Syy miksi jenkkien koneet ei kestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja farmariusa, 18.8.2006.

  1. FNB tuning

    FNB tuning 1st gear

    "Turha sitä on mennä muuttamaan jos se toimii (kuten varmaan corvetessa)" sitä minä tarkoitinkin että vetessä se tehdään kunnolla vaan muut ovatkin sitten eri juttu.
     
  2. No kyllä se näköjään toimii muissakin koneissa. Ajossa +15-25 v vanhoja avaamattomia koneita.. Kai jos se mitä jauhat olisi totta , kyseessä olisi harvinaisuus?
     
  3. FNB tuning

    FNB tuning 1st gear

    niin 1/100 eli prosentuaalisesti aika harvinaista
     
  4. Toki. Ton verran senttejä pankki pistää sun 100 centin talletuksen päälle jos olet "avainasiakas" :poff:
     
  5. AteV8

    AteV8 Gearhead

    FarmariUSA sai bannit.

    Varmaan joku muukin jo kerinny sanoon, mut jenkkien koneet ei vissiin kestä siks ku niis on niin kauhiasti heposia, että ei malta olla menemättä jatkuvasti lappu lattiassa. 8)
     
  6. illu

    illu 3rd gear

    Niin tosiaan kuka sanoi, että ajoin sitä autoa Suomessa? Kaiken maailman urpojen on ihan pakko kommentoida kysymättä ensin. HÄPEÄ gremlin. :soosoo:

    Jos nyt jotakuta kiinnostaa, niin se todella oli Floridassa Arrigo Dodgella, joka ainakin myyntimääränsä puolesta on maailman suurin Dodge dealer. Auto oli 2006 Dodge ram 2500 megacab 4x4 Hemi. mittarissa 15mi. Ja kulki lämä tiskissä noin 30mph ja OBD valo paloi kojelaudassa, voi juma että sitä myyjää hävetti, kun vielä sanottiin että Fordissa ei ollu mitään vikaa, kun käytiin kokeilemassa, jäi kuitenkin ostamatta molemmat.
     
  7. illu

    illu 3rd gear

    Hienoa kiitos! Juuri näin on asia. Mahtavaa, kun jotkut ajattelee ihan omilla aivoillaan ja jättää noiden Subun ja Geremlinin jutut omaan arvoonsa... Sori jätkät, mut teidän teksti todella kuullostaa amispojan kirjoittamalta.
     
  8. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    No joo, autossa palaa Check-valo ja sun analyysi on, että tästä autosta on moottori JA vaihteisto rikki. Todennäköisesti sieltä oli joku anturi pois pelistä ja auto limppi-moodissa että pääsee korjaamolle. Löytyy ihan Suomestakin esimerkkejä, että uudessa autossa syttyy näitä valvontavaloja. Aina linjoilta pääsee läpi viallisia osia, jotka vasta auton tullessa ajoon ilmoittelee itsestään.

    Olen ymmärtänyt, että toimit jonkinlaisissa autonvälityshommissa. Sori vaan, mutta ei herätä kauheesti luottamusta, jos välitettävistä autoista tiedot ovat tällaisia.
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Re: patarautamoottorit

    Mitä vikaa on työntötangoissa?? Paranisko se auto kun tekniikkaa monimutkaistettais yläpuolisilla nokilla ja esim neliventtiilikansilla? Onhan sitäkin vetessä kokeiltu (ZR1 veten LT5 pannu oli 32venanen yläpuolisilla nokilla) mutta silti nykyinen perusmalli hakkaa sen 6-0 vaikka on vain 2venaa/pytty ja ne pahamaineiset työntötangot. Ja myös nykyisessä huippumallissa on työntötankokone. Ja 505heppaa. Työntötankokone on just hyvä.
     
