Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    *********************************************************

    Muokattu 17.4.2012 (aiemmin muokattu 12.4.2012, 26.3.2012, 23.3.2012, 8.3.2012, 21.3.2012). Alla listaus autoista jotka ovat Euroopassa mitattu (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, lähinnä "observed"-nopeudet), suluissa tämän ketjun sivu josta lisätiedot:

    Erikoisautot joita ei Suomessa ollut 1970:

    - Lamborghini Miura: 275 km/h (sivu 35)
    - Ferrari Daytona (365 GTB/4): 274.8 km/h (sivu 35)
    - Maserati Ghibli: 274.8 km/h (sivu 35)
    - Monteverdi Hai 450 SS HEMI (1970): 270.6 km/h (sivu 102)
    - Shelby Cobra 427 (1967): 265.5 km/h (huom: "observed"), (sivu 85)
    - De Tomaso Pantera 351 (1972): 256 km/h (sivu 29)
    - Iso Grifo 365 (1967): 247.5 km/h (sivu 105)
    - Maserati Indy 4.2: 246.7 km/h (sivu 35)
    - De Tomaso Mangusta 289: 242 km/h (sivu 29)
    - Aston Martin DBS V8 (1971): 241.7 km/h (sivu 24)
    - Ferrari 365 GT 2+2 (1969): 241.5 km/h (sivu 106)
    - Porsche 911 RS (1973): 240.0 km/h (sivu 71)
    - Monteverdi High Speed 375 L 440 (1971): 237.0 km/h (sivu 101)
    - Mercedes 300 SEL 6.3 AMG (1971): 235.4 km/h (sivu 22)
    - Jensen Inteceptor 383 Magnum (1970): 233.7 km/h (sivu 23)
    - Iso Rivolta 350 IR (1968): 232.0 km/h (sivu 105)
    - Monteverdi High Speed 375/4 440 (1971): 231 km/h (sivu 101)
    - Porsche 911 S (1970): 230 km/h (sivu 31)
    - Mercedes 300 SL Gullwing: 226 km/h (sivu 59)
    - Dino (Ferrari) 206 GT (1969): 225 km/h (sivu 18 )
    - A.C. Cobra 289 (1964): 224 km/h (sivu 29)
    - Intermeccanica Italia: 222.2 km/h (sivu 43)
    - Shelby Mustang 289: 217 km/h (sivu 26)
    - Renault Alpine 1300 S: 215.5 km/h (sivu 19)
    - Facel Vega Facel II 383 (1962): 211.7 km/h (sivu 43)
    - Ferrari 625 TRC LM 1957: 209 km/h (sivu 56)
    - Ford Capri 2600 RS: 202.5 km/h (sivu 61)

    Erikoisautot joita oli (jos oli) Suomessa 1970 (tai 1971/72):

    - Jaguar E-type FHC 3.8 (1961): 241 km/h (sivu 37)
    - Chevrolet Corvette 327 (360 bhp) (1963): 236 km/h (sivu 32)
    - Jaguar E-type roadster (1967): 225 km/h (sivu 31)
    - Mercedes 300 SEL 6.3: 221 km/h (sivu 6)
    - Alfa Romeo Montreal (1972): 221 km/h (sivu 30)
    - Ferrari 250 GT/E: 219 km/h (sivu 6)
    - Citroen SM (1971): 217.5 km/h (sivu 19)
    - Mercedes 300 SL avo: 209 kmh (sivu 51)
    - BMW 2002 Schnitzer (1969): 204 km/h (sivu 25)
    - Jaguar XJ (1968): 203 km/h (sivu 41)
    - Jaguar XK-E 4.2 2+2 (1967): 201 km/h (huom: "observed"), (sivu 85)
    - Fiat Dino coupe (1968): 198.0 km/h (sivu 41)
    - Plymouth GTX 440 (1967): 190 km/h (huom: "observed"), (sivu 85)

    Suomessa 1970 olleet jenkit:

