Takajarrujen herkistely? (Audi & levyt)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Temppu, 12.11.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Teres,

    Huomasin tuossa, että -93 Audi quattron toinen takajarru (levy) laahaa. Ajon jälkeen vanne on aivan kuuma. Olinkin jo silloin tällöin ihmetellyt ajon jälkeen ulkona haisevaa kumimaista käryä...

    Tietääkö joku, kuinka noita jarruja voisi herkistellä?
    Homma kuulostaa hankalalta, kun siinä pitää kiertää ja painaa mäntiä yhtä-aikaa, ja tapansa mukaan ne taitaa olla aikas jumissa kaikki. Lisäksi Audi seisoi koko kesän ulkona ajamattomana.

    En osaa nyt sanoa, onko käsijarrusysteemi, vai hydraulipuoli, kun jumii.
    Vai vienkö suoraan huoltoon, kun ei talliakaan ole? Ulkona pitäisi pähkäillä.

    Temppu
     
  2. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Takajarrut ovat yleensä niin kevyellä käytöllä, että levyjarruille pakkaa käymään noin. Viimeksi kun itsellä kävi vastaavasti, purin satulan irti ja pullautin männän pihalle. Kevyt hoonaus, uudet kumit, kasaan ja paanalle. Uudet jarrunesteet saattavat hidastaa taudin uusimista.

    Eikä pahaksi ole varmaankaan käyttää vaikkapa kuparirasvaa oikeissa paikoissa...

    _________________
    If it jams, force it.
    If it breaks, it needed replacing anyway...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2003-11-12 12:06 ]</font>
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hello,
    Audien vakivika, ja pahimmillaan just noissa mid-size korisissa. Kuten edellinen vastaaja mainitsi, liian kevyt takapää ja suomalainen talvi on paha yhdistelmä. Uusien autojen ABS+ESP vielä hieman pahentaa kun ei saa kunnolla survottua jarrua pohjaan silloin tällöin. Audin ongelmat alkoi jo 80-sarjassa eikä ole parantunut sen jälkeen. Jospa uusin A4 koppa olisi jo muita parempi ?
    Mulla on vajaa 3v ikäinen A4 farkku ja reilun 2v jälkeen meni takaa levyt + liikkuvat uusiksi, samalla meni muuten takarenkaatkin kuopille ja roskiin. Ketutti jonkin verran vaikka tiesin heikoksi paikaksi mid-size Audeissa.

    Vie korjaamolle, se ei ollut mikään kohtuuttoman hintainen korjaus A4:seen. Mulla on mielikuva jostain 200-220E hinnasta mutta saatan muistaa väärinkin???
    br;
    /jarit
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Onneksi olkoon olette voittaneet Girling -jarrut .... ja töitä ja ongelmia ???


    Jossain vaiheessa noita oli vakiona liki kaikkissa Audeissa ja ne ei yksinkertaisesti koskaan pelaa edes yhtä katsastus väliä, ovat muistaakseni tehty siten jotta se on sillä yksipuolisella männällä ja puristimen toinen osa on liikkuva ja se jumittaa joten ei muutakuin auki ja perushuolto, putsaus ja herkistely jotta se likuva osa liikkuu ...


    Sitten jos on kyseessä käsijarruvika tai sen toimimattomuus, sama ohje, eli palasiksi, puhdistus huolto ja kasaan Teves ja girling on yhtä huonoja, niissä on kummassakin se kiristys kierre sydeemi joka kiristää jarrujen väljyyden pois kun käsijarrua käytetään, moinen ei koskaan pelaa katsastusväliä huoltamatta vaikka kuinka käyttäisi ...

    Taka-akselin liikkeen mukaan takajarrujen painetta pätkivä venttiili yleensä lopettaa toimintansa ensimmäisen kymmenen vuoden jälkeen ja takajarrut menee lukkoon vaikka sen pitäisi moinen estää, konttorilla toimintaa ei yleensä näe pukissa koska seistään paikallansa, mutta sen voi testata vaikka hiekkatiellä se kun on tarpeen paniikki jarrutuksessa ja liukkaalla, siihen ei auta kuin vaihtaa, moiseen ei oikein saa osia ja siinä kun venttiili kuluu niin värkki on entinen, noita on johonkin korvattu jarrulinjoihin tulevilla kuristimilla mutta se ei enään ole sama asia ...

    :-o :-o :-o
     
  5. A-Paprika

    A-Paprika 1st gear

    Eli ei muuta ku sylinteri irti satulasta. Varo ettet katkaise liukutappeja satulan sisään, irrota liukutapit, puhdista huolella ja voitele kuparirasvalla ja varmista että ne liikkuvat normaalisti. Paina isoilla siirtoleukapihdeillä mäntä sisään niin näät jumiiko itse mäntä!
     
  6. J

    J Gearhead

    Satulat on tietysti kiinni wag-vehkeille ominaiseen tapaan kuusiokolopulteilla... Liukutapit umpiruosteessa ja paskaks syöpynyt, oikeen talkoot tiedossa. Jopas vaan kuullostaa tutulta.

    Mutta sitten kun ne on käyttäny auki, putsaillu ja herkistelly huolella ja lyöny asianmukaisin voiteluainein kasaan, niin toimii pitkään ja hyvin! Ainakin kun toistuvasti esim. punasissa valoissa seistessä survoo pedaalia niin pohjaan kun se vaan ikinä menee. Samoin kun silloin tällöin(tietysti muille&itselle vaaraa aiheuttamatta) tekee voimakkaita jarrutuksia. About neljä vuotta sitten jarrut rempattu kun olivat ihan jumissa ja sen jälkeen +120tkm ajettu eikä tehty muuta "huoltoa" kuin edellämainittu. Justiin oli leimalla ja helevetin tasaset ja hyvät jarrut molemmilla akseleilla. Että niitä pitää sitten käyttää!
     

Kerro tästä muillekin!