Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Ja toi pistää miettimään, et onko se katsuri vetäny ne viat siihen sun mersuun hatusta, vai onko korjaaja ja katsuri mahdollisesti hieman tavallista paremmissa väleissä keskenään...

    Ja tästä pääsee aasinsillan kautta siihen, ku olin ite ostamassa tota allekirjotuksen Furyä, koska senkin oli muistaakseni käyny katsastamassa auton "hovimekaanikko/peltiseppä" (jonka "upeata" työtä voi käydä ihastelemassa tuon www-napin takaa...), juuri ennen ku ostin sen. No siinä autokuumessa ei tullu mietittyä muuta, ku et jarrut tuntu vähän jähmeiltä verrattuna kaverin '74 Monacoon. Ja auton ostettuani totesin myöhemmin, et ihmekös tuo jos tehostin on paskana! Kyllähän se pysähty, mut mä en tälläisenä kevyenä satakilosena saanu sitä lukkojarrutukseen, vaikka painoin jarrua kahdella lapikkaalla sydämeni kyllyydestä.

    Äkkiseltään sitä kuitenkin luulis, et tollasen omamassaltaan 2tonnisen vekottimen tehokas pysähtyminen olis aika tärkeätä...?

    Ja löyty siitä niin hienoja ruoste"korjauksia"kin, et aivan varmasti tavalliselle turakaiselle olis tullu leiman sijaan ajokieltoa. Edes oikeasti täysin sokea katsuri ei olis tohon saanu sillon leimaa, ilman jotain "hyvä veli" meininkiä. Varsinkaan ilman korjauskehotuksia!

    Hieman harmittaa, etten tajunnu ennen ku olin purkanu auton ja alkanu jo parsimaan sitä, et olis vieny sen uudestaan näytille sinne samalle konttorille sekä katsurille, ja pyytää vaikkapa esimies paikalle seuraamaan "uusintakatsastusta." :poff:
     
  2. hangover

    hangover 1st gear

    reilu 2 kk sitten leimasin vania. Hylky tuli. Takapuskurin kannakkeen läpivienti pellissä ruostunut (siis se hiekkapelti), jarruvalo ei pala samaan aikaan kun vilkku on päällä, tavaratilan pohjassa 20 mm reikä. Vitt*.....

    Koitin kysellä, että mites se vilkku voi näkyä, jos jarruvalo palaisi samaan aikaan koko ajan? -"siellä on selkeästi jarruvalopolttimo rikki"
    Ei vit.. repesin ja koitin selittää, että siellä on vain 1 polttimo, jossa 5/21 wattiset langat..

    Laitoin konttiin 10x10 cm lapun peltiä, ja hitsasin altapäin kiinni törkeen rumasti siitä reiästä. Jarruvalolle en tietenkään voinut tehdä mitään. Vein Vein uudelleen ja katsuri valitti, että en ollut korjannut hiekkapeltiä takaa. Näytin katsurille peltisaksia, ja sanoin, että voin leikata tuosta joutavasta pellistä palan pois, niin ei ole enään ruostetta mun autossa. Voinet laittaa sen sitten vaikka omaan autoosi. heh..

    Leima tuli vinoilusta huolimatta....
     
  3. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Absihärdellin saavutaamana peltilehmä sai sittenkin leiman.
    Tosin, kun hylkypaperissa oli korjauskehotuksena rekkarivalo ja pieni reikä takapalkissa absin lisäksi niin nyt kun menin sitä "oikeaa" syypäätä hylkypaperiin näyttämään niin sain leiman ja ne loppuviat siirtyi rekisteriotteeseen korjausajan kera ja joka on kuukausi???
    Olinks mä kerrankin eka jossain vai onkohan tämä nykyään tämmöist?
    Yleensä ne viat on jäänyt vain siihen vikalistaan.
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Eiköhän ne sen takia ole nykyisin otteessa, kun monella muullakin on unohtunut se korjausajan pituus. Ja sen korjausajan pystyt tarkistamaan otteesta.
     
