Onks näis kaikis ollu alunperin jenkkiparkit, ja otettu pois suomeen tuotaessa, vai ooks jotenki retrofitannu? Tahtoo omaanki
Joo alkujaan ne on tolleen, ja maahantuonnin yhteydessä ne on sitten ennen ensirekisteröintiä suomalaistettu sekä asennettu lampunpesimet ja sivivulkut, kolmipistevyöt taakse ja liekkö ollut jotain muutakin. Laki valojen suhteen muuttui syksyllä 2017 ja kaivoin tuosta sähköjen läpikäynnin ja muun siistimisen yhteydessä alkuperäiset kytkennät esille ja palautin ne, tosin ajovalot on releytetty tehtaan mallista poiketen ja umpiot on edelleen normaalit H4+H1, alunperin näissä lienee ollut "sealed beamit"...
...eli vastaus kysymykseen: valojen entisöinti (jenkkiparkit) vaati alkuperäisten kytkentöjen palauttamista ja lampunkantojen hankinnan nuihin ajovalojen vieressä oleviin lamppuihin. Lisäksi poistin käytöstä Suomessa ajovaloumpioihin asennetut parkit. Nämähän toimii nyt siten, että vilkku kun syttyy niin parkki sammuu. Parkilla tarkoitan nyt valoa tuossa ajovalon vieressä ja palaahan oranssit parkit myös puskurissa vilkku-umpioissa.
Aloin tuossa huvikseni selvittämään, montako Capricea Suomeen tuli uutena vuonna 1985 (omani on tuota vuosikertaa), kuinka monta näistä autoista on vielä tallessa ja mihin käyttöön ne on alun perin menneet. Mobilian sivuilta kun katselee vuoden 1985 maahantuontitilastoja, niin joulukuun summarivillä on lukema 16 kpl kohdassa "Bel Air, Impala, *". Vastaavasti vuoden 1986 autokantatilastossa vuosimallin 1985 Capricea löytyy 15 kpl henkilömallia ja 5 kpl korimallia "muu", eli käytännössä varmaankin ruumisautoja. Eli totuus määrästä lienee jossain tuolla välillä 16-20 kpl. On varmaan perusteltua olettaa, että nuo henkilöautoiksi rekisteröidyt (15?) on - jos ei kaikki - niin vähintäänkin suurin osa sedaneita. Saman vuosikymmenen lopullahan kyllä tuli sitten ns. piilofarkkuja tuota 1985 vuosikertaakin vaikka kuinka paljon, mutta vain alkuperäiset suomiautot on nyt kiinnostuksen kohteena. Tällä hetkellä koossa on vasta 6 kappaletta joiden identiteetti on tiedossa sekä mahdollisesti yksi kilvetön osaläjä joka ilmeisesti on tätä vuosikertaa. Alkuperäisinä omistajina näissä on Yleisradio (2kpl), Oulujoki Oy, Turun kaupunginhallitus ja mahdollisesti yksi ollut Aro Yhtymän omassa käytössä ekat vuodet. Yhden alkuperä tuntematon. Ilmoitelkaahan jos sellasia omistatte tai muistatte sellaisten rekisterikilpiä!
Huolsin autoa juurikin vuosituhannen vaihteen tienoille saakka, oli silloin yksityisomistuksessa. Muistelisin, että ko. autossa oli keltaiset vilkut, kun taas vanhemmissa oli punaiset, ja omassa,- 89 mallisessa oli myös punaiset vilkut, vaikka oli Suomi- auto.
Brougham näyttää tulleen wikipedian mukaan vasta 1986, jolloin oli jo uudemman mallin takavalot. Alkujaan on minunkin '85 autossa ollu oranssit takavilkut ja mielestäni myös muissa kasivitosissa jotka tiedän, toki jälkeenpäin on mun autossa vaihdettu punaisiin.
Taitaa takalyhtyjen johdotus olla erilainen Eurooppamalleissa, eli jarruvalo, ja vilkku ei ole samassa langassa
^Totta! Eipä oo muuten tullu edes katottua, onko noiden johdotuksiin jälkikäteen koskettu vai onko ne vielä export-mallilla. Farmareissahan on myös joissain oranssit takavilkut, mutta esim. vaimon vuosimallin 1990 farkku-Capricessa on silti punaiset vaikka se on Metro-Autosta myyty uutena.
Luulen, että joskus -82 tuli määräys keltaisista takavilkuista, ja laki lie muuttuneen joskus -88 paikkeilla, ettei enää tarvinnut olla keltaisia
Täällä kans yks sedanin, -81 joku Imatran Voiman entinen vekotin, aika rapee alkaa olemaan, joka katsastukseen viime vuosina tarvinnu jotain liimata, kone kyllä ihan pirteä 305 porattu jatkeena th200r4 menee motarilla ihan pyhällä hengellä Takavaloissa keltaiset vilkut ku kai uutena Suomeen kärrätty
Varmaan alkujaan tummansininen? Imatran Voimalla on ollut niitä useampia ja kaikki kuulemma tummansinisiä. Ovat olleet Helsingissä samassa Voimatalon parkkihallissa (Malminkatu 16) kuin tuo Imatran Voiman tytäryhtiön - Oulujoki Oy:n - alkujaan hopea yksilö joka on meillä.
Jos niitä kuvia saisi nöyrästi pyytää, kun näitä helmiä nyt tuntuisi aina välillä löytyvän. Alkupään sedanit on kyllä mielestäni hiljalleen vähentynyt pois liikenteestä. Tai sitten ne on vaan hyvin varastoitu piiloon kuusien alle Mitä itse aika monessakin ryhmässä tuolla facebookin puolella, niin jopa jenkit harmittelee, että ei tahdo oikein enää löytyä sellaisia helmiä oikein mistään.