Suomen nopeimmat katuautot 1/4-maililla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja JariV, 15.8.2013.

  1. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Tah, no eiko ne oo jokainen katuautoja joilla kadulla ajetaan, menee se mutkaan vitun lujaa tai todella hitaasti, mika ero?
    emmaa kyl ymmarra, jos toi sick secong Camarokaan ei ole katuauto, hyvinhan se nayttaa traileriakin vetelevan. Sehan on sitten kuskista kiinni haluuko ajaa sateella, mutkissa vaiko haiweita, vai?
    Kuinkahan mahtais tollasen natsimuskelin kayda jos silla heitetaan se 300 tiskiin ja vedetaan mukkelimakkelis muutaman kerran, mul on sellanen kutina, etta tosta Camarosta tulee ulos vahaisemmin vaurioin- siis kuski? eikohan se putkirunko siis ole ihan suht turvallinen katuvarustekin, mutta eihan se toki suomalaisen katsastusinssin, tai liikenneministerion ammattilaisten vaatimuksia tayta.. siellahan se korkein tietous kaikessa on, etenkin noissa turvallisuusaspekteissa. Kumma kun ruottissa saa myos ajaa noilla nopeemmilla konttorille, net on varmaan virkamiehet siella niin tyhmaa vakea.. eli siis ammattitaidotonta.
     
  2. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    4. Moottorin vaihtoa ei saa suorittaa, jos auton omamassan suhde moottorin nettotehoon muutoksen jälkeen on pienempi kuin 7 kg/kW

    Mottiahan ei olla vaihtamassa jos veyroniin pistää 20% lisää vetoja. Eli näkisin että ei tämä pykälä ole kiusaamassa kun moottoria ei vaihdeta. ainoastaan tehoa nostetaan 20% mallisarjan tehokkammaista vertailumoottorista niin ei tuo 7kg/kw käsittääkseni sillon ole pätevä..eriasia ois sit jos sinne vaihdettas vallan toinen moottori ?
     
  3. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Toi on putkirunko + jotain muuta. Vyöt paskat.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^Kummallako vedät 300 taulussa mieluummin pihalle pöpelikköön. R8:lla vai promodilla? On toi Audikin varmaan ihan kiva laitos, eipä siinä mitään. Ei vaan kulje mihinkään paikaltaan :rotfl:
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Toi 7kg/Kw on AINA voimassa henkilö- ja pakettiautoissa. Poislukien tehdasvalmisteiset pelit.

    Mutta ei tää edelleenkään ole ongelma.

    Ajoneuvo voidaan katsastaa tieliikenteeseen pienemmällä teholla joka menee hyväksyttävästi pykälien sisään ja sitten suljetulla alueella voidaan käyttää moottorin huipputehoa.
     
    MadMike tykkää tästä.
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    Kas kun joku muisti ton "Laurin Eskortin". Oikeesti se auto kuului Laurin mekatsulle Tompalle jolla auto on edelleenkin tallessa siinä asussa missä se esiintyi silloin 90-luvulla. Tunsin aikoinaan kummatkin hyvin, Lauria en oo nähnyt vuosikymmeneen mutta Tompan viime vuonna.
     
  7. ata

    ata Gearhead

    Tuo 7kg/kW-sääntö sinänsä on mietityttänyt, että miten se lasketaan (oliko se auton omamassasta vai kokonaismassasta) ja jos on omamassasta niin esimerkiksi jo omassa käyttiksessä vakion LS1:n kanssa on alle 7 kg/kW ja silti automallin vertailumalli on LS2:lla varustettu malli jolla samaa autoa on tehty tehtaalla jossa on alle 6 kg/kW. Silti voisi kuvitella että tuon pienitehoisemman version voisi päivittää saman automallin tehdastekoisen tehokkaamman mallin tehoiseksi, vaikka tehoa on jo pienempitehoisessa versiossa enemmän kuin 7 kg sääntö määräisi...

    Saisiko siis 350 hp LS1:n joko vaihtaa 400 hp LS2:ksi tai virittää samantehoiseksi kuin tuo 400 hp tehdastekoinen versio samasta automallista? Vai saisiko se olla 400 hp+20% tms. Vai ei... vai pitääkö pidättäytyä otteessa olevissa tehoissa, jotka jo nekin menevät siis yli tuosta 7 kg sännöstä jo nyt...

