Talviautoilu=paljon kalliimpaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TempestSTW, 8.4.2015.

  1. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Marklinilla hyvä pointti, Tampereen ympäristössä olis ainakin kaks viimestä talvee voinu ajaa vaikka kesärenkailla.

    Suola on itsellä se syy ettei viitti paljoo harrasteilla talvella ajella, ajo-ominaisuuksien puolesta en oo huomannu mitään ongelmaa millään vehkeellä. Avorebelissä on kovalla pakkasella vähän viileää kun on vaan ohut vinyylirätti. Wagoneerillä kyllä on pakko ajella jonkin verran talvellakin kun se vaan on niin kivaa.
     
  2. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Itse aika monta autoa ehtinyt tähän ikään ajamaan. On useita takavetoisia, etuvetoisia ja nelivetoisiakin. Ja ollut pyöriä kerralla alla kolmisenkymmentäkin. Ja vain kaksikin. Kyllä autoissa on eroja, välillä aika suuriakin.
    Kyllähän talvella pärjää, jos suhteuttaa vauhdin kelin mukaan. MUTTA Nykyään on sen verran mukavuudenhaluinen ja ehkä laiskakin, että talvet menee pääsääntöisesti etuvetoisella jossa on kaiken maailman ABS,ESC, EDS, ASR, MSR ja varoitta vaikka mistä. Voi lukea vaikkaa iltasanomia siinä samalla ajaessa. :rotfl: Nykyään säästä sen ajamisen hauskuuden kesäkeleille. Säilyy fiilis parempana kun ajelee vain silloin tällöin.
    Ps. valtatie 8 on lähes itsemurhaa ajella talvella 90km/h.(paikoitellen) Jollei sattumalta raideleveys osu niihin yli 10 senttiå syviin uriin.
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    muisti palailee pätkittäin:

    Kantatie (276) Caminolla meni usein talvella sen 70-80 km/h, siinä on itse asiassa 60 rajoitukset ja mutkia. Mutta kun kerran katkesi ohjaustehostimen hihna, niin PELOTTI. Mietin tosissaan, että jos tästä lähtee luisuun, niin sitä ei oikaista! Vauhtia oli siten jotein 50-60 km/h. Toisaalta mitenkään naisia tarkoituksella sättimättä tuli mieleen ne kuolonkolari-uutiset, joissa joku naiskuski oli menettänyt autonsa hallinnan - varmasti edes yrittämättä korjata luistoa.

    Sitten oli tällainen Chevy II, jolla oli pakko ajella joskus irrallisia talvipäiväajoja ja siinä oli tehostamaton ja HIDAS ja tunnoton kaikin puolin vähän huono ohjaus talviautoon. [​IMG]
    Tehoa oli yllinkyllin, mutta manuaaliaskista huolimatta siinäkin oli sentään kaasupoljin eli luistot syntyvät kuitenkin silloin, kun niitä itse kaipaa. Autolla pystyi kuitenkin ajamaan jonkinlaisia nopeuksia. Automaatillahan pystyy oikeasti ajelemaan ihan silkinpehmästi liikkeellelähdötkin.

    Sen huomasin myös, että farmarikoppaisissa autoissahan on tosissaan loistava 50-50 -jakauma ja siten ne ovat hyvin tasapainoisia menemään aina, mutta nämä muut ovat vaan niin paljon hauskempia, on sellaista ajamisen iloa mukana.
     
  4. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    1) Missä Turun seudulla on jäässä oleva kantatie jyrkillä mutkilla, jossa pitää ajaa 80 tai 90 km/h ?
    2) Jos tuommoinen pätkä viime talvena löytyi, niin olisiko näinä muutamina aamuina asiasta selvitty ottamalla enemmän aikaa ja ajamalla hitaammin ?
    Tässä läntisellä Uudellamaalla asustavana ja säätiedotuksia katselleena kun mulla on sellainen mielikuva, että teillä siellä Turun suunnalla ei ainakaan pitäisi olla talvisempaa kuin meillä.[/quote]

    1) menepä huviksesi ajamaan joskus E63 joka siitä Auran kohdalta poikkeaa Loimaalle päin, noin 60 kilometriä, vaikka koko turku täysin sulana niin toi tie on jatkuvasti aivan hirveässä kunnossa ja nimenomaan sellanen mistä tässä puhun.

    2) Jos mun pitää olla 60 kilometrin päässä kello kuusi aamulla sanotaan nyt vaikka 11. tammikuuta sellasessa todella huonossa kelissä, niin mä en tosiaan jaksa herätä tuntia aikaisemmin ajaakseni 40-50kmh että vain kun pääsi jenkillä töihin. Joko tajuat pointin. Toi tie vaan nyt esimerkkinä, menkää ihmeessä talvella kokeilemaan.

