Suomen arvokkain auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy ´53, 3.9.2012.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mä noteeraan tuon Chaplinin avo Rollssin korkealle. Täällä puhe Horcheista. Ilkalla tietty sellainen. Musta avo. Oli hänen vappuautona toissa vappuna. Esim tänä vuonna Lahden Classic näyttelyssä oli hänen 62 MB 300SL sekä Dual Ghia missä moparin isolohko. Hoidin Mobilistiin jutun hänen FF Jaguarista sekin moparin isolohkolla mikä ainoa maailmassa. Tosin piti saada siihen pari talvikuvaa niin kuin siitä T Fordista mikä veti hangessa sladissa. Valitettavasti juttu aloitettiin vasta keväällä. Ilkka ajaa autoillaan mikä täyttä asiaa!
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tässä "jenkkiversio"; 42 vuotta samalla omistajalla. Nyt perikunta myy.

    Omistaja teki aikanaan itse kaikki huollot ja mm. moottorirempan.

    Hintapyyntö kahdeksan_miljoonaa_seittemänsataa_viiskymmentä_tuhatta euroa.

    http://www.fantasyjunction.com/cars/153 ... 2-Cylinder

    Samassa käytettyjen autojen kaupassa tarjolla myös tämä...:

    1966 AC Shelby 427 Cobra, s/n CSX 3106

    ...mutta hinta vain kymmenys Ferrarista. Ja hyvä niin - sellaiselle jolla on varaa moinen hankkia.
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Rebeliltä kuvaterveisiä kaikille:

    [​IMG]

    Tuskin tämä allaoleva linkki ketään häiritsee; nostan hattua tällaiselle autoharrastajalle!

    http://www.talouselama.fi/sijoittaminen ... l/a2052663
     
  4. karra

    karra Double Gearhead

    No eihän autofoorumilla tällainen linkki k e t ä ä n voi häiritä, päinvastoin! Jos häiritsee niin voi voi.

    Brotherus on kurvaillut täällä Lappeenrannassakin sateisessa syyssäässä tuolla mersun 300 roadsterilla, aika heppu!
     
  5. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Itse parikin kertaa Waxenbergeriä kuolanneena mulle ainakin suomen arvokkain auto. Bugatti Veyronit sun muut Lamborghinit ja Ferrarit, ei kauheasti kiinnosta. Tossa Waxenbergerissä on jotain sellasta helvetin hienoa samanlaista suomihistoriaa kuin vaikka Irwinin talossa missä on ne ruskeat kaakelit uima-allasosastolla. Olis hienoa nähdä tuon mersun joskus kurvaavan johonkin tapahtumaan vielä tai mieluummin nähdä sen polkasevan liikennevaloista lussu pohjassa vaikka perillisten käytössä.

    Mä olen aina autot ajettaviksi mieltänyt ja mullehan se on helppoa kun molemmat harrastepelit on suunnilleen Kian halvimman uuden mallin arvoisia.

    Haluun ainakin uskoa että vaikka olis varaa ostaa ihan unelma-autoja, niin silti ajelisin niillä.
     
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Itte kävin Waxenberiä kattomassa vuosia vehoniemessä. Aina lähti moparlippis päästä juuri tuon mersun edessä.

    Uskomaton vehjes.

    Hermi ettei oo enää tavisten ällistltävänä.
     
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Pitää vielä sanoo et unelma-autoja on monenlaisia,

    Itte ajan 2wd cummins ramilla (tykkään sikana ajaa sillä 70k/vuosi)

    Vaimolla -04 Ford Crown wictoria police interceptor, ei vaihtais sitä mihinkään,(antaa joskus miunki ajaa)

    Unelma-autoja on niin paljon.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös sitä pääse edelleen kunnioittamaan läheisessä Mobiliassa?
     
  9. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Kun kävin koulua Jyväskylässä niin koulumatkalla kävin monesti yhden talon pihassa tutkimassa Horchia,velipoika jopa hinnankin tiesi 250mk
    ei se voinu ostaa kun vei niin paljon bensaa.Ja meillä oli aiemmin ollut isällä Chapronin korittama iso Delahaye,meni johonkin Rautavaara-juuka
    suuntaan en tiedä löytyskö vielä sieltä.Kuva Delahayesta on mut en osaa laitella tänne.
     
