Syy miksi jenkkien koneet ei kestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja farmariusa, 18.8.2006.

  1. farmariusa

    farmariusa 1st gear

    ei tarvi sitten alkaan vetään herneitä,mutta tosiasia on se että jennkien koneet on heimoimpia mitä on tarjolla,tai ainakin on vielä -90luvun alkuun asti ollut,uusista en sano mitään.

    jos verrataan moottorin kokoa esim.1,3 litrainen corollan kone kestää ajaa vaikka 400.000km ilman remppaa lähes poikkeuksetta ja konerikkoja näissä ei tule juuri koskaan.tai verrataan lähes mihin tahansa pikkukoneeseen niin kestoa löytyy vaikka kyseessä on varsinainen kierrosmoottori.

    kun ajatellaan sitten vaikka 5-6litran jenkkivalmisteista konetta niin niissä on konerikkoja aika usein,ja usein moottori vain on kulunut väljäksi vaikka ei olla vielä lähelläkään samoja lukuja kuin vaikka tuo corollan pikkukone.tästä asiasta ei voi kiistellä,kaikki me jennkkiautoilijat tiedämme sen että saksalainen tai japsikone on pieni,korkeakierroksinen ja kestävä kun taas jennkimylly on matalakierroksinen,suurikokoinen ja heikompi.

    jos koneiden kokoa ja kierroksia vertaa niin jenkikoneen tulisi kestää ainakin miljoona kilometriä,mutta näin ei ole.

    syy tähän saattaa olla moottoriöljyn määrässä,vertaapa koneiden kokoa ja öljymäärää,siinä onpi paha ristiriita ja voidaan sanoa että jenkissä on suhteessa huomattavasti vähemmän öljyä koneen kokoon nähden.


    no,loppuun on sanottava että tämä ei ole ärsytysmielessä kirjoitettu ja allekirjoittanut pitää jennkiautoista mutta olen vain kriittinen asian suhteen,ja pidän asiaa valitettavana,mutta ei tämä ole meidän jenkkiautoilijoiden vika vaan syyt ovat koneiden valmistajien kriittisyyden puutteessa
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Justiinkin joo.
     
  3. laittaa aftermarket-palikoista koko koneen niin pitäis kestää toisella lailla ja kulkuakin olla. Eiköhän noi orkkikset ole aika valupaakkuja.
     
  4. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Kyllähän tuo koneen kesto on aika paljon siitä kiinni, kuinka niitä on pidetty. Eikä ne kaikki tojotan koneet kestä sitä 400 tuhatta.
     
  5. rl

    rl Gearhead

    totta ja se riippuu varsinki siitä että kuka ne on rakentanut

    nimim. itte mä meillä muuraan
     
  6. Stance

    Stance Gearhead

    "Jenkkien koneet" on aikamoinen yleistys, mahtuu monenlaista väännintä tuohon kategoriaan ja kyllä kai suurin koneen käyttöikään vaikuttava tekijä kuitenkin on huolto.

    Täällähän näitä koneiden kestävyyksiä vasta pohdittiin:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=88023
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Tän mielipiteen voi laittaa siihen kategoriaan,jos ei ole tietoa siitä, että lähes kaikki jenkki-tuonnit 80-90 lukulaisissa on varmaan niitä,joilla on vaan ajettu niin kauan kun moottorissa jotain voitelua on ja sitte laite romikselle/myyntiin(jenkkien kerta-käyttö ideologia),niin on kaiketi aivan turha olettaa että kone vielä kestäis täällä pohjolan oloissa.
     
  8. tammercity

    tammercity Gearhead

    Harrastus on mukavaa.
     
  9. samu

    samu 1st gear

    Siksihän näitä jenkkejä harrastetaan kun ne on niin huonoja. Teki mitä tahansa, niin aina tulee parempi. Tojotassa ei tarvi harrastaa kuin öljynvaihtoa, tylsä harrastus :poff:
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: SYY MIKSI JENNKKIEN KONEET EI KESTÄ

    Jaa vai ei kestä? Sun olis pitänyt kertoa toi meidän 1979 diesel lavalle .. On yhä ajossa ja + 500 000 km takana. Oma käyttis on taas ollut meillä 16 vuotta ympärivuotisessa ajossa 5-litraisella v8lla. Ei taida sekään tietää sun profetiastasi.

    :poff:

    Mees takaisin sinne amiksen rakennuspuolen tunnille.. Näkee että koulut ovat alkaneet, kun kersat ovat pääseet tietsikkaluokkaan..
     
  11. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    kestävät kyllä.

    Riippuu ajotavasta myös,
    camaroni ajettu n200tkm, varmastia saanut kenkää, toimii kuin uusi.

    64 - galaxieni, ajettu ties mitä, tekniikka toimii ku unelma.

    Jenkit kestää sen takia paremmoin kuin esim japsit,
    virtysaste alhaisempi.
    japsi katuohjuksessa on 2 litrainen, 300 hv,
    jenksissä on 300 hv ja 6 litraa.
    Kestää paremmin, väittäisin, ja osat myös edukkaampia, väittäisin.
    ISommasta tilavuudesta myös se etu , että ei tarvitse kierrättää niin paljon... in torque we trust !
     
