tasapainoituksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mg, 17.1.2002.

  1. mg

    mg Gearhead

    mitenkäs noi internal ja external balanced eroo toisistaan, kun puhutaan moottorin tasapainotuksesta?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ne eroo siten, että external balcessa osa kampiakselin tasapainosta on muualla kuin kampiakselissa, eli käytännössa dampperissa ja/tai vetolevyssä tai turbiinissa tai vauhtipyörässä. Eli kampiakselin vastapainolimput ei yksistään oo tarpeeks painavia. Tyypillisiä tollasia koneita on liki kaikki Fordin kasit, chevyn 400 ja 454 ja moparin valuakselikoneet sekä 440 ns. six pack veiveillä. Käyttämällä tarpeeks kevyitä mäntiä ja veivejä voidaan tollanen external balance konekin monissa tapauksissa tasapainottaa sisäisesti. Etuna on se, että värinät vähenee ja noiden ulkoisten osien vaihtaminen on helpompaa. Ne voidaan myös tasapainottaa sisäisesti poraamalla kampuran vastapainoihin reikiä akselin suuntaisesti ja täyttämällä ne "raskasmetallilla". Kallista puuhaa ja tarvetta moiseen vasta ihan all out koneissa.
     

Kerro tästä muillekin!