Sytytyspuolan ohmit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Chevy59, 3.7.2013.

  1. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Ignitorin kärjettömän paketin kaveriksi ajattelin hommata saman firman tehopuolan,mutta: Mikä ero niillä on käytännössä kun näkyy olevan esim. 1.5 ja 3 ohmin puolia?
    Kone on suht vakio 283 jos sillä mitään merkitystä :rotfl:
     
  2. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Sytytyspuolan tehtävä on muuntaa akusta saatava 12 voltin jännite niin suureksi että saadaan kipinä syntymään. Mitä enemmän jännitettä, sitä suuremman ilmavälin (tulpan kärkiväli) se kipinä hyppää. Vakiolaitteissa ei taida olla hirveästi merkitystä minkä puolan sinne laittaa. Ei puola tietenkään liian hyvä voi olla. Jos se on muuten yhteensopiva sytytyslaitteiston kanssa.
     
  3. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Ignitorin valmistaja Pertronix vastaa samaa kysyvälle näin.
     
  4. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Jos tuosta tulkkasin oikein, niin kasikoneeseen voi laittaa pienempiohmisen puolan ja pienempiin koneisiin pitää laittaa suurempiohminen.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä varmaan valitsisin 1,5 ohmisen jos on etuvastus ja ilman etuvastusta 3 ohminen.
    Näyttäähän tuolla olevan 0,32 ohmistakin ignitor III boksille.
    Joskus nuorena kun piti kaikkea kokeilla oli 12v järjestelmässä 6v tehopuola jossa oli ensiökäämi 1 ohmi ja ihmeen hyvin kesti karkojankärjet, häiriövastuksia ei ollut ollenkaan ja kipinä oli valtava kun irto sytytystulpalla kokeili, kyllä se puola vähän tais lämmetä :D
     
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Siitä ei pitkä kun tätä samaa asiaa jo puitu täällä,mutta Ignitor, jos
    kyseessä, ja se originaali 1 versio,niin V8 koneelle 1,5ohminen puola.
    6 koneelle 3 ohminen.
    Ignitor 2 versioon V8 koneeseen mieluusti pienempiohmisempi kuin tuo 1,5 eli saman valmistajan Pertronix FlameThrower 2 puola jossa 0,6 ohmia suositus.
    6 koneeseen 3 ohminen.
    Puolaksi käy toki vaikka rivinelosen perhekärryn puola siitä Biltemasta tai takapihalta irrotettuna ja toimii tovin ihan ok, mutta kestoikä on lyhyt!
    Etuvastukset otetaan pois käytöstä kuten kondensaattorikin eivätkä vaikuta näihin valintatouhujen ohmeihin.
    Kärjettömissä ei tarvita moisia ja tämäkin selviää kun lukee ohjeet tai ottaa selvää Pertronixin kotisivuilta...
    Sama 0,6 myös käy siihen FlameThrower 3 versioon V8 koneissa.
    Nämä asiat käynee selväksi mikäli lukee asennusohjeita tai viitsii käydä taas siellä Pertronixin kotisivuilla missä kaikki selvitetty asennuksesta ongelmiin
     
  7. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Asennusohjeet oli mystisesti kadonneet tässä 10 vuoden aikana mitä Ignitor on mulla ollut niin ei tällä kertaa päässyt sieltä asioita tarkistamaan.
    Hyvä että joltain muulta ne edelleen löytyy ja hyödyttää myös muita harrastajia.
     

Kerro tästä muillekin!