Talven jälkeinen ylläri maalipinnassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Karck, 6.3.2012.

  1. Karck

    Karck 3rd gear

    Nonii otin tossa viime viikoloppuna sitten talvipeiton pois ja en ainakaan siinä hytäkässä tätä huomannut.

    Maali on alkanut kupruilemaan. Siis kauttaaltaan autossa nousee semmossia tasasen pyöreitä pisaroita. Ne ovat pehmeitä ja eivät halke jos niitä painaa. Vähän kun ois vinyyliä se maali.

    Voiko tämä johtua siitä pressusta joka on muhinut auton päällä talven, vai auringosta? Sitähän tässä nyt on paistanut? Jotenkin vaan tuntuu oudolta tämä. Sii ei vaikuta ollekaa ruoste kuprulta vaan kun roikkuis pisaroita katosta alaspäin mutta nytte ne onki nousemassa ylös!

    Jos se nyt vielä viikon aikana pahenee niin alkaa kyrpipään aika paljon. Ostin auton 8k hintaan ja vaakuuteltiin että kaikki on kunnossa ja ei ole kummemmin ruostetta. No ruostetta on ja muutakin vikaa korjailtu tähän mennessä onnistuneesti. Sain just sunnuntaina kaikki kuntoon ajokautta varten mutta tänään päivällä sitten näin tämän kupruilun todella hyvin.
    Ei mikään tietenkään voi koskaan olla kunnossa... Vittu tätä.

    Katotaa opetellaanko seuraavaks maalaamaan auto...
     
  2. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Sanoisin et voit alkaa opettelemaan autonmaalausta.. :(
     
  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Joo,luultavasti tässä sun autossa on se kuuluisa 400e ylimaalaus ja ihan hyvä tuli! :rotfl:
     
  4. Karck

    Karck 3rd gear

    :mad:
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    joskus vastaavaa nähnyt,toisinaan kuplat hävinnyt ilmojen lämmettyä,mutta onkelma ei poistu.ressusäilytys ollut syynä näissäkin.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Syynä on kosteus maalipintojen välissä. Yhessä autossa ollut 20 vuotta, eikä ollut halpa maalaus. Tässä kosteus tulee huokoisen hitsin läpi. Patit nousee pidempiaikaisilla kosteilla ilmoilla kuten keväisin lumien sulaessa ja syksyn sadeisina viikkoina. Kuivilla keleilla on tasainen pinta. Metallihohtomaali. Sikkens merkkinen. Ei pressusäilöntää koska ulkona tuulessa (kevyt)pressut hinkkaa maalin kulmista puhki.

    Edit: maali ei ollutkaan Glasurit
     
  7. Karck

    Karck 3rd gear

    Aavistelin juurikin tälläistä että se kosteus siellä ressun välissä tekee sen. Eli ois pitäny pykää se katos vaa talveks eikä haudottaa ressulla. Kiitos tästä katotaan mitä kelit tekee sille. Asettuuko vai aletaanko säästämään toimenpiteisiin.
     
  8. Aako

    Aako 1st gear

    Eräs maalari väitti, kun oli yhdessä autossa vastaavaa ongelmaa, että on vesihionnassa jäänyt vesestä suolaa pohjiin, joka nostaa sitten noita vesikuppia... Liekö puhui lämpimikseen!? Nämäkin kuplat tasoittui ilmojen lämmettyä ja aina talveksi uudelleen, ei ollu koskaan ressun alla, talvet ajossa.
     
  9. Maxis-80

    Maxis-80 Gearhead

    Tuntuu olevan liikenteessä kuplimista tänä talvena.
    Mulla 3 vuotta sitten maalattu pinta ja joka talvi pihalla. Eka talvi suodatinkankaan alla ja ei mitään oireita. Toinen talvi ilman mitään suojaa pihalla ja ei mitään oireita. Tämä juurikin nyt kuluva talvi on kolmas ja ilman mitään suojaa taivasalla niin nyt on niitä kuplia ilmestynyt. Halliin ottaessa kuplat on pienentynyt huomattavasti mutta edelleen näkyy.
    Maaluulle ajettiin sillo kolme vuotta sitten keväällä kuivalla kelillä. Auto oli lämpimässä maalaamossa yön yli. Hiontaväri maalattiin maalaamossa seuraavana päivänä ja vesihiottiin. Pintaväri maalattiin sitten uunissa.
    Tiiä sitten mistä johtuu ja vituttaisi jos olis näyttelykuntoinen auto mutta onneksi ei ole ja ylimaalaus tulossa lähivuosina.
     
  10. Karck

    Karck 3rd gear

    En tiedä liekkö sitten noi äkäset keli muutokset tänä talvena. Meinaa pressun kun otti pois oli ihan aurinkoista ja itseasissa oikee pääs porottaa mustaa autoo vaste siinä. Sitte yöl oliki taas pakkasta ja taas seuraavana päivänä paisto aurinko. En minä tiiä mut tuli tommone mielee.
     
  11. montego

    montego 1st gear

    Kerran kävi niin että, kolme rasvaista sormen jälkeä jäi oveen hiontavärin ja pintavärin väliin ja oireili ts. nosti pattia riippuen ilman lämpötilasta.

    Useimmin noihin vesikelloihin on syynä reijät pellissä, alkaa vaan ruostuun läpi sisäpuolelta tai huonot reikäset hitsisaumat päästää kosteutta maalin ja pellin väliin.
     