    Tolla hyvin kapealla ja vääräänsuuntaan kallistetuilla mutkilla kyllästetyllä tiellä on muuten todella paljon rekkaliikennettä vielä kaiken lisäksi. Kolme uraa, korkeat polanteet ja _aina jäässä_

    Jos Marklin joskus poikkeais ihan ilman huviajotarkoitusta valtaväyliltä ja kehäteiltä ja tulis sitten juttelemaan


    vette73.lle: en verrannut m+s renkailla tai nastoilla ajelevia vaan kyseenalaistin paskapuheet joilla jätkät ajelee pahimmat sohjo- ja pääkallokelit mukamas m+s:lla kaikki mutkaset kantatiet vanhoilla jenkeillä ilman mitään ongelmia leppoisat 80-90kmh rööki huulessa pimeimpinä aamutunteina. Sanon vaan suoraan että paskapuhetta se on.

    Tässä ketjussa jotainhenkistä yhteneväisyyttä siihen ketjuun, missä ajellaan jatkuvasti jollain 9 litran keskikulutksella kesät talvet kasikoneella.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jep, en lähtis.

    Silloin kun ajoin oli eri cutlass minkä nastat huippuluokkaa. Ilman lukkoa liikkeellelähdöt tuskaa, normiajossa ja lumella meni yllättövän hyvin mutta jäällä ja äkkitilanteissa huhheijjaa. Samoin explorerissa oli hyvät nastat, en tajua miten moni ajaa nappuloilla talvetkin, mulle riitti pari spinniä ympyröissä vaikka kuinka rauhassa tulin ja mäkiin rupes linkuttamaan jo pienilläkin vauhdeilla.

    Oon kiistakumppanini kanssa samaa mieltä. Sitten taas muutama etuveto fullsize olleet mitä mainiompia talvella mutta se on eri juttu jo.

    Kaiken lisäks kun ajaa paljon, näkee kalustoa ja samoja autoja samoihin aikoihin. Kyllä viimevuosien talvihavainnot on ihan nollass jos ei vaneja, pikappia ja jeeppejä tms lasketa.

    Toki joitakin museopelin ulkoilutuksia näkynyt kun tie kuiva.


    Okei ei voi koko suomen kantaa päättää mun havainnoista.
     
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

    Parhaat talviautot millä ite oo ajanu on ollu -66 bel air kitkoilla, -65 avo fury nastoilla, ja -84 GT corolla nastoilla.
    Kaikissa lukkoperä ja sopivasti papua säädellä luiston kulmaa/määrää. :D
    Tosin Fury oli kaikkein tarkin ajettava nuista kolmesta.

    Yhden talven ajanu myös capricella ja astrolla. En suosittelle jos ei ole lukkoa ja hyviä nastikkaita.
     
  7. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Ihan tosissaan edelleen haluun nähdä miten jätkät työmatkalla tms kun on johonkin pakko mennä pimeällä paskakelillä, sellanen 5 cm pehmeää lunta ja olet eka ajaja sillä tiellä ei ole tälläinen paskakeli, niin miten nää jätkät kaikki työjutut mielessä sladittelee läpi useamman kymmenen kilometriä pimeällä tiellä jossa jäisen uran vieressä on heti 5 cm polanne ja kurvin takaa voi yllättää tukkirekka silleen että valot sokaisee ja sulla ei todella ole tilaa väistää sivumpaan. JOKO menee pointti perille. Hyvä keskustelu kuitenkin. Olisko joku valmis tulemaan ensi talvena mun kuskiksi niin voin itte nukkua sen 45 minuuttia työmatkan.
    Joku lumiaurakuskikin oli tässä mukana keskustelussa, sekään ei muuten oo tollasella kapealla talvitiellä kiva tilanne kun ensin näkee vaan vitun kirkkaat valot, hetken päästä sen että lumi lentää ja sieltä tulee aurakuski silleen että sulle jää tilaa tienvierilumipenkan ja auran kulman väliin 2 metriä ehkä ja arvuuttelet siinä että uskaltaako jatkaa samaa vauhtia kun yhtään oikealle ei voi siirtyä ainakaan enää. Aurakuskeille kaikki arvostus silti, hyvää duunia tekevät.

    ps. kyllä mä itekkin kuitenkin olen sellaset 700-800 tkm ehtinyt tähän ikään ajella, aika tasan etuveto/takaveto ja jenkki/euro, ja en oo kyllä kolarii koskaan ajanut
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ennakointi ja tilannenopeus.
    Kyllä minä ainakin himmaan vauhtia jos aura tai puujumala ajaa minua vastaan. :poff:
     