  10. marcorolla

    marcorolla 3rd gear

    tais olla niin että se ZR-1 kannet oli suunniteltu englanninmaalla vai muistanko ihan väärin, se selittäneen paljon :rotfl:
     
  11. gn

    gn 1st gear

    toisin olis jos corollassa olis 5-6litranen kone
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead


    Häh? Eihän tuo nyt NIIN kamalasti ehtinyt provoilemaan mun mielestä, että olis oikein bannata pitänyt :odroll: Piristävää väittelyähän on aina kiva harrastaa... Pahempiakin on nähty tällä foorumilla :eek:
     
  13. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    ei siitä oikeen pääse mihkää että joku tojo tai datsunin 1.3 kestää huonoa huoltoa ja kovaa ajoa paljon enemmän kuin jänkkikone.. Ihan kokemuksesta sanoa. Enkä mollaa jenkkejä, tää oli vain faktanpoikanen..
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Saattaapi olla, mutta ainakin hondasta kokemuksella leviää myös tekniikka. Kaksi posahti vuoden aikana. Toisesta kone ja toisesta laatikko. Molemmat alle 300 tkm ajettuja.
    Tuota pihassa olevaa letukan pataa ei ainakaan viimeinen 260 tkm ole saanut edes viemään öljyä. Kait se sitten kohta leviää :rotfl:
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tais olla Yamaha jolla oli sormet pelissa tossa set arrassa
    Jamaha on myos sohlannu mm Tauruksen SHO pannuja, eikos se 3,2L kasi joka oli -96 tauruksessa ollu sama kun jamahan peramoottorissa :odroll:
     
  16. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Miten määritellään, milloin autossa on kestävä kone? Tuolla sivistyneessä maailmassa, autoteollisuuden alkulähteillä, Japanissa, Saksassa ja USA:ssa tehdään autoja, joiden tulisi kestää semmoset kolme vuotta. Sen jälkeenhän se yleensä vaihdetaan uuteen, kun on tullut uudet korimallit ja tehokkaammat moottorit jne. Joku köyhä siirtolaissiivooja sitten ottaa riskin ja ostaa tuon käytetyn auton ja toivoo, että se kestäisi sen verran, että pääsee muutaman vuoden töihin ja kauppaan.
    Mun Capricella on ikää 12 vuotta ja mittarissa 196000 km, eikä siihen vielä ole thty peltitöitä, tai avattu konetta tai laatikkoa. Jos se nyt kuitenkin tulee eteen, on kaikkien ensimmäinen kommentti, että ei ne sitten paljoa nykyisin kestä, kuitenkin tollanen UUSI auto.
    Taannoinen autoverouudistus nuorensi Suomen autokantaa ja nyt kaikilla on varaa ajaa turvallisilla, vähäpäästöisillä autoilla, kun Suomeen raahattiin tuhansia ja taas tuhansia 90-luvun alun Mersuja, Bemareita ja Audeja, joilla on ajettu VAIN alle 200 tkm.
    Hetkinen... joo tuli FBI:ltä puhelu. Pitää kuulemma lopettaa, Detroitissa autotehtaan johtaja oli lukenut viestini ja meinasi kuolla nauruun. Voi tulla syyte.
     
  17. illu

    illu 3rd gear

    [No joo, autossa palaa Check-valo ja sun analyysi on, että tästä autosta on moottori JA vaihteisto rikki. Todennäköisesti sieltä oli joku anturi pois pelistä ja auto limppi-moodissa että pääsee korjaamolle. Löytyy ihan Suomestakin esimerkkejä, että uudessa autossa syttyy näitä valvontavaloja. Aina linjoilta pääsee läpi viallisia osia, jotka vasta auton tullessa ajoon ilmoittelee itsestään.

    Olen ymmärtänyt, että toimit jonkinlaisissa autonvälityshommissa. Sori vaan, mutta ei herätä kauheesti luottamusta, jos välitettävistä autoista tiedot ovat tällaisia.[/quote]


    No joo autossa paloi todellakin se valo, muttei se tosiaankaan ollut ainoa vika...eikä edes tän topicin pointti, tämä oli vain yksi esimerkki näiden amerikkalaisten erinomaisuudesta.

    Silti edelleen helpoin ja HALVIN tapa saada tehoa on suuri iskutilavuus ja kun tehdään halvalla, ei tuu kovin hyvää...
     
