Tarina miten 360:stä tuli 440

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja charger76, 21.10.2003.

  1. charger76

    charger76 1st gear

    Muistatteko poijat vielä kun kyselin moottori muutoskatsastus juttuja. Kun tuli ostettua Dodge Charger SE vm 76 jossa on 440
    moottori, mutta jota ei ollut muutoskatsastettu. No kaikkien kommervenkkien jälkeen isolohko on isolohko nyt myös paperilla.On punnittu ja hyväksi havaittu. Kiitoksia vaan kaikille neuvoista. Paljon auttoi sekin, että moottori ei myyjän puheista huolimatta ollutkaan vm 71 vaan 78. Totta on se, että mitä enemmän sulla on paperia ja kirjoja sitä paremmin homma hoituu. Aro-yhtymältä saatiin hyviä kopioita pientä korvausta vastaan. Ja internet on kyllä korvaamaton apu näissä hommissa. Nyt voi emäntäkin nukkua yönsä rauhassa. Sekin hyväpuoli tässä oli, että vaimun englannin sanavarsto laajenee päivä päivältä. Nyt voi Doku mennä sitten talviunille.

    Se on pojat Karhun paikka tänä iltana.....
     
  2. isohkolohko

    isohkolohko 1st gear

    Kiva että sait paperit ajantasalle/kuntoon. Munkä paksuisilla vääntösauvoilla katsastit? Mulla on joskus tulevaisuudessa tarkotus leimata B-koppa isolohkolle ja nyt alla noi alkuperäiset pikkulohkotekniikan sauvat. Repairmanuaalissa sauvoista ei lue muuta kun että ne on V8 koneille, sitte kumminkin 440 ja HEMIlle ilmotettu erikseen sauvan paksuudet.
     
  3. charger76

    charger76 1st gear

    Heips!
    Ei ole kyllä tietoa vääntösauvoista. Luulisin että ovat alkuperäiset. Inssiä ei kiinnostanut moiset jutut. Piti "vain" esittää esittää paperilla alkuperäisen moottorin paino, teho ja kuutiotilavuus ja samat uudesta moottorista. No se meni ihan ok(prosentit riitti), mutta itse katsastusvaiheessa hiki pukkas otsikkoon ku inssi veti puntarit esille. Onneksemme autosta on jossakin vaiheessa poistettu ilmastointivehkeet joten auton painokaan ei ollut alkuperäistä isompi. Jarrut ensin kiinnosti kovasti, mutta sitten ku toi paino ei menny yli alkuperäisen niin niitäkään ei mitattu. Käsityksemme mukaan kannattaa hommata tiedot paperilla ja käydä tuttavallisesti neuvottelemassa (=vaimu asialle) konttorilla etukäteen, saattaa päästä vähän helpommalla.
     
  4. Duster

    Duster 1st gear

    Siis tarkoittaako alkuperäisen koneen painot yms. sitä mikä kone kyseisessä autossa on ollut tehtaalta lähtiessä vai mikä on otteessa.
    Itsellä kun on semmonen homma, että A-body Mopari tehtaalta lähtiessä 225, -84 muutoskatsastettu 318cid mikä otteessa ja nykyisin tulee 360:n.

    Auto on -70 Dusteri.
    Eli otan koneen tiedot tulevasta -75 360 motista niin verrataanko sitä -70 340 malliin, kun silloinhan ei ollut 360:sta, vai tohon kutoseen.
    Muilta osin auto vastaa pikkukasia, jouset (edessä 0.87" ja takana 6lehtiset), jarrut (ed. 11" levyt ja takana 10x2.5" rummut) ja muuta ei nyt tule mieleen.

    Vai käytänkö vertailu mallina -75 Dusteria.
     
  5. charger76

    charger76 1st gear

    Moi
    Nyt en kyllä oo ihan varma. Mutta käsittääkseni laissa sanamuoto on jotenkin niin, että "muutoskatsastukseen on esitettävä auto johon on vaihdettu alkuperäistä isompi, tehokkaampi jne moottori...." Kannataa tiedustella konttorilta, on senverran monimutkainen laki.
    Lycka Till!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: charger76 2003-11-05 14:59 ]</font>
     
  6. firebreather

    firebreather 1st gear

    kuinka tarkasti ne konttorilla tonkii konekokoja kun laittaa uudestaan rekisteriin, nimittäin paperissa lukee "moot.til.-5.210 eli 318 ja koneena on 360. Lohkon kyljestä ei näe numeroa kun pakoputki on kiinni, mutta näkyykö se jostain muualta?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei varmaan kovinkaan tarkkaan, jos ei niillä ole "syytä epäillä". Aika harvoilla leima äijillä on edes tietoa, mistä sitä kokoa lähtis kaivamaan. Mullakin on ollut autoja joilla oon vuosikaudet ajanut isolohkolla vaikka papereissa on ollut pikkulohko, eikä tuota ole koskaan konttorilla kyseenalaistettu tai ruvettu kattelemaan.
     
  8. firebreather

    firebreather 1st gear

    ..muistan kuulleni joskus hurjan tarinan kuinka 400 on menny 225 papereilla...
     