    - Mercury Cougar 351 (1970): 213 km/h (sivu 15)
    - Pontiac GTO 400 (1970): 212 km/h (sivu 18 )
    - Mustang 428 (neliveto-proto) (1969): 210 km/h (sivu 15)
    - Dodge Challenger 440-6 (1970): 210 km/h
    - Dodge Charger 383 Magnum (1971): 207 km/h (sivu 6)
    - Oldsmobile Toronado (1966): 203 km/h (sivu 29)
    - Chevrolet Camaro SS (1970): 200.0 km/h (sivu 40)
    - Ford Galaxie 390 avo (1964): 191.5 km/h (sivu 29)
    - Ford LTD 351 (1970): 187.5 km/h

    Alle 6-litraiset (muut kuin erikoismallit tai eksoottiset):

    - BMW 2800 CS (1969): 206.0 km/h (sivu 22)
    - Opel Diplomat 327 (1970): 202 km/h (sivu 24)
    - Opel Commodore GS/E Coupe (1970): 197.0 km/h (sivu 20)
    - Opel Admiral 2.8 Automatik (1969 ja 1970): 190.5 km/h / 187.5 km/h (sivu 95)
    - Fiat 130 Automatik (1970): 187.5 km/h (sivu 95)
    - Opel Commodore GS 2800 (1970): 185.6 km/h (sivu 20)
    - Ford Capri 3000 GTXLR: 181 km/h

    Alle 2-litraiset:

    - Alfa Romeo 2000 GTV: 200.0 km/h (sivu 61)
    - Mercedes 280 SE (1968): 193.0 km/h (sivu 73)
    - BMW 2002 tii (1970): 190.5 km/h (sivu 73)
    - Opel GT 1900, 90 hv, 188.5 km/h (sivu 24)
    - Alfa Romeo 1750 Spider: 187.5 km/h (sivu 61)
    - Ford Capri 2300 R, 108 hv, 183.5 km/h (sivu 24)
    - BMW 2002 TI (1969): 183.5 km/h (sivu 25)
    - Renault R8 Gordini: 176.5 km/h (sivu 47)
    - Fiat 124 Spider: 174.3 km/h (sivu 45)
    - Alfa Romeo GTJ: 174.0 km/h (sivu 47)
    - Simca 1200 S: 173.5 km/h (sivu 47)
    - Volvo 164 (1968): 170 km/h (sivu 73)
    - Ford 17 M, 75 hv, 158.0 km/h (sivu 24)
    - Saab 99, 80 hv, 156.0 km/h (sivu 24)
    - Opel Rekord 1700 L, 75 hv, 152.5 km/h (sivu 24)
    - Ford Escort 1300 GT, 64 hv, 150.0 km/h (sivu 24)
    - Opel Kadett Rallye 1.1, 60 hv, 147.5 km/h (sivu 24)
    - VW 1302 S, huippunopeus 134.3 km/h (sivu 24)

    Autot ilman mittausarvoja (katurekisterissä vuonna 1970):

    - Mercedes 300 SEL Waxenberger
    - Chevrolet Corvette 427 1966

    Suomessa joskus olleet (ja ilmeisesti ilman katurekisteröintiä), huippunopeuksia erilaisista lähteistä ja ilman:

    - Ferrari 750 Monza: 285/287 km/h (nimimerkki "Unknown" ja "Nine00" et. al.), (sivu 33, sivu 35, myös muita viittauksia)
    - Porsche 906: 280 km/h (nimimerkki "Make2" ja Wikipedia, Le Mans -kisa), (sivu 98 )
    - Jaguar D-type (1956): 260.9 km/h (Road & Track), (sivu 115)
    - Ferrari 250 TdF 1957: 202 km/h (nimimerkki "risto-olavi"), (sivu 78 )
    - Mercedes Gullwing
    - Ford GT40 (sarjanumeroltaan P/1069), Fordin myyntiliikkeitä kiertänyt auto 1969 tai 1970, ilmeisesti brittirekisterissä (sivu 114)


    Yleisön pyynnöstä MadMiken Suomen nopeimmat 1970:

