tarvis pikaista TIG -neuvoa (suojakaasuista)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mussemaan, 3.1.2012.

  1. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Osaisko kukaan sanoa toimisiko mikään kaasu kohtuullisesti migissä ja hyvin tigissä?

    Pääasiassa hitsaan räkärautaa, tigillä joskus satunnaisesti alumiiniä ja rosteria. Mig on jääny pakoputkiremontteihin ja vastaaviin peltihommiin joissa jäljen ei tarvi olla kummoista.

    Ny ajossa oleva pullo on Mison 18:sta, eli 18% hiilidioksiidia ja loput Argonia.

    Ihmettelin vaan mustaa rautaa hitsatessa kun tulee pirusti pientä huokosta tai kraateria saumaan, semmoista neulanpistojälkeä. Melkein kun päästäis migillä kaasupullo kiinni. Johtuneeko kaasusta, joudunko hakemaan suosiolla puhdasta argonia tigille?

    Virrat oli 50A, aika ohkaista materiaalia. Suojakaasua kokeilin välillä 5-13 L/min, ei oikein tuntunut auttavan tai vaikuttavan. Elektrodi 1.6mm punainen.
     
  2. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Sen mitä harraste pohjalta tiedän niin hiilidioksidi migiin on paras ruosteisille romuraudoille ja melko puhdasta argonia tigille. Niin ainaki itellä, ja näin neuvovat alan liikkeessä. Ei ole vissiin oikein toimivaa kaasua keskitien kulkijoille. Tuon huokosuuden voi kyl aihe uttaa epäpuhtaudetkin.
     
  3. ihd

    ihd Gearhead

    Kyllä sun tarttee kaks pulloo hommata jos meinaat hyvää jälkeä saada, eli misonia lankakoneeseen ja puhdasta argonia tigille.
     
  4. zim

    zim 1st gear

    ja huokosta voi tulla jos kaasulinssi on tukkonen!
    mison miggiin ja argon tikkiin kompromisseja ei kyllä taida olla...
     
  5. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Ja mustalle pellille tig-hitsaukseen tarkoitettua lisäainelankaa,jos kaasuhitsauslangalla yrittää tuleee huokoista,on liikaa hiiltä seassa.
    Tuolla Mison 18-kaasulla ei tig-hitsaus onnistu.
    Migissä ja tigissä toimii puhdas argon kun hitsataan alumiinia.
     
  6. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Jep.Tässä asiassa ei ole oikotietä onneen. Kaksi pulloa joutuu hankkimaan.
    Migille joko argon/co2 seoskaasupullo tai puhdas Co2 eli hiilaripullo.Tigille puhdas Argon.Aiheesta löytyy täältä aika paljonkin mussutusta.
     
  7. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Ookoo.

    Kai se on laitettava Mison Ar tigille.
    Ja jos hommaiskin migiin sellaisen kertakäyttöputelin toiseksi pulloksi -aika vähän on tarvista, ja silläkin kuulemma päästelee yllättävän pitkästi?
     
  8. laakkius

    laakkius Gearhead

    hetkelliseen tarpeeseen vois olla ratkaisuna ramirent, sieltä saa kaasupullonkin vuokrattua n.6€ päivähintaan.
     
  9. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Agan (jo maksettu) soppari on voimassa vielä pari vuotta. Pidän tuon Mison 18 vuokrapullon migissä ainakin sopimuksen loppuun. On täyskin vielä.

    Tilasin alueen pikkufirmasta ihan ikioman Argonipullon tuoreilla koeponnistusleimoilla.
    Uus säädin + pullo täynnä 260e. Ei paha mun mielestä kun normihinta agan 3v vuokralle on kai n. 300e pullokoosta riippumatta. Täyttökin reilusti agaa tai woikoskea halvempi.
    Pullo on pieni 8L, mutta laskeskelin että 7L/min virtauksella sillä hitsaa n. 3 tuntia.
    Isompi uusi 20L pullo olis ollu 390 omaksi. 40L pulloa olis ollu käytettynäkin, ei ollut paljoa yli neljänsadan sekään.
    Hyvittävät pullohinnan vaihdossa isompaan jos mieli muuttuu ja haluaakin isomman.
    On se kivaa kun on vaihtoehto noille isoille firmoille. Täyttöhinnat CO2 ja Mison 25 vastaavallekin olivat reippaasti halvempia.
     
