takalasi muovista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja kantri64, 14.8.2008.

  1. kantri64

    kantri64 1st gear

    Ajattelin korvata tuon orkkis takalasin jollain kevyemmällä kamalla. Mikä on oikea materiaali ja mistä sellaista saa? Tuo vanha lasi on suora ja vaihdan koska on varsin naarmuinen...
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Polykarbonaattia kannattais laittaa, mielummin pintakarkaistuna (ns. lexan) ja sitä saa esimerkiksi tuolta: http://www.kalustemuovi.fi
     
  3. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Akryyli on hyvä myös, ja halvempaa kuin polykarbonaatti
    Löytyy eri tuummuussävyjä (vihreä)
     
  4. jake.m

    jake.m 3rd gear

    Tuolta:


    01.01.1981 tuli voimaan määräys, jonka mukaan
    - auton ikkunoiden tulee olla varmuuslasia, vaatimustasoltaan E 43 tai SFS 2728
    tai vastaava kansainvälinen tahi ulkomainen kansallinen standardi ja
    asianmukaisesti merkitty. ANA Tpp 38 §, 150/832



    01.01.1990 tuli voimaan määräys, jonka mukaan
    - autossa, jota ei ole valmistajatehtaalta saatavissa kohdan 01.01.1981 mukaisilla laseilla, hyväksytään USA ANSI Z.26.1 - 1983 tai myöhemmän mukainen ja asianmukaisesti merkitty varmuuslasi, ANA Tpp 38 §.



    01.01.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun
    - auton ikkunoiden oltava varmuuslasia ja vastattava 92/22/ETY, E 43 tai SFS
    2728 vaatimuksia. Autossa, jota valmistajatehtaalta ei ole saatavissa tällaisilla
    laseilla, hyväksytään USA ANSI Z.26.1 - 1983 tai myöhemmän vastaavan
    mukainen ja asianmukaisesti merkitty lasi. ARVA 68 §.[/url]




    Tuoltakin:



    "Sivuikkunoiden korvaamista pleksilaseilla ei hyväksytä, koska niitä ei ole tarkoitettu ajoneuvokäyttöön ja törmäystilanteessa ne aiheuttavat teräviä ja leikkaavia säröjä tai sirpaleita. "



    :wc: :wc: :wc:
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    På finska, akryyli ei käy.

    Vuonna 1989 tuli voimaan seuraava määräys:

    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1989/19890875

    Nelimillinen polykarbonaatti luulis jo täyttävän tuon "tahi vaatimustasoltaan sitä vastaavan" -pykälän. Nyt ei tuota SFS 2768 standardia äkkiä löytynyt että voisi tarkastaa (kun nekin on maksullisia), mutta kun kolmemillinenkin kelpaa jo drag racingiin, niin ei oikein ihan heti vois kuvitella että siviilipelien vaatimukset olisi jotenkin kovempia. Varsinkin kun jonkun takalasin saa rikki tikalla heittämällä :odroll:
     
  6. bootsi

    bootsi Gearhead

    Alkuperäinen kysymys oli takalasista joka saa olla vaikka vesivaneria tai vanhan paskahuussin kattopeltiä.

    Kun kyseessä on suora lasi, itse leikkauttaisin lasiliikkeessä laminoidusta uuden lasin.
    Edullisempi kuin polykarbonaatti ja ei naarmuunnu. (tosin polykarb.. kin on pinnaltaan aika kovaa)
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Lasia ilman muuta, mut jos on kyseessä farmarin avattava takalasi, niin laminoitu ei taho kestää paiskomista. Karkaistun lasin saa teetettyä kunnon lasiliikkeessä, eikä maksa laminoitua enempää.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Pintakarkaistu on, tavallinen naarmuuntuu jos pyyhkii karkealla paperilla. Ja oletko varma tuosta asiasta? Toi pykälä "38 §
    Tuulilasi ja muut ikkunat" kyllä ei anna erivapauksia noihin muihin ikkunoihin? Mun tulkinnan mukaan kaikki lasit pitää olla varmuuslasia (ettei tule isoja säleitä) ja tuulilasin pitää olla kerroslasia.
     
  9. kantri64

    kantri64 1st gear

    Kyseessä on farmarin takalasi jota nostelee ja laskee sähkömoottori. Kevyemmällä "lasilla" tavoittelen hieman jouhevampaa toimivuutta. Kun tuota kantrin luukkua ei voi avata lasi ylhäällä...
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Siinä ei oikein muu toimi kuin lasi (muovit yms. naarmuuntuu).
    Toimivuutta saa lasin kiskoja säätelemällä. (tai isommalla moottorilla :mad: ... :rotfl: :rotfl: )
     

Kerro tästä muillekin!