    - AHaaa miten ois 70 mallinen SS396 Camino!!!! AON-1 / tai Se Heuliva... vamraan meni tää viimeinen ainakin sen 240 (sivu 65)
    - Ja Vesitetään tää Threadi nyt lopullisesti.. ohan maassa 70 mallinen LS-6 Caminokin manuaalilla ja pitkällä perällä (sivu 65)
    - löytyy linkki vuonna 1966 sisäisesti vakion L72 Corveten aikakorttiin joka pysäytti kellot hyvin prepattuna ja 8.10 Cheater slickseillä varustettuna aikaan 11.46@126mph (sivu 97)
    - Murskavoitolla jos vastassa oli joku 3.0 V12 vispilä jopa. Sen tietää jokainen Mulsannessa noihin aikoihin pyörinyt (sivu 96)
    - L72 Vette maassamme näytti takalampun niin äkkiä monelle yrittäjälle maassa että sitä suoraa kuittaamiseen ei tullut ikinä (sivu 93)
    - me ei olle saatu YHTÄÄN kunnon tulosta autoille joita oli maassa 1970 joita esitetty nopeimmiksi.. paitsi L72 Vette jota voi kyllä hakea dataa vaikka Mulsannesta (sivu 81)
    - L72 oli ja on edelleen valmiina pistämään muut kanveesiin (sivu 81)
    - Niin 440-6, 426 Hemi, kuin L72 jokainen omasi sen verran voimaa yläpäässä että esim 230 vauhdista kun runttasi kaasun pohjaan ne otti heti sen 10 kilsaa lisää (sivu 94)
    - Iskussa oleva 3.8 E-type on nopein Jagge aikakaudelta ja pitkälle 80 luvullekkin. Kisa ratkeisi siis pelkästään anno 1970 tällaisen E-Typen ja Huvin Vetten rinnalla. (sivu 79)
    - kuusankosken edustuspolara (sivu 92)
    - T-Bird 406 Tri powerilla omistaja totesi että esim 200+ (sivu 94)
    - Tänään kävin selailemassa jos jotain mielenkiintoista luettavaa ois ollut Akateemisessa, no ei riittävän mutta jotain anekdoottia kuitenkin (sivu 67)
    - Toisesta lehdestä pläräsin vielä mielenkiintoisempaa (sivu 67)
    - mä en tartte ladollista lehtiä mitä siteerata.. jätän sen muille (sivu 78 )
    - Yhtä mielenkiintoista se on verestää muistoja (omiakin) ja tsekata uudestaan asioita , eteen tulee monasti juttuja mitä ei ole ennen huomannut. (sivu 64)
    - 80 sivua täyttä jonninjoutavuutta (sivu 81)
    - Silti sä olet kohta 100 sivua jaksanut jatkaa tätä idiotismia (sivu 97)
    - vitut viety.. sanoin alusta asti että paskaa pojat jauhatte (sivu 98 )


    ************************************************************

    Kylläpä on taas turhanpäiväinen ketju. Entä sitte? Otetaan rennosti vaan, ja annetaan mielikuvituksen lentää.

    Mikä auto oli Suomen nopein vuonna 1970? Kas siinäpä miettimistä.

    Sovitaan nyt heti alkuun, että tällä kertaa haetaan nopeinta autoa huippunopeuden perusteella.

    Aloitetaan eurooppalaisesta haastajasta, Ford Capri 3000 GTXLR:stä. Tekniikan Maailman testissä Capri sai Peiseler-pyörän mukaan nopeudeksi vähän yli 180 km/h. Kunnioitettava lukema tuolloin vuonna 1970. Paitsi että uusi neliovinen Dodge Polara 383 Magnumilla kulki parikyt kilsaa kovempaa, siis vähän yli 200 km/h. Ja automaatilla. Kuten edustusauton tyyliin kuuluu.