  10. nuffield

    nuffield Gearhead

    Mustalle raudalle näyttäs tigillä paremmin käyttävän happonen tai rst lanka kuin musta lanka
     
  11. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    Täh..??? :eek: :odroll: mitähän toi nyt tarkoitti?

    Ite pidän tigillä hitsatessa virtausta 4-6L/min,riippuen vähän virroista ja materiaaleista.Silläkin saat musseman kestämään sen pullon pikkasen pidempään.
    Oikein paksuille sitten hieman enemmän.
     
  12. nuffield

    nuffield Gearhead

    Sitä että hst tai rst langalla on parempi hitsata mustaa
     
  13. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    mustaa mustalle ja kirkasta kirkkaalle,pysyy seostumiset oikeena ja massia säästyy niin lisäaineissa kuin myös virheissä.
    Tai sitten täytyy mennä rankasti yli seostettuihin kirkkaisiin,mutta alkaa jo maksamaan monin kertaisesti mustan langan hinnan.
    Mustalla kupari päällysteisellä langalla menee normi teräkset helvetin hyvin,kunhan on edes jotenkin perusteesit taskussa.
    Turha mun mielestä lähtee sotkemaan aloittelijan tai perus-tane tallihitsarin muutenkin kenties sekavan tuntuisia termejä migeistä,tigeistä,hipeistä ja jopoista,saati sitten lisäaine kikkailuilla.
    Nyrkkisääntönä peruskauroissa,että sitä mitä hitsataan->sitä samaa kuraa tarjotaan saumaan.
     
  14. bp74

    bp74 1st gear

    Juurikin näin. Konepyörähommissa mustalle oon itse käyttänyt Esa b:n 13.09 lankaa ja kirkkaalle saman kaverin 316 lankaa. Käypi sekä rosteriin että happoseen vaikka onkin happonen lanka.
     
  15. Gutless

    Gutless Gearhead

    tuli muuten vaan mieleen että pystyykö valurautaa hitsaamaan tigillä?
     
  16. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    pystyy siihen tarkoitetuilla lisäaineilla.Valusta riippuen voi onnistua ihan reilusti kromilla ja nikkelillä yliseostetuilla langoilla tai sitten rauta-nikkelilangoilla tai lähes puhtaalla nikkelilangalla.
     
  17. laakkius

    laakkius Gearhead

    mutta siltikin 316L langalla on hyvä hitsata mustaakin, toimi yhtä hyvin kuin mustalankakin, ellei jopa paremmin. Ainakaan ei ole niin arka millekään kuohumisille joita paskaraudan hitsaaminen usein aiheuttaa... Mä hitsaan lähen kaiken mustaraudan 316L langalla, eikä ole ollut mitään ongelmia kestävyyden suhteen... Näin siis Tigillä.
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ite tulee pakoputkipaskoja kans vedettyä 316l langalla, tahtoo ainakin marteliuksen "puhdas" putki kuohahdella herkästi 13.09 langalla. Ja joo, korroosio käy kiinni helpommin, ku on rst/musta sekametelisoppa, mut onnistuu. Suositus että mikään mikä vaatii jonkulaista oikeeta lujutta etc, niin siihen tarkotetulla langalla suosiolla.
     
  19. laakkius

    laakkius Gearhead

    Mä hitsaan pakosarjatkin happosella langalla... Mä en oo kyl törmänny mihinkään korroosioongelmiin, tosin en mä niin paljoa mustan kanssa pelaakaan. Kardaanitkin oon tigannu rosterilangalla nippuun, vailla minkäänlaisia kestävyysongelmia, samoin valuterästä on sillä hitsattu...
     
  20. nuffield

    nuffield Gearhead

    onpa tullu tuolla 316l langalla kupariakin tigitettyä.
     

Kerro tästä muillekin!