  12. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Eräässä aiemmassa elämässäni törmäsin uusissa autoissa maalivirheisiin, näyttivät lähinnä erivärisiltä läiskiltä lakan alla. Korikorjaamon maalaamolta joku vanhan liiton mies ties kertoa että on kosteutta lakan alla.

    Sitten sitä useampi instanssi mietti että mitä helvettiä tehdään kun vaunu oli tietysti myyty. Ylimaalaustakin jo suunnittelivat, mutta se onneksi kaatui siihen että maksumiestähän ei tietenkään löytynyt.

    Sitten se vanhan liiton maalariukko ohimennen ilmoitti että joskos tolla infrakuivaimella kokeilisitte...

    Kaks tuntia myöhemmin oli värisävyjen ero kadonnut.
    Missään vaiheessa, ennen infraa tai sen jälkeen, ei mitään pintavikaa tuntunut kokeiltaessa. Siis naarmuja etsittiin mutta tuloksetta. Asia rupes kiinnostamaan myös maahantuonnin edustajia. Mitään reikää tai skraidua ei siis koskaan löydetty.

    Sitten niitä ilmeni muutama muukin tapaus, samanvärisissä tietenkin. Teoriat romuttuivat kun jossain vaiheessa löyty myös toisesta väristä samaa menoa. Joka taupauksessa korjaantui ihan sillä parin tunnin infralamputuksella. Suurin jälki on noin olutkorin pohjan kokoinen.
     
  13. rici

    rici 3rd gear

    Mulla kävi loppukesällä samoin auton ollessa pihalla suojakankaan alla ja koska vesitiivis suojahuppu alkoi päästämään vettä läpi niin laitoin vuotavan tiivisteen kohdalle suojamuovin hupun alle. Seuraavana päivänä porotti aurinko ja kun tulin iltasella kotiin ja vedin hupun pois niin oli pientä nypylää katon reuna täynnä... kyllähän se vitutti, oma moka mitäs suojasin ja miksen ajanut talliin.... kova jatkuva kosteus, ilmanvaihtelut ja liian tiivis suoja päällä saa nuo nykymaalit kuplimaan tai huonot pohjat

    Ilmiö voi tapahtua ilman peittämistäkin jos auto on talvisäilössä esim. vanhassa tiiviissä peltihallissa ja on ns. vesitalvi, joita oli muutama tossa ennen ilmastonmuutosta.
     
  14. menu*

    menu* Gearhead

    Jonain talvena oli kanssa auton katossa tuota, kun laite talvehtinut kylmässä peltitallissa.

    ..ketuttaa moiset toki, mutta älä tee mitään hätiköityä, korjaantuu itekseen kun kelit paranee, eikä välttämättä oireile tän jälkeen mitenkään, jos jatkossa saisit vielä parempaan talvisäilytykseen.
     
  15. Karck

    Karck 3rd gear

    Jatkossa ajossa talvella. :rotfl:
     
  16. Joko maalin alle on jäänyt kosteutta vesihionnassa tai liotinta pinnan kuivettua liian nopeasti.

    Omassa autossani oli kerran sama ilmiö , kuplat hävis aikaa myöten ja maali pysyi jostain syystä ehjänä.

    Tuo voi johtua myös osmoosista eli kosteus imeytyy ulkoilmasta maalin läpi , tämä ilmiöhän joissain tapauksissa eiheuttaa esim omenoiden halkeamisen kun vetävät ittensä liian täyteen vettä ilmasta.
     
  17. lincci

    lincci Gearhead

    En usko että säilytys tekisi tuon ilmiön. Sanoisin varmemmin että pohjamaali on imenyt itseensä vettä/kosteutta ennen pintamaalia. Auto seissyt sateessa ennen pintamaalin vetäisyä....
    Pohjamaalithan on yleensä huokoisia ja pintamaalit tiivimpää tavaraa.

    Tai sitten pintamaalia vedettäessä on tullut vettä maalin joukkoon. Vedenerotin ollut täynnä,rikki tai sitä ei ole ollut ollenkaan....

    Pinta voi näyttää puolesta vuodesta 3 vuoteen hienolta ,ja sitten rupee nosteleen kuplia kun vesi on tiivistynyt maalin seassa ja rupee pyrkimään ulos maalien välistä.

    merkillisen eriskummallinen kemiallinen reaktio, ja :mad: :mad: se....
     
  18. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Joo,en mäkään usko säilytyksen tuota tekevän. Jotain on menny vituralleen maalauksen yhteydessä.. Mutta kuten edellä sanoin kunnon maalaukset maksaa..
     
  19. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mulla yhden vanin katto teki tollasen tempun kun seisoi lumen alla pari kk. ja oli maalattu pari vuotta aikasemmin. se katto oli lumien sulamisen jälkeen ihan täys sellasta pienen pientä pattia. vitutti niin prkleesti että joutuuko tässä nyt hieroo sen uuestaa pellille jne... mutta kun vein sen kuivaan talliin niin viikossa hävis kaikki paiseet ja siellä on maali pysyny kiinni viimeiset 6 vuotta! eikä mistään rokoista jälkeäkään.
     
  20. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Kaksi autoa olen korjannut tuosta taudista. Molemmissa oli ruiskukittiä, joihin oli kosteus jäänyt. Sitä ei kyllä kannattaisi ilman uunia suihkia.
     

Kerro tästä muillekin!