Suomen Max Wedge -kanta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Anselmi, 27.7.2010.

  1. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Ilokseni huomasin kauppareissulla Savoyn valmistuspäivän (shipping date) kunniaksi valmistettua olutta, jota piti tietysti muutama tölkki ottaa maisteluun:

    [​IMG]

    Alunperin siis sinivalkoinen auto odottelee peltisepän hellään huomaan siirtymistä:

    [​IMG]
     
  2. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Yhdellä tutulla Jameksella New Yorkin suunnalla olisi 1963 HC Max Wedge Savoy kaupan... lisätietoja löytyy Moparts.comin myydään B-bodyjä osastolta tai sitten minulta.
     
  3. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Hieno projekti, mutta ihanan kallista köyhälle.
     
  4. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Joo, onhan tuo aika paljon rahaa aikana, jona valmiiksi entisöityjenkään autojen hinnat ei ihan pilviä hivo.... mutta aika hyvin tuossa on kasassa tärkeimmät/kalleimmat osat, joiden etsimiseen menee kyllä joku tovi jos tyhjästä alkaa ja päiväkoodit ym. mumbo-jumbo tuntuu tärkeiltä.... niin kuin niiden pitäisi tämän tason laitteiden kanssa tuntua, jos entisöintiä ajattelee.

    Ja jos "maksimaaliseen suorituskykyyn" haluaa satsata, niin edullisemmasta päästä tuo kuitenkin lienee :wink: (The following is a list of Maximum Performance packages and race engines based on Maximum Performance packages):

    A-694 413 cross ram test engine, circa 1959 (early Max Wedge prototype)
    '62 413 Max Wedge
    '63 426 Max Wedge
    '63 426 Max Wedge Stage II
    '64 426 Max Wedge Stage III
    A-864 '64 race 426 Hemi
    A-865 '64 NASCAR 426-4v Hemi
    A-866 "Small pushrod" 426 Hemi SOHC for Indy (not produced)
    A-925 DOHC 426 Hemi (not produced)
    A-990 '65 race 426 Hemi engine
    '67 RO Super Stock Hemi Belvedere
    '67 WO Super Stock Hemi Coronet
    '68 BO Super Stock Hemi Barracuda
    '68 LO Super Stock Hemi Dart

    Olen ollut hepun kanssa aika paljon yhteyksissä ja saanut apua osien ja kysymysten kanssa. Meidän autot kun on aika samanlaisia muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (sen HC ja heater delete, mun LC ja lämppärillä). Toivon että ei loppupeleissä kuitenkaan myy autoa, vaan jaksaa odottaa väsähtämisen yli.

    Ja jos ei muuta niin tarjoaa early B-kopat hieman enemmän haastetta entisöintimielessä kuin tuoreemmat laitokset.... joku viisaampi voisi aikansa kuluksi kertoa esim.:

    - Mistä saa Savoyn siniset vinyl/cloth penkinpäälliset ja ovipahvit.
    - MW Savoyn lattiamaton materiaali.
    - Laitanko Pentastarin apukuskin lokasuojaan (auto shipattu tehtaalta 6.12.1962).


    [​IMG]
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tulipa tuosta lista mieleen tämä:

    A-990 '65 race 426 Hemi engine

    Mahtoiko pohjois-Ruotissa vaikuttanut Vilhelmina Race Partsin Coronet mennä takaisin Jenkkilään? Ei ole näkynyt eikä kuulunut mitään piiiiiiitkään aikaan.
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

  7. 66monaco

    66monaco Gearhead

  8. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    MudMaxille kiitokset muistin virkistyksestä Pentastarin suhteen...

    Auton peltityöt saatu vihdoin käyntiin, jos jotakuta kiinnostaa. Onnekseni löysin pätevän ja mukavan peltivelhon, joka lupautui saattamaan auton pellit takaisin tehtaan kuosiin. Tässä lähtötilanne:

    [​IMG]


    Varaosa-auto 2d HT Furystä saadaan keulaan hieman peltiä:

    [​IMG]


    Runkoaisoista paikattu miljuuna reikää ja väsymismurtumia:

    [​IMG]


    Goodmarkin iskaritornit paikallaan:

    [​IMG]


    Sisälokasuojan ja tulipellin väliset rakenteet suorasta pellistä väännettunä:

    [​IMG]


    Vähän eri kuvakulmasta:

    [​IMG]


    Sisälokasuoja - jäähdyttäjänkehikko -yhdistelmä hiekkapuhallettuna:

    [​IMG]


    ...ja pohjamaalattuna:

    [​IMG]


    Tulipelti kohtuullisen valmiina:

    [​IMG]


    Tulipelti toisesta suunnasta. Yksi reikä vielä liian suuri ja 4 puuttuu:

    [​IMG]
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Hyvä homma, että työ jaksetaan tehdä tehtaan mallilla ja laadukkasti, vaikka alkuperäisestä keulasta ei lopulta paljoa jäljellä ollutkaan.