    Jenkeistä saisi ostaa siellä hyväksyttyjä bolt-on-remmiahdinsarjoja meinaan... :)
     
  8. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Mistä vitun audistista sä höpiset?
     
  9. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    En kummallakaan. Ei mun tavoitteena ole vetää pöpelikköön. Ei autonsuunnittelu voi lähteä siitä, että millä muodolla on parasta vetää pöpelikköön, tai voi, mutta silleen ei suunnitella nopeimpia autoja, vaan vellihousuautoja.
     
  10. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Prostockit kadulle, moottoritielle vapaa nopeus, verot alas ja kaikille duunia. Valitkaa mut diktaatoriks ni täältä pesee :)
     
    MadMike tykkää tästä.
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    7kg sääntö on auton omasta massasta joka on tyyppikilvessä. Moottorin teho taas nettoteho jos tehdasvalmisteinen motti.

    Me muuettiin '71 BBC Camaro, mallisarjan tehokkain plus 20% = +500hv?

    No ei, vaan omamassa / 7 = jotain 340hv, ja sillä oli mentävä.

    Kuten kirjoitin poikkeuksena ovat tehtaitten tekemät sportit/ superautot. Ne alittavat 7kg säännön mut niitä ei saa laillisesti virittää.

    Mut esim. nykyinen Suomen 1 mile ennätys Corvette on täysin laillinen, kunhan kadulla ja katsastuksessa tehot on tiputettu sallitulle tasolle. En ymmärrä miksi pelätään et ei voi tulla kisoihin tai ajaa siellä/ täällä jos joku näkee..
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sori, meni toi pitsalapio sekaisin audin kanssa, kun nopsaan tuon videon vilkaisin monen muun ohella samasta testistä.
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Top Gearissa niitä kutsutaan Volvoiksi.
     
    MadMike tykkää tästä.
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nykyisten katuautoryhmien rinnallehan voisi perustaa 7 kg/kW -luokan. Toki vain rakennetuille autoille; vakiot diskattaisiin. Määräaikaiskatsastus pakollinen, tietty. Ja kisaaminen vain "oikeilla" katurenkailla, eli sakkorenkaita ja katusliksejä ei sallittaisi.

    Lisäksi pakolliset nettijatkot joka kisan jälkeen sekä lajittelun että kisan kahdeksan nopeimman toimesta. Samassa ketjussa voisivat epäilijät arvuutella autojen laillisuutta. Ja vähintäänkin kerran kuukaudessa ajamalla Oulun tai Rovaniemen cruisingiin, muuten seurauksena ajokielto seuraaviin kisoihin ja mahdollisesti myös edellisen kisan diskaus.

    Kerrankin ruåttalaiset olisivat kateudesta vihreinä. Tai jotain.
     
  15. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Hieno idea :)
     
  16. gremlin

    gremlin Gearhead

    Voi vittu mita horinaa taalla oikeen on, taa vetaa pikkuhiljaa vertoja sille auto vs. moottoripyora sekoilulle!
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tai Susuki vs moottoripyörä keskustelulle.
     
    MadMike tykkää tästä.
  18. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta pari kesää sitten tuli ajettua sellaisenaan katsastetulla Valiantilla 440sellä, jossa 4.500 akseli, 12:1 puristussuhde, mekaaninen rullanokka ja RPM kannet 10.48 /210kmh Street radialeilla, 3,23 välityksellä ja pumppubensalla. En tiedä onko toi yleisesti ajateltuna nopea aika, mutta todennäköisesti ainakaan radiaaleilla ei pajoa kovempaa ole ajettu. :D

    Tollanen: [​IMG]

    C-barge voi kertoa autosta lisää...
     
  19. JnZm

    JnZm Gearhead

    Eiköhän se alumiinimonokokkikin ole ihan turvallinen varuste.

    Alumiinimonokokin kolariturvallisuutta Range Roverissa
    Ja monokokin turvallisuudesta (hiilikuitu tosin) siinä 300kph vauhdissa
     

Kerro tästä muillekin!