Tallin lämmitys löpöllä???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja VRC, 29.9.2004.

  1. VRC

    VRC 1st gear

    Olisi talli sisätilavuudeltaan n. 200m3, lattilaatassa valmiina vesilämmitysputket ja sähkötkin tulee. Seinissä ja katossakin on eristeet.
    Mutta varsinainen lämmitys puuttuu, se pitäisi tehdä nyt.

    Lämminvesiputket (ihan ehtaa Wirsbon tavaraa) on aikanaan asennettu kaiken varalta, mutta mitään sen enempiä rakennelmia ei ole tehty. Lämmintä vettäkään ei ei ole mailla halmeilla, se täytyisi kehittää paikan päällä. Ajatukseksi on noussut lämpimän veden tuottaminen kuorma-autokoon Webastolla tai vastaavalla nafta/löpölämmittimellä, siis semmoisella mikä on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön ja jossa on mahdollisesti portaaton tehon säätö.
    Systeemi vaatii tietysti asianomaiset vedenkierron järjestelyt kiertovesipumppuineen, termostaatteineen, paisuntasäiliöineen jne.

    Piirustuspöydällä eli klubiaskin kannella systeemi tuntuu uskottavalta...

    Onkos kellään kokemuksia vastaavasta järjestelystä, saako semmoisen käytännössä toimimaan? Ja mihinkä ongelmiin siinä voisi törmätä?
     

  2. Oliskos öljypoltin ja keskuslämmityskattila poikaa?? Niin lämmitetään kymmenissä tuhansissa omakotitaloissa vettä pattereihin. Saat samalla lämmintä vettäkin hanasta. Ja kestää jatkuvassa käytössä.

    Ja käytettyjen kattiloiden ja polttimien hinnat eivä't päätä huimaa. Parhaillaan niitä saa poiskantopalkalla..
     
  3. VRC

    VRC 1st gear

    Tämä vanha öljylämmityskattilavaihtoehto tuli ensimmäisenä mieleen. Mutta mutta se vaatisi erillisen kattilahuoneen ja savupiipun rakentamista. Näistä kertyy vääjäämättä moninkertaiset kustannukset webastoon nähden. Tietysti myös lämmin käyttövesi olisi kiva, joskaan ei oleellisen tarpeellinen. Ylipäänsä lähin johdossa kulkeva vesi on 20 km päässä, kaivoakaan ei ole.

    Systeemi on välillä kylmillään ( siis alle 0 asteen). Lämmityskattilasta ja niistä lattiputkista pitäisi vedet ajaa seisokkijaksoina pihalle ja taas tuoda uusia tankkiautolla kun lämmitysjakso aloitetaan.

    Tässä webastosysteemissä tarkoitus on että systeemissä kulkee jäähdytysnesteet ihan kuin autossakin ja lämpötila saa rauhassa välillä mennä miinukselle.
     
  4. Ei mikään estä iskemästä glykoleita myös kattilaan.. Ja ps. Integroituja kattila/ poltin7 kierovesipumppu paketteja on saanut jo 70-luvulta . Semmoinen näyttää ulospäin kuin jenkkijääkaapilta, ja on sijoitettu usein kodinhoitohuoneeseen yms. Erillistä kattilahuonetta ei sääntöjen mukaan tarvitse, jos kattilan teho jää alle jonkun rajan (25 KWh??), siksi nuo integroidut kattilapaketit ovat mahdollisia. Piippuna usein ko. systeemissä on kevyt teräspiippu..

    Ei taida noissa kuorkki/ linjuri webastoissa tehot riittää noin isolle hallille, varsinkin kun se betonilaatta olisi ensiksi lämmitettävä, ennen kuin talli alkaa lämmitä. Ehjät noin isot webastot vovat varmaan myös harvinaisia ja siksi kalliita?
     
