Sytytys hukkui (?) vaikka merkit on paikallaan.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sampop, 31.7.2007.

  1. sampop

    sampop 1st gear

    Sevy 327:n kansipahvin vaihdon yhteydessä laitoin siistit merkit GM:n HEI-jakajan asennoille ja moottori kävikin oikein nätisti 15 minuuttia tyhjää sekä kierroksia - ja sitten sammui. No perkule uudelleen käymään ja ampuu kaasarista ja pakoputkesta (eikä käy kuin hetken). Merkit on edelleen kohillaan. Missä siis vika? Oisko ravistanu jonkun johdon irti?

    Venttiilivika ei pitäis olla, mutta voi tietysti myös olla...
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Bensa loppu? :odroll:
     
  3. sampop

    sampop 1st gear

    Heh, heh.

    Koskas sun auto on ampunut ilman pentsiiniä? Ja siis ampumisella tässä tarkoitetaan pakosarjassa/-putkessa ja/tai imusarjassa/kaasuttimessa tapahtuvaa polttoaineen syttymistä joka usein ilmenee kovana - aseella ampumista muistuttavana - äänenä. Lisäksi tuo kaasariin ampuminen näkyy korkeana kaasuttimesta nousevana liekkipatsaana.

    Ite veikkailin sytytysyksikön tai puolan vikaantumista, virranjakajan kannen tai pyörijän särkymistä taikka sitten jotain muuta sen kaltaista. Vaiko sittenkin venttiilit?
     
  4. kma68

    kma68 Gearhead

    Veikkaisin huonoa kosketusta jossain johdoissa. Kerran huollossa monttöörillä johtoliitos löystyi ja pamaus oli pitkän starttauksen jälkeen melkoinen. :D
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Yleensä menee seos pahasti laihalle ennen kuin kaasari tyhjenee ja se aiheuttaa myöskin kuvatun kaltaisia oireita.
     
  6. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Kuulostaa samanlaiselta vialta, kuin itsellä oli 305:n kanssa talvella. Olin 4 vuotta sitten jo vaihtanut ko koneeseen uuden jakopään ja ohjurinkumit ja venttiilitkin tuli säädettyä ohjeen mukaan. Tämän jälkeen laitoin mosan odottamaan parempaa käyttöä hyllyn alle kun ei tarvetta tullutkaan.

    Joka tapauksessa, kun lykkäsin koneen auton keulille ja laitoin sen käyntiin, niin kone kävi tosi nätisti alkuun ja olin tyytyväinen saavutukseeni. Sammutettuani koneen aloin kiinnittämään muita auton osia paikalle ja kun piti saada autoa saada siirrettyä ja aloin käynnistämään moottoria, niin eipä ***kele lähtenytkään käyntiin enää vaan ampui kaasariin niin saatanasti. Siinä sitten vaihtelin virranjakajaa puolineen ja eri sytytysennakoilla, mutta ilman mitään vaikutusta. Lähti kyllä jossain kohdassa käyntiinkin, mutta kävi vain kovilla kierroksilla ja tosi huonosti just ja just.

    Soittelin yhdelle kaverillekin, joka näiden kanssa puuhailee, niin ihmetteli hänkin mikä vikana. Syy löytyi kun aloin epäilemään, että venttiilit kantoivat ja päätin tarkistaa niiden kireyden ja tiukalla olivat. Ei muuta kuin löysäämään venttiilit ja uudelleen säätämään niitä. Ja se auttoi, kone käy nykyään kuin kello, eikä savuta eikä nikottele yhtään, paitsi tietty kylmänä kun ei ole ryyppyä kytketty. Eli tsekkaapa varmuuden vuoksi venttiilien säädöt sinäkin.
     
  7. sampop

    sampop 1st gear

    No sekin ja siinä tapauksessa siellä olis myös tulppa pimeänä, mikä aiheuttas ton pakoputken kajauksen. Voishan se olla myös imuvuoto jolloin syntyisi sama onkelma. Toi kaasari on kylläkin ennen "toiminut" paremminkin niin, että on tulvahdellut. Mutta tutkimisen arvoinen ajatus kuitenkin. Vika on kuitenkin sitten pumpussa tai kaasuttimessa, ellei 50 litraa ole viikossa tankista haihtunut.
     
  8. sampop

    sampop 1st gear

    No kyllä me yritettiin huolellisia olla kun ne säädettiin, vaihdoin nääs noi mutterit koko koneeseen, vanhat oli menneet sen verran veteliksi. Preloadkin jätettiin jopa pikkuisen varovaiseksi.

    Tää näyttää nyt siltä että saa taas koko paskan käydä läpi. No, onpahan tekemistä, ei muuta kuin tulta päin.

    Jos aloittaisi järjestyksessä:
    - Uudet kynttilät
    - Bensiinin saanti, imuvuoto
    - Virranjakan kansi, pyörijä, puola ja sytytsyksikkö vaihtoon
    - Venttiilien säätö uudestaan
     
  9. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Minäkin olin varma, että säädin venttiilit oikein, mutta kun tuli öljynpainetta niin alkoivatkin kantamaan. Ellei sitten nostajat olleet pohjassa jumissa säädettäessä...? Minäkin vaihdoin tulpista lähtien johdot ym uusiksi, mutta noissa venojen säädöissä oli syy. Kukaan ei uskonut venttiilien alkavan kantamaan jos perussäätö on tehty ohjeiden mukaan, mutta näin vain kävi, ainakin mulle.

    Toivottavasti saat autosi pelaamaan, kun kaikki kohdat käyt läpi.
     
  10. sampop

    sampop 1st gear

    Näin toivomme, kiitokset kannustuksesta!
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mulla tuli yhteen 350 koneeseen samanlainen vika(onneksi olin juuri sen myynyt/vaihtanut, ja ostajalla teki sen kotimatkalla... Osallistuin kyllä kuntoon saamiseen).
    Eli posautti ajossa välähdyksen konepellin raoista ja pakoputkista(molemmilta puolilta meni pöntöt halki)...
    Eikä uudelleen käyntiin vaikka välillä lupasi ja löi liekit kaasarista...
    Sytytys oli merkkien mukaan kohdallaan...
    Kurkistus muutaman päivän päästä virranjakajan sisään ...
    Ja kun muutaman kerran oli käynnistystä yritetty ja kurkittu jakajaan alkoi ihmetyttää miten pyörijä oli melkein samassa asennossa joka kerta...
    Koitettiin pyöräyttää konetta ilman jakajan kantta, jolloin havaittiin ettei pyörijä liiku ollenkaan ...

    Oli jakajan alaosasta siitä rattaasta tippunut sokkanaula...

    Siis kuten huomaatte etten osien nimiä tiedä, mutta kai tästä selvisi mitä tapahtumaa koitin kuvailla...?
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Täällä oli Astron koneen kanssa sama homma. Ohjeen mukaan säädettiin ja hetken kävi hyvin, mutta sitten alkoi ongelmat. Säädettiin uudelleen käynnissä ja sillä alkoi toimimaan.
     
  13. sampop

    sampop 1st gear

    Ja voittaja on...
    ...irronnut johto JA imuvuoto. Nimittäin kun yksi sytkän johto oli irronnut, tästä aiheutunut kaasuttimeen ampuminen oli irrottanut yhden alipainetulppauksen kaasuttimesta.

    Semmosta tällä kertaa.
     

Kerro tästä muillekin!