STREET TOP

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Mikkoli, 11.5.2013.

  1. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Tämä selvensi paljon, kiitos. Ihan puhtaan filosofoinnin kannalta nykysäännöthän vievät touhun siihen kuin oli aivan hotroddingin alkuaikoina: otetaan moderneja myllyjä ja ajetaan kovaa. Nyt niitä myllyjä ei vaan voi kilpien välissä ruuvata kiinni 20-30 vuotta vanhempiin kevennettyihin aihioihin yhtä vapaasti. Tosiaalta ymmärrän kuutiotuumien rehabillitoinnin kaipuun: niistä jenkkiautokulttuuri ja drag racing on yli puoli vuosisataa ponnistanut.
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Sähän voit päivittää ne nykyaikaan. Rupeet vaan keväällä ryhmäedustajaks ja hyyväksytät siellä uudet säännöt ja ohjaat ne edelleen FHRA:lle. Ryhmän esityksen mukaisesti ne asiat tehtiin joitain vuosia takaperinkin, vaikka niit sitten on sen ohi myöhemmin päivitetty eikä ryhmäedustusta enää pariin vuoteen ole ollut kunnes nyt.
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Se vain on niin että Hotroddingin alkuaikoina ei ollut mitään ”tasoituspainoja” kuutiotilavuuden mukaan, vaan se joka oli maalivivalla ensin, voitti.
    Tekniikan koosta ja laadusta sai kukin päättää itse, eli tuliko ”katutappeluun” nyrkein, veitsin vai asein varustautuneena.
    Tasoituksia toki annettiin, mutta ne maksoivat vedonlyöntikertoimia, ei mitään autojen painokertoimia.

    Nythän on niin että vaikka ”jenkkikuskit” ajavatkin 30/50-lukujen tekniikkaan pohjaavilla moottoreilla nykymoottoreita vastaan, ei kukaan sen vuoksi vaadi mitään ”hyvää”, vaan että sitä ainoaa asetta mitä tarvitaan nykytekniikkaa vastaan, saisi myös käyttää, eikä tarvitsisi vain moottorin koon vuoksi raahata satoja kiloja mukana muita enemmän ”kuollutta painoa”.

    Kuitenkin joo, kun sitä turbotettua litratehoa usein ”euro ja japsimiehet” baarikeskusteluissa korostavat, niin okei, asetetaan ko.litrateho ikäkontekstiin ja sitä kautta todellinen tasoitus moottorien iän mukaan?
    Laitetaan 50-luvun euromotti samalle viivalle 50-luvun jenkkimoottorisen kanssa ja funtsitaan sen jälkeen miksi ihmeessä moottorin ikä/sen tekninen konstruktio ei ole tasoittava elementti painokertoimista haaveillessa?

    Eli, sääntömuutos numero yksi olisi: minimipaino pienirenkaisille(esim.970kg?) ja minimipaino isorenkaisille (1170kg?), kaikki muu vapaa, jolloin ei kenenkään tarvitse selitellä?
     
    tito tykkää tästä.
  4. Mikkoli

    Mikkoli 3rd gear

    Taitaa tälläkin listalla olla kaiketi nelisenkymmentä 9.0 alittanutta...ja väittäsin ilman laskemista että aika fifty fifty menee paikat. Lisää mahtuu...molempia. Että ei esim. säännöt niin kauheen väärin oo voinu mennä siltäosin...
     
    MadMike tykkää tästä.
  5. GS

    GS Gearhead

    Kiitos "kutsusta", mutta meillä tuo oma projekti vie tällä hetkellä aivan kaiken vapaa-ajan ja hieman päälle, auton kun pitäisi olla ”rullaavana” näyttelyissä keväällä ja radan päässä syksyllä 2018. Toisaalta, joku voisi myös ajatella että erityisesti meillä olisi muutamaan sääntökohtaan ”lievä” eturistiriita, jolloin vene voisi ainakin tässä kohtaa keikkua ihan tarpeettomasti kun metriäkään tällä ei olla vielä ajettu.
    Kysehän tässä ja nyt on keskustelusta, ajatusten vaihdosta mihin suuntaan mm.Street luokkaa halutaan viedä ja halutaanko sitä viedä yhtään mihinkään?
    Meillä toki on oma näkemys (se meille sallittakoon), mutta niin on jokaisella muullakin (se toki heille sallittakoon), joten debattia kannattaa käydä, vaikka juuri tässä ja nyt mikään ei muuttuisikaan?
     
    MadMike tykkää tästä.
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Onhan!
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    ei vaan ihan alusta asti...
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jep joo, ja muilla sitä aikaa ja energiaa on käytettäväks milloin mihinkin ku ei just muuta tekemistä ole.
     
    kari6767 tykkää tästä.
  9. Ck

    Ck Gearhead

    Ei nuo painorajat oo ainakaan vielä ketään haitanneet tiettäkseni. Meilläkin matalan 9s autossa on 100kg ylipainoa vaikka kaikki mahdollinen on lasikuitua tai poistettu autosta. Kaikki jarrutkin on vaihdettu kevyisiin alumiinisatuloihin mutta silti ei tollasella pienellä moparin a koppasella pääse lähellekkään minimipainoa 358 kuutiotuumalla. Ja mitä noita muita kattelee niin ei pääse kovin helposti alle minimin +500 kuutiotuumasetkaan.