  5. VRC

    VRC 1st gear

    Hmm... täytynee tutkia vielä niitä integroituja kattilasydeemeitä, semmoisia ei vain taida olla niinkään paljon tyrkyllä. Niitä kun kyselin niin sain semmoisen vaikutelman että ovat kaikki kertaluokkaa liian järeitä käyttötarkoitukseen.

    Hallin koko ei ole mikään kovin suuri, 200m3 kolmemetriä korkeaa tilaa tekee pinta-alana noin 67 m2. Mutta kuutioitahan sitä lämmittämään joutuu. Viime talvena sitä lämmiteltiin semmoisella 14 kW löpökanuunalla mikä pitää ääntä kuin suihkuhävittäjä. Siinä ei tehoa voinut säätää ja sitä ei pystynyt pitämään päällä kuin muutaman minuutin kerrallaan; ensinnäkin tuli infernaalisen kuuma ja toiseksi alkoi happi loppua ja kolmanneksi joutui pitämään kuulosuojaimia lämmittimen takia. Tästä olen päätellyt että alle 10 kW lämmitysteho olisi hyvinkin riittävä.

    Näissä kuormurilämmittimissä mitkä ovat ajatuksena olleet olisi tehoa n. 9 kW, lattiaputkien kautta ei saisi teoriassakaan pukattua lähellekään sitä määrää, niissä lienee käytännön maksimi 15W per putkimetri, ja putkea on lattiassa n. 250m, mikä tarkoittaisi 3750 W lämmitystehoa lattian kautta, loput perinteisillä seinille asennettavilla vesipattereilla.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kannattaisin sähkölämmitystä, se on huoleton ja helppo, ei jäädy, eikä tarvi kun raahata tallille sopiva kasa kikkareita lähimmästä honkogista ja iskeä ne seinään. Sähkökin on vielä aika halpaa.

    Mitä tulee kuorma-auton vebastoon, niin nehän ei kuitenkaan lämmitä kuin sen moottorin puolen, liekö 20-30 litraa vodaa, ja hytin, niin että mites semmonen lopulta mahtais selvitä isomman vesimäärän ja koko tallin lämmittämisestä? Tommonen lattia on kuitenkin aika hyvä lauhdutin?

    Kuormureista puheenollen, ootko ajatellut etsiä jostain romiksesta kuormatilan lämmitintä? Vois olla kaikkein yksinkertaisin?

    Ei sillä että olis tarkoitus masentaa, mutta kun vaan tuli mieleen...
     
  7. rimpula

    rimpula 1st gear

    kamun autotallissa on semmoinen kuormurin webasto ja poltto öljy gallona vieressä ja muuntajalla virrat siihen hyvin ja nopeasti hönkii tallin lämpimäksi ja on todella kätevä

    pakokaasu puoli on ratkaistu sillä lailla että webaston pakoputki seinän läpi ja sitten putken ja seinän välinen rako vuorattu tiiviiksi

    muistaakseni ostivat webaston käytettynä ja tais maksaa mummon markoissa n.350 eli noin 50 euroo ja rapiat päälle ja hyvin pelaa ei ongelmia

    joten suosittelen webastoo
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaverilla on tallin/hallin nurkassa -72 mallinen Jämä kaksoispesäkattila ja siitä putket ja pumppu vesikiertoon ja hyvin pelittää, eikä edes tarvitse mitään kattilahuonetta, piippuna vain seinästä läpi menevä putki ja kattila/poltinyhdistelmä ei maksanut mitään sillä nuo vanhat kattilat on romu-ukoillekin ongelmallisia kun joutuu purkamaan eristeet ym. Paskat pois ja samalla kattilassa palaa kaikki projekteissa tulevat roskat joten kun tallilla hääräilee ei öljypoltin yleensä edes käynnisty.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ainakin vanhuksilla oleva tulipesällinen kamiina autotallissa sai palotarkastajan hyppimään kattoon ja kieltämään auton pitämisen kyseisessä tilassa. Tai sitten tulen. Mutta eipä siellä autoa yleensäkään olekaan.
    Tuo webastosydeemi alkoi kiinnostaa itseäkin. Mulla on yösähköllä lattialämpö mutta se on yleensä säädetty johonkin +5:een ja tuolla vois hönkiä lisälämpöä päiväsaikaan.
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ´

