Sytkäpuola ei saa virtaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 740, 13.12.2019.

  1. 740

    740 1st gear

    Moi,
    eli Volvo 740ssä (vm. -88, 2.3, LH2.4) seuraavanlainen vika.

    Puolalle menevissä +&- johdoissa kulkee virta kun kääntää sytytysvirrat päälle, mutta kun ne kytkee puolan liittimiin näyttää yleismittari nollaa eikä auto tietenkään saa kipinää.

    Kokeiltu on kolmella eri puolalla, YKK anturi vaihdettu, sulakkeet tarkistettu, moottorinohjauksen rele vaihdettu, pyörijä vaihdettu, tulpat, tulpanjohdot ja puolanjohto vaihdettu, ECUt vaihdettu, sytkäkivi vaihdettu ja tehty moottorille lisämaadoitus sekä putsailtu muita maadoituksia. Käytännössä ainoat vaihtamattomat sytkäosat on jakaja sekä kansi

    Ideoita miten tästä jatkaisi?
     
  2. atobee

    atobee Gearhead

    Virtalukonpohja?
     
    Sierra tykkää tästä.
  3. Jooli

    Jooli Gearhead

    Se iso rele siitä iskarintolpasta vaihdettu?
    Voi hajotessaan lopettaa esim suuttimien ohjauksen startin aikana ja silti hinaamalla saattaa käynnistyä
     
  4. 740

    740 1st gear

    Se rele on vaihdettu (sijaitsee näissä kojelaudan takana). Nyt on itseasiassa kaikki kriittinen (tulpat, johdot, jakaja, puola, vahvistin, rele, ECUt) vaihdettu ja putsailtu kaikki mahdolliset maadoitukset sekä virtalukon pohjan johdot, silti puolalle ei tule tarpeeksi virtaa (alle puoli volttia).

    Voiko virtalukon pohja itsessään aiheuttaa tätä jos liittimet kuitenkin on kunnossa? Auto saatiin vielä kesällä käymään jollain lailla mutta muutaman ajokerran jälkeen se kipinä tosiaan hävisi jonka jälkeen nämä kaikki edellämainitut kokeiltu.
    Pahoittelut että tuli tälläinen romaani mutta alkaa vähän toivo loppua tähän laitteeseen ja kaikki ideat otetaan vastaan
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Onko puolan piuhat kuormitettu?
    Yks onnetonkin säie piuhassa riittää näyttämään yleismittarilla hyvät jännitteet mutta tosiasiassa virtaa ei kulje ollenkaan. Kuormita vaikka 21w lampulla ne piuhat ja lampun PITÄÄ palaa kirkkaasti.
     
    teddy99, Powerstroke, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Tämä OD on kyllä erittäin arvostettu foorumi. Tänne jopa rekisteröidytään vain sen vuoksi, että voidaan kysyä mihin katoaa Volvon puolan jännite. Vapise VRCF.fi foorumi, voittajasi on löytynyt.
     
    Jooli, 740 ja xarper tykkäävät tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Tässähän se syy on vikaan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Syystä, että tätä foorumia käyttävät myös henkilöt, jotka oikeasti tietävät autotekniikasta. Täällä ei ole pelkästään virtuaaliautoharrastajia, joilla ei välttämättä ole edes ajokorttia. Virtuaaliautoharrastajat kyllä antaa "hyviä ohjeita" sen pohjalta mitä google sanoo, ilman minkäänlaista käytännön autotallikokemuksia. Valitettavasti reaalimaailman ongelmanratkaisu vaatii kuitenkin usein käytännön kokemuspohjaa, vaikka joskus googlekin löytää oikeat vastaukset. Siinä vaiheessa kun minulle tulee vastaan ylivoimainen ongelma, johon en keksi ratkaisua, niin kyllä minäkin kysyn vinkkiä tältä foorumilta, olipa sitten kyse ruohonleikkurista tai ydinvoimakäyttöisestä sukellusveneestä.
     
    Rotten, Camino'79 ja xarper tykkäävät tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Digitaalisen jännitemittarin mittauspiirin impedanssi, ”sisäinen vastus” on luokkaa 1 -10 Mohm, megaohmia. Märkäsormisen mittarin testaajan vastus (märkä siksi, että kuiva iho on pienillä jännitteillä eriste) on muutamaa kertaluokkaa pienempi. Voi olla esimerkiksi 10 kohm, kilo-ohmia. Jos laitetaan virtapiiriin akku, 12 volttia sekä yksi yleismittari, mittari näyttää 12 volttia (jos se akku oli semmoisessa latingissa). Kun laitetaan virtapiiriin akun ja mittarin lisäksi se märkäsorminen mittarin testaaja, mittari näyttää 11,88-11,98 volttia (riippuen mittarin sisäisestä vastuksesta). Tässä kohtaa tulee tulkituksi ”sähköä on”. Mutta kun virtapiirin herkkä mittari korvataan vaikkapa lamppukuormalla (pitäen sen märkäsormisen testaajan edelleen mukana) lamppuun ei tule valoa. Voltit jäivät siihen märkäsormiseen testaajaan.

