Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Onhan noita paikkoja muitakin Euroopassa, mutta briteissä oli aikanaan vähemmän.

    Tässä nyt yksi nykyesimerkki entisten natsien valtiosta.

    Kaikkihan tuossakin on aivan väärin ja erityisesti se miten hitaasti auto kelaa huiput, mut just se onkin epäolennaista. Olennaista on se, onko paikkaa kokeilla huippuja vaiko ei. Toi kertoo jotain.

    http://www.worldcarfans.com/11203154242 ... sport-auto

    Ja kun asiassa ei pysytä (huippunopeus), niin sitähän voi vaikka jutella veneistä tai pakoäänistä tai millaista mikrofonia tuossa videossa on käytetty.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Aja joskus venellä KELISSÄ kilpaa niin tajuat ehkä kuinka helvetin tylsää esim tollanen huippunopeuden hakeminen on ..tapathuu se sitten vaikka vedessä.

    Offshore veneilyssä kuoli viimisen neljän vuoden aikana 8 ihmistä..samat kuin 86-90 kun Casiraghi ja Didier Pironi kuoli veneitten ratissa..joku syy Pironilla oli jatkaa veneillä vaikka Enzo halusi hänet takas ajamaan Ferrarilla...I'm just Saying where the Fun is at... Tänä vuonna on jo kuollut 3....kait mullakin on Deathwish.
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mun mielestä toi kertoo vaan sen että 327 kohdalla testaaja heitti pyyhkeen kehään koska siihen asti neula nousi ... hitaasti mutta nousi. Loppukos latukin kesken tarina ei kerro.
     
  4. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Vielä tästä osiosta.
    GTO tuolta aloitussivun listauksista jo löytyykin,samoin kuin Olds Toronado.
    Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että Suomeen olisi uutena tullut (ja siis maassa kyseisenä vuonna ollut) joitakin 442 sekä Cutlass Oldseja vuosina -68, -69 ja -70.
    Car and Driver:n testissä maaliskuulta 1969 Cutlass W-31 350:lla (325hp) estimated high speed 132 mph.
    Vaikka onkin vain arvio, niin eiköhän sen maagisen "kaks markkaa" rikkoontuminen ollut todellisuudessakin ainakin lähellä.
    Mitenkäs GS / Skylark Buickien tilanne tuolloin Suomessa ?
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ettet nyt vaan sekoita tähän allaolevaan suomalaiseen legendaan eli Fordin V6:lla varustettuun omatekoiseen urheiluautoon, joka taisi olla peräti turboahdettu. :)

    [​IMG]

    Entäs sitten muut jälkikäteen viritetyt? Kuten vaikkapa Letukan -62 "Pel Eöör" (lausutaan Bel Air) johon asennettiin kompressoriahdin moottorin kupeeseen jo herran vuonna 1971 Tossavaisen Maurin toimesta. Kova peli varmaan ollut aikanaan, eh? Pari kuvaa alla, noin niinkuin toristusainestoksi.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kerrottu jo aikasemmin threadissa.. tosiaan maassa oli Lampisen 64 GTO ainakin voipi olla että 65/66 PGTOt löyty kanssa 1970 luvun jälkeen maassa oli Avo GTO RAIVlla mutta kait siinä joku tiheä perä.. samoin maassa oli 70½ Z/28 manuaalilla, tuttu peli. Oli menijän maineessa.
     
  7. Nutlass

    Nutlass Gearhead

  8. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    olikos tossa pel eöörissä vaihteitakin enemmän kun raskaan kaluston vetureissa :eek:
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    "Voi ellena sentään kun on karkki."

    Heh, nyt vasta hiffasin, kaikkien näiden vuosien jälkeen. Olisi pitänyt tajuta jo kauan sitten. Tosin en minä keneltäkään kysynyt, olisi ehkä pitänyt. Vaikea kuitenkin kysyä sellaista mitä ei tiedä. Mut joskus se lamppu vaan syttyy itsekseen. Hupaisinta muuten ehkä just se nopeusvertailu, helppoa kuin karkinteko.
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Nykyään ollaan jo ledivaloissa että ei se hehkulampun syttyminenkään ihan up to date ole :rotfl:
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kolmivaihteinen manuaali + kaksi loikkaria...
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Eli yhtä paljon kun Scaniassa ja Volvossa mutta vähemmän kuin muissa.