    Miten bensawebasto ja nafta-webasto eroaa toisistaan? Onko täysin eri rakenne?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näitä raskaan kaluston / työkoneiden/ venepuolen Webastoja ja Ebereitä on aika montaa mallia eri tarkoituksiin ja teholtaan ainakin 35 kW saakka.
    Raskaan kaluston laitteet on myös suunniteltu raskaampaan käyttöön joten ainakin itsellä on niistä huomattavasti parempi käsitys kuin henkilöautolaitteista joissa hinta on laatua rajoittava tekijä.

    Samasta lämmitinrungosta on yleensä rinnakkaismallit bensalle ja naftalle, yleensä bensaversiosta saa hieman vähemmän tehoa ja se kuluttaa enemmän polttoainetta kuin dieseliversio.
    Otaksuisin niissä olevan eroa polttokammiossa, yms melko oleellisissa osissa.

    Sitten laitteita on kahta perustyyppiä, ilmaa tai vettä lämmittäviä.
    Semmoinen ilmaa lämmittävä on varmasti kätevä vaikka tilapäisasennukseen, ja antaa lämpöä nopeasti, mutta lumi ei sula lattialta ilmalämmittimillä. Tästä on kokemusta; tämmöisellä löpöä polttavalla rakennuspuhaltimella, mikä lie torpedo nimeltään, on tullut kokeiltua; lämpöä tulee välittömästi ja rajusti, haalarit saa heittää nurkkaan jo muutaman minuutin kuluttua, ja lämpömittarin saa seinällä näyttämään helposti hellelukemia, mutta kylmä betonilattia pysyy kylmänä.

    Yhdistelmä peruslämpö lattialaattaan + ilmalämmöllä pikaisesti mukavuutta työskentelyyn on varmaan ihan käypä ja energitaloudellinen vaihtoehto jos on mahdollisuus pitää yllä sitä peruslämpöä.
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Onko kukaan modifioinu bensa-webastoa naftalle? Kaverilla ois pari noita 50luku imurin näkösiä

    Saisi olla ilmaa lämmittävä jossa palokaasut johtaisi ulos auton pakoputkea tms.

    Kaveri tarjos kiuasta jolla raksaa oli lämmittäny, hormi ikkuna-aukosta läpi. Tarttee vaan turvaetäisyyttä (2x gyproc) ympärille.

    Mitäs jos lämpökattila (2-pesä) ois ulkona vuorattuna/katettuna ja eristetyt putket sisälle talliin?

    Tallin yhteydessä olisi ulkosauna, jos tekisikin kiukaan päälle huuvan ja ilmastointiputkea väliseinän läpi ja auton flektillä vetäisi lämpimän ilman talliin, seinät vaan muovittais. Lähtisi vetoisuus, kylmä lattia ei haittaa.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä sitä pannuhuonetta sitten tarvitsisi :) Jenkeissä joskus 80-luvulla keski-lännessä matkaillessa tuollaisia systeemejä oli maataloissa. Siis eristetty kattila talon ulkopuolella pihalla ja putket menivät sisään :rotfl:

    No siellä ne vanhat pesukoneetkin olivat todellisuudessa samanlaisia kuin Barksin Aku Ankoissa :odroll:


    Mitäs jos tilaa säästääksesi lykkäät sen kattilan "pannuhuoneeseen", eli tallin ulkopuolelle räystään alle seinan viereen pykäämääsi komeroon, (esim. pohjaltaan 1.2mx 1.2m ) johon kattila sopii just sekä johon teet sisälle palovuorauksen 2 x gyprokilla. Ja ovi vaan ulos komerosta. Teräsputkipiippu yms.. Siihen komeroon voisi sitten iskeä pikkaisen eristystä, jotta poltin toimisi ok pakkasilla.. Jos palotarkastaja ei tuosta tykkää, pistä konehuonevaja parinmetrin päähän seinästä.. Ja kunnon eristykset kiertovesiputkiin.. Ei pitäisi tulla sanomista..
     