  5. madsin

    madsin 3rd gear

    Emännän S-10 Blazerin vein leimalle tänään,ja oli kyllä melkosta touhua...
    Aluks jäi käsijarrun palautinkahva inssin käteen. Sitten kun ropas sitä että sai palauttamaan, niin telo kätensä niin että sotki otteenki samalla vereen... Ja seuraava vartti meni kun etittiin laastaria ja jotain kaveriks laittamaan laastaria. Sitten olikin jo se näpyttely kapula hävinny, jokunen hetki sitä etittiin...
    Lopulta auto nosturilla ja koputellaan tukivarsia edestä. Kuskin puoli ok, sit apparin puolelta ylätukivarresta löytyy mätää. No tietysti se pitää sit hakata ympäriinsä puhki, aikaa käytetään sopivasti. Ja sit mennään takas kuskin puolelle jo tarkastettua tukivartta hakkaamaan jos vaikka sekin ois mätä :eek:
    Siinä vaiheessa kun vaihettiin vasara järeempään ja terävämpään oli pakko ruveta kännyllä nauhottamaan ääniä. Kaverit kommentoi että kuulostaa niinku ois metallipajalla ollu...
    Pahoitteli toki lopuks pitkän kaavan mukaan edennyttä touhua, aikaa meni noin 1h10min :odroll:
    Ja leimaa ei siis tullu :rotfl:
     
  6. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    ja paikkahan ei kai ollut leijukuja?
     
  7. madsin

    madsin 3rd gear

    Ei, vaan prisman vieressä. Oli kyllä eri inssi kun edellisellä kerralla, joka oli erittäin asiallinen.
     
  8. ajomies

    ajomies 3rd gear

    Läpimeni tänään, mutta ei piikki. No ei ihan puhtaasti 50 % rekkarivaloista pimeänä, tai sitten paloi vaan puolet?
     
  9. chevy56

    chevy56 1st gear

  10. Ahis

    Ahis Gearhead

    Ei ollu surullinen vaikka ei leimaa tullutkaan, eikä uutta otettakaan, asiallista touhua oli kuitenkin, niinko aina, kuukausi aikaa jarruputkelle.
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ei tainnu olla tumma lyhyt silmälasipäinen vaan vaalea vanttera... :rotfl:

    paremmin ainesta venäjän tullin virkailijaksi... :wink:
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Lauantaiaamusta yritin soitella Kauhavan konttorille että eikös se mun torstaina varaama aika ole Ok kun on liikennepoistoauto. Eihän siellä kukaan vastannut niin soitin konttorin päällikölle omaan kännykkään. Kaikki ok ja kohti Kauhavaa. Siinä vajaan 15 km matkalla totesin itsekseni että 3" vaimentamattopmat sivuputket ON liian kovaääniset :eek: . Konttorilla alettiin vaihtamaan omaisuutta ja eikös toinen insseistä ottanut paperit pöydältä ja kysyi että onko avaimet suulla siihen minä tuumasin että on muttet varmaan saa konetta käyntiin. Kun olin saanut maksun suoritettua painelin pihalle ja katsuri käveli pois autolta tuumaten että kokeile itte jos saat Chevyn käyntiin. Onneksi oli lisäakku tavaratilassa ja kaapelit mukana joten lopulta lähti tulille. Sitten pakokaasu testiin joka meni läpi :eek: , dynolle ja eikö saakelin seisontajarru näyttänyt 16 % jarutehoa apukuskin puolella :mad: muuten ajojarruissa alle 10% heittoa .Hallissa viprat läpi kunnialla,valot,runko jne ok apujuskin puoleinen alapallo pikkasen väljä jonka lupasin vaihtaa jokatapauksessa ilman merkintääkin koska on turvallisuusjuttu. Äänistä inssi tuumas että tyhjäkäynnillä hienot mutta ajossa varmaan liian kovat ja minä olin ihan samaa mieltä. Eli summasummaarum auto pomppas seisontajarrusta ja lisäksi otteeseen merkintä että äänenvaimennus poistettu :rotfl: . Eikä muuten potuta yhtään sillä auto pitää olla kunnossa kun sillä ajetaan.
    Kauhavan konttorille taas kerran 10+ palvelusta ja ystävällisestä käytöksestä.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ollut surullinen katsastus kun heittivät mun auton pihalle leimaamatta :rotfl: . Ei mukamas mahtunu nosturille vaikka koittivat ja topparitkin nousi niinkuin kuuluu. Hyvästi SF-katsastus, en tule sinne millään muullakaan vehkeellä kun ei raha kelpaa :poff: .
     