    Mitäs muita Euroopasta oli tarjolla vuonna 1970 kuin Capri? No Opelilla oli kuutoskoneiset pelit, samoin edustusauto 327 pikkulohkolla. Näitä taisi olla Suomessakin, ja ehkä kulkivat parhaimmillaan saman mitä edustus-Polara. Bemarilla oli myös kuutosmoottoriset versiot, parisensataa varmaan niilläkin oli parhaimmillaan mittarissa.

    Ah, mutta eipä unohdeta Six Pack Challengeria. Tekniikan Maailman testissä huippunopeudeksi arviointiin noin 210 km/h. Kovaa menoa. Pidemmällä välityksellä auto olisi mennyt ehkä vielä kovempaa, kuka tietää.

    Vuonna 1970 Mustang Mach Ykkösiä oli saapunut kourallinen Suomeen. 428 Cobra Jetillä. 70-luvun alun suomalaisen Auto Sport –lehden takasivulla oli tuollaisesta kuva, tiedä sitten oliko autosta koeajo.

    AMC:n leiristä taisi muutama Javelin saapua Suomeen sopivasti vuodeksi 1970. Oliko niissä 401:n tms, en tiedä.

    Entäpä Pontiacin GTO:t? Tai Buickit? Tai Oldsit? Millaisia niitä olikaan vuonna 1970 Suomessa?

    Chevroletin kovin haastaja taisi olla vuonna 1970 kolme vuotta vanha. ”Big Tank” 427 Corvette, muistaakseni kolmella kaksikurkkuisella kaasuttimella. Vette lienee ollut nopein tuon ajan suomalaisista letukoista. Olisiko 230+ km/h ollut mahdollista?

    Euroopasta hieman eksoottosempi haastaja oli Jaguarin E-type. Ei sellainen vakiona sentään 150 mph kulkenut, mutta jos sellainen Suomessa oli vuonna 1970, niin veikkaisin, että 220+ km/h olisi ollut saavutettavissa.

    Ja sitten on tietysti Mercedes. Ja aivan erityinen malli. Nimittäin Waxenberger.

    Onko niin, että Waxenberger oli Suomen nopein vuonna 1970. Nopeampi kuin jenkit, nopeampi kuin italot, nopeampi kuin prätkät?


    Paljon jäi varmaan uupumaan ehdokkaita, lisätkää ja kommentoikaa aivan vapaasti.
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Lasta naudassa

    ***

    - Jantunen hei!

    - No mitä ny

    - Se on se hallissa paraatipaikalla oleva Challengeri myyty Ouluun

    - No entä sitte?

    - Sitä vaan, että auto tarttis siirtää täältä sinne Ouluun

    - No entä sitte?

    - No mä ajattelin, et jos sä kävisit viemässä sen sinne, kun mulla on huomenna lauantaina perheen nuorimman ylioppilasjuhlat ja en oikein voisi olla niistä pois

    - Niin?

    - Niin että jos sä veisit sen sinne

    - Kuulehan, mulla ei ole ajokortissa niin paljoa virtaa, että mä voisin lähteä kuorma-auton lavalla viemään jotain perhanan jenkkiä Ouluun asti, sitäpaitsi sinne on ainakin 600 kilsaa ja toinen mokoma takaisin

    - Niin emmä sitä ajatellutkaan, kun sen auton pitäisi olla siellä jo aamusta että sille ehditään tehdä käyttöönottohuolto ennenkuin asiakas sen hakee

    - Niin?

    - Niin sitä vaan, että se on ajettava sinne mitä pikimmiten

    - Häh?

    - Nojoo, Oulun piirimyyntipäällikkö oli sitä mieltä ja asiakaskin oli todennut, että samallahan te ajatte moottorin sisään ja tarkastatte sitten täällä Oulussa että kaikki on kunnossa

    - Aha

    - Nii että käyppäs pikapikaa kotonas vaihtamassa vaatteet, noilla haalareilla et autoa aja

    - No olkoot sitten menneeksi...