  9. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Täällä sellanen "ihmejätkä" joka ajelee kelillä kuin kelillä ja niillä m+s renkuloilla.Voihan se olla ,että kun ei ole parempaankaan tottunut ni pärjää sitten huonommillakin vehkeillä :wink: .On tietysti keliolosuhteitä joissa pitää olla tarkkana,mutta en silti näe sitä ongelmaksi.Jos oma ajotaito arveluttaa niin sitten pitää huristella sellaisella vehkeellä jolla pärjää.Nykyaikana näyttää olevan yleistä mielipiteet esim. tästä talviautoilusta,että jos en itse pärjää niin ei saisi pärjätä kukaan muukaan.
     
  10. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Eipä se mistään omasta ajotaidosta ole kiinni, se on ihan fysiikan lakeja. Faikku66 taitaa olla näitä jotka painelee 50 kmh kesät talvet ja aiheuttaa muille vaaratilanteita. Mitähän säkin sun m+s:llä teet kun pimeellä liukkaalla tiellä se papparainen kääntyy mäennyppylän takaa fiat puntolla siihen eteen sutimaan. Jarrut pohjaan niin sulla vaan vauhti kiihtyy, väistöä yrität niin auto jatkaa suoraan jne. Jenkkiautopiireistä löytyy mun mielestä ehdottomasti kovimmat luotot omiin ajotaitoihin.

    ps.Holleyllä todella hieno bmw 2002. tollasella on kiva vetää lapa edellä jos ei oo vastaantulijoita
     
  11. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Ite ajellu jo useemman vuoden tolla deltalla ympäri vuoden, olihan se jo rähjääntyny ku mulle tuli nii jokainen lommo ja naarmu on vaan kaunistus :D

    Talvella nastat ja kesällä sit ihan kesämallin rinkulat alla. Hyvin tol on pärjänny ja ipanotaki kuskattu tarhaan yms.
     
  12. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Eipä tule tien tukkona oltua.Kyllä ne vaaratilanteen aiheuttajat ovat ihan muita.Ei tässä nyt ole tuota omaa ajotaitoa tarkoitus mitenkään ylistää.25 vuotta tuolla Voortilla ajellu reilu 500 000 km eikä ole kolareita tullut.Ennakoiva ajo ja toi kelin huomioon ottaminen ne tärkeimmät millä pärjää pitkälle.Jos papparainen tulee Puntollaan eteen niin enhän mää nyt het ens alkuun jarrupoljinta pohjaan paina sillä lukossa oleva pyörä ei ohjaa :) .Mut joo,mä jatkan silti tätä mukavaa talviautoilua myös tulevina talvina,vaikka se ei näköjään joidenkin mielestä ole edes mahdollista.
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Enempää provoamatta, tainnu tulla ihan oikeita kommentteja jenkeillä talvella ajosta. Ei kait kukaan täällä ole sanonut, että ne olis parhaita paskassa 1m hangessa ja vitunmoisissa urissa? Kaikkihan sen tietää, että sillon mennään kelkalla tai suksilla? Outo pointti sulla et jenkit on huonoja ajaa paskassa kelissä, missä ei ehdi väistää kapeen huonokuntosen tien ja vastaan tulevan auran takia? Saa semmosen käsityksen, että vertaat pääkallokeliä M+S ja kesää saabillas? Tietääkseni mikään auto ei mene suoraan paskalla tiellä jumalattomissa urissa paskoilla renkailla? Tai sit just menee suoraan 8) No itsellä on jatkossakin Chevy+lukko, mallilla ei niin väliä.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jaaha, että ainoat vaihtoehdot on taas joko saab tai vanha takaveto jenkki.
    Hiukan mielikuvitusta lisää.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sama kait se sitten on millä ajaa jossei väistää voi. Toki kunnon autolla törmätessä on paremmat selviytymismahdollisuudet.

    Ite vedelly tolla roadmasterilla noin 135tkm ympärivuotista ajoa. Aika paljon tulee työajoa pitkin maaseutua, myös talvisin. Talvirenkaat on syytä olla hyvät, niinkuin missä tahansa pelissä. Enempi mulla oli aikanaan tilanteita liukkaiden takia kun alla oli aina alle vuoden ikäinen työsuhde etuveto ninjasukkula.

    Mä vähän luulen että jokaisen kantsii ajaa sellasella autolla kun parhaaks näkee ja resurssit riittää. Ei sen luulis olevan sabakuskilta pois jos joku muu etenee tyylillä talvikelissä.
     
