän ku nostaa kierroksia, niin jopa pätkäsee, taitaa yleensä se kompuran teho olla aika minimissään joutokäynnillä
     
  20. raikka

    raikka 1st gear

    ylitäyttö ei liene ongelma koska ne aineet karkaa kuitenkin lopulta ilmakehään ja ilmastointihuoltohan on juurikin kylmäaineen täyttöä. Omassa käyttiksessä ei ole ilmastointia niin ei ole huolta nykimisestä tosin eipä ole ilmatkaan kohonneet tänä kesänä niin korkeiksi että tarvitsisi erikseen viilentää.
    Parilitrainen kone normaalikokoisessa perheautossa voi tietty asettaa rajoja jos halutaan sisälämpötila helteessä 15 asteeseen ja vetoa niin paljon että niskat kipeytyy kun halutaan todeta että kylmää tulee...
     

Kerro tästä muillekin!