    ***

    http://www.youtube.com/watch?v=8iXjGGTfFtg
     
    ImpJay tykkää tästä.
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa -80 alkupuolella Olkivuodon voimalasta turkkusseen ajaessa -68 4WD edustuspolaran mittari näytti ~150. Oli yö ja taustapeiliin ilmestyi valot jotka läheni. Seuraavan pidemmän suoran kohdalla viisari meni näytön yli ja silti valot läheni ja meni kohta ohi.
    Se oli joku Mersu :mad: . Ei tolla Polaralla koskaan tutkaan ajettu mutta turbosaappi ei menny ohi :rotfl: .
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos en ihan väärin muista jossain 70-luvun alun teknarissa oli testi jostain coupemonacosta jossa mittarinopeus oli 240 ja todellinen 180. Utopistista kumpikin suurimmalle osalle tuohon aikaan. Vaikee kyl arvioida et mikä tossa vuosikymmenen vaihteessa olis ollut nopein, mopsilla tais olla pari hemi vehettä joidenka olettaisin olleen ripeempiä huipuissa kun ton sixpack challengerin. Paljo rippunee vältyksistä, luulisin et voiman puolesta olis ollut useempiakin vehkeitä jotka olis pystyneet tonne 220+ vauhteihin. Se et missä, ni voikin olla jo toinen juttu, tiet ei tainnu olla ihian vimpan päälle vielä 1970.
     
  6. koo koo

    koo koo 1st gear

    Tarvontietä painettiin usen -70 383 Cudalla mittarin neula tapissa. Elikkä normi mittari joka päättyy 200km, siitä sitten viisari lounaaseen. Eipä ollut ohittajia. Joskus Rosenlew yritti SL-Mersullaan kisata, mutta toiseks jäi.
    Sitä en osaa sanoa paljonko mittari näytti liikaa.
    Voi niitä aikoja kun oli vapaat nopeudet. (liikennekuolemiakin oli vuosittain toista tuhatta, suhteutettuna liikenne tiheyteen) :eek:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin muuten toi meitin Polara on legendan mukaan varastettu -70luvulla ja siitä oli viety orkkis 383Magnum kikkara :rotfl: mitään ei ollu rikottu. Onkos piäkaupunkiseudun aboriginaaleilla muistikuvia tai legendan kumoavia tietoja :odroll: .
    Ostaessa previristä siinä oli 440.
     
  8. met59

    met59 Gearhead

    v.70-71 Tarvontiellä on kuulemma aikanaan otettu kisaa, Six Pack Challe vastaan isolohko Camaro. Camaro kuulemma hyvin pysyi perässä 8)
     
  9. Duar

    Duar 1st gear

    Piäkaupunk seuvun nopein Vol. 2

    Se voittaa jolla on kultaantuneimmat tai isoimmat muistot 8)
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nii ja jos ei muista mitään, nii aina voi keksiä tarinaa. Paree sekin, kuin ei tarinaa ollenkaan..

    340 Dartit ja Demonit ja Dusterit taisivat olla nekin hätäisiä huippunopeuden suhteen armon vuonna -70. Ja mitä mahtoivat kulkea hieman vanhemmat "ralli"-Barracudat, siis ne 273-koneiset? Vakiovälityksillä varmaan ihan reippaasti..

    Joo saa korjata, en muista oliko Demon tarjolla jo vuonna seitkytätasan vaiko ei.
     
  11. Make2

    Make2 3rd gear

    Pistetäänpäs ehdolle tällainen.

    Porsche 911 S 2,2. Teho 180hv/7200rpm. Huippunopeus FIA passin mukaan 4,428 vakioperällä 230 km/h.

    Tällaisenkin Le Mansin vuoden 1970 luokkavoittajan Wihuri käsittääkseni toi maahan uutena vuonna -70 kilpailutoimintaansa ja kilvitti sen. Minun auto tuli sitten myöhemmin uusituontina.
     
  12. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Joo, taitaa vakiot 340 Swingerit ja Dusterit kulkee hiukka päälle kakssataa.. (127 mph) :)
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hahaa!