  16. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Näinpäs pitää varmaan joskus tehdä :odroll:
    Äkkiseltään en ole mieltänyt esim. tuota Lohjan ja Siuntion välistä seututie 116:sta, jota jokatapauksessa alkumatkan joudun ajamaan kuuluvaksi kumpaankaan sarjaan, mutta ehkä olen siinäkin asiassa väärässä.
    Tunnustan myös olleeni onnellisen tietämätön E63:n erityispiirteistä mainitsemallasi välillä.
    Itse kuulun siihen porukkaan, joka mieluummin herää vaikka sen tunnin aikaisemmin ja ottaa riittävästi kelivaraa tilanteen niin vaatiessa, mikäli on oltava tietyssä paikassa kello X, kuin tuskailee tien päällä esim. rekan takana kelloa vilkuillen.
    Mutta jatketaan talviautoilua tahoillamme kukin valitsemallaan kulkineella ja annetaan toisten ajella millä tahtovat. :D
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko tämä jotain extremetilannetta olevinaan?
    No nyt en ole muutamaan vuoteen jenkillä ajanut, kun en raaskinut suolassa uittaa chevyä, sen nykyinen omistaja on kyllä tullut monesti vastaan. Jeeppi on pientä vaille leimassa ja se näkee tietä kyllä ensi talvena jos muuten ehjänä pysyy mutta sehän onkin neliveto, ei kai sitä lasketa...
    Mutta siis lähimpään taajamaan on meiltä lyhintä tietä vajaa 15km, sitä kautta ajellessa mennään hiekkatietä, jota ei yleensä ole vielä 7 aikaan aurattu, ei aina iltapäivälläkään, tielle ei oikein mahdu kahta rekkaa yhtäaikaa. Buick ja olds-farkuilla sitäkin tietä on ajettu useamman kerran ja justiin niillä amerikkalaisilla m+s renkailla. No oldsissa oli viimeksi alla nokian kitkat, todella hyvä niillä ajaa. Lumella ne m+s menee hyvin se vesipintainen jääpolanne on sitten aika hirveä. Ja kun noita keikkamuusikon hommia on tullut tehtyä, niin on tullut ajettua monenlaisella tiellä talvellakin, joskus kärry perässä ja ei ne tosiaan ole aurattu.

    Minun mielestä noissa sinun kuvaamissasi tilanteissa ei ole mitään ihmeellistä etteikö niissä pärjäisi autolla kuin autolla. Tietyissä tilanteissa pitää huomioida tosiaan se auton koko, mahdollinen renkaiden tuoma riskitekijä esim.se polkeentunut jää, jossa vesi päällä.

    Takavetoinen hilux huonoilla renkailla ei ole minun mielestä sen huonompi kuin takavetoinen jenkkipick-up huonoilla renkailla. Hyvillä renkailla molemmat on hyviä. Se suurempi alavääntö ei tee autosta vaarallista, se pitää tietää.
    Jos oikein todella hyvää kaksivetoista talviautoa haluaa ja takaveto on ongelma, niin lada samara. Siellä tarkenee ja sillä pääsee pahemmassakin paikassa ennenkuin pohjakaan ottaa kiinni, se on sitä varten tehty ja suunniteltu. Saab on suunniteltu Ruotsin hyville asfalttiteille.
     
  18. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Mulla on ollu talvikäyttiksinä kaikenlaisia euro sekä jenkkikiuluja, kaikilla vetotavoilla. Halpa pommi aina talvella just suolan takia ja kun tulee 500-1000km viikossa ja siitä 90 prosenttia suolavellissä niin ei viitti kalliimpia autoja pilata.

    Etuveto on kaikinpuolin perseestä, takaveto-automaatti kireellä lukolla hyvä ja nelikko tietysti paras. Kaikilla pärjää, myös sillä lukottomalla takavedolla jos on yhtään älyä päässä. Renkaat on yleensä puolikuntoiset paskat kun joku älykääpiö on keksinyt että päätiet pitää pitää kuravellinä ettei näe eteensä ja nastat katkeilee nopeesti kun kilsoja tulee.
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Samaa vois vähän ihmetellä.

    Jos katsoo karttaa niin Amerikka on iso maa, johon mahtuu samanlaista ilmastoa kun meilläkin on ja jos ne kerran siellä on kautta vuosikymmenien niillä pärjänny, niin miks helvetissä me ei muka pärjättäs??

    Se on sitten toinen tarina, että minkälaista kulkuneuvoa tuolla talvikelillä kukakin raaskii suolata, mut sekin on ihan jokaisen oma asia.
     
  20. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Ei ne amerikkalaiset autoilijat pärjäkään. Suomessa sentään osataan ajaa talvellakin. https://www.youtube.com/watch?v=aDjDRXr15u4 :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!