  10. unknown

    unknown 3rd gear

    Osaako joku oikeasti kertoa; Mikä tuo 6.3 Mersu mikä Vehoniemessä on, oikeasti on? Eikö kyseessä ole kuitenkin ihan normi auto, mikä on nimenomaan asiakkaan toimesta käytettynä autona viety virityspajalle. Tätä autoa ei ymmärtääkseni pidä sekoittaa kilpamalleihin, vaan on ulkoisesti saman näköinen kuin ne millä mentiin isoa kovaa, jotka taisi olla parhaimmillaan 6.9 litran koneella.
    Vartin se kuitenkin on ilmeisesti mennyt 14.25, eli ihan norml 6.3:sen vartti uutena.
     
  11. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

    Kukaan ei tiedä varmaksi, tästä autosta on liikkeellä legendaa ja satua loputtamasti.

    Tekniikka on stanua mahdollisesti nokka-akseleita lievästi upgreidattu. Vakiomyllyhän puutuu jo 4500 kohdalla tyystin.

    Kori levikkeineen lienee lähtenyt tehtaalta sellaisenaan. Olisiko alunperin oikeiden kilpureiden varakori? Tuolla elvytetään samanmallista lievällä rodi-asenteella: http://www.classicdigest.com/readers-stories/Timo_S/26

    [​IMG]
     
  12. ls1978

    ls1978 Gearhead

  13. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

    Olisikin kilpuri, mutta kun se on siviiliauto kilpurin levikkeillä, sellaisenaan tehtaalta toimitettu.
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    14.25 oli silloin 1975 Suomen nopein auto varttimaililla.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Wikipedian luotettavuus tällaisissa vähän valmistetuissa on vähän niin ja näin...

    Jos saksa on hallinnassa, niin tästä voi lukaista mitä Auto, Motor und Sport aikanaan armon vuonna 1970 autosta kirjoitti:

    [​IMG]

    Kiinnostaisi itseänikin, mutta kun ei tuo saksa oikein luonnistu..
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Onko lähdettä normi 6.3:n varttimailiajalle?

    Veikkaisin, että tuo Waxenberger on lähempänä 6.3 AMG:n suorituskykyä:

    [​IMG]
     
  17. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Olikos tuo 14,25 se Hangon ekoissa katukisoissa ajettu aika?

    Siellä olleena muistelen, että kivikovilla ikivanhoilla renkailla suditeltiin sellainen "puolivetelä" läpiajo pariin kertaan. Korjatkaa 34 vuoden takaista muistikuvaa, jos jollakin olisi vaikka videoo...

    Käsittääkseni paukkuja olisi ollut enempäänkin rytistykseen.
     
  18. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ei Hangossa vaan Suomen ekoissa varttikisoissa Keimolassa. Fyyralta löytyy ajat mitkä täälläkin on olleet monta kertaa. Esim Pekka Leino Polaralla 14.89 Kaj Svensson Hemi Chargerilla 14.98. Tai päinvastoin? Enivei toi 14.2 jäi legendaksi ja jokainen koitti sen alle esim Räyskälässä. Hangossa ajettiin vasta 80 luvun alussa.
     
  19. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Juu, suhtaudun wikipediaan hyvinkin kriittisesti, mutta laitoinpa tuon linkin kun se vahvistaa muualta aikainsaatossa saatuja muistikuvia mersusta. Noissa aikalaisartikkeleissa sitten ainakin on detaljitietoa. Anyway, oli sitten aito kilpuri tai ei, niin hieno auto se on ja mahtavia tarinoita taustalla. 8)
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Nyt sutii ooteeks ja kovaa. Kaivakaa ne Waxenberg jutut täältä jostain. Mennääs takas aiheeseen. Täällä on veikattu Tour De France Ferraria. Varmasti arvokas. Oma heittoni tässä vaiheessa ennen kuin joku panee paremmaksi. Siis täällä mainitsemani 31 avo Rolls Royce millä on historia. P.s. Samanlaista ei tule vastaan mikä kertoo jotain asiantuntijoille.
     

Kerro tästä muillekin!