SU-kaasareiden säädöstä. MGB.

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja 356, 18.10.2010.

  1. 356

    356 3rd gear

    Lähtökohtana oli toimiva auto joka vaikutti käyvän hiukan paksulla.

    Nyt on perusasiat käyty läpi, eli kaasarit ei ole tolkuttoman väljät. Ne on synkattu liikkumaan tasan tahdissa ja seokset on saatu myös keskenään samaan colortunen tulpilla kurkkimalla. Autossa on nyt kiinni lambdamittari millä nähdään hyvin mitä ajossa tapahtuu.

    Lähtökohta oli toisaan törkeän paksulla. Siitä laihennettiin kunnes saatiin pintakaasu kärsimään. Nyt on käytössä paras kompromissi löytynyt joka toimii ajossa ihan riittävän hyvin.

    Lambdan liikkeet vaan on erilaisia mihin olen muissa autoissani tottunut. Tämä menee oikeasti paksulle täyskaasulla, ja nopeassa läpänavauksessa hiukan liian laihalle. Onko joku muu katsonut lambdalla seoksiaan ? Kannattaako alkaa vaihtamaan neuloja ? Onko toiveita saada tätä yhtä tasaiseen seokseen kuin yleensä esim weberillä ? En ole katsonut mitkä neulat on kiinni, mutta voi hyvin olla jotain muuta kuin vakiota. Ei kait se voi vakiona tuollainen olla ? Lambda on luukku leväällään 0.8 ja alle. Palaa FMI:n mittarissa yhtä tai useampaa punaista paksulla. Hetkittäin jopa mittari tapissa. En ole päässyt näkemään joko tulee mustaa putkesta, mutten yllättyisi. Jos tästä laihentaa, muuttaa alhaalla huonoksi. Pitäisi siis löytyä neula joka ei olisi näin rikas ylhäällä.

    Yleensä olen kaasarikoneeni säätänyt käymään välillä 0.85-0.95 ja siinä on hyvin pelanneet. Toisaalta olen vasta opettelemassa brittiautojen sielunelämää enkä ymmärrä SU-kaasareista mitään. Tässä kohtaa saksalaiseen vaihtaisin muutaman suuttimen ja saisin asian kohdalleen. Onko britin kanssa turhaa stressata ja antaa pöristä vaan ? Hiukan tuo hukkaa tehoa ylhäällä, mutta se ei tässä pelissä ole tärkeää.Hyvä käytös ja vääntö alhaalla on se jota haetaan.
     
  2. 356

    356 3rd gear

    itse itselleni vastaten... Löytyi helpompikin keino korjata turhan rikasta ylärekisteriä. Vakio ilmanputsari tuntuu ahdistavan raskaasti. Pieni testi kokonaan ilman koteloa muutti seokset varsin tarkkaan sinne missä niiden kuuluisikin olla. Tykkään kyllä vakiokotelosta, mutta pitää koittaa jotain vapaammin hengittävää. Vaikka K&N elementit vakiokopan sisälle, tai erilliset paremmin hengittävät putsarit. Aika yllättävää kun ottaa huomioon että kone on ymmärtääkseni ja käytöksen mukaankin arvioituna täysin vakio ja alkuperäinen.
     
  3. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Tavallaan samanlainen tapaus meikäläisellä remmiahdetussa B-sarjan moottorissa. Ilmanputsari ahdisti seoksen ihan pieleen. Askartelin ison Kawasakin K&N filtterin koteloon ja sen jälkeen on pelittänyt.
     
  4. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Miten nuo SU:t saadaan periaatteessa täsmälleen oikeille seoksille?
    Ylärekisteri on samoin selkeästi rikkaalla eikä mikään säätöyhdistelmä tunnu saavan aikaan rekisteriä eri kierroslukualueilla oikeaksi. Säätöjä ovat a) kaasareiden takana ruuvi joka nyt auki 4 kierrosta, kaasarin sisällä säädin suurinpiirtein vaakatasossa, b) jouset räjäytyskuvien mukaisesti, C) tyhjäkäynti tasan säädetty. Kaasarit purettu ja pikkuosat vaihdettu, mutta seos menee rikkaalle kurkut auki.
    - Voiko ja pitääkö isoja kaasuttimen nousua säätäviä jousia säätää (venyttää tai puristaa)?
    - Neuloja on varmaan satoja erilaisia, kahdet on eli suorat kartiot ja kaarevasti levenevät.
    - Tyhjäkäyntikin taitaa tässä vaikuttaa seoksiin koko rekisterissä?

    Väittävät Weberien toimivan tarkemmin?

    PS. Mistä tähän V8 koneen virranjakajaan saa alipainesäätimen?
     
  5. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Valitaan lähelle oikea neula, joka hiotaan oikeaan muotoon. Neula juuresta porakoneeseen kiinni ja vesihiomapaperilla puristetaan eri kohdista kunnes neula on oikeassa muodossa. Mikrometrillä mitataan. Todennäköisyys tulla hulluksi projektissa on suurempi kuin saada seokset täydellisesti kohdalleen.
     