  14. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Lapuan K1 konttorille ei mene meirän taloudesta enää yhtäkään autoa. Pitäkää puljunna. Tästä lähtien joko Kauhava tai Seinäjoelle Lännenkatsastukseen. :mad:
     
  15. Bubbles

    Bubbles 3rd gear

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F529428A ... ykseen.pdf

    "Katsastusala on ollut hyvin kannattavaa liiketoimintaa. Vuoden 2008 markkinakatsauksessa
    todettiin että hintojen kustannuksia nopeampi kasvaminen 2002-
    2008 ja alan keskittynyt rakenne olivat heijastuneet myös katsastusyhtiöiden
    kannattavuuteen. Keskimääräinen liikevoitto (EBIT) vuonna 2007 oli noin 18% liikevaihdosta, mitä voidaan pitää korkeana"

    ------------------------------------------------------------------------------------

    Katsastuksen tilastoja
    http://www.ake.fi/AKE/Tilastot/Katsastus/
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    masentavaa joo, 98 rek cadillakin katsastus 75 eur !

    noh, komeesti tuli leima,
    jarrujen heitto etu / taka / seisonta 0% / 0% / 0%,
    saaste arvot todella hyviä myös :lol:

    taakse tuli ca 25v vanha lada, haisi heiman bensalle :rotfl:

    katsuri totesikin että ameriikan cadilakki ja neuvostoliiton cadilakki takana :rotfl:
     
  17. mke77

    mke77 3rd gear

    ^ :rotfl: silti appeen LARAS o enampi kilommeetterei mittaris mitä siu cadis o jäljell....

    ja moitteitta läpi seki...vaikkaki oli päivä myöhäs... :D
     
  18. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    meinaaks, mulla vasta 117000km katilaskissa,
    jos 10 tkm / vuas menee, niin kait 30 vuotta katilakilla pääsee,
    ellei sitte pensa lopu kesken ???

    uudempaa tuskin ikinä ostan, kun en halua maksaa lisää obdi2 katsastuksista !!!!
     
  19. FinLincoln

    FinLincoln 1st gear

    Älä tule jenkillä....

    Tämmöistä tuli tänään eteen..elikkäs olin rekisteröintikatsastamassa kunnostamaani Lincoln Continentalia,
    vuosimalli 3/1995, käyttöönotto 3/96.Auto on alkuperäinen Export-malli Luxemburgiin josta tuotu 2005
    suomeen.3 katsastusmiestä hyökkäsi heti valojen kimppuun ja totesivat yksissä tuumin että ei voida
    hyväksyä takavaloja eikä etuparkkeja koska ei ole DOT-merkintää.Ajovaloista kuitenkin tämä Dot kyllä
    löytyi.

    Alkuperäiset keltaiset polttimot parkeista olin siis vaihtanut kirkkaisiin joten valo oli kirkas.Eli näissä
    taka ja etuparkeissa oli vain SAE-merkintä.Etuparkit tuomittiin välittömästi vaihdettaviksi E-hyväksyttyihin ja
    takavalojen osalta asia on auki, huomenna kuulemma "soitellaan Akelle" ja kysytään mikä niiden kanta asiaan
    on.Eli miten voidaan mitään tuomita ja tulkita jos ei olla edes varmoja asiasta???

    Kuitenkin samalla kats.asemalla viime keväänä katsastin Mustangini vm.1996 jossa on alkuperäiset VAIN
    SAE-merkinnällä olevat takavalot ja etuparkkeihin (SAE) asennetut kirkkaat polttimot.Sanoin kyllä tästä asiasta johon
    katsuri mutisi että "kyllä niissä varmaan se DOT-merkintä on ollut.Sanoin että ei kyllä ole ja tarkistin asian
    vielä kotiin palattuani.Eli onpas kummallista touhua, toinen kelpaa ja toinen ei.Kuka tietää ja osaa tulkita
    vaikka aken sivuilta, miten tämä asia on?
     
  20. kupeevoortti

    kupeevoortti 3rd gear

    Joillain konttoreilla on joskus ollut luulo että myös SAE-valot kelpaisivat -97 loppuun asti. Todelisuudessa SAE-valoja ei kai olisi "ikinä" saanut hyväksyä Suomeen mutta tieto ei leviä koko maahan ihan tasaisesti. Asia on siitä aika erikoinen että eikös juuri tuo SAE-organisaatio myönnä DOT-hyväksynnät?
    Aken ohjeistuksen mukaanhan kaikkiin autoihin joihin on saatavana e-valot, ne tulisi vaihtaa vaikka olisikin -97 tai vanhempi.

    No joka tapauksessa autossa oltava DOT- tai e-hyväksytyt valot mutta kenen kustannuksella ne siihen Mustangiin asennetaan niin se onkin eri juttu.
     

Kerro tästä muillekin!