Street CEE+DEE 2012

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja DS 325, 19.9.2011.

  1. Slow66

    Slow66 1st gear

    No niin, meikäläisen ensimmäinen Street-kausi on takana (2003 lähtien on kisaa ajettu mutta bräketissä), ja tässä vähän kauden kertausta jos jotakuta kiinnostaa.

    Eli matkassa oltiin tällä kaudella '85 Buick Grand Nationalilla (http://kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat+2012/FHRA/DefaFinals/Lauantai/MOP_0067.jpg),
    jossa automallin perinteistä poiketen ei ollut turbotekniikkaa vaan ihan perinteinen 582 cid vapari-BBC. "Perinteinen" jopa siinä mielessä että moottorissa ei ole mitään eksoottisia Big Chief tms. kansia ja tunnelramia vaan ihan 24 asteisilla venttiilikulmilla olevat kannet ja valuimusarja yhdellä kaasuttimella. Auto ja sen tekniikka eivät missään nimessä edusta mitään absoluuttista maksimia, vaan ovat lähinnä yhdenlainen ajatus "Street"-autosta takapenkkeineen ja vakiotyyppisine takaripustuksineen (jopa taka-akseli on GN:n vakio). Tarkoituksena oli lähinnä katsoa miten tuollainen kombinaatio kulkee, ei niinkään hätyytellä Street Cupin kärkeä etenkään nyt kun kaikki ajoivat yhdessä ryhmässä.

    Ajatuksena oli ajaa koko kausi läpi Kalajokea lukuunottamatta (ei kannanotto Kalajokea vastaan, vaan puhdas aikataulupäällekkäisyys) ja näin myös tehtiin. Kausi alkoi vähän alakuloisesti Motoparkista kun uusi turbiini muuttui helistimeksi jo neljännessä lähdössä, ja parhaaksi ajaksi jäi varovainen 9.5x loppunopeudella 236 ja risat. Kamasaan saatiin uusi turbiini, ja aika parantui heti 9.04:ään loppunopeuden parantuessa yli 10 kilometrillä ollen 247+. Motoparkkiin taas elokuussa, ja yllättävästi auto tuppasi sutimaan holtittomasti heti lähdöstä. Leikkaamalla sytytysennakkoa rajusti saatiin lopulta lajitteluajaksi 9.22 joka sitten sunnuntaina parani aikaan 9.14 vaikka edelleen rajoitettiin tehoja. Finaaleihin lähdettiin hakemaan lisää lähtöjä ja sitä kautta kokemusta ennakkokäyrä vs. alustansäädöt -alueelta. Suomen suvi piti kuitenkin huolen siitä että lähdöt jäivät lauantaina kahteen, joista jälkimmäisen allekirjoittanut mokasi saamalla 1-2 vaihdossa vaihteen vapaalle. Laijitteluajaksi kuitenkin 9.03 hyvällä 248.27 loppunopeudella. Sunnuntaina pudotuskisan tiimellyksessä ei lähdetty hurjastelemaan säädöillä, tuloksena kuitenkin lopulta kolme kasilla alkavaa aikaa (8.965 oli paras) ja finaalipaikka kaikkien odotusten vastaisesti (lajittelun kolme nopeinta oli kukin vuorollaan vastassa).

    Ensi kaudella varmaan jatketaan Streetissä, ja koitetaan päästä hieromaan aikaa alemmas. Loppunopeus on suht' kohdallaan lievästi ylipainoiselle malmikasalle (1489 kg on minimi tuolle tilavuudelle, 1512 kg taisi olla Motoparkissa paino kuskin kanssa) eli lähdöstä täytyy parannusta hakea kun ei tuosta moottoristakaan löytyne turboruuvia jota kääntää. Alustan säädöt ovat yksi asia joka jäi täysin paneutumatta tällä kaudella, juuri muutahan tuollaisessa ei ole säädettävää kuin iskarit ja alustan korkeus, mutta nekin ovat vielä talvella järkeillyissä perusasetuksissa. Töitä siis riittää.