  18. montego

    montego 1st gear

    Nyt tais lerssinen narahtaa,mulla varmasti on kokemusta enempi kuin sulla,datsunin kone ei varmasti kestä sitä mitä esim.matkalaukku kutonen tai sb305-350.Mulla oli aikanaan noita datsuneita sun mainitsemassas kokoluokassa ja meidän perheessä oli noita useita ja FAKTAN POIKANEN on että 70tuhatta riitti pehmentämään nuo koneet,jos et usko,niin tuu kattoon olis vielä yks apina datsuni tallin nurkalla,ajettu alle 200000 km toinen kone menossa tai paremminkin mennyt.
    ei nuo kestäneet normaalia ajoa ku max 100000km ja kone oli selvä.

    Sen sijaan,mun ensimmäinen jenkki oli varustettu sb 350 koneella,vuosimalli oli 1975 ajettu 300000tuhatta ja risat kun se tuli mulle, kun kone avattiin niin huomattiin että se oli stanukoossa ja kampiakselin kunnostukseen riitti kiillotus,kannentiivisteistä ynnä muusta päätellen kone oli avaamaton.

    siinä tuli varmasti faktaa :D :poff:
     
  19. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Jenkkiharrastajan kannalta koko tässä keskustelussa ei ole paljoa ideaa.. Kun harrastaa vanhoja amerikkalaisia rautoja niin ihan turha edes vaivata päätään mitä ne kestää!
    Faktahan on se (niinkun joku aikaisemmin ehkä jo mainitsikin) että kyllä ne vaan huolellisesti tehtynä ja säännöllisesti huollettuna kestää isältä pojalle. Ennenvanhaan tehtiin moottoreita jotka ovat rakenteeltaan yksinkertaisia, toimivia ja riittävän ylimitoitettuja.

    Ja vaikka ne ei kestäisikään niin en minä silti vaihtaisi harrastustani mihinkään wokkipannun tunarointiin!
    :odroll:

    Uudemmissa autoissahan on kyllä nähty että kun tekniikka monimutkaistuu niin heikkoja lenkkejä on enemmän. Ja onhan se ollu pitkään tiedossa että ei niitä autoja ole tehty kestämään ikuisesti, eihän siinä olisi edes valmistajien kannalta mitään järkeä!

    Koko vertailu on mun mielestä ihan jonninjoutavaa ajanhukkaa. Jenkki on aina jenkki, eurovessat, kiinanpommit ym itämaan ihmeet ei tule yhtään sen houkuttelevammiksi vaikka miten asiaa kääntelee...
    :wink:

    ..ja nyt mullakin meni elämästä monta minuuttia tälläisen asian jauhamiseen..! :poff: :wc:
     
  20. HEMI

    HEMI 1st gear

    Ok jos tehään vakio osista virikone niin varmaan joku uudempi kone vaikka se tojolootan nelos kone vaikuttaa kestavammältä....ku joku vanha jenkkikone

    Syy voi olla tämä

    Ajatellaampa jotain toyotan 2litrasta lohkoa ja sitten vaikka 5.7l cheevua niin tossa 2l koneessa on enemmin rautaa ympärillä suhteessa tilavuuteensa.

    Sama kun olen jonkin verran pyöritelly opelin 2.5l 6 lohkoa käsissäni ja on kokemusta moparin sb lohkosta...niin se opelin lohko tuntuu aika painavalta vaikka se onkin vaan 2.5l kone.

    (360ci) 5.9l eli se kasi pitäs painaa yli 2 opelin kutoskoneen lohkon verran jotta olisi saman verran rautaa ympärillä......360 lohko olis aika painava jos pistettäs samassa suhteessa rautaa siihen ku johkonki opelin 2.5l kuutoseen.

    Harmi kun mulla ei ole painoja kyseisistä lohkoista....mutta näin perstuntumalta mulla on vähän tollanen fiilsi ton kestävyyden suhteen :odroll:


    Mutta sitten mitä vakiokuntosiin koneisiin tulee niin voisin sano jenkkikoneita aika idioottivarmoiksi varsinkin vanhepia koneita....jossa ei ole sähköhienouksia.
     

Kerro tästä muillekin!