Super Stock -viritetty vakioauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja 4dFunClub, 20.3.2010.

  1. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mä olen jossain vaiheessa pudonnut kärryiltä. Olen pitänyt super stock-luokkaa vakioautoina, joihin saa tehdä pieniä virityksiä. Kattelin tossa uusinta Veekasia jossa etuvetoinen 3,1 V6 Olds Achieva keulii! Tuloksissa mainittiin myös Chevy Cobalt, johon saa 2,2 litraisen nelosen ja etuvedon. Miltähän se näyttää. Ja missä vaiheessa super stockissa on sallittu laittaa koko alusta uusiksi?
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No entäs "stock"-luokka? Vakioautoja? Hahah...
     
  3. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    stockerit

    kyllä nuo stock-autot ovat melkosen vakioita, just avasin meiän auton moottorin ja siellä ollut mitään muuta kun vakiokamaa, ainoa mitä edes saa muuttaa on nokan asteet, ja vesipumpun saa muuttaa sähkömoottorilla toimivaksi. edes kanavien valupurseita ei saa poistaa.

    Superstock on huomattavasti vapaampi.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: stockerit

    Niin. En ole stock-moottoreiden erityisasiantuntija, mutta paljos siellä teidän moottorissa oli tehty esimerkiksi kitkan vähentämiseksi? Yks 50 heppaa hukkatehosta säästettynä kun tirahtaa suoraan kampiakselille.

    Saiko kantta laskea? Venttiilejä suurentaa edes hieman? Polttoaineensuuttimet vapaat? Öljynkiertoa muutettu? Öljynpaine täyskaasulla? Jne.

    Niin ja se nokka. Eikö se ole vähän sama asia, kuin pyydettäisiin paikalle tavallinen 75-kiloinen ja 180 senttiä pitkä nuorimies ja siihen rinnalle samoissa mitoissa oleva ammattilaiskehonrakantaja. Mitat on periaattessa samat, joten.. :)
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Stockisskin saa tehdä yllättävän paljon, ja tehdäänkin huippupeleissä Ensinnäkin noi "vakiospecsit" on NHRA:n määritysten mukaiset, siitä vaan laskemaan paljonko noisa "vakiomoottreissa" saa olla puristussuhdetta. Nykyään käsittääkseni saa myös käyttää aftermarket kiertokankia ja mäntiä, kunhan vaan painot mahtuu noihin NHRA specseihin ja olikohan niin, et mäntienkin täytyy olla hyväksyttyjä? Kansia ja imusarjaa ei saa kaivaa, sääntöjen mukaan. Nokka-akselin asteet on vapaat ja nosto NHRa specsien mukaan ja nostajatyyppi alkuperäinen. Mut sit on noita "trickejä" joilla kierretään sääntöjen rajoituksia ja käytetään innovaatiota hyväksi. Esimerkiks kannenhan ei oo pakko olla lohkon päällä ihan siinä paikassa missä se oli tuotantomoteissa jne jne. Mut perustaltaan siis hyvin alkuperäisen olosia, "vakiokansineen" (tai hyväksytyt aftermarketiti, esimerkiks RPM kansia saa käyttää joissain moteissa), imusarjoineen ja kaasareineen. Ethojakin noi stokkimotit antaa niin hyvin, et moni hotrodkatumotoristiolis niistä innoissaan, toisaalta ne kuitenkin on ihan selkeitä kilpamoottoreita. Ja suurin ero suorituskyvyssä tulee kutienkin normivessoihin siinä, miten se teho käytetään hyödyksi kuljettamaan autoa eteenpäin. Eli lootat, alustat ja voimansiirrot on vailla mitään kompromisseja, sääntöjen puitteissa toki. Tostakin on kyllä vähän lähtemässä mopo lapasesta, esimerkiks uudet "drag pak" challengerit. Tosta "vakiousasteesta" saa ehkä jotain kuvaa opstamalla tollaset vakiokannet joltain stokkiäijältä; niiden hinnalla sais kyllä melkeen ihan mitkä tahansa aftermarket alsakannetkin portattuina.

    Super Stock on vähän hankalampi ryhmä, siellä on niin paljon "alaversioita". GT-luokassa saa etuvetoisen muuttaa takavetoiseksi ja moottorin on oltava perinteinen Super Stock motti. Eli yleensä ne on uusia koreja joissa perinteinen SS motti/loota/perä. Motin osalta Stockiin verrattuna on nokka täysin vapaa, samoin imusarja. Kaasarin ja kansivalujen pitää olla alkuperäisiä tai hyväksyttyjä, kansia saa portata mutta kanavatilavuus on määritelty säännöissä. SS:ssä on vielä rutkasti enemmän tilaa noille "trikeille" moottorin osalta. Sit on vielä SM autot, joiden moottorien virittely on huomattavasti vapaampaa, ja mottien osalta vielä kolmaskin kategoria joiden motit ovat "siltä väliltä".
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: stockerit

    Ei yhtään mitään ja toi olis ihan tavis -72 vakionuhapumppu jos sinne laittais sen vuotisen vakionenän :rotfl: . Moneen koneeseen on jälkeenpäin luokiteltu mm kansia kun vakiotavaraa ei ole saatavilla. Silti on monta moottoria "kadonnut" stokista kun hyväksyttyjä osia ei vaan saa mistään.
     

Kerro tästä muillekin!