Sulakerasiat ym. puhdistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja elkamiina, 4.9.2019.

  1. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Tuommoiseen nyt törmäsin taas. Lincolni ei enään maanantaina lähtenytkään tulille ja kipinä hukassa.
    Rupesin sitten vikoja haeskelemaan. Puolalle 6,5 volttia, syttyboksille startatessa 10 volttia jnejne...

    Oon nyt irroitellut rintapellistä liittimet konehuoneeseen. Puhdistuksen kohteena sulakerasia, virtalukon pohja, starttirele lokasuojan päältä ym. Rele ja virtalukon pohja oli helpot puhdistaa kun ne saa purettua, mutta millä olette puhdistaneet liitinkammat ja vastaavat? Mekaaninen puhdistus melko mahdotonta purkamatta kaikkia liittimiä irti. Entäpä putkisulakkeilla olevan sulakerasian puhdistus ruosteesta ja hapettumista?

    Tietenkin tuli mieleen joku happo, sitruuna tai vast. Mutta onko lopputulos haluttu? Soodapuhallus toimii mainiosta irti saataviin osiin, mutta sulakerasia on aika haastava irroitettava ja auton sisälä soodalla hosuminen vähän aiheuttaa pölyä.:rotfl:
    Mielipiteitä?
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kontaktiöljyä wurthilta tmvs.
     
    Poke tykkää tästä.
  3. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Aivan juu, unohdin mainita, että tuota wurthiläistä on tullut suihkuteltua pari purkkia. Vaikuttaa aika vitsiltä.:odeek: Ei sillä kyllä se patinoitunut ruoste lähde. Hapettuma saattaa vähän ottaa itseensä.

    Uskaltaakohan niitä liottaa vaikkapa annitrolissa ja huuhdella sen jälkeen vaikka brake kliinerillä? Vai mahtaako siihen muodostua se fosfaattikerros siitä huolimatta ja sähkön kulku tökkii taas?

    Vai pari uutta motonet mallia ja rakentelee uuden?
     
    Muokattu: 4.9.2019
  4. Jos kyseessä ei ole museovehje, niin minusta fiksuinta olisi uusia koko boksi. Esim jotain tämmöistä:

    [​IMG]
     
    xarper ja elkamiina tykkäävät tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei, kun alkuperäinen pinnoitus on jo pilalla.
    Kontaktiöljyä vähän ensin ja osien liikuttelua vastakkain. Sitten puhallus kuivaksi ja vaseliinia ja taas vähän liikuttelua ja jätä siihen. Jos ei auta, niin osat on uusittava.
     
    tukkijulli, Poke, Nikuzai ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tämä
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tietysti on taas eri näkemys asiasta. Oon puotellu ku ei o pipettiä ni meisselin kärjellä (ruuvi) sualahappoa hapettuneisiin liittimiin ja huuhtelu/puhallus paineella päälle. Sitten sitä kontaktiöljyä joka on sähkölaitteisiin. Esmes vetokoukun pistoke joka oli ristus hapettunut 2018 kesällä ja nyt 2019 kesällä edelleen toimi. Tässä välillä sitä ei edes käytetty joten minusta ihan ok toimi. Tietysti kuten alussa totesin niin palokunnan termein, väärin sammutettu. Ennen hiulasin hiomapaperilla ja piikillä raaputtelin pintoja mutta hermot menee siinä. Vituikshan ne hapettuneet on ja pinta pilalla, happo ottaa sen hapettuman ja spray ehkäisee uuden tuloa kun vanha on saletisti pois. Sitte on niitä sprayta kaupoissa joka oksidit poistaa joka on vähän niinku sama kuin hapettuma.
     
  8. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Kokeillaan jotain näiden väliltä ja uusitaan loppujen lopuksi.:)
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noin se menee. Jos hapolla putsatut pinnat saa jotenkin tinattua, niin saattaa saada toimivan hetken.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei jaksa muistaa mitä hapottelin puhtaaksi, oliko joku kontakti pistoke tai vastaava, ensin suolahapolla kirkkaaksi ja sen jälkeen kuparitahna spraytä tööttäsin täyteen
    Siitä hyvä et pistoke oli eristettyä mallia, eli jokaiselle pinnille oma putkensa vastakappaleessa

    Jotain kilven valoja on kanssa tullut hapotettua puhtaaksi, ne kun toimii sen aikansa kunnes hapettuu uudestaan, oli sit uus tai putsattu

    Kuparitahna spray perävaunun pistokkeessa aiheuttaa ovelia valoyhdistelmiä käytössä
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Kuparitahna spray perävaunun pistokkeessa aiheuttaa ovelia valoyhdistelmiä käytössä”

    Yllättäen? Niin no siksihän sitä metallia käytetäänkin johtimissa ja liittimissä johtavuutensa takia. High end puolella tosin kullattuja liittimiä.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  12. Poke

    Poke Gearhead

    Liki 40 vuotta kontaktipintoja puhdistellut, öljynnyt, uusinut, ostellut osia ja eikun aina uudestaan sama homma muutaman vuoden välein. Nykyisin olen käynyt maadoituksetkin läpi mittarin kanssa parin vuoden välein. Jännä miten valotkin kirkastuvat kun vastus katoaa. WD40 tölkki aina kädessä valmiina sumuttamaan.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Virran määrä on tossa hommassa se oleellinen juttu. Valojen vaatimat on vielä aika pieniä, ne jos saa toimimaan kelvollisina, niin korjaus on onnistunut. Isompien virtojen liittimessä mikään pintoihin koskeva käsittely ei enää pelasta. Ei raapiminen, eikä hapottelu, ne molemmat muokkaa pintaa mikroskooppitasolla karkeaksi ja virta joutuu pakkautumaan liitoksessa pienien kontaktissa olevien harjanteiden kohdalle, mitkä sitten paistuu ensin.
     
  14. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Sulakerasia puhdistettu. Eihän siitä tosiasnkaan mikään uusi tule. Osittain kupari näkyy ja näkyy epätasaiset pinnat. Puhdas silti toistaiseksi. Ei ollut sitruunahappoa niin tein allaskemikaaleista seoksen. Kuumaa vettä ja ph- sai ajaa asian. Ihan toimiva. Reilu huuhtelu päälle kontaktispräyllä.
    Katsotaan kauanko pelaa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Noh. Kokeilun perusteella turha toimenpide. Eipä ne kontaktit juuri parantuneet. Käytinkin sitten viikonlopun rakentamalla uutta sulakerasiaa. Heti se olisi pitänyt tehdä. Nyt on virtahäviöt historiaa. 12,2 v jopa puolalle.:odcool:
    En keksi kyllä mitään järjellistä selitystä tuolle etuvastusjohdolle. Alkuperäinen oli noin 1,1 ohm. ja uusi 0,8 ohm. Kumpikin on aika hengetön, eli eipä tuo hirveästi vaikuta vs. suora jännite starttireleeltä. Eli mikähän tuon etuvastuksen tarve on? Pudottaa 12,5 volttia 12,2 volttiin....
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos kärjet (tai muu ensiöohjain) on auki-tilassa mitatessa, niin ei sen kuulukaan pudottaa yhtään mitään.
     
  17. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Ok, enpä noin pitkälle sitä ajatellutkaan.
     

Kerro tästä muillekin!