    Lopuksi kiitosten aika: Kiitos kaikille kanssakilpailijoille ja FHRA:n vapaaehtoisväelle hyvistä kisoista. Kiitos Timo Suojaselle avusta vaihteiston kanssa turbiinivaurion jälkeen, ja Timo Lintalalle avusta rengasasioissa. Kiitos Sami Topparille bussin lainasta Motoparkin reissuille. Kiitos AH:lle uuden turbiinin hommaamisesta pikavauhdilla kauden aikana. Kiitos myös Antti Kivinummelle hienosti hoidetusta viallisen turbiinin takuuasiasta. Kiitos kaikille jotka unohdin, ja lopuksi kaikkein suurin kiitos avustajalleni Sepolle (joka myös Parta-Seppona tunnetaan). Ilman hänen pyyteetöntä apuaan olisi koko projekti jäänyt aloittamatta, ja kausi ajamatta.

    Mika R. / DS396 drag team
     
  2. maverick

    maverick Gearhead

    [quote="Slow66" lopuksi kaikkein suurin kiitos avustajalleni Sepolle (joka myös Parta-Seppona tunnetaan). Ilman hänen pyyteetöntä apuaan olisi koko projekti jäänyt aloittamatta, ja kausi ajamatta.

    Mika R. / DS396 drag team[/quote]


    Sepolla Oli kyllä Finaaleissa hieno lippis päässä, pistetäänkö Mika sulle tulee sulle samanlainen..

    Jos puhutaan asiaa, niin kyllä vaparilla vielä pärjää streetissä mistä hyvänä esimerkkinä Mikan nätti Natikka ja Mafon ei niin nätti Valiant(Inhoan Mopareita, varsinkin tätä yhtä jostain syystä, heh). Heitä kumpaakaan en haluisi kohtaa eliminaattorissa, kaikki muut käy..
    Noi pelit toimii tasasen varmasti ja kuskit on selkeetä proo tasoa, niin ei tuu helppoa tulevaisuudessakaan vaikka laittaa kuin isoo saparoo pellin alle...

    t. Juho
     
  3. Slow66

    Slow66 1st gear

    Juu...ei laiteta. On sillä pirulla muuten joskus ollut Ford-merkkiset tennaritkin jalassa ihan mun
    kiusakseni... :rotfl:

    Minen kyllä kuskina tunnusta olevani ollenkaan Pro-tasoa, etenkään menneellä kaudella kun piti
    opetella lyhyt kuusi ja transbraken käyttö kun tähän saakka on pärjännyt pitkällä kuusella ja
    footbrakella. Mutta siitä voin olla yhtä mieltä että tasaisesti kulkevalla vaparilla on vielä näin
    "forced induction -aikakaudellakin" sanansa sanottavana, esimerkkinä nyt sitten vaikkapa tuo
    ajamatta jäänyt finaalikisan finaalilähtö.
     
  4. mafo

    mafo 3rd gear

    kaikkea täällä kuuleekin, ruma auto ja pro tason kuski... :rotfl:

    muuten haluan kiittää kaikki street B/C/D varikossa olleita mukavia ihmisiä, jopa niitä joka ajaa Fordilla :poff:
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Älä nyt aliarvioi ittees tai autoas, jos tommottii kirjottelevat niin kai niistä sit jompikumpi on kuitenkii ruma ja toinen on tosi pro, tai jotain :rotfl:

    No, niin tai näin niin onnittelut kuitenkin todella kovista ajoista tänä kesänä, nythän sulla/teillä homma on alkanu pelittää hienosti joka vedossa 8)
     
  6. mafo

    mafo 3rd gear

    se johtuu taas siitä että ei olla jaksettu testata uusia "oivalluksia" :rotfl: ,mutta kieltämättä on ollut ongelmatonta, vielä kun keksis kuinka sais parannettua aikaa lisäämättä tehoa ...
     
  7. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Onnittelut Juholle mestaruudsta. Onnittelut myös kaikille muille jotka kalustonsa radalle tämän kauden aikana raahattua saivat. Valitettavasti en ollut yksi teistä sankareista, mutta ensi kaudella ajetaan. Se on varma :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!