    Aivan piruuttani jätin takamoottorispesiaalin pois, ihan vaan siksi että näkisin miten kauan kestää ennenkuin joku ehdottaa auto(malli)a ekan kerran. :)

    Jo ennenkuin kirjoitin ekan viestin, mieleeni juolahti Liikkuvan Poliisin Porschet. En muista olivatko ne käytössä jo 1970 ja olivatko kuutosmoottoreilla, mut tää ketju on just sitä varten, että aiheesta saa ja voi rennosti keskustella.

    70-luvun vaihteen "tavis"-911 (6-pyttyinen) kelasi ilmeisesti vähän alta 220 km/h mittariin, siis oikeata nopeutta. Jossain mulla on ihan testikin, mut ei tässä käden ulottuvilla.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yhdellä paljon harrastaneella ja kisoja koluneella kaiffarilla oli joskus aito -66 GT Dart. Sitä testatessa mittariin ilmestyi ihan itellään jo kaupunkialueella yli lain sallima lukema, motarilla senkin viisari katosi johonkin.
    Uuden 16v turbosaapin(se mikä ovaalillakin teki jonkun ennätyksen) piti tappaa kaikki autot. Eräällä -66 novalla sellainenkin jäi testatessa sekä kiihtyvyydessä että huippunopeudessa. Myös kiihtyvyys satkusta up saappi jäi jonnekkin. Tämän SS-Novan orkkis moottorista ei ole varmaa tietoa edelleenkään mutta tollasessa 350kaakkinen 327 on kait melko ripeä?
    Kuka muistaa ajan kun yks sakki kävi heittämässä kiven turkkusest jäämereen ja takaisin. Hylsy oli 427 Impala ja aika alle vuorokauden?
     
  15. Make2

    Make2 3rd gear

    Poliisi porschet oli käsittääkseni -67 ja tavis kaasari malleja. Ostin juuri viime viikolla yhden niistä ovenkarmit ja se yksilö on modattu uudemmaksi versioksi.
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Tuliko B , E koppaisia ylipäätään 2,73 perällä, vai oliko kaikki Aron tuomat 3,23 ruuvilla??

    Jos noin on niin sitten nopein mopsi varmaan oli kyseisen vuoden Newport monimonikymppisellä, kun niissähän taisi järjestään olla pitkät perät.

    Ainiin; Vuonna 70 Suomessa oli myös se yksi ja ainoa 57 kolmesatanen 392 Hemillä joka nyt siitä peräruuvista riippuen olisi varmasti pärjännyt hyvin noissa karkeloissa.

    Mutta todellisuudessa pysyäksemme ilman merkkiuskollisuutta edellämainittujakin nopeampi (jälleen siitä välläristä riippuen) olisi se 67 427 tripower vette, jos se silloin oli jo muuttoautona Suomeen rantautunut..
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    MB 300 SEL 6.3, valmistettu 1967-72. Suomeen tullut 3 kpl uutena. Huippunopeus yli 220 km/h.

    MB 280 SEL 3.5, valmistettu 1970-72. Suomeenkin tullut uutena. Tehdas lupasi 210 km/h. Pitäisi kysyä kaverin faijalta paljonko hänen autonsa kelasi mittariin. Ainakin kiihdytysskapassa peittosi pari tämän kylän jenkkiä - mm. '70 Charger piristetyllä 440:llä. "Sinne se jäi sutimaan..."
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Tuskin nuo kuitenkaan huipuissa Waxenbergeriä lyövät eli se lienee Mersuista nopein.
     
  19. mercman

    mercman Gearhead

    70-lukuu

    olin70/ 80 luvulla töissä Helsingin keskustassa eräällä firmalla jonka johtaja oli siihen aikaan kuuluisa autourheilun harrastaja. Firman autokanta oli pääsääntöisesti Mersuja ja Bemareita.
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Katu Waxenbergerissä noin 70 heppaa enemmän kuin mitä ilmoitettu vakiossa 300 SEL 6.3 olevan. Autojen välityksistä ei tietoa.
     

Kerro tästä muillekin!