Tänne Chevrolet Caprice sedanit

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja NPP, 21.9.2008.

  1. aarckii

    aarckii 1st gear

    Onks näis kaikis ollu alunperin jenkkiparkit, ja otettu pois suomeen tuotaessa, vai ooks jotenki retrofitannu? Tahtoo omaanki :cool:
     
  2. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Joo alkujaan ne on tolleen, ja maahantuonnin yhteydessä ne on sitten ennen ensirekisteröintiä suomalaistettu sekä asennettu lampunpesimet ja sivivulkut, kolmipistevyöt taakse ja liekkö ollut jotain muutakin. Laki valojen suhteen muuttui syksyllä 2017 ja kaivoin tuosta sähköjen läpikäynnin ja muun siistimisen yhteydessä alkuperäiset kytkennät esille ja palautin ne, tosin ajovalot on releytetty tehtaan mallista poiketen ja umpiot on edelleen normaalit H4+H1, alunperin näissä lienee ollut "sealed beamit"...
     
  3. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    ...eli vastaus kysymykseen: valojen entisöinti (jenkkiparkit) vaati alkuperäisten kytkentöjen palauttamista ja lampunkantojen hankinnan nuihin ajovalojen vieressä oleviin lamppuihin. Lisäksi poistin käytöstä Suomessa ajovaloumpioihin asennetut parkit. Nämähän toimii nyt siten, että vilkku kun syttyy niin parkki sammuu. Parkilla tarkoitan nyt valoa tuossa ajovalon vieressä ja palaahan oranssit parkit myös puskurissa vilkku-umpioissa.
     
    Muokattu: 11.4.2020
  4. aarckii

    aarckii 1st gear

    Kiitos näistä. Pitääpä tutkia noita valojen sähköjä
     
  5. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Aloin tuossa huvikseni selvittämään, montako Capricea Suomeen tuli uutena vuonna 1985 (omani on tuota vuosikertaa), kuinka monta näistä autoista on vielä tallessa ja mihin käyttöön ne on alun perin menneet.

    Mobilian sivuilta kun katselee vuoden 1985 maahantuontitilastoja, niin joulukuun summarivillä on lukema 16 kpl kohdassa "Bel Air, Impala, *". Vastaavasti vuoden 1986 autokantatilastossa vuosimallin 1985 Capricea löytyy 15 kpl henkilömallia ja 5 kpl korimallia "muu", eli käytännössä varmaankin ruumisautoja. Eli totuus määrästä lienee jossain tuolla välillä 16-20 kpl. On varmaan perusteltua olettaa, että nuo henkilöautoiksi rekisteröidyt (15?) on - jos ei kaikki - niin vähintäänkin suurin osa sedaneita. Saman vuosikymmenen lopullahan kyllä tuli sitten ns. piilofarkkuja tuota 1985 vuosikertaakin vaikka kuinka paljon, mutta vain alkuperäiset suomiautot on nyt kiinnostuksen kohteena.

    Tällä hetkellä koossa on vasta 6 kappaletta joiden identiteetti on tiedossa sekä mahdollisesti yksi kilvetön osaläjä joka ilmeisesti on tätä vuosikertaa. Alkuperäisinä omistajina näissä on Yleisradio (2kpl), Oulujoki Oy, Turun kaupunginhallitus ja mahdollisesti yksi ollut Aro Yhtymän omassa käytössä ekat vuodet. Yhden alkuperä tuntematon.

    Ilmoitelkaahan jos sellasia omistatte tai muistatte sellaisten rekisterikilpiä! :)
     
  6. hantta

    hantta Gearhead

    Turun kaupungin terävimmällä kärjellä oli Caprise, muistaakseni rek. nhv- 11.
     
  7. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Kyllä. Myyty Viroon vuosituhannen alussa.
     
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Huolsin autoa juurikin vuosituhannen vaihteen tienoille saakka, oli silloin yksityisomistuksessa. Muistelisin, että ko. autossa oli keltaiset vilkut, kun taas vanhemmissa oli punaiset, ja omassa,- 89 mallisessa oli myös punaiset vilkut, vaikka oli Suomi- auto.
     
  9. hantta

    hantta Gearhead

    Kakolan entisellä vankilajohtajalla, Totti Karpelalla oli myös -85 tai -86 Brougham.
     
  10. hantta

    hantta Gearhead

    Ja tarkoitan siis takavilkkuja ;)
     
  11. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Brougham näyttää tulleen wikipedian mukaan vasta 1986, jolloin oli jo uudemman mallin takavalot.

    Alkujaan on minunkin '85 autossa ollu oranssit takavilkut ja mielestäni myös muissa kasivitosissa jotka tiedän, toki jälkeenpäin on mun autossa vaihdettu punaisiin.
     
  12. hantta

    hantta Gearhead

    Taitaa takalyhtyjen johdotus olla erilainen Eurooppamalleissa, eli jarruvalo, ja vilkku ei ole samassa langassa ;)
     
  13. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    ^Totta! Eipä oo muuten tullu edes katottua, onko noiden johdotuksiin jälkikäteen koskettu vai onko ne vielä export-mallilla.

    Farmareissahan on myös joissain oranssit takavilkut, mutta esim. vaimon vuosimallin 1990 farkku-Capricessa on silti punaiset vaikka se on Metro-Autosta myyty uutena.
     
  14. hantta

    hantta Gearhead

    Luulen, että joskus -82 tuli määräys keltaisista takavilkuista, ja laki lie muuttuneen joskus -88 paikkeilla, ettei enää tarvinnut olla keltaisia ;)
     
    Petri R. tykkää tästä.
  15. El Comia

    El Comia 3rd gear

    Täällä kans yks sedanin, -81 joku Imatran Voiman entinen vekotin, aika rapee alkaa olemaan, joka katsastukseen viime vuosina tarvinnu jotain liimata, kone kyllä ihan pirteä 305 porattu jatkeena th200r4 menee motarilla ihan pyhällä hengellä

    Takavaloissa keltaiset vilkut ku kai uutena Suomeen kärrätty
     
  16. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Varmaan alkujaan tummansininen? Imatran Voimalla on ollut niitä useampia ja kaikki kuulemma tummansinisiä. Ovat olleet Helsingissä samassa Voimatalon parkkihallissa (Malminkatu 16) kuin tuo Imatran Voiman tytäryhtiön - Oulujoki Oy:n - alkujaan hopea yksilö joka on meillä.
     
  17. El Comia

    El Comia 3rd gear

    Juu, edelleen tumman sininen.

    Tänään ideaparkille kiuluja ihmettelen hot American cars tapahtumaan
     
  18. tammercity

    tammercity Gearhead

    Jos niitä kuvia saisi nöyrästi pyytää, kun näitä helmiä nyt tuntuisi aina välillä löytyvän. Alkupään sedanit on kyllä mielestäni hiljalleen vähentynyt pois liikenteestä. Tai sitten ne on vaan hyvin varastoitu piiloon kuusien alle :D Mitä itse aika monessakin ryhmässä tuolla facebookin puolella, niin jopa jenkit harmittelee, että ei tahdo oikein enää löytyä sellaisia helmiä oikein mistään.
     
    Petri R. tykkää tästä.
  19. taski

    taski 1st gear

Kerro tästä muillekin!