    Turvakehikon kun vaihtais pvc putkeen niin sitten tippuis aika reilusti :)
     
  10. kari6767

    kari6767 2nd gear

    Tua täytyykin Jykälle laittaa jos kokkouksessa ehdottais pvc kaaria ja pelkästään real striittiin,siellä kaikki kusettaa kuitenki,koitan itekki saada 200 kg ylipainoo talven aikana kehitettyä
     
  11. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    Mitäs ajatte laivalla ottakaa joku Mk1 Escort tai Volkkari niissä saa laittaa 300-500kg lisäpainoja että ei oo alipainoisia vehkeitä...
     
  12. GS

    GS Gearhead



    Niin, meillä on nykysäännöin kisapainon oltava TS:ssä 1625kg ja keventämisen varaa olisi....sellainen 500kg.

    Nykysäännöillä isoja moottoreitahan ei ole vielä kehissä, mutta ollaanko tässäkin muna/kana ongelmassa, eli niitä ei ole Suomessa siksi että nuo painot alkavat menemään pikkulohkokokoluokista ylöspäin älyttömyyksiin?

    ps. Ja kyllä, tiedän että ainakin muutama isompi olisi mukana ollut, mikäli säännöt olisivat toiset.
     
    Muokattu: 1.11.2017
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kuten sanottu, tee ja ehdota. Sit jos se on muiden mielestä hyvä ehdotus nin asiaa viedään eteenpäin.
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Me ajetaan RS ryhmässä ja siinä kelpaa eskorttikin ilman lisäpainoo.
    Sitäpaitsi ei MK1 eskorttiin saa streetissä laittaa 358cid v8 moottoria.

    "Real Street autoissa, joissa tehtaan alkuperäisen tyyppikatsastustodistuksen mukainen paino on pienempi kuin vaadittu minimipaino, voidaan kyseinen paino hyväksyä, jos kilpailukatsastuksessa esitetään kopio tyyppikatsastustodistuksesta"
     
    kari6767 ja username tykkäävät tästä.
  15. Vermilion

    Vermilion 2nd gear


    Jaa en ole noista ihan perillä muistan kuitenkin semmoisen tapauksen kun jossain vaiheessa rantakirpulla tuli joku ajamaan kiihdytyskisaa streetti sarjaan se heitettiin pihalle, kun oli liian kevyt auto. Olis saanu laittaa autoon useamman satakiloa lisää painoa. Siinä oli joku turboahdettu Porschen moottori... mutta tästä on aikaa siihen yli 15 vuotta.

    Muistelin, että joku mikä ajo Escortilla 2000 luvun alussa tuskaili myös painojutun kanssa kun auto oli ns. alipainoinen.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    En tiedä noista euro/japsi TS ryhmän autoista onko niissä miten lähellä minimipainot, ehkä joku kuski osaa kertoa? kuki,raitakari,junttila?
     
  17. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Rantakirppua ei liene kukaan ole tyyppihyväksyttänyt Eurooppaan? Ja sylinterilukumääräkin lienee suurempi porsaan moottorin myötä kuin alkuperäinen.

    Mutta joku Caterham tai lotus 7 voisi olla hyvä rungonaihio. Putkirunko ja v8 alunalkaen, tyypitetty Eurooppaan kasikoneella jotain 600kg:n painoisena. Siihen sitten Moparin 358cid tuuppaamaan kohti maalipään kennoja...
     
  18. Mikkoli

    Mikkoli 3rd gear

    Jälleenkö sääntöongelmat tehdään muualta kuin aktiivikuskien toimesta...varma "talven" merkki:)
    Jospa nyt kuitenkin jatkettas näitä aiheita jossain muussa topicissa...esim. Street 2018?
     
  19. josu

    josu Gearhead

    Kukin 2002(1234kg).On reilusti yli ylipainoinen samoin muut.Erhiksen auto on ainut mikä on lähellä sallittua minimipainoa.
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    02.12 on fHRA:n toimistolla tapaaminen ryhmäedustajien ja kattojärjestön välillä ja mä olen sinne puol omavaltasesti RS:n ja TS:n edustajaks ilmoittautunut. Katsotaan mitä siellä ilmenee tulevaisuuden visioista, lähinnä et mikä tulee olemaan tulevaisuuden toimintamalli ryhmän kilpailijoiden järjestäjien ja säännönluojien kesken. Kun tää palaveri on käyty niin mietitään sittn miten asiassa eteenpäin. Jokunen vuosi streetryhmillä pidettiin kokoukset kaks kertaa vuodessa, Tampereen swapin yhteydessä ja tarvittaessa epävirallisempaa kisojen yhteydessä. Kokouksissa edustuksia ja äänioikeus oli FHRA Street kilpailunumeron omaavilla tai niitä edustavilla, avoimia ne oli toki muillekin asiasta kiinnostuneille sekä seurannan että puheoikeuden puolesta. Ite ajattelisin et mikäli edustukselle ja sitä kautta aktiivisille kuljettajille jatkossa tulee joku merkitys, niin tota periaatetta ei olis huono jatkaa. Ja sit yhteydenpito sähköpostitse. Facebookissa on myös rsuljettu yhmä FHRA Street minkä kautta voi jakaa visioita ja näkemyksiä ja siellä vapaamuotosempaa isäsiittosta läppää on ehkä helpompi harjoittaa. Mut siis, mä nyt meen tohon tulevaan palaveriin ja katotaan siitä eteenpäin onks aihetta ja jos niin miten eteenpäin.
     

Kerro tästä muillekin!