Stressilevyjen käyttö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja helppoheikki, 28.6.2005.

  1. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Onko kukaan mitannut letukan pikkulohkon sylinteriporausten käyttäytymistä koneistamon käyttäessä stressilevyjä ylikokoon poraamisen yhteydessä?

    Meinasi usko loppua kun mittailin GT-Motorin poraamaa lohkoa kotitallissa ja jokainen sylinteri oli .001" soikea. Tein mittauksen siis ilman levyjä. GT on aina tehnyt niin hienoa jälkeä että voisin jopa uskoa että lohko elää noin paljon - mutta kun tuo .001" on sentään 2,5 sadasosamilliä.

    Heitto oli säännönmukaisesti jokaisessa sylinterissä niin, että painesuunnassa (poikittain kampuraan nähden) mitta oli pienempi ja lohkon pitkittäissuunnassa mitattuna isompi.

    Täytyy vielä pultata kannet kiinni ja toistaa mittaus alapuolelta käsin.
     
  2. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Mä porautin omani aaltosen moottorikoneistamossa .06 stressilevyn kanssa.. en saanut mitattua eroa ilman levyä ja sen kanssa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tein mittauksen siis ilman levyjä. GT on aina tehnyt niin hienoa jälkeä että voisin jopa uskoa että lohko elää noin paljon - mutta kun tuo .001" on sentään 2,5 sadasosamilliä.

    Porasin omani itse stressilevyn kanssa. Levyn irroittamisen jälkeen sylinteri oli .002" iso kannenpulttien kohdalta mitattuna. Laitoin levyn takaisin ja sylinteri oli jälleen pyöreä.
    Hienoa, että viitsit mittailla lohkoasi. Moni olisi jo kasannut koneen sellaisenaan.

    Matti Äyräväinen
     
  4. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Oli niin kalliit mittavehkeet ettei viitsi laatikossa pitää... :lol:

    Hämmästytti vaan tuo heiton säännöllisyys. Ei ole autonlohkoa aikaisemmin tullut mitattuakaan, enempi ilmajäähdytteisten moottoripyörien irtosylintereitä joissa tuo heitto on varsin raju - ainakin evoluutiomalleissa joissa teräsputkinen alumiinisylinteri puristuu kannen ja lohkon väliin pinnapulteilla.

    Ja jos saa mainostaa - KeithBlackin nimellä markkinoitavat hypereuteettiset sbc männät olivat hintaansa nähden käsittämättömän mittatarkkoja, yksi männistä painoi sentään yhden :eek: gramman enemmän kuin muut seitsemän...
     
  5. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Ostin silvoliten keith black männät ja heittoa oli muutamia kymppejä dekkikorkeudessa ja painossa useita grammoja.
    Lisäksi mäntien tapinreijät olivat hieman liian tiukat.

    en aluksi uskonut että männissä on heittoja niin vein ne isäni työpaikalle ja laitoin laelleen tarkkuusmittapöydälle ja mitatiin tapin korkeus pöydästä.. siellä se heitto oli. (epäilin enemmin kankia tai lohkoa)

    Seuraavat on laadukkaammat.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meikäläiselle on sitten vissiin sattunut hyvä tuuri niitten mäntien kanssa...
     
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

    voihan se olla että mullakin oli huono tuuri? :eek:
     
  8. ceevu

    ceevu Gearhead

    no mulla heitti (heittää edelleen) noin.001-.0015inch ja kaikki samaan suuntaan. eikä tuu pyöreeks kun koneistamon ääsholet käytti 350 pahvia 400 lohkossa. kun näin sen ja kysyin että MITÄ MITÄ niin vastaus oli EIHÄN SILLÄ OO MITÄÄN VÄLII! onneks eivät viittineet tehdä edes oikeeseen mittaan niin on vielä toivoa saada lohko kuntoon (NYT jo oikeeseen koneistamoon jossa toivottavasti mitoilla ja työn laadulla on VÄLIÄ vaikka luulin et ekakin paikka oli koneistamo. niin sitä pieni ihminen erehtyy..) onni että mittasin kun mullakin kb hyper männät ja välys oli jätetty n. puoleen mitä piti.(tai no joissain kohti puoleen,ylä ja alapää viel tiukemmaks mutta sekään ei kuulemma haittaa mitään jos sylinterin nykymuoto on tynnyri)
    ei olis ollu pitkäikänen kone. no ei kai silläkään oo mitään välii jos ei oo penniikään kiinni. Ja mun männät oli 1g sisään myös. Lakikorkeutta en mitannu kun lohko oli menossa dekkaukseen jokatapauksessa. Halkasija 1 satkun(mm) sisään ennen kun ruhjomon vittuuntunu poraaja kolhi helmat veiveillä! Onneks helmat palaantu yön yli seistyään takas mittaan(oli 5satasta samana päivänä kun hain kolmannen ja viimesen kerran ko lafkasta osat)
    no meni offy topic mutta eläähän ne sb chevyt ainakin.

    btw suuret kiitokset sonic chekistä sillon loskan ja lumen keskellä;)!
     
  9. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    ??? :eek:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kb saattaa olla ihan ok,joissakin tapauksissa.Itselläni lohkes männän laet ja silleen.Kunnon takomännät niin kestää vaikka vähän vahinkojakin eikä heti halkee.
     
  11. ceevu

    ceevu Gearhead

    Kb saattaa olla ihan ok,joissakin tapauksissa.Itselläni lohkes männän laet ja silleen.Kunnon takomännät niin kestää vaikka vähän vahinkojakin eikä heti halkee.


    mielenkiinnosta, lähtikö reunasta palat renkaan nostamana vai miten?

    ceevu kirjoitti:
    btw suuret kiitokset sonic chekistä sillon loskan ja lumen keskellä

    tää oli sille joka sen muistaa ansainneensa, kun selkis paljonko lohkossa on viel rautaa niin oli paljon helpompaa porata lohko viel kerran eikä tarvinnu arvailla kestääkö enää.
     

Kerro tästä muillekin!