  6. 356

    356 3rd gear

    valmiita neuloja ja suosituksia näyttää olevan tarjolla Mossilla. MGB 4-koneeseen ainakin. Kahden SU:n kanssa en ihan ensimmäisenä uskaltaisi lähteä käsipelillä hiomaan. Yhden kaasarin kanssa helpommin.

    Webereiden kanssa olen enemmän harrastanut ja onhan niissäkin puolensa. En siinäkään ihan ensimmäisenä laittaisi yhtä virityskaasaria 4-koneen kylkeen. DCOE sarjan webrujen mitoituksen osuvat luontevammin ja helpommin silloin kun 1 kaasarin kurkku ruokkii suoraan yhtä sylinteriä. webruista helpompi olisi varmaan vakiotyyppinen DGV tms 2-kurkkuinen vaiheittain aukeava jolle on myös saatavana imusarjaa MGB:lle. Ainakin 4-koneeseen.
     
  7. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Joo minulla on vain yksi kaasari ahdetussa moottorissa. Sain Australiasta neuvoja neulan profiiliin. Onnistui käsihionnalla ihan hyvin. Muistaakseni neulassa oli 16 vyöhykettä, jotka piti saada oikeeseen paksuuteen. Nyt seos on tyhjäkäynnillä 15 ja tasaisella 80-100kmh vauhdilla 13-14. Kova kiihdytys ylämäkeen nelosella ja seos putoaa 12 hujakoille.

    Vakiomoottoreihin pitäisi kyllä löytyä neulat ihan luetteloista. Burlenin kataloogi on hyvä. Firma taitaa nykyisin olla eri nimellä: http://www.sucarb.co.uk/ProductDetail.aspx?id=32041
     
  8. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Miten vaikuttavat SU-kaasarin kopan isot jouset?
    On 34v vanha ja se voi vaikuttaa jäykkyyteen.
    Jos jousia venyttäisi ne jäykkensivät eivätkä rikastaisi seosta niin helposti.
    Seos menee rikkaalle nimenomaan äkkikaasutuksessa.
     
  9. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    en ole mikään asiantuntija, mutta eikös juuri kuormituksessa seoksen pidä mennä rikkaalle. Jotain 11-13 osaa ilmaa yhteen osaan bensaa.
     
  10. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Tyhjäkäynniltä polkaisten pakoputkesta pölähtää mukaan mustaa savua.
    Ei vaikuta asialliselta toiminnalta, mikään säätö ei ole pöläystä poistanut.
    Menee kyllä päästömittauksessa tyhjäkäynnillä ok arvoihin.
     
  11. 356

    356 3rd gear

    Siirsin omani juuri korjaamolle ja kerrankin näki hyvin lunta vasten pölläyttääkö mustaa vai ei. Ryypyllä käydessä sai tummaa aikaan, mutta ilman ryyppyä ei savuta. Täytyy siis olla tyytyväinen. Aina jos tulee mustaa putkesta on liian paksulla. Vanhaa kaasarikonetta ei kannata yrittää säätää myöskään liian taloudelliselle. Se 1.0 Lambdan arvonahan on se optimi, mutta useimmat kaasarikoneet hiukan nikottelee tai epäröi siinä. 0.9 on mukavasti hyvin toimiva seos joka ei savuta eikä nokea tuppia.

    Ei siis edelleenkään mitään kunnon käytännön neuvoja ongelmasi ratkaisuun... Itse kävisin tuossa kohtaa vielä kerran kaikki perusasiat läpi ja ellei mikään muutu tarkistaisin mitkä neulat on kiinni, ja sitten mitkä pitäisi olla kiinni.

    Toivottavasti tänne sattuu joukkoon vielä puhelias SU-guru.
     
  12. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Minulle on kovasti paukutettu päähän, että tyhjäkäynnin seos ei välttämättä korreloi mitenkään polttoaine-ilman suhteeseen ajossa ja erityisesti kovassa kuormituksessa. Eli jos tyhjäkäynnillä Lambda näyttää 0.9 tai 1.0, niin ihan kiva, mutta ei välttämättä ole seokset ideaaleja maantien päällä. Su-kaasarissa neulan profiili määrää seoksen. Laajakaista-lambdalla voi seurata seoksia ajossa, esim. http://www.plxdevices.com/
     
  13. 356

    356 3rd gear

    Juuri näinhän se on kuin Tomi sanoi että seos pitäisi saada pysymään tuossa 0.85-0.95 maisemissa koko alueen läpi ennen kuin voi olla säätöihinsä tyytyväinen. Tavlalinen tai laajakaista näyttää missä mennään. Laajakaistan oleellinen ero lähinnä tiedonkeruun mahdollisuus. Tavallinenkin näyttää oleellisen alueen tuskallisen tarkasti. Täytyy sanoa että itse olin melko skeptinen SU-kaasareiden suhteen etukäteen, mutta kyllähän näidenkin kanssa näköjään pystyy elämään. Nostan SU:t eläkkeelle vasta sitten joskus kun saan MG:hen läpihengittävän alumiinikannen ja sen seuraksi webruja kaksin kappalein.
     

Kerro tästä muillekin!