Takajarrut epätasapainossa. Apuja?

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Temppu, 28.4.2006.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Kinneriasiaa;

    Kesäpirssi -80 Golffi (vailla kattoa) meni hikiseen läpi katsastuksesta; ei muuta vikaa, mutta takajarruissa eroa 29%.

    (Kiitokset Tikkurilan A-Katsastukseen, kun polkivat sitä jarrudynoa viimeisen päälle, että saivat hyväksytyt lukemat. Nyt tarttee sitten palkita kaverit korjaamalla jarrut.)

    Sama vika oli viime vuonna. Käsijarrussa ei eri puolilla eroa ollenkaan, etujarrut ok, etu- ja takajarrujen tasapaino ok. Ainoastaan käyttöjarrut takana puoltaa. Otin heikomman puolen auki, ja kaikki osat siellä liikkuu OK. Männätkin liikkuu sormin painamalla. Ilmasin kaikki kulmat ja laskin öljyä niin paljon pihalle (siis pulloon), että koko tilavuus tuli vaihdettua.
    Paineensäädintä on rempattu käsin, ajossa se tuskin liikkuu mihinkään (alusta on laskettu niin alas).

    Koko sydeemi on uusittu n. 6 vuotta takaperin, jolloin kaikki jarrurummuista jarruputkiin paineensäätimelle asti uusittiin. Sen jälkeen jokakesäistä ajoa päivittäin huhtikuusta syyskuuhun.

    Mistä etsiä vikaa?
    Pitääkö ottaa paineensäädin auki?

    Tomi
     
  2. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Jos tuo Volkkarin systeemi on yhtään sukua Opelin takajarruille ni epäilisin likasia automaattisäätöjä, jos siinä on semmoset. Asconassa, Kadetissa ja Vectrassaki joutu kerran vuodessa avaamaan rummut ja putsaamaan säädöt. Keräsivät pölyä ja jumiintyivat.
    Voiha se olla jarru sylinteriki joka jumittaa seisonnan jälkee. Purkaminen ja puhdistaminen. Toisaalta voi saada aika halvalla uudet sylinterit, ettei edes toi purkaminen kannata, tiivisteet ainaki kannattaa uusia.
     
  3. markos

    markos Gearhead

    Just samaisten säätäjien takia on ponussakin jarrut parhaillaan levällään (kts. viereinen topicci :rotfl: )
    Joka kevät saa purkaa ja putsata, jos meinaa kesäkuussa päästä ekalla yrityksellä katsastuksesta läpi...
     

Kerro tästä muillekin!