Sylinteriputki ja tiivisteet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dataviilaaja, 24.1.2013.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Löytyi korroosiota 44-vuotiaiden märkien putkien yläpäästä. Osa yltää liekkirenkaiden alle (renkaat jää hieman sisäpuolelle putken päässä olevasta urasta), joten sorvaukseksi taitaa mennä:
    https://www.dropbox.com/s/10cca7xsexm60xq/P1233147.JPG
    https://www.dropbox.com/s/skfqtojbgq9ba92/P1233149.JPG
    https://www.dropbox.com/s/pyvsfq7qhrwd48o/P1233153.JPG
    https://www.dropbox.com/s/8et2d4hptu3h0e5/P1233154.JPG

    Kymppi tai pari pois, niin eiköhän se siitä. Alapäässä on paperitiivisteet, jotka uutena on 0.3mm paksut tönärillä mitattuna. Paljonkohan tuollainen tiivistepaperi painuu kasaan? Valmistaja sallii tarvittaessa kahden päällekkäisen tiivisteen käytön. Periaatteessa homma voisi hoitua myös tekemällä uudet tiivisteet paksummasta paperista, kunhan jostain saisi kaivettua, kuinka paljon sellainen painuu kasaan? Dekkitasosta putkien pitäisi tulla 0.04-0.06mm yli tiivisteen kanssa.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Suosittelen koekasausta(vaikka vanhalla kannentilkkeellä) muutamallla eri vahvuisella tiivistepaperilla, ja niiden mittaus ennen ja jälkeen. Siitä päättelemeällä sopiva paperi käyttöön ja sopiva sorvaus.
    Muutoin on kyllä vaikea veikata mitä jonkun X-valmistajan paperi painuu kasaan Ö-momentilla Y-määrällä pultteja......
    Sorvaa kuitenkin niin vähän kun voit ja käytä niin lähellä alkuperäistä olevaa tiivistepaperia kun voit, noin kestävyyden kannalta.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Koekasauksessa on kyllä ideaa. Tosin tarkemmin ajateltuna, alkuperäisen kaltainen tiivistepaperi tuskin on kovin paljon kasaan painunut, kun dekin ylitys on kuitenkin vain tuon muutaman satasen. Tiivistepaperin pariksi voisi varmaan tehdä shimmirenkaankin sopivan paksuisesta messinkilevystä, ja kovettumattomalla tiivisteliimalla (esim. Permatex Form-a-gasket #3) kiinni putkeen. Valmiita sopivia shimmejä tuskin löytyy, kun sisä- ja ulkomittojen kanssa on tarkkaa.

    Onko kellään tiedossa Varkauden seudulla pajaa tai koneistajaa, jolla olisi kykyä tehdä tuo putkien päiden sorvaus? Ainoa moottorikoneistamo vaihtoi omistajaa ja koneet siirtyi Jyväskylään.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mikä kone se on, eikö siihen saa uusia putkia sitte?
    Eikä kai noistakaan muutamaa kymppiä enempää tarvi ottaa, riippuen miten se liekkirengas asettuu noihin syöpymiin nähden? Niitä putkien päitä ei ihan puhtaaks varmaankaan tarvi saada, kunhan liekkirenkaalla on puhdasta pintaa ennen ja jälkeen syöpymän niin riittänee.
    En kyllä laittais mitään messinkilevyä putken alle, ei sille taida tulla tarpeeksi painetta alaspäin että messinki muuttuis "tiivisteeksi". Ehkä ei edes Permatexin kans ole luotettava, vaan vahvempaa paperia kehiin laittaisin. Tai en ainakaan ole tavannut mitään metallisia tiivisteitä putkien alapäässä, että toimisko sellanen, en tiedä?
     
  5. meteor

    meteor Gearhead

    Skodan takamoottorissa on kuparirenkaat putkien alapäissä, kuparirenkaita on eri paksuisia joilla saa tasattua putket oikeaan korkoon.
    Märkäputkikoneen ongelmat tulee juuri siitä kun putket eivät ole riittävän ylhäällä dekkitasosta tai putkien välillä on heittoa.
     
  6. JavelinAMX

    JavelinAMX 1st gear

    Meteor puhuu asiaa tuosta putkien korkeudesta dekkitasoon nähden.
    Itse junnuna huseerasin Rellujen kanssa, takatuuppareissa oli tiivisteitä kuparisista paperisiin ja tais uusimmassa rempaamassani olla ihan kumiset O-renkaat, mutta niissä putken alapää oli kartiomainen.
    Kannattaa varmaan käyttää ihan orkkis paperisia ja jos se putki nousee dekkitason yli ja kaikki saman verran, niin ok. Ylityksen korkeuden luulis selviävän jostain manuskasta, en enää noita rellujen arvoja muista, mutta itse uskaltaisin vetää kannen kiinni, kunhan nousevat vähän yli ja kaikki saman verran.
    Ja kyllä ne putkien ja lohkon tiivistepinnat pitää putsata kunnolla.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juu, tärkeä on toi oikea korkeus dekkiin nähden jos meinaa että pitää, ja siksi koekasausta suosittelin.
    Syöpymien puhtaaks sorvaamisella tarkoitin sitä että jonkun puolen millin kokoisen syöpymän voi jättää jos liekkirengas osuu jo sitä aikasemmin putken päähän. Tietysti jos ne syöpymät lähtee kaikki pois niin aina parempi.
    Relluja ja Skodia ei ole tullut tehtyä, mutta siis näköjään nissä se kuparinenkin toimii. Toimiikohan se sellasessa koneessa joka on alkujaan tarkoitettu paperille, en uskaltais kokeilla?
    O-rengas lienee yleisin hiemankaan tuoreemmissa vehkeissä.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Lancia Flavian bokserikonehan se tämä. Uusia putkia (kuten suunnilleen kaikkea kuluvaa, osia tehdään/saa edelleenkin uusia) saa, mutta hintaa tulee reippaasti. Noista shimmeistä on teknisissä tiedoissa maininta "Recommended protrusion must be obtained with insertion of one or more annular shims." Sopivan shimmin halkaisija olisi 108x98mm, mikä voi vähän rajata saatavuutta, mutta ehkä noita jostain löytyisi suunnilleen sopiviakin.

    Katsoo nyt, paljonko noista pitäisi ottaa. Veikkaisin, että kympillä tai viimeistään kahdella saa jo liekkirenkaiden aluset siisteiksi, kunhan löytää tekijän. Alkuperäisiä tiivisteitä ei ole tainnut saada 20:een vuoteen, tämä mulla oleva tiivistesatsi on uudempaa tuotantoa. Tietenkään sarjassa ei ole yhtään ylimääräisiä tiivisteitä, joten jos näillä ei pärjää, on joka tapauksessa tehtävä uusia. Pelkällä metallishimmillä ei ole tarkoitus kasata, jos sellaisia nyt edes käyttää, vaan käyttää paperitiivistettä siellä lohkoa vasten. Onneksi alapäiden tiivistepinnoissa ei ole tietoakaan syöpymistä.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Pieksämäen Tammer Diesel otti jotain 0.2mm putkista ja lohkoista, joten korkeus dekkitasoon pitäisi olla ennallaan. Putkista lähti syöpymät kokonaan liekkirenkaiden alueelta, ja se riittää. Puristukset (kansista lähti syöpymien takia n. 0.3mm) ja männän korkeus lohkoon kun tulee tarkistettua kasatessa, niin eiköhän se ole siinä. Puristuksissakin on jonkun verran varaa nousta, kun alkuperäinen oktaanivaatimus on muistaakseni 92.
     

Kerro tästä muillekin!