Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. Weijari

    Weijari Gearhead

    Noita tuloksia kun katsoo, niin aika-ajossa wahamäkinen oli 5. 4. oli eräs Rauno Aaltonen 2800 Cs Bemarilla, kolmonen oli Kisan voittanut Capri, 2. joku toinen 2800 bmw ja 1 toi camaro.

    Tää ei kerro kuitenkaan huippunopeudesta mitään, kuten alkuperäinen aihe oli.
     
  2. Make2

    Make2 3rd gear


    Oliko tämä Monza katsastettu kadulle ? Wihurilla oli 906 Carrera mutta ei tainnut olla siinäkään suomikilpiä missään vaiheessa ?

    Minä vaan yhä kallistun tuon Hymy Mersun suuntaan. Melkein 7 litran Mersun virikone yläpuolisilla nokka-akseleilla ja mekaanisella ruikulla antaa kyllä tehoa huippunopeuksiinkin. Kyllä siinä vaan on pitänyt voimaa olla kun noin painava panssarivaunu jättää 440 Polaran ja Hemi Chargerin jo 400 metrin kiihdytyksessä.
     
  3. TiM

    TiM 1st gear

    Re: 70-luku

    Löytyy samasta paikasta myöskin Lyytikäisen Ferrarin testi. Se saavutti vain 212 km/h, koska 1250m kiihdytyssuora loppui kesken, vaikka auto olisi vielä kiihtynyt. Tuo Tekniikan Maailman testi piti tehdä parivertailuna TdF:n kanssa, mutta siihen oli tullut moottorivika, joka esti sen osallistumisen testaukseen.

    Olihan tuo Askolin entinen TdF kilvissä sen pienen Ruotsin visiitin jälkeen.
     
  4. V-100

    V-100 1st gear

    Re: 70-lukuu

    Tuon aikakauden nopein prätkä oli Kawan MACH III 500 vähän yli 200:n huipulla. Eikä Tuutti juurikaan ollut hitaampi... Kawan 900 tuli vasta ´72.

    Mitähän nuo Puten mainitsemat saman aikakauden italialaiset superpyörät - jotka huippunopeudessa peittosivat Tuutit ja Triplet - (siis rekisteröintikelpoiset italiaanot) mahtoivat olla?
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Lahtisen Waxenberger on nimenomaan kilpa-auto. Se on yksi ja erään legendan mukaan ainut säilynyt kolmesta tehtaan tejemästä Waxwnberger Mersusta eli nämä kilpurin speksit ovat myös Lahtisen auton käypiä speksejä.
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Mini on kyllä kova kundi omalla alallaan.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Re: 70-luku

    Rauno Aaltosen arvio todellista hevosvoimista on yli 500, eikä se nyt niin mahdoton tankki ole amerikkalaisiin autoihin verrattuna, joilla kuitenkin melko monella ylitetään kevyesti toii 200 km/h raja. Waxenbergerin painohan on noin 1600 kiloa.
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: 70-luku

    Lueskelin muutaman noita 250 GT/E -testejä jo aiemmin, ja joissain niistä todettiin, että auto saavuttaa huippunopeuden nelosvaihteella.

    TM:n testin perusteella näin ei olisi, koska nelonen loppuu jo 187 km/h nopeudessa.

    Ilmeisesti näitä(kin) autoja on saanut eri perävälityksillä?
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Auton paino ei niinkään vaikuta huippunopeuteen. Ilmanvastus, poikkipinta-ala ja moottoriteho sekä (epä)sopivat välitykset lienevät olennaista.
     
  10. risto-olavi

    risto-olavi 2nd gear

    Re: 70-lukuu

    Pitkillä välityksillä, isolla rengaskoolla ja 6250 punarajalla Monza otti huippuja tasan 280 km/h. Sekin täytyy ottaa huomioon, että Bremerin Monza oli Targa Floriota varten rakennettu tehdastiimin auto. Se ei välttämättä niitä ohjekirjan speksejä ihan kauhean tarkasti noudata jolloin liki 300 huiput on olleet ihan mahdolliset - varsinkin kun se tarinoiden mukaan oli ihan törkeän pitkäksi välitetty. Sen takia se niitä ykkösen hampaitakin kuori; ei tosiaankaan mikään Monzan tyyppivika tämä.

    Lisäksi huomauttaisin, että eipä tainnut Hawthorn urallaan koskaan ajaa SLR:ää takaa 750 Monzalla.
     