    Summarum. Kysyjän auton virtapiirissä on kenties jotakin vastus(tus)ta johtimissa, liittimissä tai releissä tai jossakin. Pikkuisen löytyy sähkölle reittiä, johon mittari reagoi kunnes virtapiiriä kuormitetaan.

    Johdotuskaavio olisi oma suosikkini tuommoista vaivaa ratkoessani.
     
    Jussi289, 740 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  10. 740

    740 1st gear

    Kiitoksia vastauksista etenkin Slantille hyvästä selityksestä.
    Eli ongelmakohtaa voisi lähteä tutkimaan törkkäämällä ensin polttimo akulta virtalukolle menevän plussajohdon liittimeen ja edetä näin kohti puolalle menevää liitintä katsoen aina hiipuuko valoteho? Löytyi kytkentäkaaviokin auton sytkäjärjestelmälle niin saa välipäiville tekemistä :odsmile:
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Esimerkiksi noin. Merkkilampun kokoinen polttimo, muutama watti, on sopiva koetin.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos on edes 0.75mm2 piuha ni uskallat kyllä kokeilla 21w jarruvalopolttimolla esmes.

    Itse testaan niin, että kun johdon molemmat päät on tiedossa ja irroitettu (töpseli irti tms.) Niin toinen pää maihin ja toinen pää lampun toiseen napaan ja sit tietty maadottaa lampun. Pitää palaa kirkkaasti tai sit on häviöitä matkalla ;)
     
  13. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Monesti tollasen vian etsimisessä tulee tartuttua ihan perinteiseen virtakynään, ja siis juurikin tuon Slant Sicknessin selittämän "haamujännite" jutun takia. Yleensä sen virtakynän 2W? pottimokin jo kertoo kirkkaudellaan onko kontakti kunnossa.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sekään ei kyllä paljasta, onko kohteessa 8V vai 12V. Jos ei het viereen pääse tökkäämään häviöttömään. Yhtä kirkkaalta näyttää.

    Ja ei nyt tähän Volgaan liittyen, mutta kaikissa sytkäyksiköissä puolan ensiöjännitteellä ei ole mitään yhteyttä akkuun, kun se sähkö tehdään siellä yksikön sisällä. Niitä on melko turha mittaroida tietämättä, mitä pitää mitata.
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Joo eihän siitä jännitemittariks ole, mutta ei nyt äkkiseltään muistu mieleen sellaista tapausta että kuormattoman johdon päässä (jossa on huono kontakti matkalla) olis yleismittarilla mitaten 8V. Usein on näyttänyt täydet 12V ja silti virtakynä ei syty. Turhaa tästä kai enempää on vängätä kun tarkoitus oli vaan sanoa, että monesti vanha kunnon virtakynä on yleismittaria parempi työkalu vianhaussa.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Just tänä syksynä löi vanhaa sähkäriä nilkkaan toi koetoskynä. Traktorin sähkönen siirtopumppu hyyty, ja toinenkaan ei pumpannu. No molemmat oli vanhoja, joten oletus "rikki". Kun kynäkin palaa kirkkaasti. Vasta kun kolmaskaan pumppu ei pumpannu, niin piti hakee mittari. Pitkä piuha ja monta liitosta, pumpulla jäljellä 9V. Ei riitä pumpulle.
     
  17. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Molemmille työkaluille on tosiaan tarkoituksensa. Useammin itselle on käynyt se moka, että mitannut yleismittarilla esimerkiks irroitetusta polttimon kannasta yleismittarilla ja todennut että 12V löytyy napojen välistä, niin pitäähän sen toimia...
     
  18. Jooli

    Jooli Gearhead

    Ei se kojelaudan takana oleva rele, vaan se konehuoneessa majaileva, siellä se on iskarintolpassa kiinni. Se saatto vaikuttaa vaan suuttimiin, en enää muista mutta ennen sitä sai motonetistä uutta ni ei olis mahdoton kokeilla, Mulla se oli paisuntasäiliössä kiinni
     
    Muokattu: 25.12.2019
  19. Ex-duunin vanhalla autosähkömiehellä oli työkaluna 5W autonlamppu kantoineen työkaluna. Sellaseen muoviseen virtakynään se ei edes suostunut koskee, kun siihen ei voinut luottaa kuulemma.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hetken hämäsi tuo ilmiö itseä, tosin käänteisesti kun mittasin puolalle tulevaa jännitettä ilman kuormaa, ja meinasin jo hypätä johtopäätökseen että vastusjohto palanut oikariin tai virtalukko hajalla kun jännitettä tuli täydet 12v. Puolan miinus maahan eli kuorma päälle niin laskihan se 6 volttiin niinkun kuuluukin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!