  14. karjalai

    karjalai Gearhead

    Mites kukaan ei ole maininnut vanhaa kunnon Upo kultaliekkiä tms. Tuollaisella öljykamiinalla lämmittää helposti sen 67 m2. Saat vielä täksi talveksi lämmityksen sinne talliisi.
     
  15. Kelju.K

    Kelju.K Gearhead

    Glykoolia ja vettä vaan järjestelmään kiertämään niin ei tarvi pelätä jäätymistä, sitten vielä pikaliittimet putkistoon ja toiset auton keulaan ni lämpee autokin tallin seinustalla todella sukkelasti siinä samalla :eek: :eek: :eek: .
     
  16. Pitu

    Pitu Gearhead

    Tehontarpeena voi pitää vaikka 15-20W/m2. Tällä pysyy jo asiallisesti eristetty tila suht lämpimänä. Tukevala pakkasilmalla tarkoittaa 1-1,5kW jatkuvaa lämmitystehoa, olettaen että rakenteet ovat lämpimät eikä ovista mahdotonta vetoa.

    Samaa löpöä ne kuormureiden naftalämmittimet polttavat kun kunnon kattila öljypolttimella. (ja yhtä paljon, mikäli teho piisaa) Eli nää: öjysäiliö, savupiippu ja kiertovesisysteemit, (glygolilla tai ilman), ovat aika lailla vastaavat molemmissa.

    Eikös noi kurmureiden lämppärit tarvii 24V sähköä? Saahan niitä muuntajia (Tai kasa vanhoja akkuja, niin saa auton radion talliin samalla :lol: )

    Tiätty jos on liikaa rahaa voipi sitä sähkölämmitystäkin harrastaa..
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    glykolit sisään ja jostain vanha kaksoispesälkattila.
    ...jos öljy tuntuu kalliilta niin voi siirtyä polttaan vaikka
    roska puuta.

    Meillä on ainakin "verstaalla" ~200m2 öljykattila ja säiliö
    nurkassa ilman mitään erillisiä koppeja. Ja tilassa tehdään
    tulitöitä lähes päivittäin.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Öljypoltin ja vanha keskuslämmityskattila rules!

    Ittellä on semmonen ja viimetalvenakin löpön jatkeeksi kaikki tallin jäteöljyt (noin 200l) ja sinne haihtui ja lämmintä piisasi :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Vähän ilmamäärän säätöä vaan tarvis ja hyvin on pelittäny ,varmaan suutin tukkiutuu nopeammin , mutta se on pikkujuttu......
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kas kun et pistänyt muuntajaöljyä? :-? Ja jäteöljyn lyijy , kadmium ja muut raskasmetallit tekevät kutaa hengitysilmassa ja laskeumassa?


    T. Syöpä on kiva sairaus - kiduttaa kivasti tuskaiseen loppuun.

    Eikös se vanha sanonta sano :"Syöpä säästäväiselle" . Tässä tapauksessa muutkin vaan joutuvat hengittämään sitä ilmoille laskemaasi paskaa.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän tuo kattila olis hyvä jos olis tila minne sen sais laitettua, mutta itellä löpö puhallin jossa kaasut poistuu pihalle muuten se on ok mutta aika äänekäs. Peruslämpö sitten sähköllä noin 10 astetta siitä lämpiää kyl äkkiä sit tolla puhaltimella.
     

Kerro tästä muillekin!