    Hieno laite ja hienoa työtä kertakaikkiaan!
     
  10. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Kiitoksia... ensimmäinen tämän kokoluokan rojekti on kyseessä, eli opetellaan ja ihmetellään asioita. Aihio on sen verran puutteellinen alunperin, että voi käyttää uustuotanto-osia (ja NOS-osia) ilman suurempia omantunnontuskia. Sen verran kuitenkin pussihousut on kireällä, että jos joudun ostamaan osia (ja on valinnanvara) niin oikein päiväkoodattu osa ajaa edelle...

    Aika paljon normi 1963 Plymouthista poikkeavaa osaa autoon kuuluu, onneksi aika paljon saa uustuotantona, esim. Max Wedge ja Race Hemi -autoissa käytetyt vinyylipäällysteiset johdonpidikkeet:

    [​IMG]
     
  11. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Melekosta parhautta! Pistähän kuvia ketjuun aina kun projekti etenee.
     
  12. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Eiköhän sun PPR Cuda edusta sitä parhautta..... tämän valmistuminenkin voi olla vielä useamman mutkan takana.... :) puhumattakaan että pystyy pitämään tasoa yllä. Tällä hetkellä on tarkoitus "oikaista" 440 kuutiotuumaisen moottorin ja 4-vaihteisen laatikon kanssa. Tuntuu nuo T85 askit olevan harvinaisempia kuin kanan hampaat, samoin aikakoodatut lohkot. Tai on mulla tiedossa sopiva LC lohko, mutta se ei vaihda omistajaa jossen löydä tilalle sopivaa HC lohkoa.... että osa on halpa jos sen saa rahalla... :D

    Seuraavaksi koitan selvitellä etusisälokasuojien reikiä ja clipsejä:

    [​IMG]


    Keula muuten alkaa olemaan suht kasassa:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Ja taas pikku askel eteenpäin.... autostahan oli polttoleikattu vääntösauvojen takapään kiinnikkeet pois, niitähän ei lehtijousitetun etuakselin kanssa enää tarvittu. Painonsäästökin ollut varmasti "melkoinen" :)

    [​IMG]


    Kuskin- ja pelkääjän puolen pesät paikoillaan:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ja tässä yleisnäkymää vaihdelaatikko/kardaanitunnelin suuntaan. Huomioitavaa manuaalilaatikon "humpille" lattiaan "siististi" tehty aukko:

    [​IMG]


    OD:lla ei taida olla omaa osiota projekteille?
     
  14. Anselmi

    Anselmi Gearhead

  15. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Vähän on taas projekti edennyt, tavaratilan pohjassa olleet "miljuuna" reikää on paikattu. Tässä lähtökohta, ruostuneet kohdat vain kevyessä pintaruosteessa:

    [​IMG]

    Ja tähän on päädytty:

    [​IMG]
     
  16. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Vastaavanlaista savottaa ohjaamon puolella. "Humppi" alunperin:

    [​IMG]

    Ja paikkailujen jälkeen:

    [​IMG]
     
  17. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Takalokasuojissa riittää vielä hieman savottaa....

    [​IMG]

    ...varsinkin kun tuli tehtyä pieni (=iso) moka ja kuviteltua Plymouthin ja Dodgen takapyöränaukkojen olevan samanlaiset, mitä ne todellakaan eivät ole :(

    [​IMG]

    Eli takalokasuojien suhteen ollaan taas lähtöpisteessä. Vinkkejä jouten lojuvista kaarista otetaan kiitollisuudella vastaan.

