Suburbanin puhallin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Chevy-A, 19.12.2016.

  1. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Eli tommoisessa -96 subbarissa ei toimi puhallin, kun suurimmalla nopeudella.

    Hanskalokeron takana olevasta vastukselle tulevasta liittimestä mittasin pinnit katkaisian joka asennossa tulee sinne eri pinneihin virta ja rele naksahtaa päälle suurimmalla nopeudella.

    Vastuksesta ei näyttäny olevan kiekuroita palanu, mutta voiko siitä joku muu mennä rikki, kun ei puhallin toimi, ilmeisesti muun kautta, kun tuon releen ja täysiä...

    Mistä lähtis vikaa etsimään????
     
  2. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Katkaisinpaneeli on kulutuskamaa tän ikäsissä.
    Kannattaa lukee tuo Gmc/pickup/subbe-ketju lävitte, siellä on käyty melkein kaikki perusviat mitä näihin iskee...
     
    palontie tykkää tästä.
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    Katkaisin.
     
  4. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Okei, mut antaako se rikkinäinen katkaisia viran tuolle vastukselle, kun sinne tulee käsittääkseni oikein virta, vai lähteekö se virta katkaisialta puhaltimelle vielä???
     
  5. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Mut eik siinä missä on vastuslangat ole vielä dieodejakin?
     
  6. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Varma tieto. Koko mötikkä pitää uusia.
     
  7. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Saattoi muuten ollakkin jotain diodeja...

    Kumpaa mötikkää tarkoitat, sitä katkaisiaa vai vastuspakettia?

    Tuossa kun mittailin siitä vastuksen johtoliittimestä niin jokaisees pinniin tuli virta mihin asentoon katkaisian aina käänti, eli ilmeisesti niin kun pitääkin... Jos se katkaisia olis rikki, niin ehän se ilmeisesti sillon antaisi virtaa vastuksille, vai miten ne noissa hajoo???
     
  8. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Vastuspakettia mulla oli 94 palanut diodi ja siinä oli jokainen nopeus vielä releen kautta releet oli siinä vastuspaketin päällä.
     
  9. kapa73

    kapa73 2nd gear

  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja ne diodia vähän muistuttavat eivät ole diodeja, vaan lämpösulakkeita. Menevät poikki, jos jostain syystä puhallin ei hetkeen suostu pyörimään. Ainakin se yksi, minkä nopeus on päällä. Ja kun kokeilee nopeudet kaikki, niin kaikki sulakkeet menee poikki. Niitä voi kyllä vaihtaa, mutta ei saa juottaa, kun menee siinäkin poikki.
     
  11. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Tuossa ei muistaakseni ollu kun yksi rele.

    Täytyypä katsoa tuo vastuspaketti uudestaan, jos siitä olis vaikka palanu nuo sulakkeet...
     
  12. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Tästä on nyt joku vuos aikaa tuosta omasta kajahti se katkaisijapaketti.
    Muistaakseni ikäänkuin anto vähän virtaa läpi mutta ei kuitenkaan niin paljoa että ois mikään toiminu.
     
  13. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Tarkemmin kun muistelin mulla meni joskus se säätö millä säädetään puhalluksen suuntaa. Silloin ei auttanut kun vaihtaa koko katkaisijamötikkä.
     
  14. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Mittasin tuosta vastuksesta tuon lämpösulakkeen ja se oli mykkä. Laitoin ohuen rautalanganpätkän tilalle, niin johan alkoi toimia.

    Miksi tuollainen on siihen keksitty, kun on tavallinenkin sulake puhaltimelle? Ei ole itselle tullu aikaisemmin tuommoista lämpösulaketta vastaan missään autossa.
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Liika tieto lisää tuskaa.
     
    tukkijulli ja Chevy-A tykkäävät tästä.
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä ne lämpösulakkeet on liki jokaisessa noissa puhallinvastuksissa. Se on sen takia, kun jos puhallin ei jostain syystä pyöri, tai ilmankulku on estynyt, niin se vastuslanka menee punahehkuun. Se kun jäähtyy sillä puhaltimen ilmavirralla. Tokihan se vastus palaa hetken päästä poikki, mutta tehtaan pitää vahtia, ettei jotain muuta pala samalla. Esim. se auto.
     
  17. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Okei. No eipä ole sitten vaan tullu aikaisemmin pistettyä merkille, et tuommoisia on vaan niissä. Aina ollu vastus palanu, niin en ole sen suuremmin tutkinu asiaa.
     

Kerro tästä muillekin!