  9. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Mulla meni 3 vuotta 3.68l papereilla ja 318 oli pellin alla. Kerroin eturungon vaihtuneen ja ne katto sen mutta eivät merkinneet mihinkään. Sitten mitä tapahtui neljäntenä vuotena ei jaksa tähän kokonaan kirjoittaa, mutta tyyppikatsastuksessa oli käynyt moka ja auto ollut aina 318:lla. Niin ja tämä rekisteröitiin näillä papereilla. Homma lähti käsistä katsastussedältä konttorilla ja loppujen lopuksi siellä oli poliisitkin paikalla. Koko paletti meni poliisitutkintaan ja mulle lupailtiin konttorilla kunnianloukkaus syytteistä petokseen kaikkea mahdollista koska en myöntänyt vaihtaneeni konetta ja sanoin niitten mokanneen. Ei jaksa koko tarinaa nyt kirjoittaa, mutta näin jälkenpäin jo naurattaakin...vähän. Niin auto katsastettiin ja konttorilla oli vaivautunut tunnelma kun sain leiman ja ne huutia.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 68FuryIII 2004-01-22 18:31 ]</font>
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    '81 vuonna mentiin '65 valtterilla katsastukseen, otteessa luki 2.78 litraa ja kun konepellin avas muuttu ilme katsastusmiehen kasvoilla. Se meni sitten hakemaan pari kolleegaansa paikalle ja yhdessä ne sitä siinä spekuloi kunnes tuli ilmottamaan, että kyllä toi on isompi kun 2.78 litranen. Oikeessahan ne oli, ei kai isolohkoja oo 2.78 litrasina tehty. Lupapaperit oli kuitenkin taskussa (sai silloin maahantuojalta) joten muutoskatsastus hoitu siinä samalla. Lupapapereissa seisoi, että autoon se ja se saa asentaa 383 moottorin, ei vaadi muutoksia auton muissa rakenteissa kuten jousituksessa, jarruissa tai voimansiirrossa. Oli aika hauska peli 9" rummuilla.
     
  11. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Näin off topic saako udella mikä auto sulla on työn alla?
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei oikeen jaksa uskoa, että kukaan noihin puuttuis. Kyllähän asiantunteva 318:n 360:stä erottaa ilman numeroakin, vaikkapa damperista joka on 360:ssä offset puntitettu. Mutta sanot sille leimaäijälle, että se on putkitettu 273:n männille jolloin tilavuus on toi 5.2 litraa; mitä se siihen voi sanoa?
     
  13. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Mutta sanot sille leimaäijälle, että se on putkitettu 273:n männille jolloin tilavuus on toi 5.2 litraa; mitä se siihen voi sanoa?

    Höpö höpö !
    Näin minä ainakin sanoisin....
    Eihän noista juuri kukaan kyllä ole kiinni jäänyt..
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tietysti se voi sanoa höpö höpö ja varmaan sanookin, mutta hylätä se ei siitä voi ellei väitettä kumoa.
     
  15. sicker

    sicker Gearhead

    paljon on tarinoita kun on katsasteltu isommilla moottoreilla kuin papereissa lukee..itsellä on -70 duster 440 papereilla ja moottorina on 273! ei ollut siihen muuta laittaa kun rullaavana auton ostin. katsastettukin jo neljänä vuotena eikä leima äijä oo juurikaan koneeseen kiinnittäny huomiota..entinen omistaja kyllä oli huolissaan että leimaäijä muuttaa papereihin moottorin koon pienemmäksi jos huomaa..onkohan niin?? kyllä siinä vielä jonain kauniina kevätpäivänä on BIGBLOCK!! =D
     
  16. HEMI

    HEMI 1st gear

    Joo kyllähän ne taitaa pienmmäksi sen laittaa jos kiinni jää ja sehän olis iso menetys ku ei noita isolohkoja taida enää oikein saada noihin a-korisiin paitsi darttii.
     
  17. Duster

    Duster 1st gear

    Eikös Valiantit ole kans A-bodyja ja silloinhan myös Dusteriin saa laittaa isolohkon laillisesti.
     
  18. HEMI

    HEMI 1st gear

    Niin tohon en paljon pysty sanoo että miten ne tuolla konttorilla ton kattoo ku periaatteessa kaikissa a-bodyissa on melkein samanlaiset alustat ja jarrut

    Mut dusterin isoin kone on 360 ja dartin 383 että tiedä noista miten ne tonkin kattoo ku kummiskin molemmat on a-bodyja ja molempiin saa samanlaiset jarrut ja alustan.
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Sisarmallejahan Dartit ja Valiantit ovat. Pohjalevy akselistoineen on sama, akselivälit vain vaihtelevat malleittain.

    '63-'66 Valiant 106" akseliväli
    67'-'73 Valiant 108"
    '74-'76 Valiant 111" (sama kori kuin Dodge Dart)
    '71-'76 Scamp 111" (sama kori kuin 2dHT Dodge Dart)
    '70-'76 Duster 108"


    '63-'66 Dodge Dart 111" paitsi stw 106" (stw sama kori kuin Valiant stw)
    '67-'76 Dodge Dart 111"
    '71-'72 Dodge Demon 108" (sama kori kuin Duster)
    '73-'76 Dodge Sport 108"(sama kori kuin Duster)

    '67-'69 Plymouth Barracudassa (108") on sama alusta muiden ikäistensä A-koristen kanssa. Näihin suurin motti sarjatuotannossa oli myös 383. Isolohkon saa myös Valianteihin ihan luvallisesti.

    Ja tosiaan, rekisteriin merkitty omistaja on velvollinen ilmoittamaan rekisteriotteen tietojen muutoksista.

    Eräs tuttu kävi 80-luvulla katsastamassa 67-69 Barracudaa. Hylkäyksen syynä oli "liian pieni moottori". Otteessa oli BB ja kiinni SB.
     
  20. Tenox

    Tenox 1st gear

    Mulla taas on 400cid moottori ja sille muutoskatsastettu, aluperin 318cid, mutta käsittääkseni 400cid on n. 6,56 litraa ja otteeseen inssi laittoi 6,7 litraa, joka on taas on noin 409cid. Miksi, sitä en minä tiedä.
     

Kerro tästä muillekin!