  11. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    ^^ Toi pointti, että Z28 oli 10sec nopeampi tehtaan 6.8L Mersua, todistaa että Urpon 6.3L Mersu ei takuulla kulkenut 285. Spa on nopea rata ja varmasti oli pitkin perä mitä sai.
    En löydä Z28n testiä ja todistettua huippunopeutta koska Jenkit ovat 1/4m kulttuuria ja huippu ei heitä silloin aikoinaan kiinnostanut.
    Saman vuoden 'Vette samalla koneella kulki "vain" 144MPH/230km/t. Se todennäköisesti kulki pitkällä perällä 250, samoin Camaro - näin uskon.
    Juttelin Rauno Aaltosen kanssa kerran ja hän muisteli kaihoisasti Waxenberger'iä Spa'ssa. Sanoi "jos olisi ollut leveät renkaat ja vahvemmat vanteet olisimme voittaneet". Renkaat suli alle ja pinnat irtosi ja pultit tule vanteista läpi keskipakovoimasta jo harjoituksissa ja eivät lähteneet sinä vuonna itse kisaan.
    Story 1970 kisasta:
    The tyre problem was chunking, not wear. These heavyweights were pulling 1 lateral g, even on narrow tyres. Ickx/Herrmann had 358bhp, Glemser/Aaltonen 352 and Waxenberger/Ahrens drove the second (lhd) 6.3 car from Macao. Scherenberg was worried about thrown treads and pulled the team out before the race. Flares and wide tyres were approved immediately but the board vetoed Wax’l’s plan to run in the European Saloon Championship.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nöyrä pieni pyyntö tähän väliin: ollaan ihmisiksi, ei tää niin vakavaa ole. Tää on kuitenkin leikkimielinen ketju jossa kukaan ei ole sen enempää väärässä kuin oikeassakaan.

    Mut näitä tarinoita ja välissä jotain faktojakin - sekä myös mielipiteitä - eri autoista on kiva lukea!
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Re: 70-lukuu

    Tuohon aikaan italialaiset olivat vielä edellä kävijöitä moottoripyörissä ja tuon ajan superpyöriä olivat muun muassa MV Agusta, Ducati ja Laverda. Nämä kaikki pesivät 1970 huipuissa japanilaiset moottoripyörät, mutta eivät pärjänneet huipuissa autoille.
     
  14. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    no ainaki yli 200 menee. helposti, en tiedä paljonko mutta omistaja varmaan tietää.
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    /\ Ducati Desmo. En muista kokoa. Isosiskon kundikaverilla oli. Sanoi menevän yli 200. Otan selvää,,
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Re: 70-lukuu

    ?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Monza kohdassa 750 Monza
     
  17. risto-olavi

    risto-olavi 2nd gear

    Näin ehkä nykyään kun sitä tehoa on tarjolla ylenpalttisesti. Vierintävastus on kuitenkin massan funktio ja pienillä tehoilla massa vaikuttaa aika selkeästi myös huippunopeuteen.
     
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Mielestäni Lahtisen Waxe ei ollut niitä aitoja tehdaskilpureita vaan juurikin Lahtiselle räätälöity katuauto jossa viritetty 6.3 litrainen moottori. Olettaisin että kilpureissa oli manuaalivaihteistot, ja eikös Lahtisenkin autossa ollut aktiiviaikoihin manuaali? Nythän siinä on automaaatiaski.

    Itse Herr Waxenberger salaa Daimler-Benziltä protoa rakentaessaan asensi tekniikan ensi W111 coupeen ja siinä oli kuorma-autosta lainattu manuaalivaihteisto. Kun moottori- ja alustapaketti todettiin johtoportaan taholta toimivaksi niin sedan-versioon toki ympättiin se W100:ssa oleva automaattilaatikko.
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Varmaan samalla lailla kuin renkaan ominaisuudet.

    Jossain noista GT/E-testeissä todettiin, että huippunopeutta olisi ilmeisesti pitänyt kokeilla suuremmalla rengaspaineella. Ehkä silloisilla renkailla asialla oli merkitystä, nykyään voi olla, että renkaan rakenne on niin jäykkä, että samalla paineella mennään oli kyse huippunopeudesta tai normiajosta.
     
  20. V-100

    V-100 1st gear

    Re: 70-lukuu


    Sori Putte, mutta kyllä japsipyörät rulettivat jo tuohon aikaan mitä suorituskykyyn tuli - siis 1960- ja 70-luvun taitteesssa ja edelleen katulailisista pyöristä puhuttaessa... Ja Ducatin isoin pelin taisi tuohon aikaan olla 450 cc Desmo... Eli huiput jäi tuonne 160-180:n kinthaalle.

    Mut mitäs selkeästä asiasta kinaamaan - mielenkiintoinen aihe joka tapauksessa!
     

Kerro tästä muillekin!