  12. Ylli

    Ylli Gearhead

    Re: SYY MIKSI JENNKKIEN KONEET EI KESTÄ

    Allekirjoitan tuon täysin! Ja kun kattelee alkuperäisen topicin aloittajan vanhoja kirjoituksia, niin saa tuohon vahvistuksen. :rotfl:

    Joo, pakko kyl myöntää että omakin moottori piti porauttaa toissa talvena! Tosin syynä oli (väljä se ei ollut 8) ), että stroke-kampiakseliin oli helpompi löytää 0,030" ylikoon männät kuin vakiot :rotfl: ....Ja konehan oli vasta 32v vanha (monessako toyotassa on vielä tuossa iässä moottorin ympärillä peltiä??), ja moottorilla on varmaan pyöritetty takapyöriä enemmän kilometreissä paikoillaan, kuin tällä topicin aloittajalla on ajokilometrejä etuperin takana! :D

    Onneks tää on trolli, niin ei tartte provosoitua :argue:
     
  13. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mulla oli aiemmin '64 Fairlane 260cid kasilla, jolla eka omistaja oli ajanut 1964-1980 välillä yli 400 000 km ennen koneremonttia.
     
  14. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Tässähän meillä onkin varsinainen mopemanin syrjäyttäjä. Tervetuloa vaan palstalle!
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo varsinainen toukohousu :odroll: . Mahtaako OCC saada tosta pahan kilpailijan :eek: .
     
  16. gta88

    gta88 1st gear

    Ei ainakaan mun vanha corillan 1,3 litranen kone jaksanu kulkea kun 247tkm,kun rupes öljyn kulutus olemaan isompi kun bensan kulutus ja auton huippu nopeus hiipu noin 75km/h.
     
  17. farmariusa

    farmariusa 1st gear

    Re: SYY MIKSI JENNKKIEN KONEET EI KESTÄ

    kuules nyt,en ole missän amiksella ja juuri tästä syystä meitä amerikanautoilijoita ihhotaan,koska sinunkalatset ylimieliset ihmiset antavat ylimielisiä kommentteja tyylliin"bensaa saa rahalla"

    ovatko tosiaan kaikki amerikanautoilijat noin ylimielisiä ihmisiä,hakutaan toisten avauksia mutta samaan hengenvetoon todetaan että "pakko myöntää että itsekin joudun tekemään koneremppaa"

    arvasin että heti joku vetää herneen nenuun.asiallinen kriittinen ihminen sanoisi vain että totta on että jenkkien koneet ei kestä niin kauan kuin kierrosmäärä ja kuutiotilavuus edellyttää,mutta ehkä jenkkiautoissa on jotain muuta hyvää.









     
  18. MudMax

    MudMax Gearhead

    :rotfl: Laivalla verotonta bensaa, ruumisauto pelottaa ja nyt vielä koneen kestävyys riippuu öljymäärästä :lol:
    Jos koneen suurin teho tulee esm 4000 rpm ja redline 4500, ei pyörivät osat sido yhtä paljon öljyä kuin 6000 rpm huutava gorillan kone.

    "jenkkien koneet ei kestä niin kauan kuin kierrosmäärä ja kuutiotilavuus edellyttää"

    Missäs tuo on toteen näytetty? Ja vaikka olisikin totta, kyse on myös valmistuskustannuksista, saman kokoinen eurooppalainen/japanilainen moottori on aivan eri hintaluokassa, ääriesimerkkinä Viperin 8l V10 . n. 15k euroa ja verrarin V12 5,5l marakello +100k euroa (tosin Viperin kone kestää varmasti enemmän, joten huono esimerkki :p ).
     
  19. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Mitä kukakin autoltaan odottaa ja millaisella autolla haluaa ajaa, siitähän perimmältään on kyse? :eek:

    En ainakaan itse ole hankkinut autojani siksi, että miten monta sataatuhatta kilometriä kulkineella voi ajaa ilman remonttia. Mikään ei ole ikuista, mutta sitten korjataan kun on aihetta siihen, sen jälkeen edessä on yleensä huolettomia kilometrejä liikkua tyylillä josta itse pitää. Kaikkea kun ei voi saada yhdessä ja samassa autossa. Mutta minähän ajelen ruumisautolla, vanhoilla bensavaneilla ja tolla 6000:lla jonka näkeminen ja kuuleminen saa heikompi hermoisen kakkimaan housuihin :rotfl: .
     
  20. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mazdan koneet ainakin oli oikeen kuuluisia siittä että ne kesti just sen 300 tonnia...

    Mitsulla tais olla samaa luokkaa, laskettu tarkkaan.

    Toyota ja Nissan oli vähän parempia, mutta ei niilläkään milliä saa ajettua. Saati Hondan koneella. Voi se silti olla, öljyt on hyviä nykyään.

    Uudempiin japseihin saa nippukaupalla vaihdella tukivarsia ja raidepäitä muutamankymmenen tuhannen kilsan välein. Onks se sitte laadukasta. Tietty samaa näkyy olevan noissa uudemmissa Volvoissa ja muissa maailmalopun rimpuloissa.

    En yhtään ihmettelis jos ajais miljoona kilsaa tommosella oldsin 307:lla tai chevyn 305:sella, no tietty normaalia ajoa eikä hajottamista. Nykyaikaisilla öljyillä. Meillä oli kaheksan vuotta chevyn 350 TBI-kone koekäytössä, silä oli ajettu satatuhatta mailia lämmittelyajoa, me ajettiin sillä toinen satatuhatta. Sit vahingossa myin, kun takalokasuojan reunassa oli pikkusen ruostekukkaa. En muistannu pestä sitä muutamaan vuoteen. Olen kyllä sitä mieltä että ei yhtään häviä kone uudelle vastaavalle vielä noilla maileilla. Veikkaan että sillä ajas pitkään vielä. Mutta ei se taida päästä tielle kun se uus omistaja rupes tuunaamaan sitä vehkettä... :D
     

Kerro tästä muillekin!