Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. xp

    xp Gearhead

    Tuorein ohje:

    3.4 Valaisimen peittäminen tai poistaminen
    Valaisimien peittäminen on kielletty lukuun ottamatta kaukovalaisimia, lähivalaisimia ja etusumuvalaisimia, jotka voidaan peittää silloin, kun ne eivät ole käytössä (luukkuvalaisimet).
    Pelkän valonlähteen ja/tai varokkeen poistaminen ei ole valaisimen käytöstä poistamista. Valaisin katsotaan poistetuksi, kun koko valaisin on poistettu ajoneuvosta. Tästä poiketen
    valaisimen ollessa rakenteellisesti yhdistetty toiseen valaisimeen siten, että valaisimen poistamiseksi myös toinen valaisin pitäisi poistaa näiden yhtenäisen rakenteen takia eikä yksittäistä valaisinta pysty poistamaan tavanomaisin työkaluin (esim. auton ajovalaisin, jossa on sekä lähi- että kaukovalaisin), voidaan toinen näistä valaisimista katsoa poistetuksi, kun valaisimen valonlähde, varoke ja johdotus on kokonaan poistettu,
    tai
    ajoneuvon alkuperäinen ja siihen uutena asennettu valaisin, jonka rakenne noudattelee ajoneuvon korin muotoja, voidaan katsoa poistetuksi, kun valonlähteen, varokkeen ja johdotuksen poistamisen lisäksi valaisimen valoa näyttävä pinta on kokonaan peitetty valoa läpäisemättömällä kiinteällä rakenteella tai esimerkiksi maalaamalla, jota ei voi helposti poistaa tavanomaisin työkaluin. Valaisinta ei katsota poistetuksi, jos se on peitetty tarrakalvolla tai teippaamalla.
    Lisäkaukovalaisin katsotaan poistetuksi vasta, kun valaisin on kokonaan poistettu. Lisävalaisintelinekin tulee poistaa, jos valaisintelineessä ei ole valaisimia. Poistovaatimus ei koske auton katolle asennettua valaisintelinettä (esim. kuorma-autossa). Lisävalaisintelineellä ei tarkoiteta etusuojajärjestelmää, jota koskee tyyppihyväksyntävaatimus (5.22)
     
  2. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki Gearhead

    Tämä nyt ole suoranaisesti surullinen katsastus, mutta en viitti tehdä uutta aihetta. Eli normaali japanilaisvalmisteinen henkilöautoni pomppas alapallonivelestä. Ei siinä mitään, nivelessä oli väljää, muuta sanomista ei ollut. Kysyin että meneekö huomautuksella, katsuri vastas että alustan osilla on aina uusintanäyttö. Onko näin?
     
  3. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    On. Omalla kohdalla käynyt pari kolme kertaa juuri samalla tavalla. Tosin joskus uusintanäyttö on ollut ilmainen, kun ei mitään muuta vikaa ole ollut. Katsuri on vain vilkaissut auton alle, että siellä on uusi osa.

    Hylkyjä saa helpomminkin. Minulla puutui muutamia nastoja takarenkaista (takavetoinen auto) Seuraus: HYLKY. Muuta vikaa ei autosta löytynyt. Tätä en heti uskonut ja selvittelin asiaa. Ja kyllä, nastaero etu ja takarenkaiden välillä johtaa hylkyyn. Huomautuksella ei siitäkään selviä. Eli katsastusmies teki juuri niin kuin viisaat Trafin ihmiset on päättäneet.

    Tuo XP:n yllä oleva tekstinpätkä kertoo oleellisen, eli kuinka helvetisti täytyy olla ylimääräisiä virkamiehiä Trafin alaisuudessa.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

  5. multsi

    multsi 2nd gear

    Kallistuksenvakaajan kiinnityksistä eli ns. koiranluista taitaa tulla vain kehotus jos niissä on väljää. Yleisin kolinan aiheuttaja varmaan alustassa.
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    liekkö tämä "uusi" ohje syynä siihen että taas leimalla oli paluu kekkosvuosiin kun äimisteltiin takamarkkeria, eli jenkki-äärivaloa. siitä kun on vuosia ollut pelkkä polttimo poistettu. ei kuulemma kelpaisi enää! pääsin säälistä läpi kun kerroin tullanneeni auton itse ja silloin se kelpasi. uhkasi jopa soittaa auton rekisteröintikatsastaneelle leimaajalle että väärin tehty. tämä tapahtui siis nokian yksityisellä asemalla. ei sinnekään enää siis koskaan.
     
  7. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Kaverini isä (82v) käytti 50tkm ajetun v70 volvonsa leimalla ja hylky väljistä alapalloista kummallakin puolella. Vanhana automiehenä vähän ihmetteli tuomiota ja vei merkkiliikkeeseen laitettavaksi. Eivät kuitenkaan uusineet ehjiä niveliä vaan antoivat katsastuksen lapun mukaan missä todettiin että mitään vikaa ei ole asiakkaan autossa eikä mitään ole uusittu. ( Ei muuten edes maksanut ) uusinta näytölle sitten ja oli ollut eri inssi mikä oli kuitenkin ottanut Halliin jälkitarkastukseen nosturille ja kokeillut väljiä. Ei ollut. Kyllä siinä taas vanhaa miestä koitettiin kyykyttää. Surulliseksi on mennyt touhu.
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jotain uutta sääntöä siitä että pitäisi autoja enempi pompauttaa varmaan tullut kun tullut näitä ilmoituksia ihme kyykytyksistä. eihän tuota muuten selitä mikään
     
  9. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Näin varmasti homma oikeasti meni...