    Jos nyt lasketaan toinen loikkari splitteriksi.

    Varsinainen vekotin...
     
  13. Le Mans

    Le Mans 1st gear


    Hienoja kuvia, kiitos!!!

    Jo tuon Ferrarin menosta näkee ettei kyllä soralle ole asiaa voittamaan mennä. Olisi muuten tämän päivän historic-kapinoissa varmaan uutiskynnyksen ylittävä jutttu! Eikä ollut gordinikaan ihan mieto aikanaan kun AAW joutui tuossa kisassa nöyrtymään; sentään sata hevosvoimaa enemmän..

    Siis Jagge voitti. Eikös mittaustulos julkaistu jo aiemmin?
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Odotellaas nyt hetki vielä Pekalla vajaat 4 tuntia aikaa penkoa Jyväskylän yliopiston arkistoa.. ellei se sitten ole jumittamassa saman eukon päällä kun itsekkin vähän aikaa sitten.. lyhyt @ 30v tumma JYn tutkija, oikeen näppärä salitapaus,,, mutta mutta... :rotfl:
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Isolohko-Corveten huippunopeus-mittaustuloksia joudutaan odottelemaan vielä pitkälle pääsiäisen jälkeen, ellei sit nimimerkki "make2" lyö pöytään ihan itse mitattuja lukemia.

    Mutta jotta jotain leukojenlonksumista olisi ennen eräpäivää, niin mitäs sanotte ministerin Ferrarista...:

    [​IMG]

    ..vai onko se sittenkään Saarela/Vienonen/Karpela/jne?

    Joo auto ei ollut mallin, eikä auto ollut maassa 1970, mut vastaavia oli, joten sallittakoon kuva tänne ketjuun. Ja itse mällihän on seiskakymppinen (ei auto vaan se nainen).

    Pari kivaa kuvaa Cobrista surkeasti menneestä Nurburgringin kisasta. Olisiko jarrujen jäähdytykseen noi putket keulan alla:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Cobria(kaan) ei näy kiinnostavan asfaltissa pysyminen, olisiko ollut Tapsa Rautavaaran musiikki mielessä: "lennä sinä humma kun tuo taivas on niin tumma..."

    http://www.youtube.com/watch?v=0FaN3TatpBU
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  17. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Panettelua prkl... Vauhdissa nostaa jalkaa nykyautotkin.. Mites Se poikittainen lehtijousi ?? Cobra luopui siitä jo 1965...
     
  18. mxu

    mxu 3rd gear

    Hemmetti tuo se on ollut miesten hommaa, paiskoa Cobraa nordshleifellä.. 8)
     
  19. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Isolohko-Corveten huippunopeus-mittaustuloksia joudutaan odottelemaan vielä pitkälle pääsiäisen jälkeen, ellei sit nimimerkki "make2" lyö pöytään ihan itse mitattuja lukemia.

    Mielelläni osallistun bron kanssa jäsentenväliseen L72 mittauksen suoritukseen ja tarjoan 428 Cobra jetin referenssiksi kolme sataa kiloa kevyempänä. Tuus tsekkaan power truckiin siellä teilläpäin jos en romuttanut ennen sitä. :odroll:
     
  20. koo koo

    koo koo 1st gear

    Tänne isojen poikien hiekkalaatikolle nostalgia-biisi: http://www.youtube.com/watch?v=umVNbTeV ... re=related

    PS. Meitsi oli kyllä varmaan vuonna -70 200 kyydeissä useammin kuin moni täällä vääntäjistä, silloin tuli pieni tauko kun faijan Cudasta meni (faijan sanojen mukaan suli) moottori. Tarvontie, siihen aikan ainoita moottoriteitä, sekin päättyi Bemböleen, rykästiin Kilon liittymästä motarille oli huono kiihdytys jos motarille tullessa ei ollut 180 mittarissa..

    Todellisesta nopeudesta en tiedä, mutta mittarin näyttö oli 200:aan ja viisari meni vastintappiin asti..

    Mutta -60- -70 luvulla tiet oli vieläkin kälysempiä kuin tänäpäivänä, ei niillä hirveästi ajeltu (yli 200) vauhteja, siellä suurin osa kinnereistä kuitenkin oli kuplafolkkareita, mosseja, yms. paskarasseja. Parasta oli ohituskiihtyvyys, 80-120 jota isolohkot antoi.
     

Kerro tästä muillekin!