    Tekniikkapuolellakin on suunnitelmiin tullut pieniä muutoksia. Sopivan "päiväkoodatun" lohkon hankinnan myötä on siirrytty maailmaan, jossa osat tuntuvat maksavan melko tavalla, jos niitä ylipäänsä edes löytää. Esimerkkinä ihan niinkin yksinkertainen osa kuin öljypohja:

    "If you do find an original Max Wedge oil pan, expect to pay $1,800.00 to $2,500.00 for a beat up pan that is restorable and closer to $3,000.00+ for a real nice pan. If at first you don't see a decent pan for a good price, consider buying anything you can find just to get one, then look for a better one now that you can afford to be picky. Once you have a good pan sell your lesser pan to offset your costs. "
     
  18. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Ja synkkä yksinpuhelu jatkuu. Takapyöränaukkoihin on löytymässä ratkaisu, kun uusi (ja ainoa) ystäväni Marcel hollannikkaiden maasta on ystävällisesti teurastamassa ranskanleivän maassa kasatun '63 Furyn. Vähän yritin toppuutella että saattaapi olla harvinaisempi laitos kun MW rottelot konsanaan, mutta mies ei tunne armoa. Ei ne ihan ruosteettomat ole, mutta koitetaan niistä ja AMD:n alempien takaneljännesten korjauspaloista saada jotain aikaan.

    [​IMG]

    Hommasin myös grillin helpottamaan hitsaus, puhallus, maalaus ja kasaushommia.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Myös salapoliisityö erilaisten pinnoitteiden suhteen on kertaluokkaa helpompaa, kun ei tartte vanhan könytä missään ahtaissa paikoissa auton alla. Sen verran erilaiset massaukset on auton eri puolilla, että epäilen eri henkilöiden suihkineen massaa eri puolilla autoa.

    [​IMG]

    Pyöräkotelon massauksen alta paljastui tervettä peltiä ja valkoista maalia. Hyvin säilyneestä maalipinnasta näki helposti millä meiningillä maalia oli suihkittu pyöränaukosta sisään. Sisempi lokasuojan puolisko oli tasaisen valkoinen, kun taas sisemmän ja ulomman osan sauman tienoilla ei maalipinta enää ollut yhtenäinen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ovia riisuessa löytyi tiivisteen alta alkuperäistä maalipintaa, joka hieman hämmästytti kummastutti, kun en ollut ollenkaan varautunut siniseen maaliin. Oven yläkarmi on siis sisäpuolelta ollut maalattu samalla sinisellä maalilla kuin kojelauta. Kuvissa oleva ruskea tavara on pohjamaalia.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Osia on löytynyt myös maailmalta, kytkinkoppa...

    [​IMG]

    [​IMG]

    ... ja penkit Ohion suunnalta. Vähän jännitti miten ne saa Suomeen, mutta sekin on ilmeisesti järjestymässä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Penkkien NOSsi päällystysmateriaalia sainkin jo hankittua aikaisemmin, joten näistä varmasti tulee ennen pitkää hienot.

    Ai niin, onhan mulla toinenkin ystävä James, Amerikasta. Se on paraikaa Mopar Natseissa (siis Nationalseissa) ja kertoi että joku tyyppi juuri purki kuormastaan täydellisen '63 Plymarin alumiinikeulan. Se taisi olla erikoistarjouksessa kun ei maksanut kuin $15000. Onneksi tossa mun rotiskossa on vaan teräskeula :)

    Auton tulevaa maalausmenetelmää olen myös pyöritellyt päissäni. Pohja tulee siis dippiharmaaksi valkoisella oversprayllä ja kori muuten valkoiseksi. Oversprayn kanssa en taida jaksaa mennä ihan tehtaan malliin eli ensin punainen pohjamaali, sitte harmaa ja sen jälkeen valkoinen pinta... kun ei tuolla pohjassa oikeastaan näy muuta kuin tuota valkoista pintaväriä. Pohjan kanssa mietin vielä että jätänkö sen ihan harmaalle epoksi primerille vai primer + matta pintaväri. Kaiken kaikkiaan varmaan jollain 1-kerros teollisuusvärillä (Teknos tms.) saisi parhaan lopputuloksen appelsiinipintoineen ja valumineen.
     
  19. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Anssi, seuraan mielelläni sun yksinpuhelua;)
     
  20. calais1965

    calais1965 3rd gear

    Helvetin hienoa työtä, vaatii varmasti pitkää pinnaa.

    Jp
     

Kerro tästä muillekin!