    Päästitkö veljenpojan maatiaiskissan illalla ulos?
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    onhan noita vedätyksiä....
     
    eilhik tykkää tästä.
  11. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Muistan kun lähipiirin vasta 5vuotiaan auton katsastus tyssäsi hapertuneisiin jarruletkuihin edessä "kuulemma" halkeillut pinnoiltaan ja siksi hylky ja vaihto ko osille.

    Asiaan lähemmin tutustuessa oli onnistunut ruostesuojaajalta letkujenkin suojaus ja kun letkua taittoi niin halkesihan se massa letkun pinnalla kuivuuttaan.

    Ei muuten vaihdettu letkuja , putsattiin massat päältä ja uusinta leimalle oli eri suikkapää ja kuunteli ihmeissään kun kerroin missä mennään.

    Trafihan kyttäilee ihan viran puolesta näitä kiintiöhylkyjä ja pakkohan niitä on tehtailla vaikka kuinka ihmiset eivät asiaa tunnu sisäistävän.

    Juuri katsastettuja (liikkeiden omistuksessa olevia) täysin kaskoilla tuulilaseilla ja niin se leima oli irronnut, yksityisellä vähintään se korjauskehoitus ja muuta mukavaa eli summana se että kyllä näitä manipuloidaan kuten tuolla Offipalstalla vieläkään uskaltanut jutun aloittaja kertoa kuinka Nissan Vineton katsastuksen kävikään leima oli uusi muttei ajoneuvon kunto kyseisen leimanarvoinen.
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    Pari kysymystä: Kaskoilla tuulilaseilla? Yksityisellä?
    Ja kyllä, ruotsalainen liikenne ilman koota valvoo katsureita. Jos ei mittarilukemaa merkkaa niin tulee huomautus. Jne ääliömäisyyksiäm auton joka alueelta pitää olla riittävästi vikoja, joka autosta pitäisi löytää jotakin. Että vittuilkaa niille katsureille kun kyttäävät mitättömyyksiä kun JOUTUVAT kyttäämään mitättömyyksiä.
     
    59Kingswood tykkää tästä.
  13. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Paskoilla laseilla saa muut kuin yksityiset , jobbarit ja autoliikkeet siis saavat todellakin autot katsastuksesta läpi ja tämä on ihan fakta mitä "juuri" leimattuja kulkineita muutaman vuoden aikana käynnyt jopa ostohousut jalassa ostamassa.
    Lasit harmaina savulaseina halki kiveniskemiä täynnä ja ei edes mitään mainintaan missään juuri katsastetussa helmiyksilössä.
    p,s Turhat palkokasvit nuuskattuna ei ole oikea tapa toimia.
     
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Onko tää totta? Mulla ei mittarilukemaa edes näe, koska ed. omistaja/rakentaja on tehnyt itse mittarinpohjat, jossa ei ole reikää matkamittarille.
    Leimalla merkkasi muistaakseni "ei matkamittaria" tms.
     
  15. pas2

    pas2 Gearhead

    Siino jokin vuosmalliraja, ks. katsastajan käsikirja (google: katsastajan käsikirja ja varmaan ekojen joukossa)
     
  16. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    No en jaksa ainakaan nyt lähteä ettimään, kun ei se mua niin kiinnosta. Leimasta meni läpi. Se riittää mulle. Mua ei ne kilometrit kiinnosta.

    Edit: Ehkä joutuu kuitenkin vilasemaan, kun toisen auton mittari on vähän niin kun puolitiessä koko ajan, ja se pitäisi leimata. Eipä noista ole kyllä ikinä mitään ongelmia ollut, mutta voihan se olla muuttunut.
     
  17. tevo

    tevo Gearhead

    Eijtullu Edselille tännää leimaa. Apu?simpukka välijä.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Suomi katsastuksen mielivaltasessa ja ihmeellissä maailmassa kulkeneen ei kyllä pitäs yhtään epäillä etteikö noinkin vois käydä...

    En tiiä onko volvon katsastuksessa mitään erityistä mitä katsastaja ei ole tiennyt ja katsastanut väärin ihan tietämättömyyttään? Esim. 900 saabbia ei ainakaan nuoremmat katsurit osaa katsastaa oikein ja lykätä niitä palikoita sinne ylätukivarren alle. Samapa mulle, ei tule hylkyä ainakaan väljistä. Ei niitä taida enää edes olla oikeen missään asemalla kun kaikki on unohtuneet autojen pohjaan. Kahdesta olen ottanut pois nuo kun on katsurilta tai korjaajalta jääneet sinne paikalleen.
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    k*******
     
  20. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Emännän veli toi jälkinäytölle autoaan. Katsuri kiukutteli, että olet vain jälkitarkastusviat korjannut, et korjauskehoituksia. Katsuri sitten halusi kiellosta huolimatta näyttää kuinka helppoa on parkkipolttimon vaihto, omistaja tiesi, että ei ole niin helppo homma, kun umpion lasin kiinnityskynsiä on jouduttu liimalla korjailemaan. No niinhän se räksähti koko komeus katsurin käteen, anteeksi ei pyytänyt, mutta "oho" sentään sanoi...
     

Kerro tästä muillekin!